Wat is het eerste vliegtuig wat jij ooit gevlogen hebt ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Gammapooka, 12 nov 2005.

  1. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    graupner taxi cup was in '91
     
  2. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Na ongeveer 20 tot 25 vlieguren in de simulator, mn vliegtuigje meegenomen naar de dichstbijzijnde vliegclub (RMV Phoenix), en na laten kijken. Bij de 1e testvlucht gestart door iemand met jaren ervaring, heb tijdens die 1e vlucht mn zender in mn handen gekregen en sindsdien zonder enige moeie mn Multiplex Minimag in de lucht gehouden. alle vluchten daarna zijn ook door mijzelf gedaan. ok, mss stond er is een lantaarnpaal en een kerstboom in de weg, maar daar lullen we niet over....niks wat secondelijm niet kan plakken...
     
  3. buggybob

    buggybob Guest

    Mijn eerste vliegtuig

    Toontrainer, lijnkist gemaakt bij de Aero Club Heemskerk.
    Mijn eerste RC kist was de zwever Filou, weet niet meer van welk merk. was een 1 kanaals kist waar ik twee servo's in had gepropt.
    Mij eerste motorkist, een Taxi. (de eerste natuurlijk)
     
  4. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Ha, een Filou van Graupner.
    Ik had de Filou II die had wel 2 kanalen
    Dat was ook mijn eerste volgens mij ergens rond 1984.
    Geweldig ding, Als je een looping wilde maken moest je hem eerst overtrekken en vervolgens vol down houden tot je voldoende snelheid had om een loop te maken.
    Gewoon vol down geven was niet voldoende om hem op zijn neus te krijgen om voldoende snelheid te krijgen voor een loop.
     
  5. ICARUS

    ICARUS PH-SAM

    Lid geworden:
    9 jul 2004
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Onlangs kwam ik bij het opruimen een aantal voorbedrukte balsa plankjes tegen van de SINBAD zwever van SULS. 2x voor de ribben en 1x voor de romp. Ook nog enkele 1mm vliegtuig triplex (300x50mm) vermoedelijk voor de romp. Omdat er ooit via het forum over geschreven is zijn er bouwers die het leuk vinden om er wat mee te doen.
    Hoe kom ik er aan? Wel uit de directe nalatenschap van Loet Suls.
    Ik wacht op de reaties.
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Zoals ik eerder al schreef ben in 1994 besmet geraakt met de hobby, via een Varta Fly van Robbe.
    Want zeg nu zelf, wat vliegt er mooier dan je allereerste model?

    Deze Varta-Fly was geen lang leven beschoren.
    De vleugel was grotendeels door mijn vader gebouwd, we hadden afgesproken om samen de kist in te vliegen.
    Het regende al tijden en op een rustige dag heb ik de spulletjes mee naar een weiland in de buurt genomen.
    Ik was ongeduldig geworden en zou daar de kist in mijn eentje, want hoe moeilijk kan het zijn, wel even het luchtruim in sturen.

    Hierbij een kleine uiteenzetting van wat er daarna gebeurde:
    Ik gaf de kist een flinke zet in de wind, motor aan en....
    Het eerste wat ik toen hoorde was een soort van "kloenk" ...?

    Niet gehinderd door enige kennis, de accu niet vastgezet!
    Waarna de accu blijkbaar achterin de kist lag en de neus zich vrijwel gelijk rechtop bevond.
    Tot ie niet verder omhoog kon, t zal toch een metertje of 12 zijn geweest.

    Daarna draaide de Varta-fly de neus naar beneden, Daarna gelijk weer een soort "kloenk".
    Waarna de accu dus helemaal voorin lag. Er was geen houden aan natuurlijk, ik stond aan de knuppels te roeren alsof het een Olympische sport was.
    De 'landing' kun je je vast ook al voorstellen, ik mocht van geluk spreken dat t tijden geregend had, t model stak zo'n 20 cm diep in de modder.

    Schade, twee gebroken vleugelbouten en een gehavend ego...

    Geleerde lessen destijds,
    nr 1: Luister naar je vader
    nr 2: Eigenwijs is ook een soort wijs, maar meestal van het verkeerde soort.
    nr 3: Read the Fine Manual
    :rtfm:

    Terug naar het heden, afgelopen zondag heb ik een soort van re-maiden gehad, van mijn 2e varta fly.
    Het is nu 28 jaar later en wil ik dit model graag in de originele uitvoering blijven vliegen, dus met een Speed 600 met een 8x4,5 prop.
    Had ik een goede 7s nimh accu gehad dan was die erin gekomen, maar die was helaas al overleden.
    Om aan het gewenste gewicht van 380gram van de originele accu te komen heb ik twee 2s lipo's op elkaar gezet en er een brok lood bij gedaan.
    Dit om het zwaartepunt op 55mm van voorlijst te krijgen.

