Aandrijving hotliner (Robbe Amplitude)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door mathijs727, 10 sep 2022.

  1. mathijs727

    mathijs727

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Badhoevedorp, Nederland
    Hoi allemaal,

    Ik was al een tijdje op zoek naar een leuke eerste hotliner die financieel te verantwoorden is.
    Mijn oog is gevallen op de Robbe Amplitude en toen deze afgelopen week weer verkrijgbaar werd (Lindinger) heb ik de ARF versie besteld.
    Mijn plan is om meteen te starten met een goede aandrijving in plaats van geld uit te geven aan iets waar ik na 2 dagen op ben uitgekeken.
    Dus sparen voor een inrunner met vertraging... maar welke en wat voor spinner/prop?

    Ik heb mij geprobeerd in te lezen (modelbouwforum, rcgroups, modelvlieg magazine) maar ik heb toch een paar vragen waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden:
    1. Dit soort kisten (F5B categorie) worden typisch gevlogen met "oversquare" propellors (pitch > diameter). Als ik vergelijk op ecalc.ch dan lijkt een hele hoge pitch rendabel (bijvoorbeeld GM 18x23). Wat zijn de nadelen bij zulke hoge pitch? Minder thrust bij opstijgen en langzamere versnelling?
    2. De RFM F5B props (de 17x18 lijkt populair) moet op een spinner geplaatst worden met 5 tot 7 graden verdraaiing. Is dit opgenomen in de propellor pitch of komt dit er boven op (is 17x18 met 5 graden verdraaiing equivalent aan 17x23?)?
    3. Dezelfde vraag voor GM props/spinners. Op de fotos hebben de GM F5B spinners een aanzienlijke draai maar er wordt niet mee geadverteerd. Betekent dit dat de pitch van een 18x23 GM prop alleen behaald wordt met hun F5B spinner?
    4. Ik zie een hoop fotos van mensen die in hun RFM spinner moeten snijden omdat anders de propellor niet in kan klappen. Zijn de F5B spinners & props van RFM niet goed op elkaar afgestemd? En is dit bij GM niet het geval?
    5. Bij GM zijn er screw & pin spinners voor het bevestigen van de propellor. Ik snap hoe de screw versie werkt (lijkt op mijn Aeronaut z-spinner) maar hoe wordt de pin versie op zijn plek gehouden, epoxy?
    6. Ik wil graag niet te ver gaan met de aandrijving (<3KW) gezien posts op rcgroups van gespleten rompen. Klopt het dat de beste manier om dat te doen is door te spelen met motor KV/lipo cellen in plaats van propellor diameter/pitch?
    7. Wat is de beste manier om een hotliner de lucht in te krijgen? Op YouTube zie ik videos van mensen die vol gas + stijl omhoog gooien maar anderen gooien juist met een lichte hellingshoek (en minder gas). Wat is de beste / meest betrouwbare methode voor een eerste vlucht? Het liefst zou ik hetzelfde willen doen als mijn E-Flite Conscendo: gyro die de vleugels rechthoud en de neus een paar graden omhoog. Dit werkte alleen niet zo goed op mijn Funjet die dan nog steeds met torque roll de grond in boorde...
    8. Ik zat te denken aan een 2100-2400Kv motor met 6.7 vertraging op 6S (Hacker B50-xxL of Jeti Phasor 2035) zodat de stroom binnen de perken blijft en ik een Spektrum 130A ESC kan gebruiken voor de telemetry. Is dit een goede optie?
    Sorry voor de waslijst aan vragen is maar ik wil mij graag goed informeren.

    Mathijs
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Matthijs,

    Gefeliciteerd met je aankoop, mooi model!

