Project: 1/72 Balao Class USS Bowfin (SS-287)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 10 dec 2020.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    henk ik ken het hoor wat dunne dingen aan gaat
    Teken je een hekwerkje en je print het en ??? ok te dun
    dus terug over nieuw en dikker tekenen
    het is me reeds meermaals overkomen
    vooral omdat ik groter teken dan dat ik wil printen

    gr raf
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  3. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ja inderdaad, bij het 3D model op het scherm is het verdraaid moeilijk in te schatten hoe het gaat worden.
    Ik heb de dunne spijltjes vergroot naar een dikte van 0.1 mm, en met de hardere resin ging het goed.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ik heb 1 liter flex besteld om te mengen met de standaard resin
    hoe meer flex je toevoegt hoe buigzamer je stukje word
    als het binnen is eens proberen
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  5. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    raf ik ben benieuwd of dat werkt.

    En weer een update, ik ben eindelijk weer lekker bezig geweest :thumbsup:

    Ik heb een balkje geprint wat achter in de romp word gelijmd.
    In dit balkje zit een M3 schroefdraad busje, hierin komt een lange schroef waarmee het dek op de romp word bevestigd.
    Deze schroef is in de vorm van de achterste capstan, deze is inmiddels ook al gedraaid en in elkaar gesoldeerd.
    Ik vond dit wel een elegante oplossing om het dek verwijderbaar te maken zonder dat het opvalt.

    Tevens kwam ik nog een foto tegen van de achterkant van de SJ Radar, blijkt hier nog een steunplaat te zitten samen met een kastje.
    Niet een groot probleem, de plaat en het kastje ontworpen en geprint en aan de achterkant gelijmd.
    Tevens de adapter geprint waarmee de radar op de mast word gelijmd.

    Omdat ik toch moest printen heb ik gelijk twee 3mm dikke plaatjes geprint die onder in de periscoopmast worden gelijmd.
    In deze plaatjes worden twee M2 draadbusjes gelijmd, hierdoor word de periscoopmast verwijderbaar.
    Het is een kwetsbaar onderdeel en mocht er eens iets mee zijn dan vind ik het toch wel prettig dat ik de mast er af kan halen zonder de hele bovenbouw te moeten slopen.

    Vervolgens even wat tijd achter de draaibank door gebracht, twee M2 draadbusjes en de capstan in twee gedeelten gedraaid.
    Toen de capstan in elkaar gesoldeerd en de boel in elkaar gelijmd daar waar het al kon.

    Al met al toch weer een stukje opgeschoten. :thumbsup::thumbsup:

    En dan nu de digitale schilderijtjes.

    Balkje geprint en M3 schroefdraadbusje vast gelijmd.

    [​IMG]

    En het balkje op zijn plek gelijmd, hier nog met een inbusboutje om de plaats te bepalen

    [​IMG]

    De capstan in twee gedeelten gedraaid.

    [​IMG]

    En na de juiste hoogte te hebben bepaald in elkaar gesoldeerd.

    [​IMG]

    En op zijn plek om het dek op zijn plaats te houden.

    [​IMG]

    Het losse onderdeeltje dat achter op de SJ Radar geprint samen met de adapter.

    [​IMG]

    En op zijn plek gelijmd.

    [​IMG]

    En zo word de radar met de adapter op de mast gemonteerd.

    [​IMG]

    De twee geprinte plaatjes en de M2 busjes die in de voet van de mast komen.

    [​IMG]

    Alles op zijn plek gelijmd, het past allemaal net.

    [​IMG]

    Vervolgens twee gaatjes uitgemeten en geboord in de bovenbouw.

    [​IMG]

    En de mast met twee rvs boutjes vast gezet op de bovenbouw.

    [​IMG]
     
    MarcT, EUSIV, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  7. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En we zijn er weer, het is alweer een tijdje geleden dat ik gepost heb.

    Tijdens de bijzonder warme dagen was er nauwelijks te werken op de hobby werf dus moest ik het project even op een laag pitje zetten.
    Maar tijdens deze periode wel twee klussen kunnen doen waar veel tijd in ging zitten.

