SMG Sirion 3 mtr. maiden geslaagd

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door MBM63, 18 jul 2021.

  1. MBM63

    MBM63

    Lid geworden:
    11 feb 2018
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Amersfoort
    Sirion maiden is geslaagd afgelopen vrijdag.
    Vleugel vliegt naar wat trimwerk up en ailerons zeer gemakkelijk.
    Ik vlieg hem op 4 s 2600 mah goed voor 3 a 3.5 minuten motor power.
    Vlieggewicht 2 kg
    Flaps werken goed in combinatie met ailerons.
    Bekijk bijlage 449499
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Berrie en Cnn vinden dit leuk.
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoe start je dit toestel? De mijne ligt al een tijdje ongebruikt, maar was altijd lastig een clubgenoot te vinden die het aandurfde hem op te gooien. Met de startrampe van HK ging het best goed, maar is wel veel gedoe...
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    prop zit voorop zo te zien, is dat niet gewoon een kwestie van recht vooruit gooien dan?
    Vliegt/start ie moeilijker dan een reguliere e-zwever?
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Kijk nog eens goed naar de fotos... 't is een duwprop hoor, net als bij de mijne, en groot ook, dus men staat niet in de rij om 'm op te gooien. Ander dingetje is dat je de romp van de vleugel moet schroeven om een accu te wisselen, is vrij lastig met name om weer vast te schroeven.
    Eenmaal in de lucht vliegt ie best gaaf, maar het is een beetje een lastig beessie in de omgang.
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Goed gekeken en ……….de motor zit voorop. Althans daar zie ik een klapprop.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Huh... je hebt gelijk.
    Dat zou dit toestel wel wat handiger maken in de omgang. Wel moet de neus lang genoeg zijn om de propbladen vrij van de vleugel te houden.
    Misschien ga ik nog es kijken op de Gerten website of dat een keuze is.

    Mmm... jammer, die site bestaat niet meer dus.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dit is de mijne, met duw-klapprop.
    upload_2022-10-5_13-9-43.png
     
    Spektrum99 en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Handstart (gooien) met de Sirion is inderdaad tricky. Ik start hem altijd daarom altijd met een bungy elastiek. Ziet er spectaculair uit, is een eitje
    6kg elastiekspanning bij een veerweg van 15-20 meter is genoeg. Haak 20 cm voor het zwaartepunt. Vliegtuig met de vuist bij de achterkant vast houden (zorg er voor dat de motor niet aan gaat) en hop, daar gaat ie.
     
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, met duwprop snap ik het probleem wel :) bungee dan maar zoals mc aangeeft.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zal het nog eens met bungee proberen, zonder de lanceerrampe (die is momenteel toch niet bruikbaar, te lang buiten gelegen...)
    Eerst het toestel weer in elkaar steken en checken, heeft jaren niet gevlogen.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb je al op een karretje gestart ?
     
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat lijkt me ook niet risicoloos met een duwprop, of zie ik dat verkeerd?
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja dat klopt, grote kans dat de prop het karretje raakt.
    De lanceerinstallatie van HobbyKing werkte goed, maar het is zo'n gedoe om die mee te nemen en te installeren.
    Ik weet niet zeker of ik de Sirion eerder met bungee heb gestart. Hij ligt al een tijd in opslag maar tja het is best een mooie bak. Moet er nodig weer wat mee doen. Moest er iets aan repareren maar ik weet al niet meer wat precies...
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo een karretje is helemaal open tussen de 2 zijflanken en breed 40 cm voor zo een kist, met een prop 25/15 cm heb je aan beide zijden 7.5 cm
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik weet niet of die afmetingen helemaal kloppen voor het karretje op mijn club, maar ook 7,5 cm is niet veel om die prop tussen de zijkanten door te laten komen. De stijghoek is in dat stadium nog niet groot.
     
  16. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    561
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb ook experimenten met een startwagen (karretje) gedaan. Leek me leuk om te zien of dat kon, starten op eigen kracht (zonder bungee). Was erg leuk, maar geen succes.
    De startwagen moet ten eerste vrij breed zijn (de mijne was 50 cm). Dit zowel ivm de duw propeller, als vanwege de pijlstelling en een zwaartepunt wat bij de achterlijst ligt. Omdat er geen staart (verticaal vlak) is om richting te sturen moeten de wielen vast op de as zitten, dan rijdt de wagen in iedergeval recht door.
    Grootste probleem is dat door de pijlstelling de vleugel niet recht op de wagen blijft liggen, maar bij elke hobbel een beetje verdraaid. Gevolg is dat hij scheef de lucht in gaat en de propeller alsnog de spaanders van de start wagen afhakt (ik heb nog meer respect en eerbied voor draaiende propellers gekregen).
    Bij een rechte vleugel kan het geheel alleen iets naar links of rechts verschuiven, maar niet scheef op de wagen komen liggen. Of te wel, een plank met duwpropeller kun je prima vanaf een startwagen starten. Voor een pijlvleugel is een mechanisme noodzakelijk wat de vleugel op de startwagen geklemd houdt wat als de wagen op snelheid is wordt ontgrendeld.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Mede door dit draadje ben ik aan het overwegen mijn oude Sirion eens uit de mottenballen te halen. Ik weet niet precies hoe het met 'm was, maar één ding zou ik graag aanpassen: ik zou willen dat ik een accu kon wisselen zonder de romp van de vleugel te hoeven schroeven. Dat is nl nogal een gedoe, er willen altijd draadjes tussen romp en vleugel komen zodat het weer los moet etc. Dus één keer per vliegdag monteren vind ik zat.
    Ik vraag me af hoe ingrijpend het zou zijn om een luik in de glasvezel romp te maken, in de zijkant of neus. Het is dus een romp met duwschroef. Heeft iemand hier ervaring mee? Natuurlijk zou de romp iets zwakker worden, maar mij dunkt dat hij sterk zat is.
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    dat kun je als volgt doen (mits de romp stijf genoeg is):

    - romp inpakken met (bruine of transparante) paktape, ruim voorbij het stuk waar je het luik wilt
    - maak een laminaat "mal" buitenop het betreffende stuk romp. Minstens 2 cm voorbij waar het luik moet komen.
    - laminaat lossen en tape verwijderen
    - voor de zekerheid: doe dat nogmaals zodat je een reserve "afdruk" hebt
    - snij het luikje netjes uit de romp, bijvoorbeeld met dremel + slijpschijf. Let op! luikje wil je hergebruiken dus niet in boren / snijden!
    - maak een luik rand uit je nieuwe stuk laminaat, cm of 2 buiten het luik en 0,5-1 cm binnen het luik
    - wurm de luik rand in de romp en verlijm die degelijk met verdikte epoxy
    - originele stuk huid / luik passen in de opening, evt bijwerken en een sluiting bedenken.

    Een mogelijke sluiting: neem een koolstof staafje wat uitsteekt tot en met, of iets voorbij, de luikrand.
    Bevestig dat in het midden aan het luik zodat de "pootjes" vrij uitsteken voor een paar centimeter.
    Je kunt het luik nu plaatsen door de pootjes 1 voor 1 achter de luikrand te haken en het luik te verschuiven.
    Hij "klikt" dan op zijn plaats in het reces van de luikrand. Hoe dikker het koolstof staafje hoe strakker de sluiting
    maar hoe moeilijker op zijn plek te zetten.

    Alternatief: luik met electra-tape op zijn plek tapen elke keer.

    Je kunt in mijn supra draadje zien hoe ik het daar gedaan heb.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/e-supra-bouw.267315/page-9#post-4122841
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat geeft me wel ideeën... ik ga je gebruiksaanwijzing eens dicht bij mijn rompje houden... bedankt!
    Mogelijk dat ik eerst het luik uitsnij (of dremel), dan een heel stuk van een of andere kunststof achter de opening plak, dan pas de iets kleinere opening uit die kunststof snijd, dan het luik er weer in pas. Eigenlijk hetzelfde principe alleen snijd ik het gat pas uit het binnenstuk nadat het op zijn plaats geplakt is.
    Ik heb het voordeel dat ik goed bij de binnenkant kan, zolang de vleugel er niet op zit.
    Er is hoop.
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat gaat zeker lukken.

    De reden dat ik eerst de binnenrand lamineer buitenop de romp is dat je zo heel makkelijk
    een perfecte "afdruk" krijgt die prima past aan de binnenkant. Denk daar even over na, want eenmaal het gat gedremeld
    kun je niet alsnog de buitenkant als mal gebruiken. Als de rand van het luik recht/plat is dan is dat natuurlijk een stuk
    minder kritisch dan bij een dubbel-gekromd oppervlak van een smalle romp.
     

Deel Deze Pagina