Heb ik ook gezien, dan ontlasten deze de rib aan het einde van de verbinder, en de wortel is gedubbeld
Her ontwerp is voor een 2 delige vleugel. Voor de knik naar de tip is als enige versterking glasvezel aan de buitenkant voorzien. Ook geen interne versteviging vd knik in de vorm van een triplex verbinding tussen de liggers.... Ik ga proberen de buis en pen zo lang als mogelijk te maken, is m.i. altijd nog sterker dan het ontwerp aangeeft
6 cm moet ruim voldoende zijn. het gaat hier alleen om de tippen, en een lichte zwever. Bij de Resolution (zie foto) zit er ook alleen een 6 cm messingbuis in de vleugel (van 1 meter) en waarom zou je onnodig veel massa halverwege de vleugel plaatsen? Daar gaat hij niet beter van vliegen……
En dan ligt er ineens 3114 mm aan houtonderdelen die samen iets van een vleugel vormen. Dat betekent ook dat er 3114 mm aan neuslijst is geschuurd. Modelbouw is een leuke hobby, maar neuslijsten schuren vindt ik GEEN leuke hobby.......
Iemand een idee voor een lichte afwerking van de romp? Krijg binnenkort porienvuller binnen en wil daarna met een roller een dunne laag lak aanbrengen. Ik heb nog boot lak beschikbaar. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een witte dekkende kleur. Watergedragen lak? Ik heb ook nog japans zijde papier die ik met verdunde houtlijm en vervolgens spanlak kan aanbrengen, maar dan moet er nog een kleurtje op. Nog geen ervaring mee en wellicht te zwaar. Kan ook nog kiezen om met oralight te folien. Ben daar nooit zo dol op bij rompen, maar wellicht wel de snelste en lichtste oplossing.
Ik folie mijn rompen graag, want ik heb de schurft aan schilderen. Het is licht en geeft veel toegevoegde sterkte.
Wat moet je “afwerken” aan de romp? Alle bovenstaande ideeën gaan niet bijdragen aan een lichte afwerking van je romp. Het zal alleen maar meer gewicht toevoegen. Folie op een kale romp is de lichtste variant.
Ja precies. Er is ook speciaal spul van Oracover, maar een spuitbusje lak van de Action doet het prima. Balsa is soms wat vezelig en dan plakt folie slecht.
Goed schuren en de juiste folie gebruiken (geen HK maar Oracover) Ik heb al heel wat kisten gefolied en nog nooit problemen gehad met slechte hechting op balsa.
HK folie op balsa gaat ook prima hoor. Folie zit nog prima op de x-dream, verder niks aan gedaan. Enige waar ik met HK folie een slechte ervaring had was op een abachi vleugel, ik kreeg daar erg veel last van luchtbellen. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat dat met oracover beter gaat.
Ik heb ooit een Sirion (abachi op schuim) gefolied met HK folie, hopeloos. Met Oracover geen probleem. Op open structuren nooit problemen gehad met HK folie. Maar als Oracover nooit problemen gaf, waarom zou Oracover dan zelf een voorstrijkmiddel verkopen met hun eigen naam? Ik ben de naam even kwijt maar het bestaat echt. In mijn ervaring hecht iedere folie wel eens slecht op balsa, en met een busje lak geen probleem.
Een flink stuk opgeschoten. Het middenstuk passend gemaakt op de romp en de gaten voor de vleugelbouten geboord. Ben erg tevreden over de passing. Vleugeltippen verbinders pas gemaakt, stekkerverbindingen gesoldeerd, buitenste vleugeltippen in profiel geschuurd. De hoeken van beide vleugeltippen vanaf het middenstuk gerekend zijn exact gelijk . Buitenste tippen moeten nog in de juiste hoek verbonden worden. Twijfel nog of ik moeite ga stoppen in het maken van een "dichtlip" bij de kleppen. Ik heb erg weinig "vlees" om het deel van van de klep in te laten vallen. Vraag mij af of het uberhaupt aerodynamisch zin heeft. De klepdiepte is vrij beperkt. Iemand advies? De eindlijsten ga ik aan de onderkant versterken met een dunne streng koolstof. Moet nog bedenken hoe ik dat ga doen.
Een tijdje niet gepost echter niet stilgezeten. Servo's ingebouwd en aangesloten op de stekker verbindingen. Achterste centreerpennen van de vleugeltippen aangebracht, divers schuurwerk en eindlijsten voorzien van een koolstof streng. De koolstofstrengen sop ik met epoxy en verwarm tegelijkertijd met een föhn. Daarna druk ik een deel van de epoxy eruit door er keukenpapier overheen te leggen en aan te drukken met een rubber rollertje. In de epoxy doe ik een druppeltje UHU hart binder voor een betere hechting. Ik had eerst een proefstukje gemaakt op onbehandeld balsa en dan is de koolstof er vrij gemakkelijk af te trekken. Dat had ik wel verwacht omdat je normaal gesproken met vacuüm werkt en dan is hechting meestal geen probleem. Maar vacuüm kan in dit geval moeilijk en heb ik ik ook geen mogelijkheden meer toe. Ik heb het balsa van de eindlijsten nu wel voorzien van een dun laagje epoxy maar als alles is uitgehard werk ik het nog af met dunne CA.