    Ten eerste bevielen de vloedgaten van het dek mij niet, ik ergerde mij er al geruime tijd aan dat ze niet mooi van form waren en de randen afgerond waren.
    Dus alle gaten uit gevijld en een drie malletjes gemaakt, ze lopen namelijk van groot naar klein af naar achter toe.
    De malletjes beplakt met sellotape, want daar hecht UV resin niet aan, en zo de ruimte die tussen mal en dek zit opgevuld.
    Daarna alles wat buiten het dek uitstak vlak geschuurd met als eindresultaat mooie strakke vloedgaten.

    Daarna ben ik begonnen met het aanbrengen van de lasnaden van het dek......althans dat was de bedoeling :rolleyes:
    Het had hier nog niet echt naar gekeken namelijk.
    Na het veelvuldig bestuderen van foto's kwam ik tot de prettige conclusie dat de gehele zijkant van het dek niet is gelast maar geklonken :eek::confused:
    Alleen de bovenste ronding van het dek is gelast.
    Onder het dek ligt namelijk een compleet raamwerk om het dek form te geven en alle dekplaten zijn hier tegenaan geklonken.
    Dus tussen elk vloedgat zit een rij klinknagels.

    Dus aan de slag, alles uitmeten, aftekenen en vervolgens elke klinknagel met een dun penseeltje aanbrengen.
    Ook hier ging flink wat tijd zitten, maar het resultaat is dan wel heel bevredigend.
    Hoewel je er onder water niks van ziet :D:D:D

    Daarna de ontluchtingsgaten achter in het dek aangebracht, in de zogenaamde Turtleback.
    Dit ging wat sneller, uit foto's blijkt dat hier niet bepaald een patroon in zit.

    Inmiddels had ik de grondplaat voor het dek kanon en vier stukjes uitlaatpijp geprint.
    Deze stukjes uitlaatpijp zie je net door de zijkant van het dek steken, dat leek me wel een leuk detail.
    Inmiddels alle geprinte stukjes op hun plek gelijmd en een dun laagje zwarte verf aangebracht om te zien of alles zo goed lijkt.

    Daarna nog maar wat werk gedaan aan de opbouw.
    De periscoop buizen op maat gemaakt en van dunne stripjes messingplaat twee beugels gemaakt die boven om de buizen zitten.
    Daarna de buizen in de masten gedrukt, ze moeten alleen nog vast gelijmd worden.
    Het achterste stukje dek zit inmiddels ook op zijn plek en er is nog een rooster in het dek geplaatst.

    Al met al en met de tussenkomst van zeer warm weer heeft dit toch best nog wel wat tijd in beslag genomen.

    En dan nu de digitale bewijsstukken.


    De gaten uit gevijld en met behulp van een malletje opnieuw opgevuld met resin.

    [​IMG]

    Hier duidelijk het verschil te zien tussen de behandelde en onbehandelde gaten.

    [​IMG]

    De geprinte stukjes uitlaat en de voetplaat voor het dek kanon.

    [​IMG]

    De afgewerkte gaten met de uitlaat op zijn plek, met de zwarte verf kwam nog naar voren dat er nog wat plekjes opgevuld moesten worden.

    [​IMG]

    Ook de gaten voor zijn zo mooi strak geworden, ook hier nog een paar plekjes om op te vullen. Dit is dan ook de reden waarom ik altijd een dun laagje verf aanbreng.

    [​IMG]

    Vervolgens alle verf weer verwijderd om de plekjes op te vullen die er nog waren en om alle klinknagels uit te gaan zetten en aan te brengen.

    [​IMG]

    Nadat alle klinknagels op hun plek zijn aangebracht opnieuw een dun laagje verf om ook nu weer te controleren op oneffenheden.
    En de klinknagels komen zo ook mooi tot hun recht.

    [​IMG]

    Niet de beste foto maar dit geeft wel een goed idee van het eind resultaat.

    [​IMG]

    En de ontluchtingsgaten in de "Turtleback" .

    [​IMG]

    Toen maar verder gegaan met de periscoop buizen, van stukjes strip de beugels gemaakt.

    [​IMG]

    Vervolgens de beugels op hun plek gesoldeerd en de flensen op maat geknipt.

    [​IMG]

    En de buizen op hun plek in de masten. Ook is te zien dat het achterste stukje dek inmiddels is aangebracht en dat er nu ook een rooster in zit.

    [​IMG]
     
  8. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Super Henk,

    grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  9. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Dankjewel, ja dat waren toch nog twee tijdrovende klussen. :D
     
    MarcT vindt dit leuk.
  10. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Maar weer wat werk verricht aan de opbouw.

    Het gehele dek van de opbouw is nu op zijn plek gelijmd, tevens de luiken aangebracht.
    Voor in de opbouw de bulkhead van de commandobuis of interne brug aangebracht en tevens deze ruimte voorzien van wat details.
    De buis met luik voor de voorste gundeck aangebracht, Deze geeft toegang tot de drukromp en het gundeck en komt ook uit bij het dek.
    Een extra plafond er in gelijmd voor de stevigheid, hier komt straks een 20 mm snelvuur kanon op te staan.
    De vloerplaat heb ik in het dek zelf gelijmd, hierdoor hou ik toegang tot het voorste stuk als de opbouw van de romp af is.
    Dit heb ik gedaan met het oog op onderhoud, hierdoor kan ik het voorste stukje schoonmaken als dat nodig is na een duik.
    Tevens handig om de binnenkant te schilderen :D
    Er zit wel een deuropening in dit gedeelte, zonder deur want het is een vrij vollopend gedeelte, maar er zal niet veel van de details te zien zijn.
    Maar voor mijn gevoel moest het wel een beetje afgewerkt worden.

    Daarna begonnen met de details van de brug.
    Alles lasnaden aangebracht, die komen nu overeen met de lasnaden aan de buitenkant.
    Twee strips aangebracht die boven het toegangsluik van de brug zitten.
    Voor in de brug zit een horizontale plaat, na wat onderzoek bleek die van mij iets te hoog te zitten en verkeerd van form dus deze er uit gehaald.
    Nu verder onderzoeken hoe deze plaat er precies heeft uitgezien en een nieuwe maken en terug plaatsen.
    In deze plaat zaten een aantal instrumenten zoals kompas etc, deze moeten nog gemaakt worden.
    Tevens stond hier een verrekijker/rangefinder, die moet ook nog gemaakt worden.
    Verder nog uitzoeken wat hier nog zat aan opstapjes, steuntjes etc en deze aanbrengen.

    Hierna ben ik alvast begonnen met het railing werk.
    Eerst een malletje gemaakt om alle verticale staanders op uit te zetten zodat deze op de goede plaats komen.
    Tevens helpt deze mal bij het vast solderen van de reling zelf.
    Na alle staanders gemaakt te hebben heb ik de bovenste reling op maat gebogen en vast gesoldeerd.
    Daarna inkepingen gemaakt in de staanders en de onderste reling op hoogte gesoldeerd.
    Alles staat nu nog los, ik moet eerst nog uitzoeken hoe de reling net achter de brug was geplaatst.
    Aan foto's van de huidige Bowfin heb ik niks, het stuk achter de brug is na de oorlog aangepast met lockers voor munitie.
    Tevens blijkt na onderzoek dat de gehele railing van de opbouw is vervangen door dikkere buizen.
    En van de periode waar ik Bowfin in bouw is bijzonder weinig fotomateriaal beschikbaar en wat er is is van slechte kwaliteit.
    Maar we komen er wel uit, misschien dat ik nog foto's vind van een andere boot met dezelfde opbouw.

    En dan nu de plaatjes.

    Het voorste gedeelte met de details.
    Strips er in gelijmd die overeen komen met de klinknagels aan de buitenkant, bulkhead extra plafond en accestrunk geplaatst.

    [​IMG]

    En nog een plaatje van de binnenkant, ik heb deze inmiddels van een laagje verf voorzien.

    [​IMG]

    De vloerplaat in het dek gelijmd.
    De grote gaten zijn er om dit gedeelte snel van water te voorzien bij het duiken, deze zijn straks niet meer zichtbaar.

    [​IMG]

    Hier is het duidelijk dat er niet veel te zien is als de opbouw op het dek staat.
    Maar mocht iemand het presteren om er in te kijken onder de perfecte lichtval met een uitzonderlijk scherp zicht dan is het niet leeg :D:D

    [​IMG]

    En met een zaklampje op het dek geplaatst, want in dit gedeelte zelf zit geen licht.
    Via een heeel klein fotootje kwam ik er achter dat er nog een beugel/handgreep boven het luik zat, dus deze nog net op tijd aan kunnen brengen.

    [​IMG]

    Hierna het volledige dek aangebracht en de luiken geplaatst.

    [​IMG]

    En begonnen met de details van de brug zoals strips, lasnaden etc.
    Tevens de nieuwe instrumentplaat op hoogte gepast en de form uitgezet, dit gedeelte moet nog verder onderzocht worden.

    [​IMG]

    Mal gemaakt voor de reling en staanders uitgezet, tevens de bovenste reling vast gesoldeerd.

    [​IMG]

    En een ruwe passing gedaan om te zien of alles zo goed op zijn plek komt.

    [​IMG]

    Hierna de hoogte van de onderste reling uitgezet met tape en inkepingen gemaakt voor de reling.

    [​IMG]

    En de onderste reling vast gesoldeerd.

    [​IMG]

    En weer passen, bij dit gedeelte moet nog veel uitgezocht worden dus is de onderste reling niet op lengte.

    [​IMG]

    Hierna op dezelfde manier de voorste reling gemaakt.
    Ook deze staat nog los, eerst moet de brug klaar en vanst en dan kan ik de reling op hoogte maken en aanbrengen.
    Maar het geeft zo al wel een mooi idee hoe het word.

    [​IMG]
     
    EUSIV, TIMBERWOLF, MarcT en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Mooi Henk,

    grtjs Marc.
     
    Peter58 en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  12. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Ik ben weer een stukje verder met de opbouw.

    Allereerst heb ik de twee outriggers, oftewel antenne steunen, gemaakt die aan beide kanten van de brug zitten.
    Ik heb er voor gekozen om deze van messing plaat te maken omdat het een werkend model word.
    De outriggers moeten wel tegen een beetje waterdruk bestand zijn terwijl er antennedraden aan hangen, en kunststof is met die dikte dan toch te zwak.
    Aan de hand van wat beroerde foto's toch een beetje de maat en form kunnen bepalen.
    Hierna uit 0.3 mm messing plaat geknipt en in elkaar gesoldeerd samen met de oogjes waar de antennedraden aan komen.
    Tevens twee oogjes aan de voorste reling gesoldeerd, hier komen de tuidraden aan die moeten voorkomen dat de riggers ombuigen of afbreken.
    Ik heb hierbij wel een beetje moeten smokkelen, het te lijmen oppervlak wat tegen de brug aan komt is veelt te dun en zal zeker afbreken bij een onderwater vaart.
    Daarom twee plaatjes gemaakt die tegen de brug kunnen worden gelijmd om meer oppervlakte te krijgen en hierop de outriggers gesoldeerd.
    Tevens twee pennetjes in de hoeken van de riggers gesoldeerd die door de zijkant van de brug heen komen voor wat meer grip.
    Maar niet verder vertellen hoor :rolleyes:;):D

    En met behulp van dezelfde foto's heb ik enigszins kunnen ontdekken hoe nu de reling achter de brug loopt.
    Waar de reling ophoud staan aan beide zijden een wat stevigere paal met dwars stuk.
    Tot zover ik het kan ontdekken zijn dit steunen waar een .30 of .50 machinegeweer op kan worden geplaatst.
    Hiervan zijner enkele over de zijkanten van de boot geplaatst.
    Ook op de huidige bowfin zijn deze aanwezig, echter anders van form omdat hier na de oorlog waterdichte lockers zijn geplaatst.