    1. Pitch: ook bij de hoge spoed trekken de props nog prima. Bij hogere vermogens richting 6kW wordt bij motor aanschakelen het vermogen via een voorgeprogrammeerde curve opgebouwd, om te voorkomen dat de prop overtrekt (maakt herrie, niet efficient). Bij <3kW is dat niet nodig, dat vermogen verwerken de F5B props prima zonder curve, overtrekken hoogstens een beetje bijn de start, maar trekken toch.
    2. De RFM F5B props hebben de opgegeven maten indien ze op een 5 graden spinner worden gemonteerd.
    Een 17x18 heeft dus op de 5 graden spinner 18" spoed, op 7 graden ongeveer 20". Wel even opletten, de diameter is gebaseerd op een 42mm spinner (heeft een historie in de oudere F5B modellen met dikke motoren zonder vertraging). Op een 38mm zoals op de Amplitude is de diameter iets minder, ook omdat bij een versetzte spinner de bladen nog wat dichter bij elkaar staan.
    3. GM F5B Props kunnen alleen op de GM spinner gebruikt worden. Deze heeft 17.5graden verdraaiing.
    4. Er kunnen veel props op de F5B Spinner van RFM. Daar moet je de spinner even op aanpassen. Simpel klusje, verder niet dramatisch.
    Bij GM is dat niet nodig.
    5. Bij de pin versie wodt de pin gelockt door na montage met een centerpunt een deukje in de meenemer te meppen, zodat de pin er niet uit kan.
    Onder 6kW zou ik d scroef-versie gebruiken, kun je makkelijker bladen wisselen.
    6. Correct, Ik zou kijken naar een 6.7:1 vertraagde motor met ongeveer 2700-3000kv. Kun je dan op 4 en 5s vliegen. Om mocht je ooit meer vermogen willen, ook op 6S en kom je richting 4a5kw.
    7. Rustig gooien, recht en vlak, eventueel neus ietsje omhoog. Motor aan zodra het model de hand verlaat. Er zijn ook piloten die rond de 1000W op een schakelaar hebben, dan hoef je eigenlijk het model alleen maar los te laten en vliegt hij bijna vanzelf weg.
    8. Zie 6
    Een B50-L is zat, xxl is te zwaar. Phasor kan ook natuurlijk. Top is Neu of Leomotion.
    Een gebruikte motor van een ervaren pillot is ook een optie natuurlijk, wel even opletten van wie je koopt in dat geval.
    Heb je die regelaar al? Anders valt de Sunrise ICE-150 Dutch Special te overwegen. Door ondergetekende voor hotliners gemodificeerde regelaar die 4kW makkelijk kan hebben.

    We vliegen met enige regelmaat bij MVC Crash in Katwoude, wellicht leuk om daar een keertje af te spreken.
    Ik zal Dennis ook even op dit draadje wijzen, die woont daar in de buurt.

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    PS aankomende zaterdag, 17 september, vliegen we een F5B wedstrijd in Olst. Wellicht leuk om te komen kijken en bij te praten :)
     
  4. mathijs727

    mathijs727

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Badhoevedorp, Nederland
    Hoi Gerben,

    Bedankt voor de uitgebreide reactie!
    Een hoop nuttige informatie; gelukkig heb ik even de tijd om er over na te denken.
    Ik heb nog geen regelaar besteld dus als jij nog geupgrade Sunrise verkoopt dan wil ik er graag eentje van je overnemen.

    De F5B wedstrijd volgende weekend bezoeken is een goed idee.
    Ik heb nog nooit een echte hotliner zien vliegen (bij ons op de club heeft niemand er één) en in het echt praat toch wat makkelijker dan online.
    Dus zolang het weer geen roet in het eten gooit ben ik van de partij.

    Hopelijk tot zaterdag,
    Mathijs
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    We hopen op mooi en/of in ieder geval droog weer :)
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gezien de slechte weersvoorspellingen voor zaterdag hebben we helaas moeten besluiten de wedstrijd af te zeggen.
    Dan maar eens afspreken bij MVC Crash, als het weer weer wat beter is :)
     
  7. mathijs727

    mathijs727

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Badhoevedorp, Nederland
    Hoi Gerben,

    Dat is jammer maar wel begrijpelijk; bedankt voor de update in ieder geval.
    Stuur maar een berichtje als jullie een keer langs Katwoude komen.

    Ik heb gister de Amplitude binnen gekregen en heb al vast even snel in de doos gekeken.
    Het enige waar ik me nu een beetje zorgen om maak is de motor mount.
    De mount zelf lijkt stevig vast te zitten maar het gat in het midden heeft een diameter van ongeveer 13mm.
    Als ik het gat zou vergroten naar wat nodig is voor een hacker motor (17.5mm) dan zit je zo'n beetje tegen de koel gaten aan.
    Ik zie dat Emanuel dit ook heeft gedaan in zijn bouwverslag in het Drones & Modelvliegen magazine (zie foto in attachment) maar ik twijfel of dat de krachten van 3KW aan zou kunnen.

    Ik overweeg om een tweede motorspant aan de binnenkant erbij te lijmen ter versteviging.
    Wat is jouw advies?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 sep 2022
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik geloof dat #GJVO dat spant zelfs gesloten hield, en 'koelde' via sleuf of meerdere in de romp.
    Tacktiek was motor schrikken is short bursts, en werd het niet heet.
    Hij kan er wel het een en ander over vertellen.
    Schroom niet een ander spant te verlijmen, als het je niet zint.

    Beste lijm daarvoor is UHU Endfest.
    Het spant wordt dieper in de romp verlijmd, ingekeept voor groter lijm oppervlak.
    En komt er voor een streng carbon roving verlijmd te liggen.
    Alle instelhoeken van het spant werden op 0 gesteld.

    Gerben is de ab-so-lu-te pro in alle adviezen.
    Veel plezier! Prachtig.
    Gr Bas
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op zich is zo´n spantje dik genoeg om 3kW uit te houden. Bij een Backfire F5F zit ook een spant van zon 2.5mm dik, zelfs inde Flipflop (F5B ui Japan) zit een 2.5mm spant. Spant van een Avionik F5B is 3a3.5mm dik. Dat in het midden de koelgaten dichtbij de opening van de gearbox komen is ook niet zo spannend het gaat om de krachtoverdracht van de bevestigingsbouten naar de romp, daar lijkt voldoende vlees te zitten.
    Vraag is wel hoe dat spant ingelijmd zit. Bij bepaalde modellen zaten ze met een wat taai blijvende 5-minuten achtige epoxy vast, dat gaat niet werken. Die spanten haalde ik er meteen uit, alles schoonmaken en weer inlijmen. Bij 3kW destijds zelfs wel met secondenlijm gedaan (met extra randje balsastof ter versterking).
    Tegenwoordig voor de modellen met hoger vermogen natuurlijk met Endfest of lamineerepoxy.

    Als goed vastgelijmd, zal het spant niet door het vermogen loskomen. Kan wel beschadigd raken bij wat steviger landing, door het gewicht van de motor wat aan het spant hangt. Dat het spantje breekt door de buigkracht van de motor die bij een harde landing naar beneden door wil zetten. Kun je desgewenst opvangen door een blokje onder de motor te plaatsen.

    Eeen 2e spant kan zeker geen kwaad. Vraag is hoe je de romp van binnen gaat opruwen, net achter het spant wat er al inzit. Als je de romp van binnen niet op kunt ruwen, zal de hechting van de epoxy beperkt zijn.

    Groet, Gerben
     
    mathijs727 vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had standaard spantjes van RFM, daar zaten wel gaten in.
    Ik lijmde er 2 op elkaar en schuurde dan de rand wat schuin.
    En verlijmen met Endfest 24.
    Ik had nooit koelsleuven en dergelijke in de romp, was ook niet nodig, de motor werd nooit te heet.
    En dat was destijds bij 4S en naderhand ook bij de 9S aandrijvingen het geval.
    Ook mijn demo aandrijving, destijds ruim 7000 Watt, bleef redelijk koel hoewel ik daar wel soms op de grens zat omdat ik wel eens de motor een seconde of 5-6 volgas liet lopen.

    GJ
     
    mathijs727 en Adop vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina