hoi. weet iemand een geschikte vervangingsmotor voor de torcster. lagers eruit gelopen.motor is heet geweest en de magneten zitten niet meer op de goede plaats. geprobeert te herstellen met nieuwe lagers en as. lagers gaan dan na korte tijd er weer stuk. en de motor maakt ook een vreemd geluid .niet zoalshet hoort. ik gebruik hem voor een funcub xl op 6 s met prop 13*8 gebruikt dan ong. 48 amp. trust is volgens natter modelbau. 4130 gr. deze motor is niet meer leverbaar. accu 6s 5000ma met rustig vliegen ruim 10 min vluchttijd. mvg erik
Dit is niet zo specifiek kritisch. motoren onderling verschillen in de regel weinig. en de ene motor is niet noemenswaardig zuiniger of sterker als je per gewicht bekijkt. bij brandstof is dat anders.. electro is dit wat makkelijker. of je moet erg kritisch en specifiek gaan doen. Vanuit het type vermoed ik dat dit een 550 kV motor is, van 310 gram. opletten dat hij 6s aankan. en ff opletten dat de manier van monteren past bij wat je wilt sommige motoren willen aan de voorkant gemonteerd worden, andere aan de achterkant. sommige kun je de as omdraaien, andere weer niet. misschien een tipje, een categorie zwaarder gaan zitten? 400 gram, dan heb je dat warmlopen ook niet meer zo snel. qua verbruik zou het niet uit moeten maken, als jij hetzelfde met het toestel doet als je altijd hebt gedaan..
dank je voor meedenken denk dat ik voor een pichler boost 60 ga. vlg ecal heeft iets meer vermogen en zuiniger voordeel deze motor is dat hij 3 x gelagerd is. met een 19 mm voorste lager. het heet lopen van de vorige motor is ontstaan door defecte lagers. vloog er al langer tijd mee zonder problemen .
meestal komt dat stukje "meer vermogen" rechtstreeks uit de hoeveelheid extra koper wat erin verwerkt is. koeling doet natuurlijk ook een hoop en het type gebruik ook. gaat een motor maar 3 tellen volgas om daarna een tijd niets te doen, kun je in die korte boost meer vragen dan wanneer je continu volgas vliegt. met deze gedachte kun je ook de "chinese" manier van specificaties invullen redelijk goed op waarde schatten in het kader, als alle 100 gram motoren bv 500 watt mogen hebben, zal degene waar 1000 watt in de spec heeft staan wel redelijk overdreven zijn of het moet 1 sec piek zijn.. nu weet ik van e motoren en merken etc niet heel veel.. maar ik zie die pichler wel vaker voorbij schieten. wel in je achterhoofd houden: dat stukje zuiniger waar je het over hebt, komt eigenlijk gewoon omdat het een 490 kV motor is (11.760 RPM op 6s) je oude is 550 kV (op 6s rond de 13.200 RPM) bij dezelfde prop, zal dit toerenverschil ertoe leiden dat de prop minder hard rond gaat, en dus ook minder energie "kwijt" kan. hij zal dus net een tikje langzamer vliegen / minder trekkracht hebben wat op deze verschillen niets voorstelt, toestel zal nog steeds hetzelfde vliegen. maar het verklaard wel dat hij zuiniger is (los van het feit dat het een andere motor is) En ff opletten met je prop en spinner. Bij een onbalans stoppen lagers er een stuk sneller mee dan bedoelt.
Een Pichler Boost 60 kan ik je van harte aanbevelen. 3 weken geleden heb ik deze motor besteld voor mijn Curare 40, goede kwaliteit en absoluut waar voor je geld. Een KV getal moet je niet teveel naar kijken. De vorige (Turnigy) motor die ik had was 500 KV, de Boost 60 490 KV. Theoretisch gezien zou de Boost 60 dus minder toeren moeten draaien met dezelfde prop. Het tegendeel is echter waar, de Boost 60 draait gemeten 1600 toeren meer. Conclusie, het KV getal van de Turnigy motor is niet juist. (Veel te optomistisch) Met een 12X12 prop draait de Boost 60 1275 watt, die prop past echter niet op een funcub. De Boost 60 kan met gemak de 13X8 draaien die je op de funcub wilt zetten. Grt en succes, Arnoud.