Elektrozwever sub250, SQuaRE-40

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 12 nov 2021.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja is wel heel grappig een motortje in de spinner, wat dacht je van deze van Willy Nillies heeft een Cox met een E-motor voorop geplaatst

    [​IMG]

    En dan nog een hele serie Sub 250 modellen echt super leuk spul allemaal.
    https://willynillies.com/buy-here kijk maar eens wat een leuke modellen.

    Vind de Micro Bot van Hyperflight ook leuk spul mag dat graag zien die Micro gliders.
    [​IMG]
    Sorry Peter voor het vervuilen van je draadje.

    Ton
     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Helemaal niet: er komen een hoop leuke dingen los op deze manier!
     
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het artikel van de Piccco nog eens opgezocht en deze heeft een staart in latjesbouwwijze, dat moet toch schelen t.o.v. een volle plank?

    Staart Piccco.jpg
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ja maar niet zo veel als je zou denken: ik heb op een aantal vroegere zwevers in de loop der tijd opgebouwde stabilo's al vervangen door ''volle'' exemplaren.
    Hierna volgt mijn tweede testverslagje overigens waaruit hopelijk blijkt dat het verlichten van de staart mij in dit geval nieuwe problemen zou opleveren: ik ben nog niet uit de oplossingsrichting.
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Vandaag tweede serie testjes gemaakt: 3bf, matig turbulent (maar vooral koud! :()
    a) 25% vergroot kielvlak: weinig verschil, per vlucht weer verkleint, en uiteindelijk weer uitgekomen op de origenele maat.
    b) zwaartepunt naar voren (van 44mm naar 39mm) door een paar gram lood toe te voegen en de 2s lipo (500mAh) in voorste stand te plaatsen, bij volgende testen een 3s (450mAh) in achterste stand, geen lood.
    De eerste opstelling is een paar gram lichter, maar niet voldoende lichter (251gram).
    Vliegt nu duidelijk beter, schommelt ook minder, iets langzamer, blijft beter hangen. Ik ben hiermee nu behoorlijk tevreden.
    De Piccco was niet aanwezig maar ik denk dat hij zich nu wel kan meten met de Piccco.
    c) motorloop met 3s lipo: hiermee gaat hij vertikaal en laat ik daar nu een groot voorstander van zijn.
    Ik vind vooral voor kleine kistjes dat je zo snel mogelijk uit de turbulentie weg moet zijn, maar eerlijk gezegd vind ik het eigenlijk gewoon leuk en het roept ook nostalgischge gevoelens op aan mijn wedstrijd F1B verleden.
    Helaas is het spul dan 260gram en nauwelijks mogelijkheden om de akku meer naar achter te krijgen.
    Vandaar dat ik niet zo veel heil zie in het lichter worden van de staart.
    Voorlopige status: leuke kist die nu meer dan voldoende aan de verwachtingen voldoet, maar de opdracht: sub250 is nog niet gehaald. Bij herbouw zou ik de tip v-stelling iets kleiner (van 10 naar 8.5 cm) kiezen denk ik.

    Plannen:
    a) romp modificeren zodat de akku nog verder naar achter kan en alsnog de staart lichter maken.
    Toch denk ik daar eerder aan het vervangen van de stuurstangen door een draadjes besturing dan aan het verlichten van rudder/elevator (sorry @ArthurP :))
    b) lekker vliegen met dit vleugeltje en intussen een 1.20 vleugel bouwen die lichter moet worden : van 67gram naar 55gram moet te doen zijn denk ik,.zoals gezegd is de cf stick in het vleugeltje zwaar overgedimensioneerd.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2021
    ArthurP vindt dit leuk.
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De achterlijst van de Calimero buitenvleugel schoot al los toen ik hem van de afdekfolie probeerde te halen, dus hier heb je zeker een goed punt.
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Driekwart jaar verder.
    Inmiddels weer onder de 250gram door: 2cellen 500MAh op een ALi prop van 8x4.5
    Dit levert niet meer een ''vertical'' op maar nu toch wel een heel acceptabele stijgvlucht.
    Voorlopige conclusie: heel plezierig en sterk kistje, geen lastige punten om te bouwen.
    Aan de snelle kant, maar houd zich goed in turbulentie.
    Helaas niet te vermijden: het formaat wordt wel heel snel klein in de thermiek.
    Wat zou ik bij een volgende veranderen: lichtere en dus lichter geconstrueerde vleugel, wellicht iets (1 a 2cm) minder Vstelling op een iets langere tip.
    Momenteel hebben er een aantal andere projecten voorrang, maar wellicht ga ik op den duur de vleugel dus toch door een lichtere en iets grotere vervangen.
     

Deel Deze Pagina