    Oei! Het vliegt zoals ik me herinner, als een baksteen.
    Na t (best stevig) wegwerpen zakt hij dan eerst door, om vervolgens heel rustig te klimmen.
    Steigen duurt ook wel even, t is gang maken en wat up trekken, een soort trappetjes lopen.
    Als t eenmaal vliegt dan gaat t wel, en kan de bilnaad weer ontspannen.
    De landingen zijn goed te doen, als je veld niet te kort is, door t gewicht en kleine span [1.80m],
    komt hij behoorlijk hard binnen en schuift nog even een eindje door.

    De Varta-fly was toen een beginners kist meen ik, Ik moet er nu niet meer aan denken.
    Het van nu spul stijgt makkelijk onder 45graden door tot aan de maan, evt voorzien van gyro stabilisatie.

    Tijden veranderen (gelukkig maar)
    Ik heb beide accus leeg gevlogen, en ging met een nostaligisch gevoel naar huis

    Be happy & fly safe :)
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2022
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb mijn eerste modelvliegtuig toevallig altijd bewaard. Evenals de KNVVL tekening waar ik hem destijds van heb gebouwd.
    Dat zal zo rond 1975 zijn geweest
    Het is de "Ermelo" werpzwever.

    ermelo chuck glider.jpg

    Mijn eerste RC vliegtuig was een Graupner Taxi 1. Bij gebrek aan een club of instructeur mezelf mee leren vliegen (lees leren repareren).

    Die heb ik uit nostalgie een paar jaar geleden een opnieuw gebouwd.

    Met beiden vlieg ik soms nog een rondje.
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    In het knutselblad Na Vijven stond in plm. 1955 een modelvliegtuig met rubbermotor beschreven, met de kennis van nu denk ik dat ook de bedenker het destijds nooit erg aan het vliegen heeft gekregen, maar dit model bouwde ik met mijn vader.
    Een paar jaar later volgde de Kleine Uhu van Graupner, 1e versie van plm. 70 cm span. Die vloog tenminste wél.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Gestart met een grote coax heli "omdat die wel tegen wind kon" (niet dus). Achteraf gezien was dat een domme aankoop, heeft me niet veel stuurmanskunst bijgebracht.
    Vervolgens Blade Mcpx om naar een "echte" heli over te stappen en kort erna een Blade 300 X.

    Daarna overgestapt naar vaste vleugels. Met een Easystar II de eerste stappen gezet en kort erna "echt" leren RC vliegen met de Funcub.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Eerste model: Dandy van Graupner.

    Die kennen we allemaal.

    Maar daarna: de 'Pan' van Robbe.

    Daar is weinig/niks meer over te vinden, maar dat was een hele goeie vlieger!

    upload_2022-9-14_13-59-42.png


    Later kwam ook nog de Pulci: ook zo'n fantastische kist.

    upload_2022-9-14_14-2-3.png

    Onverwoestbaar.

    (Antwoord is dus: Dandy.)


    jan.
     
  11. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn eerste kist was de Amigo 2 van Graupner en die vloog ik in 1981.

    Hij is Ontworpen in 1966 (men denk door Fred Militky) volgens de Duitse school en is een lichte thermiek zwever.
    Vliegt bij rustig weer fantastisch en doet het erg goed aan het elastiek.

    Ondertussen zijn ze bij Versie 5 en deze wordt nog steeds te koop aangeboden onder de naam Amigo V.

    Gr. Hans
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  12. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Gelderland
    Het rechter model op de foto is een Pan. Een van de eerste modellen van mijn vader bijna 60 jaar geleden.[​IMG]
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    1994, de Svenson Sunny, 2m houtbouw zwever icm met een Graupner FM314 zender. Heel wat kranten voor rondgebracht voor de complete aanschaf als 14 jarig jochie. Alles destijds gekocht bij Hobby Expres modelbouw winkel te Enschede.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    1962 Een vrijvliegend hoogdekkertje met Cox motortje. Had alleen een tekening. Alles zo goed mogelijk in elkaar gezet, en met een stukje messing als ballast in de neus wat zweefvluchten gemaakt. Op het motortje vliegend was het rennen om bij te blijven. Vloog wel in cirkels, maar woei toch weg. In mijn diensttijd in Seedorf (1964-'65) is ze daar gecrasht. Was eigenlijk verbaasd dat het ding zo goed vloog. Mocht iemand het model herkennen graag een reactie. Denk 70 cm lang en spanwijdte 90 cm. Gr. Klaas'

    1965 vrij vliegend vliegtuigje uitsnede.jpg

    1963 Matrozenkamer.JPG
     
    jan brilman en Herby63 vinden dit leuk.
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    eerste kist, 8 twinjets.

    toen ik dat een volle accu kon vliegen een club gezocht en een malibu trainer gebouwd met 6.5cc
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het eerste apparaat wat heel bleef en waar ik mee heb leren vliegen (omdat ik EINDELIJK wist waar de vliegclub zat, en er ook daadwerkelijk naar toe ging) was een Charter met Enya 29 (glijgelagerde uitvoering). Zender een Robbe Starion destijds.
    Daarvoor een hele hoop kapotgevlogen,zo veel dat ik daar de tel van kwijt ben. Veel eigen ontwerpen (gewoon wat balsahout kopen, stukkies uitsnijden en aan elkaar plakken en als het enigszins op een vliegtuig leek dan vloog het meestal ook nog wel, "ongeveer", maar het bleef nooit heel), al was de meest "succesvolle" poging een Suzi II van WiK, een zwever waar ik de neus vanaf gezaagd had en er een Cox voorop geschroefd had. Succesvol in de zin van dat het ding vliegen wilde. Wat ik niet wist, was dat ik de zender die ik destijds had (een Graupner Grundig met bouwsteen-ontvanger) 's nachts aan had laten staan met ingeschoven antenne, waardoor er een transistor het begeven had (tenminste, dat vertelde de lokale modelbouw winkel mij later) en het ding nog maar 10 meter bereik had.
    Dus op een mooie windstille dag had ik vol goed moet dat Coxje gestart, de roeren getest (dat had ik in mijn "modelvliegbijbel" van Erich Rabe gelezen, dat je dat ALTIJD moest doen, en ze werkten), en gezwind de Suzi een zwieper gegeven, en verdomd, het vloog, in een hééél mooie sierlijke en wijde cirkel. Maar.... het stuurde dus niet. Aangezien het ding lichtjes steeg, en ik niet in de gaten had dat mijn zender vrijwel geen bereik had, begon ik voorzichtig down te geven... steeds meer, en meer, en meer, tot het ding dus weer pal over mijn hoofd vloog, mischien 5 meter hoog.... En tegen die tijd had ik blijkbaar de stick al vol down, kwam het model weer binnen bereik, en, tsja...

    Grenzeloze optimist die ik toen nog was, wist ik dat het in ieder geval MOGELIJK moest zijn dat een door Brutus gebouwde contraptie ook daadwerkelijk zou kunnen vliegen, en tegelijk realiseerde ik mij dat als het vloog zonder dat ik kon sturen, en kapot ging zodra ik dat wel kon, dat de misére dan wel eens aan mijn stuurmanskunsten zou kunnen liggen, en dat vliegen dus klaarblijkelijk toch ECHT geleerd moest worden... Dussss... andere zender, ander vliegtuig en vooral, een CLUB!

    De rest is geschiedenis. Die eerste clubdag is nu 39,5 jaar geleden, ongeveer... Drie lesmiddagen later maakte ik mijn eerste zelfstandige vluchten.
     
  17. ICARUS

    ICARUS PH-SAM

    Lid geworden:
    9 jul 2004
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwolle
    Mijn eerste gloeiplug motor , een 1,5 cc ENYA, kocht ik in 1964 bij de firma Kleikamp . Toen nog geen enkele ervaring met motoren. We waren net getrouwd en woonden in een drie hoog flat met een verdiepte kelder. In die kelder de motor laten draaien. Je kunt je voorstellen dat de hele hal drie hoog onder de rook zat dus de hele flat genoot van mijn hobby.. Mijn eerste vliegtuig was een Frechdax van Hegi . Besturing was van Rehatron tip tip. Geen reikweidte (nog nooit gehoord toen van eerst testen. Dus het model vloog goed maar wel een eind weg. Mijn volgende model was een Amigo met 0,8 Cox Golden Bee.en ook een andere zender. Een Micro Prop. Veel beter maar ook gelijk een stuk duurder. Tot voor kort ging mijn belangstelling alleen uit naar modellen met een branstof motor. Nu voorzichtig naar electro maar ook nog steeds naar verbranding maar dan als nostalgische verzameling van dieseltjes < dan 1,5 cc.
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn eerste ervaring met de vlieghobby, was met een ikarus piccolo v2 (Fixed pitch heli)
    mezelf leren vliegen.. ding vaak weer in delen bij elkaar geveegd, en weer in elkaar gebakken.
    ik zal toen 16 a 17 geweest zijn..

    wel gelukt.. heb mezelf leren vliegen..
    daarna een trex 450. zelf gebouwd, in laten stellen bij de winkel waar ik hem gekocht had
    kwam de piccolo ook vandaan.
    man had hem ingevlogen.. hoop uitgelegd.
    en zowaar: toen kwam ik erachter hoe ruk die piccolo eigenlijk vloog
    zo rustig, beheerst, zoveel controle met die 450..
    jaren later stapje groter.. alleen was dat te groot voor de hal waar ik vaak vloog..
    en te rokerig. club opgezocht.

    eerste vliegtuig was een zelfbouw trainer.
    mn vliegmaat (fervent vliegtuig instructeur en vlieger) had me net zolang achterna gezeten tot we samen dat ding gingen bouwen.
    heeft ff geduurd :D
    hij had een motor, wat servo's..
    eerste motor bleek naderhand een wonderolie motor geweest te zijn.
    dus na een paar weken liep het ding voor geen meter, steeds dead stick landingen (enya).
    geweldig als hij koud was, daarna werd het rommelig. gewoon echt versleten, kon de motor weinig aan doen.
    daarna een OS46 LA erop.
    vliegtuig vloog erg goed. is nu weer doorgegeven aan een andere leerling van me.

    blijft grappig om te zien tijdens het lessen, dat het sturen an sich geen probleem was.
    maar het automatisme om af en toe stil te gaan hangen toch wel vrij hardnekkig was :D

    daarna een fourstar 40 met een os46AX erop.
    zelf gebouwd, veel dingen aangepast tijdens de bouw.
    vlieg ik nog steeds mee. niet meer zo regelmatig..
    maar hij vliegt nog steeds erg leuk

    en vanaf daar ging het los...
    Heli's zijn erg leuk, maar ik wil variatie in de vloot.
    2 dezelfde dingen hou ik niet van.
    in dat punt heb je met vliegtuigen oneindig veel variatie, bij heli's niet.
    maar heli's kunnen weer bijna letterlijk alles wat je jezelf bedenkt, daar zijn vliegtuigen wat beperkter in.
    blijft leuk om de twee werelden te combineren.
     
    jan brilman en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  19. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Fietste over de hei. Hoorde een jankend geluid. Twee modelvliegers gevonden. Naam op startkist onthouden. Vlieger opgezocht. Even later was er een eerste houtbouw zwever. Enya anderhalf bovenop.
    Dat was in 1975. Vlieg nog steeds. Ook nog af en toe samen met mijn oud instructeur.
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eerste ervaring met vliegen was met een Cox lijnvliegtuig.
    Gekocht in de Madurastraat in Amsterdam, of eigenlijk gekregen voor kerst.
    Dat winkeltje verkocht treinen en modelbouw, ik kwam daar regelmatig voor treinen maar die 4kante doos met dat vliegtuig trok me wel.
    Dus zeuren bij papa en mama en kerstavond stond daar een grote doos die voor mij was.
    Eerst op het balkon kijken hoe het allemaal werkte, ik denk dat ik iets van 10-11 was toen.
    En ook meteen de eerste klap van het Coxje 0,8cc gehad, bloedende vingers...
    Ergens rond mijn 13e (we waren verhuisd van Amsterdam Oost naar Amsterdam Zuid) de eerste echte radiobestuurde modellen gezien bij Hobbyshack op het Europaplein.
    Dat was 500 meter van mijn huis dus ik stond daar bijna elke dag.
    Eerste bouwproject was een Charter.
    Zelf gebouwd met wat hulp van de mannen van Hobbyshack.
    En het folien was geen succes, mijn moeder was niet blij dat de strijkbout rood was...
    Maar ik heb dat ding wel gevlogen met een HB motor op de dijk... de snelweg A10 was in aanbouw en daar crossten we met brommertjes, reden met kartjes en daar vloog ik ook.
    Het heeft wel wat modellen gekost voordat ik het ook een tijd heelhuids kon houden maar de eerste ervaring was lijnvliegen en de Charter met een Robbe Luna zender.


    GJ
     

Deel Deze Pagina