12v DC Surf motor icm Esc vraag

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tom Jansen, 30 sep 2022.

  1. Tom Jansen

    Tom Jansen

    Lid geworden:
    30 sep 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Waalwijk
    Goedemiddag,

    Ik ben Tom, nieuw op dit forum en na lang zelf uitpluizen toch besloten mijn vraag hier te stellen omdat ik er zelf niet uitkom.

    Ik heb een setup voor onder een surfplank of klein rubberbootje bestaande uit een 12v brushless dc motor die via een bidirectionele 40a esc regelaar met afstandsbediening naar een 12v20ah accu gaat. Ik heb deze overgenomen met een kapotte esc, en deze vervangen voor een nieuwe exemplaar, ook 40a, geschikt voor 3s tot 6s accu.
    Alles werkt, maar de motor krijgt gewoon niet genoeg power.
    heb de afstandsbediening als geswitcht voor een servo tester maar met hetzelfde resultaat.
    Als ik voor de regelaar meet, is het netjes 12 a 13volt, maar na de regelaar richting de motor, meet ik tot 0,8 a 0,9 volt.
    Wat kan dit zijn, knijpt de regelaar deze, of iets anders?

    Hoop dat er mensen zijn met ideeën, mij lukt het niet meer.
    Foto's zijn evt ook beschikbaar.

    Groeten Tom.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De nieuwe ESC de eindlocaties van de stick (of schakelaar) " ingeleerd" ? Hoe dat precies moet, staat in de handleiding van de ESC.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Wat brengt je tot deze conclusie? Met andere woorden, wat doet de motor en wat verwacht jij ervan?

    Ik neem aan dat je dit met een gewone multimeter meet. Wat je daarmee meet klopt gewoon want de ESC maakt van de gelijkspanning van de accu een soort van "wisselspanning" wat de multimeter in de gelijkspanningsstand (DC) niet kan meten. Als je de multimeter in de wisselspanningstand (AC) zet zou je wat kunnen meten maar dan nog klopt de waarde die je ziet niet want de frequentie van de "wisselspanning" die naar de motor gaat is vrijwel altijd te hoog voor de multimeter. De waarde die de meter dan aangeeft kan te hoog maar ook te laag zijn.

    Een paar vragen:
    Wat voor motor is het? Het type nummer bijvoorbeeld en eventueel ook de afmetingen kunnen helpen bij het vinden van een oorzaak.
    Er staat (meestal) ook een kv waarde op de motor. Bijvoorbeeld 1000 kv of 550 kv. Wat staat er op jouw motor?
    Wat is het merk en type van de regelaar (de ESC)?
    Wat voor soort accu gebruik je? Een loodaccu of een LiPo of NiMH?
    Heb je nog meer informatie, laat ons die dan ook weten want hoe meer we weten des te beter we je kunnen helpen. Tenminste dat hoop ik. ;)
     
  4. Tom Jansen

    Tom Jansen

    Lid geworden:
    30 sep 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Waalwijk
    Goeiemiddag, bedankt voor de vragen en reacties.
    Heb de motor maar na laten kijken uiteindelijk en de oplossing is er.
    Er was water in de motor gekomen, waardoor er sluiting is gekomen en ook 1 of meerdere wikkelingen niet goed meer zijn.
    De setup verder is gelukkig wel goed.
    Deze motor kan weggegooid worden, en zal waarschijnlijk voor een nieuwe gaan. Aangezien opknappen en waterdicht maken teveel werk is voor de staat ervan helaas.
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Sluiting door water in een borstelloze motor? Dan zal er toch eerst een beschadiging van de isolatie van de wikkelingen moeten zijn lijkt mij.....
     
  6. Tom Jansen

    Tom Jansen

    Lid geworden:
    30 sep 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik weet de precieze volgorde niet hoe het gebeurd is, wat jij aangeeft zal heel goed kunnen, waarschijnlijk kwestie van oorzaak en gevolg..
     

Deel Deze Pagina