Scratch bouw M.S. Crania 1:100

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door cor_k, 16 okt 2017.

  1. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    De to do lijst begint aardig op te drogen, maar ik zit nog met een uitdaging, hoe krijg ik een koelwater uitlaat die er realistisch uit ziet.
    Image1664974841.964355.jpg
    Ben een beetje aan het experimenteren geweest maar ben er nog niet echt tevreden mee. Heb een stukje pijp in een hoek van 90 graden op de schuine huid gezet, maar dan loopt het er alleen maar langs. Echter recht naar buiten spuit het al snel 10 cm weg, ook niet realistisch.
    Image1664974971.771817.jpg
    Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en dus een goede tip.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Coir, Heb daar ook wel eens aan zitten denken om zoiets voor één van mijn sleepboten te maken. Maar net wat je zegt het valt of staat met een zo echt lijkende straal. Begrijp uit je verhaal dat je wel een pompje hebt. Om het water vanaf de huid een vrije val te laten maken zou ik het pijpje een klein stukje uit de romp laten steken. Dan is de kans klein dat het water direct langs de romp afloopt. Je zou om te testen een regelaar op de pomp kunnen zetten en kijken of daarmee het gewenste effect te bereiken is. En anders eens kijken wat er gebeurt als je een orifice in de uitlaat zet, of een sproeier om een water/luchtmengsel te creëren. Dan heb je wat meer volume, maar geen spuitende straal. Een beetje het iedee van de straalbreker op de kraan boven de wastafel/gootsteen. Je leest het al, ook ik heb geen ervaring, maar zie het wel als een leuke uitdaging. Kijk maar of het uitvoerbaar is. Als mijn Smit Finland in dok gaat om de assen te trekken zal ik de pomp voor het waterkanon eens uitbouwen om wat proeven te doen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Intussen nog wat lopen en zitten denken. In wezen is de stroom koelwater die uit het schip komt in vrije val. Hoe groot zou die uitlaatpijp zijn? 10 duim? Dat zou op schaal 2,5 mm zijn. Zodra ik tijd heb ga ik het volgende proberen. Neem een fles water, een stuk slang en een 3 mm pijpje. Dan laat ik het water daardoor uit de fles hevelen en noteer het hoogteverschil dat nodig is om een mooi straaltje te maken. Dat lijkt me makkelijker uitvoerbaar dan met een pompje en regelaar. En dan maar hopen dat er voldoende hoogte beschikbaar is om een kolom in het model te bouwen. Het debiet is wel te meten met een maatkannetje. Kan in plaats van de fles ook gelijk een maatkannetje nemen. Vol verwachting klopt mijn hart. Gr. Klaas.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Belofte maakt schuld en wat spullen bij elkaar gezocht. Ongeveer een meter slang met een binnendiameter van 4 mm. Van een autoventiel het bovenste stukje gedemonteerd en dat in het slangetje gestoken. De uitlaat daarvan is 3 mm. Zie bijgaande foto.

    20221006_133851 koelwateruitlaat.jpg


    Daarna gaan hevelen. Tijdens het hevelen de uitlaat op en neer bewogen. Hoogteverschil varieerde van 5 tot 15 cm. Geen debiet bepaald. Kijk maar of het realistisch genoeg is. Zelf vind ik het redelijk geslaagd. Door de scherpe rand van de uilaat lost het water mooi. Ongetwijfeld zal de lengte van de slang invloed hebben op het debiet. De gebruikte lengte was nodig om te kunnen hevelen. Kijk de video maar. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2022
    Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.591
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 6 okt 2022
    Gerrit-Jan en wimo100 vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op de Crania zal wel een cofferdam of iets dergelijks zijn om het water door te laten lopen. Voorkomt drukstoten op de uitlaat. Dat het er golfsgewijs uitkomt is denk ik niet storend. Was jullie koelwaterpomp een plunjer- of centrifugaalpomp Cor? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2022
  8. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Dank voor jullie tips, intussen ook aan het testen geweest en met een grotere diameter, 5 mm inwendig en het afknijpen van de zuig geeft een redelijk forse stroom zonder echt ver te komen. Had nog een aantal pompjes liggen die ik ook als ballast pomp gebruik. https://nl.aliexpress.com/item/1005003421641261.html
    Bleek alleen laatste stukje pijp te zijn, dus eerst maar inkopen doen voordat ik verder kan. Zal van het weekeinde even kijken of ik de huidige poging kan filmen
    En bij de Crania waren de koelwaterpompen allemaal centrifugaal pompen. Alleen de voedingswater pomp van de hulp ketel en de lading pompen waren armen en benen pompen.
     
  9. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hierbij de video van de eerste poging. Omdat de machinekamer ook geheel ingericht is moet ik een beetje om de onderdelen heen werken, vandaar de bochten.

     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er veelbelovend uit Cor! Nu nog "even" inbouwen. Wordt wel wat. Gr. Klaas.
     
  11. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    De bestaande pomp / motor combinatie was te groot om in 1 center tank te passen en ik wil niet te veel tanks opofferen, misschien heb ik ze nog nodig als ballast tanks, dus de motor vervangen door een kleiner exemplaar uit de rommelbak. Bij komend voordeel is dat de opbrengst een stuk kleiner is dus ik hoef er weinig aan te doen. Voor de zekerheid wel een spanningsregelaars er tussen gezet om te kunne fijn tunen. Eind resultaat op de werkbank voldoet aan de verwachtingen.

     
  12. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo Cor
    Mooi model en gedetailleerd vooral de technische kant.
    Goed idee die ballast tanks.
    Zijn de tekeningen van Van der Giessen de Noort ? Lijken veel op die van de Straat schepen van jaren 50/60. Klopt, even gegoogled en ja hoor .
    Welke B&W stond er in? 5 cylinders zie je niet veel? Van 1963-'65 heb ik met veel Shell leerlingen op de HZVS in Vlissingen gezeten.
    Ben nog regelmatig met een in contact.
    Gr. Antoon
     
  13. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Antoon,
    Haar zusterschip is bij C vd Giesen & zonen gebouwd maar de Crania is bij Piet Smit gebouw. Er stond inderdaad een 5 cylinder B&W in. Ik heb er op gevaren in 1980, toen was het al een dame op leeftijd. (Bouwjaar 1955) maar in de 5 maanden alleen maar heen en weer gevaren tussen Curaçao en Manchester shipping canal en nooit problemen gehad.
     
  14. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Image1666807907.545274.jpg
    Intussen ben ik niet meer alleen bezig, nu de ter waterlating in zicht komt is ook de bemanning in actie gekomen. Hier zijn ze net klaar met het schoonmaken van tank 5 bb. De wasmachine wordt net verwijderd en het koelzeil om de tank te ventileren is net opgehangen. Vanaf de brugvleugel wordt toezicht gehouden.
    Op internet niet veel terug kunnen vinden over koelzeilen, toen ik er op voer werd het ventileren natuurlijk al gedaan door lucht aangedreven ventilatoren.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2022
    k-k vindt dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het zijn de laatste details die het hem doen als je publiek naar je schip laat kijken.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je model begint steeds meer te leven Cor! Gr. Klaas.
     
  17. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    DF2440A3-3483-4998-8D1E-226CD71F0BE4.jpeg
    afgelopen zaterdag in Veendam de maiden voyage, enige verbeterpunt is dat ze zonder ballast onstabiel is, tip gekregen om de accu op z’n kant te monteren, meer eens kijken of het past, en anders toch wat lood in de centertanks plaatsen. En verder zit de koelwater uitlaat iets te laag voor het mooi, en kwam er te weinig water uit en was er een probleem dat het relais van deze pomp af en toe bleef hangen. Dus toch nog wat reparatie werk een deel werf garantie en wat vervoersschade. Maar al met al een mooie vaar dag.
     
    Marc w, k-k en wimo100 vinden dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Was wel een blikvanger daar in het Noorden Cor! En gelijk voor de maidentrip op zo'n lange reis. En transportschade loop je zonder transportkist gauw op. Gelukkig heb je korte communicatielijnen tussen scheeps- en werfpersoneel. Volgend jaar eens een vaarbeurt in Maasdam? Gr. Klaas.
     
  19. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Nog een leer moment van de vaar dag, ik zou willen weten hoeveel ballast er in gepompt is, dus het water niveau van de tank(s). Nu heb ik nog nooit wat gedaan met dit soort meet werk, maar vermoed dat de stoom boys hier wel ervaring mee hebben, en is het dan ook mogelijk dit via telemetrie naar de zender terug te sturen? Dat zou de mooiste oplossing zijn. Een andere optie is misschien het rode toplicht te gebruiken om “tank vol” aan te duiden, soort high level alarm.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne

Deel Deze Pagina