    De steunen heb ik van 1.5 mm messing draad gemaakt, hierin heb ik twee gaatjes van 1 mm geboord waar de dwars stukken in komen.
    Vervolgens is er ook nog een gaatje van 0.5 mm geboord waar de reling in vast word gesoldeerd.
    De dwars stukken van 1 mm draad gebogen en de kop waar het machinegeweer in geplaatst kan worden uit een stukje 3 mm staaf gedraaid.
    Vervolgens alles in elkaar gesoldeerd en daarna nog een voetplaat gemaakt uit 0.3 mm plaat.
    Op de foto is nog net te zien dat deze voetplaat net buiten het dek steekt.
    Hier komen ook nog vier hoek ribben op te staan om de paal te steunen maar deze maak ik wel van evergreen die er vervolgens op gelijmd worden.

    Inmiddels heb ik ook nog de gaten in het dek geboord waar straks de reling in word gelijmd.
    Maar hiervoor moet ik eerst nog wat dingetjes uitzoeken en de reling op hoogte maken voordat ik het permanent vast zet.

    Al met al nog een interessant pruts klusje :confused::D

    En dan nu het digitale beeld materiaal.

    Hier een indruk met wat voor foto's ik het moet doen om details uit te halen.
    Dit is de zijkant van de opbouw met de antenne outriggers en de machinegeweer steun.

    [​IMG]

    En de outriggers gemaakt uit messing plaat.

    [​IMG]

    En beide gesoldeerd en klaar.

    [​IMG]

    Uiteindelijk besloten om er een plaatje achter te solderen om toch iets meer oppervlakte te krijgen om ze vast te lijmen.
    Wel niet origineel maar het word een werkend model, daar moet het wel tegen bestand zijn.
    Ook nog twee pennetjes er aan gesoldeerd die door de brug heen komen om toch iets meet houvast te krijgen.

    [​IMG]

    Vervolgens de machinegeweer steunen gemaakt uit messing draad.

    [​IMG]

    En eentje losjes in elkaar en klaar om gesoldeerd te worden.

    [​IMG]

    Beide gesoldeerd en kijken of ze in de reling passen.

    [​IMG]

    En los op het dek geplaatst tezamen met de reling, alles ziet er goed uit zo.

    [​IMG]

    Beide zo goed te zien en op hun plek.
    Ook de voet plaatjes passen zo mooi in het dek.

    [​IMG]

    En nog een mooie close-up. Goed te zien dat het voet plaatje net buiten het dek steekt, net als bij de originele foto. :thumbsup:

    [​IMG]
     
    Jinny, TIMBERWOLF, Stephan Kertész en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Super mooi Henk.

    Grtjs,Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  14. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Dankjewel :D
     
    MarcT vindt dit leuk.
  15. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En weer meer werk verricht aan de opbouw en brug.

    Ik denk dat de brug inmiddels wel zover klaar is, misschien nog wat kleine dingetjes links en rechts.
    Het gedane werk:
    Nog een instrument toegevoegd links onder in de brug, geen idee waar het voor dient :D
    Ik kwam het tegen op enkele foto's.
    Bedrading voor de instrumenten geplaatst, deze zijn gemaakt van 0.3 mm messing draad.
    De draad uitgegloeid om het wat beter te laten buigen, daarna kleine kabel clips gemaakt van papier gedrenkt in uv hars.
    Dit was nog een behoorlijk priegel werkje.
    L vormige strips aangebracht links en rechts van de brug platen en deze voorzien van lassen.
    Opstapjes geprint in traanplaat, het traan motief is bijzonder goed gelukt. :thumbsup:
    De houders voor de signal flares aan de buitenzijde aangebracht samen met de .30 machinegeweer steunen.
    Vervolgens de binnenzijde van de brug in USN Ghost Grey geverfd, omdat hier hier slecht bij kan als straks de brug op zijn plaats zit.

    Alle railing is nu op maat en passend gemaakt, ook dat is nu klaar om straks vast gelijmd te worden.

    Na dit alles ben ik begonnen met de steun kolom van de achterste TBT (Torpedo Bearing Transmitter)
    Ik heb hier wel wat tekeningen van maar die klopte van geen kant, ik vermoed dat deze voor een Gato zijn.
    Dus helaas moest ik deze schaal een op het oog maken, maar met behulp van foto's denk ik toch dat hij goed op formaat zit. :thumbsup:
    Vervolgens al het messing werk in de spuitplamuur gezet zodat de verf straks goed hecht.

    De TBT's ben ik nog niet helemaal uit, die ik had gemaakt lijken wat aan de kleine kant.
    Ik ben nu nieuwen aan het printen in verschillende grote, als die klaar zijn maar eens verder uitzoeken wat past.
    Ook hier heb ik nergens maten van dus het blijft gokken en met foto's goochelen.
    De beste manier wat voor mij werkt is verhoudingen proberen te vinden met iets waar ik de maat wel van heb, dit werkt meestal prima.

    En dan nu wat plaatjes.

    Aan de rechterkant is nu bedrading aangebracht.
    Ook hiervoor telt, bij geen een boot gelijk.

    [​IMG]

    Een beter zicht op de nieuwe details, links onder voor in het nieuwe instrument met kabel.
    Links en rechts de steun profielen en de twee opstapjes in traanplaat.

    [​IMG]

    En alles in de USN Ghost Grey, nu komen alle details mooi tot hun recht.

    [​IMG]

    En de geprinte opstapjes van traanplaat, ik vind zelf dat het traan motief best mooi geworden is.
    Ook de lasnaden van de L profielen zijn uiteindelijk goed gelukt.

    [​IMG]

    En de steun kolom voor de achterste TBT, dit was nog een behoorlijk stevig ding.

    [​IMG]

    En zo komt ie op dek te staan, er moeten nog wel wat kabels aan maar dat is voor later.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2022
    Jinny, TIMBERWOLF, Peter58 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  17. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    En een mijlpaal bereikt :thumbsup::thumbsup:

    Na de laatste update heb ik weer wat tijd aan de romp besteed en nu zitten de buizen en steunen voor de schroefassen op hun plek. :thumbsup:

    Dit is een mijlpaal, niet alleen is het project ge-upgrade van een romp naar een daadwerkelijke boot maar dit was tevens de laatste grote klus aan de buitenkant van de romp.
    De binnenkant vergt nog wel werk om straks alle stuur bedieningen op zijn plek en werkend te krijgen.
    En dan is er verder natuurlijk nog het nodige werk aan het dek en opbouw.

    Eerst de kern gemaakt van messing, deze op maat gedraaid en voorzien van bronzen glijlagers.
    Hier vervolgens twee sleufjes van 1 mm breed in gefreesd, hierin komen de steunen van 1 mm messing plaat.
    De voorste twee lagertjes zijn er in gelijmd, het is niet een probleem als deze slijten maar niet vervangen kunnen worden.
    Helemaal aan de voorkant zitten ook nog lagers die wel vervangen kunnen worden.
    De achterste lagertjes kunnen wel vervangen worden, deze zitten vast met 1 mm pennetjes. Mocht het nodig zijn maar zal absoluut geen leuk klusje worden.

    Daarna de steunen gemaakt van 1 mm messing plaat en deze vervolgens in de gleufjes van de kern vast gesoldeerd.
    Hierna alles uitgemeten op de romp en gleuven gemaakt waar de steunen doorheen komen en op die manier verlijmd met de romp.

    Toen door gegaan met de voorste kokers waar de schroefas door de romp heen gaat.
    Ik had nog messing buis liggen waar de schroefas perfect doorheen past maar deze was eigenlijk te dun.
    Dus hiervoor een "mantel" geprint in gedeelten, deze zit om de messing buis heen gelijmd en brengt deze zo op de juiste dikte.
    Lagerbusjes gedraaid en deze op de as koker gesoldeerd en voorzien van een lager met borgschroefje.

    Na alles zorgvuldig in elkaar gezet te hebben heb ik rustig de tijd genomen om alles goed uit te lijnen.
    Eerst de as kokers vast gezet op een paar kleine puntjes zodat deze eventueel nog los gemaakt konden worden.
    Vervolgens de as steunen dusdanig in de romp geplaatst dat hier geen spanning op staat en vervolgens vast gelijmd met epoxy lijm.
    In de tijd dat de lijm hard werd de schroefassen af en toe rond draaien om te controleren of ze nog steeds soepel draaien.
    Hierna de as kokers in de romp vast gezet met resin.
    Alle naden verder opgevuld en afgewerkt en van lasnaden voorzien.

    Alles zat nu goed en vast op zijn plek, echter was ik nog niet tevreden met de onderste steunen.
    Waar deze in de romp vast zitten zit maar weinig materiaal en ze zouden hier gemakkelijk los kunnen komen.
    Daarom van onder door de kiel en steunen gaatjes geboord en van schroefdraad voorzien en er vervolgens twee M 1 schroefjes in gedraaid.
    De onderste steunen zitten nu stevig in de kiel verankert.

    Hierna alles nog maar eens bijgewerkt en van een laagje verf voorzien, het begint nu zowaar op een boot te lijken :D :thumbsup:

    En dan nu het pixel bewijs.


    Het centrale gedeelte in aanmaak op de draaibank.
    De binnenbeitel heb ik geslepen uit een oude boor :D

    [​IMG]

    Hier de kernstukken gedraaid en gefreesd en voorzien van de eerste steun.
    Tevens de stukken mantel voor de as koker vers uit de printer.

    [​IMG]

    De eerste proef passing, alles gaat naar wens.

    [​IMG]

    De as steunen zijn zover klaar, nu de as kokers op maat maken.

    [​IMG]

    En de as kokers op maat en voorzien van een huis voor het lager, tevens eentje al met de mantel.

    [​IMG]

    Alles nu stevig op zijn plek gelijmd, in de kiel zijn nog net de twee M 1 borgschroefen te zien.
    Deze zijn later ook weg gewerkt.

    [​IMG]

    En zo zit het aan de binnenkant, de schroefassen zelf moeten nog op maat gemaakt worden.

    [​IMG]

    Schroefjes weg gewerkt, alles bijgewerkt en voorzien van een laagje verf.

    [​IMG]

    En alles is netjes uitgelijnd.

    [​IMG]

    Met de schroeven op hun plek, het begint nu op een boot te lijken.

    [​IMG]

    Als de kiel en roeren straks op hun plek zitten word het nog een mooi gezicht :D

    [​IMG]
     
    MarcT, FreekS, EUSIV en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    MarcT en Henk Freubelaer vinden dit leuk.
  19. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    De 40 mm Bofors AA, van begin tot eind.

    Om de opbouw verder compleet te maken ben ik begonnen met de dek bewapening namelijk de 40 mm Bofors die op het achterste gunplatform staat.
    Dit was nog een aardig klusje maar ik ben dan wel zeer tevreden over het eind resultaat.

    Eerst maar eens in de documentatie gedoken en tekeningen en foto's verzameld.
    Vervolgens hiermee een 3D model gemaakt voor de onderdelen die geprint moesten worden.
    Om detail te behouden heb ik het model zoveel mogelijk in losse onderdelen gemaakt, achteraf had ik wel wat onderdelen samen kunnen voegen om te printen.

    Na een zo compleet mogelijk 3D model te hebben gemaakt ben ik overgegaan tot het printen.
    De prints waren goed gelukt, later heb ik nog wat extra onderdelen geprint zoals rugleuningen, richtmiddelen etc.

    Na alles te hebben schoon gemaakt ben ik over gegaan naar de eigenlijke bouw van het kanon.
    Voor de stevigheid heb ik het raamwerk wat rond het kanon zit plus het laad platform van messing gemaakt.
    Tevens een M2 draadbus gedraaid om het kanon op het dek te bevestigen en de loop gedraaid.

    De loop was nog wel even een uitdaging, mijn draaibank is eigenlijk te groot om de loop tussen de centers te plaatsen.
    Om dit op te lossen heb ik eerst de flash hider aan de voorkant gedraaid en daarna het eindstuk.
    Hierna kon ik de loop tussen de centers plaatsen en voorzichtig het tapse gedeelte gemaakt met een vijltje.
    Niet de mooiste manier maar het werkte wel. :thumbsup:

    Eerst de delen samen gelijmd die niet van een volgorde afhankelijk zijn zoals de tandwielkastjes tegen de zijplaten.
    Alles wat beweegbaar was vast gezet met messing pennetjes en de volgorde bepaald dat het in elkaar moest.
    En zo langzaam het kanon opgebouwd.

