Beginnen met airbrush (aankoop).

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Raijmond, 5 feb 2023.

  1. Raijmond

    Raijmond

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    haaksbergen
    Hallo,

    zoals de titel al zegt, wil ik beginnen met het airbrushen van mijn modellen(alleen f1 modellen).

    Nu schilder ik alles met een kwastje en Revell kleur potjes, maar wil overgaan tot een airbrush setje.

    Dit omdat het waarschijnlijk een beter en egaler resultaat geeft.

    Is het echt zo dat een dure (duurdere set) airbrush nodig is of doet een simpel beginners setje het ook goed genoeg?

    Het hoeft geen topkwaliteit te zijn, maar in ieder geval beter dan met de kwast ( aanzet/dikte verschil/strepen enz….)

    Of is een beginners setje zoals Revell deze heeft, zonde van het geld?

    En zit er veel verschil in een perslucht spuitbus of een compressor?
    Of maakt dat met het airbrushen niet uit?


    Ik hoor het wel.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2023
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Unclejohn vindt dit leuk.
  3. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Mijn ervaring is dat je beter iets meer kan uitgeven aan een goede airbrush en een compressor met een drukvat en vochtafscheider.
    In airbrusch wereld is goedkoop echt duurkoop.
    Ik heb zelf een H&S Evolution en een compressor van Badger. Top setje., al zeg ik het zelf waar je jaren plezier van kan hebben.
    De compressor geeft een goede constante druk af en de airbrusch werkt lekker soepel.

    Het grote verschil met een compressor of spuitbus is dat als de bus leeg raakt de druk afneemt en er geen constante druk meer is(wat wel belangrijk is) en een spuitbus geeft altijd iets van vocht af. En omdat er geen vochtafscheider tussen zit krijg je dit in je spuitwerk te zien wat je kunstwerkje niet ten goede komt.
    Ik ben zeker geen voorstander van goedkope setjes van Revell.
    Ook omdat deze setjes vaak geen drukvat hebben waardoor bij wat langer gebruik het apparaat nogal heet kan worden en kan doorbranden, en ze hebben ook vaak geen vochtafscheider.

    Spaar even door en koop een goede set.
    Ik heb veel mensen zie afhaken met de airbrusch hobby doordat de spullen die ze hadden aangeschaft niet goed werkte.

    Ook dit hoeft niet heel duur te zijn.
    een H&S Ultra en een HMB compressor kosten nog geen 200 euro.

    Heel veel succes.
     
  4. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Weet niet hoe groot de vliegtuigen zijn die je wil spuiten.
    Een airbrush is echt ontworpen voor pinstriping, details en klein werk.

    Je brengt de verf er als droge nevel op, moet je ook altijd afwerken met blanke lak.
    Als je een vleugel van een meter wil spuiten, ben je beter af met een mini verfspuit.
    Deze kunnen de verf er als natte lagen met een vlakstraal op leggen en dan haal je veel betere resultaten.
    Een vleugel kost je dan een paar minuten, met een airbrush ben je eindeloos bezig.
    En voor de blanke laag na het airbrushen heb je die mini verfspuit sowieso nodig, om precies de redenen die ik hierboven aangeef.

    Ik wil hiermee niet zeggen dat een airbrush niet goed is, maar dat deze een specifiek gebruiksgebied heeft en dat je eerst moet kijken wat je wil spuiten en wat daar voor nodig is, in plaats van eerst bepalen dat je een airbrush nodig hebt terwijl dat misschien wel helemaal niet het meest geschikt is.
     
  5. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Dat klopt helemaal. Dit kun je doen met een airbrush.
    20220217_105519.jpg
    Schaal 1:35

    Maar met een grotere naald en nozzle( 0.4mmof 0.6mm) kun je ook grotere oppervlaktes spuiten.
    Een cupje van 10ml of 20ml erop en je kun ook vleugels spuiten.

    Ik gebruik zelf ook een H&S Evolution. Leuke airbrush die je in de meeste gevallen goed kan toepassen. En ook goed voor grotere oppervlaktes.

    Belangrijk is zeker dat je met airbrushen de verf in meerdere dunne laagjes op brengt en niet in 1x een dekkende laag probeert te spuiten.
    Ik ben zelf nu ook weer met een tank bezig en deze ziet er dan zo uit na 6 dunne laagjes verf.
    20230204_223547.jpg

    20230204_223712.jpg

    20230204_223627.jpg

    Let wel op dat het enig oefening vergt voor je het goed onder de knie hebt. Dus ga eerst een tijdje oefenen op iets wat je kan missen of gewoon op een stuk wit papier.
     
    Helikapoter en Trilliwilli vinden dit leuk.
  6. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Je resultaten zien er goed uit en ik ga grotendeels met je mee, maar als het echt moet glanzen heb je met de dunne laagjes niks te vertellen. Dan moet verf vloeien en daar heb je in korte tijd een goede dekkende laag nodig. Jou tanks glimmen niet, doen ze in het echt overigens ook niet.

    Dus het gewenste eindresultaat is nog steeds wel van belang voor de keuze. Bij vliegtuigen is een gladde glanzende laag meestal wel noodzaak.
     
  7. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Nee dat klopt. Het zijn werkpaarden met een camouflage. Alles wat glimt valt te veel op.
    Maar als je een dunne vernis hebt kun je ook de vernis door je verf mengen voor een highgloss effect.

    Ik vraag me af of het voor deze oppervlaktes niet handig is om gewone spuitbussen te gebruiken.
    Of een single action airbrush kan ook een uitkomst zijn

    Tot 1m2 kan je met een airbrush nog wel prima spuiten
     
  8. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Zuid Holland
    Een single airbrush zou ik niet doen. Die doet nog steeds alleen een rondstraal en geen vlakstraal.
    De verfspuit die ik heb kan met een 0,5mm naaldset werken, als je dan de spuit op rondstraal zet kun je hetzelfde, en meer omdat je ook de vlakstraal optie hebt voor de grote vlakken.

    De prijs van de kale spuit is lager als een Harder Evolution, als je er een naaldset extra bij neemt, bijvoorbeeld 0,5 en 0,8 mm kun je bijna alles van detail tot grote vlakken doen.

    Voor beide heb je een compressor nodig en een 750W lownoise van HBM of iets dergelijks kan zowel met een airbrush als minispuit werken, en zul je in beide gevallen er ook bij moeten kopen. Een airbrush compressor zonder tank vind ik weggegooid geld, zeker met de huidige lownoise optie. Die kun je prima binnen gebruiken.
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  9. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Ikzelf heb een 3 liter drukvat met een max druk van 6 bar. De inhoud vind ik wel wat aan de lage kant vind maar ik gebruik ook maar 1 airbrush.. als je meerdere airbrush pistolen op een compressor aansluit kun je naar een compressor met een groter drukvat kijken.
    Wat je ook wel eens ziet is dat mensen een oude co2 cilinder van 5 of 10 liter ombouwen.

    Ik heb niet zoveel verstand van andere verfspuiten maar ik heb dat ook niet nodig omdat ik geen grote oppervlaktes spuit.

    Ik gebruik mijn airbrush vooral voor diorama bouw en legervoertuigen.
     

Deel Deze Pagina