Samen met mijn vliegmakker waren we van plan om een twin engine toestel te bouwen , de keuze viel op de A-26 dus , met profielromp en profiel motorgondels voor 2x OS.10 Aangezien de "voorlijst" van de vleugel uit één grote blok balsa moet geschuurd worden en we daar allebei tegen opkeken , heb ik deze aangepast naar een ribben vleugel (kan ik met het lasertje snijden ) vooraan en centraal ingedekt met 1,5 mm , capstrips en achterlijst ook onder en boven 1,5 x 20 mm , tussen de ribben komt nog webbing . Plan Outerzone oz4673 Tekening nieuwe vleugel in progress Groeten Jef
De 2 mm triplex stukken voor de vleugel en stabilo , alsook de balsa ribben zijn gelaserd , het middendeel van de vleugel eens droog gepast , daarbij komt een fout(tje) aan het licht tussen rib 2 en 3 zit nog een slot , dit moest tussen 3 en 4 zijn , daar komt nog een 2 mm triplex rib ter hoogte waar de motorgondel moet komen . Triplex 2 mm Balsa 2 mm (gele kleur komt door de verlichting in't werkhok denk ik) Opbouw middenstuk , voor en achter 2 mm triplex met 5 mm balsa kern Tussen de triplex komen dan de hardhouten liggers Samenstelling , dry fit , en toen kwam het foutje boven Groeten Jef
Staart stukken in 5 mm balsa en 2 mm triplex , stabilo helften staat onder een hoek van 5° t.o.v. elkaar. Webbing vleugel 1,5 mm balsa Groeten Jef
Dit artikel kwam ik net tegen in de aeromodeller 1972. Lijkt wel een beetje op wat jij aan het bouwen bent. Misschien heb je er wat aan! Succes met de bouw
Een mal gesneden van de rompvorm , door het in 2 delen en diagonaal te snijden , dan vergroot het bereik tot ongeveer 500 mm I.p.v. 400 x 400 , en door de puzzel tanden passen de 2 helften perfect aan mekaar
Capstrips snijden met het lasertje , balsa 1,5 mm , laser @ 50% , 1 pas @ 1000 mm/min met air assist , bijna geen verkleuring van de snijranden en redelijk nauwkeurig , strevend naar 5 mm
Wow die laser snijd wel heel mooi, welke heb je. Leuk verslag en dat diagonaal snijden is heel slim opgelost. Leuk model en blijf je natuurlijk volgen
Bedankt Ton , de laser is een Ortur master pro 2 , vermogen 5,5 w , eigenlijk een hobby machientje maar werkt goed , onlangs heb ik er air assist op gemonteerd , geeft een fijnere snede en het vermogen kan lager of de snijsnelheid hoger
Dat heb ik gekocht , voor de prijs hoef je het niet te laten , ik heb enkel een houdertje zelf gemaakt om het darmpje te ondersteunen , om het luchtdebiet beter te kunnen regelen moet ik nog een regelaar maken , de drukregelaar op de compressor is nu een fractie ingeregeld , je ziet het drukmetertje amper bewegen https://www.etsy.com/be/listing/1110071456/air-assist-voor-de-ortur-laser-master-2
Motorgondels uitgetekend , het was (voor mij toch niet) niet zo eenvoudig omdat de vleugel taps loopt in de breedte en hoogte/lengte en dan nog dihidral heeft ook , terwijl de motorgondels evenwijdig aan de romp en haaks op de hartlijn zouden moeten zijn, maar ik denk dat het oké is nu
We zijn eraan begonnen , eerst met de motorgondels , deze moet ik uitzagen daar 12 mm te dik is voor ‘t lasertje
Nu eerst de pootjes plooien voor het hoofdlandingsgestel , deze worden mee verlijmd in de motorgondels , gleuf van 3 mm uitgefreesd waarin de poot past in de motorgondel , dit wordt met epoxy verlijmd samen met de triplex versterking van de motorgondels , ook nog enkele messing busjes gedraaid en op de poten gesoldeerd , staaldraad is 3 en het gat in de wielen 4 mm , achteraf pers ik een sluiting op de wielas en wordt het overtollige afgeslepen.
Terwijl de epoxy droogt maar aan ‘t stabilo begonnen , dit staat onder een hoek van 5° , aan de achterzijde zit een 2 mm triplex versteviging waar de gleuven voor de scharnieren al in gelaserd zijn , makkelijk om verder uit te steken
Handig systeem , stukjes triplex laseren met de scharniergleuven in , komen perfect overeen en de balsa uitsteken is poepsimpel , dat samen met scharnieren met losse pen , geen zorgen meer dat er lijm tussenkomt , achteraf steek ik er wel een lange staaldraad in door de drie scharnieren ipv de losse pennen .