    Toen het kanon klaar was heb ik de loopsteun achter op de reling gesoldeerd en vervolgens was het tijd dat de reling permanent op de opbouw werd bevestigd.
    Hierna kon ik het kanon plaatsen en alles fixeren zodat de loop mooi in de beugel viel.
    Het kanon kan nu niet meer op en neer bewegen en dat hoeft van mij ook niet, ik had dit alleen gedaan om de juiste hoek van de loop te kunnen bepalen.

    Nu alles mooi past het kanon van een laagje USN Ghost Grey verf voorzien en daarna de camouflage aangebracht.
    Het enigste wat er nog moet gebeuren is weatheren en oud maken, dat doe ik later met de rest van de boot.

    In november 1944 kreeg Bowfin het Ms 32/3SS-B camouflage patroon, dit hield in dat alle vlakken van boven af zwart werden geschilderd.
    Dit had als doel dat wanneer de boot onderwater was en er een vliegtuig over vloog dat hij weg valt tegen de donkere ondergrond zonder dat hij zichtbaar was met lichte vlakken.
    Boven water en van de zijkant gezien was de boot voor lichtgrijs dat naar achter overliep naar donker grijs en zwart.

    Deze camouflage werd alles behalve netjes aangebracht, en kleine vlakken zoals de bovenkant van het geschut werd dan ook gewoon met een pot verf en een kwast gedaan.
    Dat het ruw en niet strak werd gedaan hielp denk ik dan wel weer met het camouflage effect.

    Al met all was dit een klein groot avontuur, ik heb zelf nog nooit zoiets als dit gemaakt.
    Het is een klein schaal modelletje op zich wat weer in het grote plaatje past.
    En ik mag wel zeggen, ik ben er best wel trots op :D

    En dan nu het verhaal in beelden.

    Hier Bowfin in haar nieuwe Ms 32/3SS-B camo jasje.
    Je kan bij de randen van het dek duidelijk zien dat het niet erg netjes werd gedaan.

    [​IMG]

    Het 3D ontwerp, klaar om de diverse onderdelen te printen.

    [​IMG]

    De eerste onderdelen, vers van de printer.

    [​IMG]

    Het voetstuk en de gedraaide M2 schroefdraadbus.

    [​IMG]

    En het busje op zijn plek gelijmd.

    [​IMG]

    Gat in het dek geboord en het voetstuk gepast.

    [​IMG]

    Alle onderdelen schoon gemaakt en klaar voor de opbouw.

    [​IMG]

    De loop "gedraaid" en klaar om geplaatst te worden.

    [​IMG]

    En de loop op zijn plek, hij past mooi in de behuizing.

    [​IMG]

    Het begin van het framewerk met laadvloer dat onder rond het kanon is geplaatst.

    [​IMG]

    Het framewerk vordert gestaag, alles op zijn plek solderen is nog wel een werkje.

    [​IMG]

    En uiteraard af en toe passen om te zien of het wel klopt.

    [​IMG]

    En het resultaat van de opbouw.

    [​IMG]

    En de andere kant.

    [​IMG]

    En zo ziet het er uit als hij op zijn plek staat.

    [​IMG]

    Tijd voor een laagje USN Ghost Grey, hier zijn inmiddels ook de crancks, rugleuning en richtmiddelen geplaatst.

    [​IMG]

    En de andere kant.

    [​IMG]

    En op zijn plek, nu ook met reling en loop beugel.

    [​IMG]

    En van achter gezien.

    [​IMG]

    En dan nu de camouflage.

    [​IMG]

    En de andere zijde.

    [​IMG]

    En op het dek.

    [​IMG]

    Van bovenaf is nu goed te zien hoe de camouflage werkt.
    De voetplaat van de TBT is nu ook zwart, maar hier kan je duidelijk zien hoe het afsteekt.

    [​IMG]

    En van de zijkant nog steeds grijs om niet af te steken tegen een lichte achtergrond.

    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF, EUSIV, hermor en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.597
    Locatie:
    limb
    Prachtig Henk,

    grtjs Marc.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina