newbee in rc vlieg gebeuren .

Discussie in 'Beginners' gestart door Danny.Kuylen, 4 dec 2022.

  1. Danny.Kuylen

    Danny.Kuylen

    Lid geworden:
    4 dec 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Sint niklaas -belgie
    een goede avond iedereen

    me eerst maar effe netjes voorstellen
    ik ben Danny , 55 lentes jong of winters oud ( is maar hoe je het bekijkt ).
    woonachtig te sint niklaas (B).
    heb al enige ervaring in het rc auto wereldje ( crawlen en buggy ) en nu wil ik me wel eens in het luchtruim wagen met een electro vliegtuig .
    heb al wat opzoekwerk gedaan , maar toch !!

    een 1st geschikt vliegtuigje = trainer model maar het welke ?? de arows husky - hobby zone carbon cub S2 - Eflite aprentice , de laatste 2 zijn rtf verkrijgbaar , maar zit je met een zender die niet voldoende uitgebreid is als je gaat upgraden naar de meer geavanceerde toestellen .
    dus lijkt me RTF niet meteen de geschikte keuze (alhoewel vrij goedkoop en vliegklaar) en goed om al maar eens te kijken of het uberhaupt wel iets voor mij is.
    heb hier in de buurt een vliegclub zitten waar ik me zou kunnen aansluiten , maar zijn nu vooral indoor bezig , wat me niet zo direct aanspreekt ( dus nog effe wachten tot de uitkom en beter weer , maar kan me al wel klaarzetten qua benodigdheden tegen dan.

    dus de vraag - welke richting zouden jullie me opsturen ?

    budget - tja alles kost geld , maar zoals reeds gezegd weet ik nog niet of het wel echt iets voor mij is - dus geen extreem kostelijke speeltjes om mee te beginnen.

    ps/ de husky steekt zowat men ogen uit
    maar is geen RTF ( PNP dacht ik )


    dus bij deze hoor ik graag wat goede raad of meningen

    Greets Danny
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tja, wat is een goede trainer..
    en dan krijg je meteen de schuim - hout discussie :D

    Eigenlijk is het beste advies om je toch al even bij een club te melden.
    Er is al zoveel te vragen en te vertellen voor je werkelijk de lucht in gaat...
    Ook met het koppelen.. als je straks een toestel hebt, en een instructeur gaat jou leren vliegen, koppelen ze de zenders aan elkaar.
    dan moeten de zenders wel kunnen praten met elkaar.

    Soms heeft een instructeur zijn eigen set, hoef jij bijvoorbeeld een een ontvanger op de techniek van de leraar te kopen en in te bouwen
    soms koopt de leerling ontvanger en zender op de techniek van de leraar.
    Daar zijn veel opties in.

    Zodoende, zender is heel persoonlijk
    en eigenlijk als je net begint nog niet zo spannend.
    dus tot je kunt vliegen, even aan de merken van de instructeur blijven hangen.
    na de lesperiode kun je los. Maar, dan weet je ook al een beetje wat je wilt.
    menu's zijn bij ieder merk op een eigen manier ingericht, dat ligt je, of niet.
    samsung apple verhaal.


    Toestel, beetje formaat is handig.
    beetje gewicht ook.
    Schuim is mooi spul, zo'n eflite aprentice zie je vaak.
    nadeel, vrij windgevoelig, en je moet wel de structuur af en toe nalopen.
    nieuw uit de doos wil de staart er wel eens los in zitten, ff vastplakken.
    komt nog wel eens een motorschotje los als je wat wildere landingen maakt.
    als je oplet, niets geks. maar altijd ff je pre flight check doen.
    Los daarvan, schuim is snel beschadigt. bij veel vliegen, regelmatig 1 a 2 seizoenen, rek eruit.
    voordeel: licht, goedkoop, erg vergevingsgezind.

    Houtbouw, calmato bijvoorbeeld.
    meestal 1,4 of 1,5 meter spanwijdte, dus ff een stuk groter dan de aprentice.
    goed gebouwd, gaat eigenlijk oneindig mee.
    houtbouw toestellen vliegen best regelmatig na 30 jaar nog steeds rond.
    al heeft zo'n ding dan natuurlijk wel al een keer een nieuw jasje gekregen, kleine restauratie.
    gewicht, 2,5 kilo of zoiets. maar je ziet ze ook van 3 kilo, soms nog wel meer.
    niet kritisch in de lucht. land makkelijk.

    persoonlijk vind ik houtbouw altijd beter om te lessen.
    schuim kun je bij de landing gewoon neus omlaag zetten, motor uit, vlakbij de grond omhoog trekken en hij land wel een soort van netjes.
    vaak zie je mensen die hier mee afvliegen daarna heel veel rommelen met hun 2e kist, omdat ze nooit netjes het hele landingscircuit hebben geleerd/in de vingers hebben gekregen.
    Daarbij, windkracht 3 lacht houtbouw om. bij schuim wordt het dan wat uitdagender.
    met houtbouw leer je de basis netter vliegen.
    en de omgang met ene toestel komt er beter in.

    maar schuim is dan wel weer een stuk vlotter te vliegen.. makkelijker in de auto te krijgen
    iets minder schroeven en rommelen, en goedkoper..

    Allemaal dingen die je zelf mag bepalen:D


    Belangrijkste:
    die club..
     
    wvr vindt dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ben het volledig eens met Bovenstaande inbreng van Student, en ik zal mijn mening toevoegen qua keuze van model... vooral de hout/schuim discussie gaat weer leuk en heftig worden :D:D..
    ik heb beide trainertjes gevlogen en geef mijn mening... ik oordeel niet wat het beste is maar hoe ik het ervaar :yes:

    1: Denk je dat deze hobby iets voor je kan zijn maar ben je nog onbekend met modelvliegen en wil je het proberen.... ga voor die Arrows Husky, dat vliegt goed en makkelijk, als beginner ga je niet snel vliegen met veel wind omdat het landen met wat turbulente wind lastig kan zijn... die husky ziet er leuk uit en het is geweldig om dat mooie toestel te zien vliegen... en het ding vliegt ook best goed, ik heb zelf een tijdje gevlogen met een FMS PA-18 supercub... gas geven en het gaat al de lucht in..... als je al kan vliegen raak je wel snel uitgekeken vanwege het makkelijke vlieggedrag.

    2: Weet je dat dit de hobby is die je al lang echt graag serieus wilt gaan doen dan zou ik gelijk gaan voor een Calmato of gelijksoortig (houtbouw) model, het vliegt wat sneller en stabieler, het toestel vraagt iets meer kennis of hulp om mee te beginnen maar je doet er veel langer mee omdat het model veel meer aankan, je kan een calmato grotere uitslagen geven, snellere motor of een resopijp voor als je brandstof gaat vliegen.... waar een skuimpie op een gegeven moment aan het eind van zn latijn is blijft een houtbouw model veel langer goed... en neem maar van mij aan dat een calmato hoogdekkertje echt veel kan hebben.... ik vloog daar net zo graag mee als met een 2 mtr stuntkist
    na een paar intensieve seizoenen knal je hem opnieuw in de folie om het een leuk ding van te maken....

    skuimpies zijn een makkelijke manier om in de hobby te stappen, ontvangertje erin, wat hulp van een instrukteur en in no-time vlieg je zelf, toch zie ik ze meer als wegwerpertjes die een paar jaar meegaan, een calmato is een blijvertje ... tot je hem genadeloos de grond in jakkert, en dan wil je er geheid weer een terug :D
     
  4. jakenl

    jakenl

    Lid geworden:
    22 aug 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik ben met een Eachine micro warbird begonnen: zeer goedkoop, 70-80 euro op Banggood.com RTF incl 2 of 3 batterijen.
    Met de gyro mode op de tx kan je eenvoudig starten en hoog in de lucht af en toe omschakelen naar expert mode. Dit kan je steeds verder uitbouwen.
    Propeller is quick release, zolang je het ding niet in de boom vliegt, kan het bijna niet stuk.

    45 gram totaal, je mag dus zowat overal vliegen en met de gyro support heb je niet gelijk een instructeur nodig om crashen te voorkomen.

    Is mij prima bevallen. Ik heb de P51, de T-28 en de Cessna uit die Eachine serie. Nu ook een UMX Turbo Timber. Da's wel een stuk mooier, maar kost al met al wel 3x zoveel
     
    Jackson vindt dit leuk.
  5. Danny.Kuylen

    Danny.Kuylen

    Lid geworden:
    4 dec 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Sint niklaas -belgie
    evening gents;)

    hartelijk dank voor jullie inbreng alvast :thumbsup:.
    het schuim /hout verhaal kan ik me wel wat bij voorstellen en zal eerder wat persoonlijke voorkeur zijn vermoed ik .

    ik ga alvast eens kijken naar de uit hout vervaardigde trainner toestellen .

    de arrows husky vond ik er eigenlijk ook wel best aardig en kwalitatief uitzien ( voor een schuimpje dan :p)

    ga ook alvast eens contact nemen met de club hier in de buurt en kijken of ik daar wat meer te weten kan komen i.v.m lessen en dergelijke .

    word vervolgd ;)
     
  6. Danny.Kuylen

    Danny.Kuylen

    Lid geworden:
    4 dec 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Sint niklaas -belgie
    heb even rondgeneust op het net en de calmato bovendekker is blijkbaar nergens in stock ( lijkt me wel wat )

    heb besloten een houtje en een schuimpje aan te schaffen o_O

    schuimpje - de arrows husky ultimate
    houtje - de calmato die ik dan op men gemakje vliegklaar kan afbouwen ( hoop ik).

    vraagjes
    -----------------

    Tips omtrent een geschikte zender/ontvangers waar ik beide mee kan vliegen .

    welke electronica zouden jullie in de calmato
    Inbouwen ??
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Hobby in heeft de calmato wel op voorraad, pas geleden had ie er nog 3 op de plank liggen
    De keuze wbt zender is een keuze die je zelf moet maken, enige advies wat ik je kan meegeven is: ga in de modelbouwwinkel eens vragen of je wat zenders mag vasthouden en neem er een die lekker in de hand ligt, en neem niet gelijk een heel uitgebreide, persoonlijk ben ik geen fan van Spektrum omdat ik daar veel onverklaarbare storingen mee zie om me heen, spektrum gebruikers zullen er vast anders over denken maar ik vertel alleen maar wat ik zie op het veld….
    Qua servo’s zijn standaard servo’s met 3 kg/cm stelkracht al voldoende, sterke snelle servo’s zijn helemaal niet nodig en alleen maar geldverspilling
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2022
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor zenderkeuze etc, eigenlijk moet je echt even beginnen met praten op een club...

    koop je een (budget) open source zender, kun je daar natuurlijk heel veel mee..
    volgens het verkooppraatje.
    Alleen in de meeste clubs kunnen de mensen op het veld er niets mee
    niet erg als je zelf al kunt vliegen, weet wat je kunt verwachten etc.
    maar wel als een ander heel diep in je zender moet om alles in te stellen.

    daarbij, tijdens lessen zal er toch aangesloten moeten worden op een set van de instructeur.
    het lessen duurt wel ff, daar ben je niet in een week mee gereed.
    kun je op het veld ook wat zenders vasthouden, voelen etc.
    kopen is zo gedaan..

    Verdere electronica:

    batterij: Lipo
    heb je ook een lipo lader voor nodig.

    regelaar / motor
    veel regelaars hebben een BEC aan boord (een circuit om stroom voor de ontvanger en servo's te leveren op 5 of 6 volt)
    het is een goede gewoonte om bij kisten vanaf een bepaald formaat een losse BEC aan boord te hebben.
    Kan de instructeur je straks heel goed mee helpen.

    servo's
    zoals vermeld, niets bijzonders.
    analoog mag.
    vroegah had je de futaba 3001. volgens mij is het typenaampje veranderd tegenwoordig, vroegah heette ze zo iig.
    meestal 15 eur per servo.
    50 of meer eurs is zwaar overkill, trekt waarschijnlijk de roerhoorntjes uit het hout.

    ga desnoods ff praten bij de winkel in Brugge
    Of de winkel in waalwijk (nl)
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2022
  9. Danny.Kuylen

    Danny.Kuylen

    Lid geworden:
    4 dec 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Sint niklaas -belgie
    Evening weer gents ;)

    de arrows husky is reeds onderweg .
    de calmato ga ik zometeen nog eens achter kijken of ik eraan geraak .

    de zender wacht ik nog effe af tot na het club bezoekje .
    een quad lader en lipo's heb ik nog in bezit
    Van 2 tot 6s ( van men wagens)

    met de electronica doelde ik eerder op een volgens jullie geschikte setup voor de calmato

    motor/welke enz enz.....
    heb ik min of meer een idee waar naar uit te kijken en te vergelijken .

    Greets D
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  10. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hallo Danny,

    Heb je al een club gevonden?
    In Hulst zit vliegclub Alpha dat is er dicht bij Sint-Niklaas.
    Ik vlieg daar zelf ook, mooi veld met idem kantine.
    Het is een kleine, internationale club met circa 25 leden.
    Met internationale bedoel ik dat circa de helft Belg/Nederlander is.
    Mocht je nog opzoek zijn, welkom!

    Mvg,

    Pascal.
     
    Danny.Kuylen vindt dit leuk.
  11. Danny.Kuylen

    Danny.Kuylen

    Lid geworden:
    4 dec 2022
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Sint niklaas -belgie
    kleine update

    ben langs de club geweest in kieldrecht (B) pegasus genaamd .
    ga ook nog eens een kijkje nemen in hulst in het kort alvorens ik beslis waar aan te sluiten .

    heb dus de arrows husky 1800 PNP ultimate + vector ondertussen in huis
    vector is een 3 mode schakelbaar gyro systeem , vergelijkbaar met dat van spectrum vermoed ik.
    heb dus nog een zender en ontvanger nodig om hier mee aan de slag te kunnen .
    nu gebruiken de meeste leden daar de spectrum zenders / ontvangers (ook de 2 instructeurs dus) en lipo's met xt60 aansluiting.(dus zit beetje gebonden aan het spectrum verhaal lijkt me , wil ik kunnen lessen)

    dus had ik gedacht aan de spectrum NX8 en een geschikte ontvanger (AR8020T ????) of zijn hier nog andere mogelijkheden ???
    volgens de specs is een 6 kanaals zender nodig , mss ook nog en mogelijkheid ??? de NX6 met geschikte ontvanger ???

    ook al men grijze cellen aan het werk gezet en speel met het idee om deze voorlopig aan de kant te houden en me een RTF carbon cub 2 aan te schaffen met 1 of 2 extra lipo's en op die manier alvast te starten
    zodat ik de husky op men gemakje vliegklaar kan zetten (twijfel-twijfel) . vraag is dan weer of de zenders koppelbaar zijn onderling NX ( lesgever) >>>> DX (RTF) om te lessen ???

    iemand wat goede raad hoe dit aan te pakken ???
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon vragen.

    Vaak heeft een instructeur wel een set zenders.
    moeten ze alleen wel kunnen koppelen op jouw ontvanger.
    en dat weten zij zelf het beste.

    is ook nog de vraag of je na de lesperiode door wilt met spectrum.
    je zou nu wat simpels kunnen kopen, en na het lessen verkopen.
    dan zelf je merk bepalen.

    Qua kanalen, 6 is wel een beetje het minimum.
    misschien voor lessen zowieso genoeg, maar voor de toekomst..
    8 werkt net ff lekkerder.
    als je een keer een toestel hebt met 2 aileron servo's, 2x elevator, roer, regelaar..
    wat helemaal niet zo gek of uitgebreid is..
    stel je wilt nog een keer flaps, moet je gaan spelen met vanalles en nog wat.
    alles kan, y kabels zijn niet voor niets uitgevonden.
    maar 8 werkt dan net ff makkelijker.

    Qua xt60: op een bepaald punt besluit je zelf wat je stekker wordt.
    vroegah kwamen de regelaars zonder stekker (meestal) en de accu's kwamen altijd met wat anders.
    dus op een gegeven moment krijg je nieuwe accu's, knip je heel de stekkerzooi eraf en soldeer je er zelf nieuwe op.
    nu is xt60 geen foute keuze, die is al een poosje redelijk standaard.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Jammer, dat ik dit nu pas lees. Ik heb een paar E-Flite Apprentice te koop.

    Heel veel succes gewenst met je vliegbewegingen.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn mening is algemeen bekend en ben het eens met @Student en @Mugen MRX-3 eens.
    Om goed te leren vliegen, altijd houtbouw.
    Er is genoeg gebruikt te koop bij clubs.
    Je betaald dan misschien 150 euro voor een model met motor en regelaar.
    Piepschuim is verpakkingsmateriaal wat veel te duur is.

    Ook ben ik tegen al die "save" en "gyro" dingen.
    Je kan zien of iemand daarmee heeft leren vliegen, het is allemaal een beetje vliegen op de automatische piloot en als je later met een echt model gaat vliegen dan heb en wil je die dingen niet eens in je model hebben.
    Zender.. kopen wat de instructeurs hebben, ook vaak wel op de club gebruikt te koop.

    En dan brandstof of electro, in jouw geval zou het electro worden, kijk wel uit want dit is echt niet veiliger dan brandstof, sterker nog, ik vind het gevaarlijker.
    En dan de club,ga er een middag zitten, geef ze wat te drinken en maak contact en zoek een instructeur waar je een klik mee hebt.
    Sommige mensen kunnen top vliegen maar kunnen niet met jou (of omgekeerd) overweg.


    GJ
     
    Mugen MRX-3 en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Gewoon op een club beginnen met een vliegtuig naar keuze, dat kan ook prima schuim zijn. Laat je daar vooral informeren, dat werkt beter dan een forum. Vaak hebben clubleden ook wel een model te koop voor een schappelijke prijs. Als je graag wilt bouwen doe dat er dan bij maar begin te vliegen met schuim, dat is wat crash bestendiger. Als je dan een beetje kan vliegen heb je daarna een houtbouw kistje om daar verder mee te leren.

    En vergeet zelf proberen ergens alleen, dat gaan bijna altijd verkeerd.....
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Staat nog een dxe acht kanaals spectrum zender bij albatros voor 300 euro, niets mis mee en prijs is niet overdreven dan.

    Mvg
     

Deel Deze Pagina