A-26 Invader

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door jef, 3 okt 2022.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Samen met mijn vliegmakker waren we van plan om een twin engine toestel te bouwen , de keuze viel op de A-26 dus , met profielromp en profiel motorgondels voor 2x OS.10
    Aangezien de "voorlijst" van de vleugel uit één grote blok balsa moet geschuurd worden en we daar allebei tegen opkeken , heb ik deze aangepast naar een ribben vleugel (kan ik met het lasertje snijden :cool:) vooraan en centraal ingedekt met 1,5 mm , capstrips en achterlijst ook onder en boven 1,5 x 20 mm , tussen de ribben komt nog webbing .

    Plan Outerzone oz4673
    00.jpg

    Tekening nieuwe vleugel in progress
    02.jpg
    01.jpg
    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2022
    ramses, Gea, Bruno van Hoek en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk project ga ik volgen.
     
    jef vindt dit leuk.
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    De 2 mm triplex stukken voor de vleugel en stabilo , alsook de balsa ribben zijn gelaserd , het middendeel van de vleugel eens droog gepast , daarbij komt een fout(tje) aan het licht :oops:
    tussen rib 2 en 3 zit nog een slot , dit moest tussen 3 en 4 zijn , daar komt nog een 2 mm triplex rib ter hoogte waar de motorgondel moet komen .

    Triplex 2 mm
    05.JPG

    Balsa 2 mm (gele kleur komt door de verlichting in't werkhok denk ik)
    06.JPG

    Opbouw middenstuk , voor en achter 2 mm triplex met 5 mm balsa kern
    07.JPG

    Tussen de triplex komen dan de hardhouten liggers
    08.JPG

    Samenstelling , dry fit , en toen kwam het foutje boven :rolleyes:
    09.JPG

    Groeten Jef
     
    ramses, E.hof, Thedo en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Staart stukken in 5 mm balsa en 2 mm triplex , stabilo helften staat onder een hoek van 5° t.o.v. elkaar.
    EC6277B2-7172-47B9-A0EA-99F6501D9D96.jpeg

    Webbing vleugel 1,5 mm balsa
    8D1F0F4C-21DB-45C2-8278-7BDB41CDCE68.jpeg

    Groeten Jef
     
    ramses en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Mal gemaakt om het richtingsroer en de 2 stabilo helften onder de juiste hoek te schuren
    DSCN9557.JPG

    Groeten Jef
     
    ramses en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dit artikel kwam ik net tegen in de aeromodeller 1972. Lijkt wel een beetje op wat jij aan het bouwen bent. Misschien heb je er wat aan! Succes met de bouw:)


    20221015_095648.jpg 20221015_095709.jpg 20221015_095658.jpg
     
    ramses, Ton van Munsteren en jef vinden dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Een mal gesneden van de rompvorm , door het in 2 delen en diagonaal te snijden , dan vergroot het bereik tot ongeveer 500 mm I.p.v. 400 x 400 , en door de puzzel tanden passen de 2 helften perfect aan mekaar
    7A383759-AB17-498F-8055-7CC9174A00B1.jpeg

    839C27D5-3420-4712-9897-ECC405450857.jpeg

    EFD5EF17-4060-4057-A555-0116C9404E2B.jpeg
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Capstrips snijden met het lasertje , balsa 1,5 mm , laser @ 50% , 1 pas @ 1000 mm/min met air assist , bijna geen verkleuring van de snijranden en redelijk nauwkeurig , strevend naar 5 mm
    16.JPG

    17.JPG

    18.JPG
     
    ramses, Gea en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow die laser snijd wel heel mooi, welke heb je.
    Leuk verslag en dat diagonaal snijden is heel slim opgelost.
    Leuk model en blijf je natuurlijk volgen :wave
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Ton , de laser is een Ortur master pro 2 , vermogen 5,5 w , eigenlijk een hobby machientje maar werkt goed , onlangs heb ik er air assist op gemonteerd , geeft een fijnere snede en het vermogen kan lager of de snijsnelheid hoger
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Die air assist is dat een setje die ergens te koop is of heb je zelf iets gebouwd
     
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Motorgondels uitgetekend , het was (voor mij toch niet) niet zo eenvoudig omdat de vleugel taps loopt in de breedte en hoogte/lengte en dan nog dihidral heeft ook , terwijl de motorgondels evenwijdig aan de romp en haaks op de hartlijn zouden moeten zijn, maar ik denk dat het oké is nu :confused:

    4582EBB6-51E8-45F1-BCFE-E368DC64C69B.jpeg
     
    ramses en Gea vinden dit leuk.
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    We zijn eraan begonnen , eerst met de motorgondels , deze moet ik uitzagen daar 12 mm te dik is voor ‘t lasertje

    73128A03-2BE2-4D7C-85A1-6B022D6E4C31.jpeg

    3D18279E-58A6-4B5B-92FE-D30777EB4440.jpeg
     
    ramses, Harry van Melick en janhein vinden dit leuk.
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Nu eerst de pootjes plooien voor het hoofdlandingsgestel , deze worden mee verlijmd in de motorgondels , gleuf van 3 mm uitgefreesd waarin de poot past in de motorgondel , dit wordt met epoxy verlijmd samen met de triplex versterking van de motorgondels , ook nog enkele messing busjes gedraaid en op de poten gesoldeerd , staaldraad is 3 en het gat in de wielen 4 mm , achteraf pers ik een sluiting op de wielas en wordt het overtollige afgeslepen.

    239074AA-13BB-4B74-9DE3-E65AA48C7613.jpeg

    7A975B48-1E73-4E97-AA4C-BFEA9437B318.jpeg

    546E14F2-CFD6-4C67-B4E4-298A9BB29261.jpeg

    457A5C7F-B0D7-4548-9DB9-3679F1AB296A.jpeg
    7DEA5AD5-68A8-4497-8EF4-0555DA614C5B.jpeg

    FAE4EC20-35AC-458D-A608-AA61A352F6CE.jpeg

    10F4B9E1-7324-4489-B26A-424BE15A1A2F.jpeg

    B137C501-F382-4774-B83C-016673147F25.jpeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    DA9DA002-C249-4CC4-B480-4D7E88C3929A.jpeg
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Begin nr. 2

    C996176B-3B98-45CC-9F75-8A349A138436.jpeg

    98ADB0E9-0F69-4002-9FAC-F94303682461.jpeg
     
    ramses, Ton van Munsteren en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Terwijl de epoxy droogt maar aan ‘t stabilo begonnen , dit staat onder een hoek van 5° , aan de achterzijde zit een 2 mm triplex versteviging waar de gleuven voor de scharnieren al in gelaserd zijn , makkelijk om verder uit te steken

    95644445-607A-4463-A91C-8124C4307A81.jpeg
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Handig systeem , stukjes triplex laseren met de scharniergleuven in , komen perfect overeen en de balsa uitsteken is poepsimpel , dat samen met scharnieren met losse pen , geen zorgen meer dat er lijm tussenkomt , achteraf steek ik er wel een lange staaldraad in door de drie scharnieren ipv de losse pennen .

    81540AC5-F593-451E-B215-C4B1282D5579.jpeg
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Start van de vleugel

    AECC1DA7-B075-4179-81AF-267ACCA3DC52.jpeg
     
    ramses en Bruno van Hoek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina