Sig Riser 100.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 9 mei 2021.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Die negatieve pijlstelling... er zit een knik in de vleugelpen, die de V-stelling garandeert, maar bij een harde landing is het vrij normaal dat die door het doorzwiepen van de vleugels gedraaid komt te zitten. In combinatie met een schroefbevestiging van de vleugel (origineel is elastiek) is schade gegarandeerd.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bart,

    Bij de Riser is de pen recht, maar zitten de messing buisjes, waar 'ie in steekt, onder een hoek in de vleugelhelften, een voordeel van een dik profiel.
    De pen is weer recht en de vleugelhelften schuiven weer passend tegen elkaar aan.

    Ik heb er ook twee Ø5 mm glasfiber stiften in verlijmd, die straks de postelastieken moeten houden:
    Front fiberglass dowel.JPG
    Rear fiberglass dowel.JPG

    Bij gebrek aan postelastieken ben ik aan het pielen met restanten 6 mm latex slang, om te zien hoe ik de vleugel kan fixeren tegen het verschuiven onder last. Er zitten twee nylon boutjes met een afstandsbus en een moer in de voorste gaten, die sluiten de vleugel op tegen heen en weer schuiven, de elastieken moet ik morgen de stad eerst voor in.
    Latex tubing.JPG
    Ik denk niet dat ik met deze contraptie wil vliegen; het zit vast zat, maar de dikte van de slang werkt ook als permanente spoiler denk ik zo...

    Groeten, Jan.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn oude Riser had een vleugelpen met een knik... recht is handiger!
    Postelastiek heb ik geloof ik wel eens gekocht bij Bruna, en ook bij de Action geloof ik.
    Eigenlijk moet je niet kijken of de vleugel vast zit... vliegend is de vleugel de vaste plek, en je moet kijken of de romp daar goed aan vast zit. Zo zie ik nog wel eens mensen de romp vast houden en dan als check het toestel liks en rechts kantelen; dat lijkt niet op wat er gebeurt als het vliegt. Hou de vleugel vast en beweeg ermee; dát lijkt op wat er in vlucht gebeurt.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Dat zal ik morgen, als ik elastieken heb, eens proberen.

    Iets anders, wat me in de lucht al een poosje was opgevallen; de stabilo en de vleugel staan niet parallel.
    Ik merk er met het vliegen niks van, maar het ziet er vreemd uit.
    Tijdens de reparaties niet meer aan gedacht, maar de romp is dus getordeerd, vandaar dat de boel scheef staat.
    Het is vrij eenvoudig om de boel in het fatsoen te draaien, dus dat neem ik mee als de boel opnieuw in de folie gezet wordt, want nu zie je dus in alle verluchtingsgaten plooien in de folie ontstaan door het torderen, ik denk niet dat ik dat met warmte alleen recht krijg.

    De prijs van een tweedehands model, deze Riser levert een boel bouwfouten op die ik achteraf moet corrigeren...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2022
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Wisselende resultaten vandaag.
    De elastieken die ik haalde bij de Bruna zijn 110 mm lang en 8 mm breed, vrij wisselend in trekkracht, dus je moet ze bij elkaar zoeken om links en rechts de vleugel even hard vast te trekken, dat was even een gedoe.
    Na de eerste start, gelijk thermiek en een vlucht van 3:30 minuten, bij de landing verschoof de vleugel en schoven de helften uit elkaar.
    Opnieuw de boel recht en haaks gezet en de elastieken weer vast, deze keer met een extra elastiek die over alle vier pennen liep voor wat meer spanning.

    Na de volgende starts viel het op dat de Riser, eenmaal los, een voorkeur heeft voor linkerbochten, tenminste als je niet stuurt, er staat blijkbaar iets scheef.
    Ook viel de snelheid op hoogte soms weg en moest ik iets down geven om snelheid te houden (een voorteken misschien?).

    De landingen waren redelijk prut; de wind kwam aangesukkeld over de bebouwing en was vlak bij de grond verre van regelmatig, dus óf de Riser gleed eindeloos door in het grondeffect, of stak de neus omhoog alsof 'ie staartlastig was, iets waar ik in de lucht weinig van merkte/last van had/uit kon sturen.
    Vlak bij de grond is de snelheid weg door die golfbeweging en het resultaat was een aantal harde landingen waarbij de neus bleef steken in de bikkelharde grasrichels, die overblijven na de mestinjectie.
    Ik heb het zwaartepunt meer naar voren gebracht met extra lood, maar dat maakte niet écht verschil.

    De vleugelpen verboog bij één landing en vereiste enig kunst en vliegwerk om voldoende recht te krijgen, zodat ik door kon vliegen.

    Wat de laatste landing van de dag bleek te zijn, werd verpest door de turbulentie die de Riser zijdelings tegen de grond werkte.
    Vleugeldelen los, elastieken los en de voorste pen uit de romp gebroken.

    Reparaties zijn na thuiskomst direct begonnen.

    Zodra de Riser weer luchtwaardig is, zal ik eerst het zwaartepunt controleren, zodat die golfbeweging met stall, vlak bij de grond, niet weer voorkomt, want zó gek op bouwen ben ik nu ook weer niet...

    Groeten, Jan.
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij turbulent weer gewoon landen in het hoge gras, een slechte baan met uitsteeksels is k****te voor een zwever en trouwens voor een motor toestel ook.
    Bij de grond valt de wind weg, als je CG dan te ver voorlijk ligt zakt de neus te snel en steek je de neus in de grond.
    Als ik mijn zwever stil hou boven 1 m boven het hoge gras en ik laat hem los dan valt hij horizontaal naar beneden CG ligt dan op 8 à 10 % voor het neutraal punt, uitgerekend met dit prog Aircraft Center of Gravity Calculator 2 (rcplanes.online)
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo René,

    Dat is even een probleem; het gras is recentelijk gemaaid en bemest. Door de droogte heeft het geen zin om te groeien, dus ik zit 'opgescheept' met een bikkelharde ongelijke grond.

    Ik vermoed, dat mijn zwaartepunt te ver naar achteren ligt, de fabrieksopgave is 98mm vanaf de voorlijst vleugel, ik heb dat vóór de start niet getest...

    Groeten, Jan.
     
    N.P.S. vindt dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Even nameten en dan verder vliegen. Bij turbulent weer kun je beter met iets meer snelheid aan komen vliegen (iets, niet veel). Je houdt dan meer controle. Pas rond 1 m hoogte laat je die snelheid eruit lopen in de hoop dat het daar iets rustiger is. Goed opletten op zijdelingse bewegingen, tijdig reageren en vleugel netjes vlak proberen te houden.

    Allemaal onderdeel van het beter leren vliegen, straks denk je er niet meer bij na. Ga zo door!
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo zit je in de shit en land je ook in de shit :D
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Het losschieten van de vleugel heeft en passant ook de foliescharnieren van beide spoilers naar de ratsmodee geholpen; de spoilers gaan nog wel open, maar omdat de eerste halve centimeter folie losgescheurd is, valt de spoiler in het gat in de vleugel en sluit daarna niet meer.
    Ik ben geneigd om die hele folie scharnieren er uit te halen en te vervangen door twee kleine kunststof scharniertjes (opengeklapt 26 x 11 mm). Ik heb van die mooie 'kerstboom' zaagjes uit de VS, die in een Exacto handgreep passen, waarmee je de sleufgaten ervoor mooi passend kunt maken.

    Het idee is om beide scharnierhelften onder een hoek in zowel de spoiler als de vleugel te zetten, zodat er zo goed als niks boven de vleugel uitsteekt en het scharnier, met de spoiler gesloten, een hoek van 90° heeft en een maximaal lijmvlak heeft, zodat het mechanisch sterker is.

    De klap heeft ook één van de lijntjes gebroken, die de spoiler open trekt, dus ik moet er sowieso mee aan de slag.

    Goed idee, of overkill?

    Groeten, Jan.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Overkill. Als die spoilers gewoon plankjes zijn die omhoog klappen, voldoet een strookje transparante tape ook prima.

    Aan de andere kant ken ik het systeem met die lijntjes niet, dus misschien heb ik het mis. Mijn res kist heeft een servo direct onder de spoiler zitten die met een verlengde hevel de klep openduwt.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Ben het met Heinz eens. Als je bezorgd bent of je spoilers wel goed sluiten, kan je met een elastiekje de zaak laten dichttrekken.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Bijgaand een paar foto's van de spoilers van toen ik de Riser net had opgehaald:
    Spoiler 01.JPG

    Aan de uiteinden plakjes lood en magneetjes (de rode staafjes) om de klep weer dicht te krijgen (en te houden).

    Spoiler 02.JPG Spoiler 02.JPG

    Spoiler 03.JPG Spoiler 03.JPG

    Spoiler angle.jpg

    Terwijl hier de kleppen gewoon open gaan, zakken ze nu na opening een millimeter of 4-5 in de vleugel en lopen ze half open vast als je ze wilt sluiten.

    Voor de volledigheid; de foliescharnieren zitten alleen aan de bovenzijde en de touwtjes trekken naar achteren aan de hefboom die onder op de klep gelijmd zit.
    Als de vleugel los schiet, trekt het touwtje de klep altijd weg van de scharnier kant, gebeurt dat met voldoende kracht, dan zal het scharnier het loodje leggen.

    Groeten, Jan.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Magneetjes prima, maar lood zou ik altijd zonde vinden, dat wil je hooguit om het cg goed te krijgen, niet om je kleppen te sluiten...
    Zonder elastiek weet je nooit zeker of de kleppen wel echt sluiten in de vliegwind. Dat was mijn overweging om het zo te doen.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hoe langer ik me met deze tweedehands Riser bezig houd, hoe meer ik de indruk krijg, dat het voor de bouwer een eerste poging was, óf dat de passing van de onderdelen uit de doos gewoon ruk was, zonder nabewerking, en de bouwer de boel klakkeloos in elkaar gefrot heeft.
    Het lood op de spoilers zat er dus al op...

    Als ik de lijmverbindingen onder de folie van één vleugel voel, zit er langs de achterlijst speling in bij ieder spant. Blijft de boel heel, dat gaat deze winter alles er af en loop ik de hele constructie minutieus na, vóór er nieuwe folie op komt.

    Groeten, Jan.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja ik betaalde 50 euro voor de kit...
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Misschien moet je toch eens realistisch worden: je besteed je tijd aan een slecht gebouwde , maar ook zeer sleedse kist waarbij je vlek op vlek blijft stapelen.
    Ik weet niet of je persee bij een, goed maar verouderd model als de Riser wilt blijven, maar dichterbij zijn er uitstekende bouwpakketten te halen:.
    Fris beginnen met gebruikmaking van de nu al door je opgedane ervaring is misschien een idee.
    Sugesties, maar er is nog veel meer:
    Hollein: Libelle EVO V2 https://www.hoelleinshop.com/Planes...rticle&ProdNr=GRU1952&t=49301&c=12327&p=12327
    RBCkits: Red Eagle en Res Eagle https://www.rbckits.com/shop/gliders.html
    Johannes Kessler: goeie reeks middle of the road modellen http://kessler-modellbau.de/
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor de suggesties Peter, daar zitten hele leuke modellen bij!
    De RCB kits kende ik al , maar de Libelle EVO2 en de modellen van JK nog niet.

    Voorlopig houd ik het bij wat voorhanden is, de Mosquito moet ook nog de lucht in...
    Afgezien daarvan, vind ik het vliegen met die relatief bedaagde modellen wel wat hebben, goed voor zowel mijn vaardigheden, als mijn portemonnee.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Peter heeft natuurlijk een punt Jan, maar met wat je nu doet doe je een pak ervaring op, je ontdekt waar de zwakke punten zijn hoe je dat versterkt en hoe je reparaties doet :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina