Olie in tandwielkast FB2

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Mallegat, 7 feb 2023.

  1. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Mijn EMCO FB2 freesmachine liet me vandaag fff schrikken.
    Het ding heeft 6 toerentallen en op het hoogste (2000rpm) liep hij voor geen meter. Nog langzamer dan op de laagste instelling (120rpm).
    Geen rare geluiden.
    Alle standen voorzichtig geprobeerd en ineens op het hoogste toerental een ratelend geluid, alsof de tanden niet goed in elkaar grijpen. Bedienhevels voor de toerentalkeuze zaten evenwel netjes in hun vergrendeling........
    Niet goed dus.
    Olie eruit en ding open gemaakt. Ogenschijnlijk is alles OK; tandwielen grijpen netjes in elkaar, in alle standen.
    Voorzichtig even de motor aangezet in de hoogste stand, doekje voor de open zijkant, en o wonder, geen raar geluid en zo te horen. Ook andere toerentallen diverse malen even voorzichtig geprobeerd en alles klonk normaal.
    Asjes van de schakelhendels slippen niet ten opzichte van de schakelvorken; dat zou heel goed het niet goed in elkaar grijpen van tandwielen veroorzaken.
    Rara wat is dit nu weer?

    Nog een mogelijkheid: motor eraf want het textielphenol tandwiel dat bovenin zit zou misschien te ver heen kunnen zijn, na ca. 40 jaar gebruik.
    Dat tandwiel zag er pico bello uit, dus de machine straks maar weer in elkaar zetten en daarna maar eens voorzichtig proefdraaien.
    Eerst zonder olie en daarna, als het goed gaat, nieuwe olie erin.

    Dan mijn eigenlijke vraag:

    Kan ik die Perlus H22/32 en mijn FB2 gebruiken?

    Volgens de handleiding moet er Castrol HYSPIN AWS 46 in.
    Dat is olie voor hydraulische systemen:
    "This range is designed for use in industrial hydraulic systems which require anti-wear protection. It is also suitable for other duties in which lubricants of high oxidation stability and lubrication performance are required, such as lightly loaded gears, variable speed units and bearings.".

    Viscositeit van dat spul is 25-30mm^2/sec
    Nu heb ik een fles KROON Perlus H22/32 staan.
    Ook olie voor hydr.systemen met een viscositeit van 22mm^2/sec.
    Volgens mij is dat iets dunner dan de HYSPIN.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Stoompomp raadplegen?
    Hij is een olieman.

    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Nu je het zegt.....
    Ik had ooit een olie vraag aan Stoompomp gesteld en daar uitvoerig antwoord op gekregen.
    Net ffff terug gezocht en vlgs mij kan ik de Perlus H22/32 wel gebruiken.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Olie probleem opgelost.
    Over raar geluid.
    Ik heb een HBM 250 met condensator motor op één fase.
    Soms, gebeurt niet vaak, dat als ik de motor inschakelt de bank een luid ratelend, bonkend geluid geeft.
    Na stoppen en opnieuw starten is het geluid weg.
    Volgens mij heeft dit te maken met de fase aansnijding op ogenblik van inschakelen, de motor draait niet op de volle sinusvormige spanning.
    Succes met de draaibank.
    Henk.
     
    Potter en willum vinden dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Soms,
    gebeurt niet vaak,
    dat als ik de motor inschakelt de bank een luid ratelend, bonkend geluid geeft.


    Slechte condenstor.
    Slecht contact van aangesloten condensator op de aansluitplaat.
    De drie aansluitpunten loshalen en opnieuw goed vastzetten.
    Dus tot op de wikkeldraden.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Als de motor elektronisch in toeren geregeld (fase-aansnijding en geen frequentieregeling) is zou het misschien kunnen dat de aanloop niet echt lekker gaat.
    Anders kan ik het me niet voorstellen, tenzij de (aanloop)condensator slecht is, of de aansluitingen slecht contact maken, zoals Willum zegt.
    Even de contacten nalopen of meteen een nieuwe condensator plaatsen.

    Mijn draaibank heeft een bedrijfscondensator en de motor is niet toeren geregeld. Aanloop is direct en dat geeft weleens wat herrie. Om dat op te lossen zou een softstarter een oplossing kunnen zijn. ware het niet dat er weinig éénfase softstarters zijn en die dingen zijn knap duur.
    Een driefasen softstarter, vaak voor enkele tientallen euro's te koop, als éénfasige gebruiken lukt niet. Althans niet met het ding waarmee ik dat geprobeerd heb.
     
  7. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Nog een mogelijkheid voor het ratelen en bonkende geluid.
    Een slechte schakelaar, waarvan één of meerdere contacten "denderen".
    Dat was bij mijn draaibank het geval.
    Ik schakel in- en uit met een aparte schakelaar, om de schakelaars die op de machine zitten te sparen (zijn nogal licht uitgevoerd en niet meer te krijgen).
    Deze aparte schakelaar had een haperend, "denderend"contact wat de oorzaak was van hortend aanlopen van de motor, waardoor uit de tandwielbak ook flinke protestgeluiden kwamen. (het contact was danig ingebrand).
    Een ander contact in de3-polige schakelaar gebruikt en het probleem was weg.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste modelbouwers ,

    Na bovenstaande berichten te hebben gelezen vermoed ik een soortgelijk probleem te hebben met een Emcomat 7 freeskolom U2.
    Aanvankelijk ging ik uit van slechte lagers en of tandwielen, na plaatsen van nieuwe lagers in de spindel en aandrijving komt het rauwe geluid toch steeds weer terug , en blijft lastig te ondervangen tandwielen en lagers lopen goed dus mogelijk komt het geluid vanuit de motor of combinatie.

    Het gaat om een 110V motor en draait met een aanloopcondensator op 3 fase ( 4 aderig ) , ik neem het advies van hierboven mee maar vraag me af of het probleem zich ook kan voordoen omdat de motor nu op 50Hz draait ipv 60Hz , ( loopt in toeren ~ 20% lager). Dit zou ik dan mogelijk met een frequentie regelaar kunnen oplossen.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2023
    Potter vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Arjan,

    Heb je een foto van het typeplaatje en de aansluitplaat.
    Maakt veel gelijk duidelijk.
    Waarom niet de motor vervangen door een 230 volt type?

    Wil je verder met de bestaande motor
    zou ik hem slopen en van nieuwe lagers voorzien.
    Is de condensator de juiste zoals op het typeplaatje opgedrukt staat?
    Is de condensator slecht?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    arjan70 en Potter vinden dit leuk.
  10. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Willem , condensator vervangen door soort gelijk type. Lagers ook in de motor vervangen . De motor is denk ik lastig te vervangen maar 220V zou meest ideaal zijn daar ik voor de emcomat 7 al een 220V motor heb liggen .

    Zal even wat foto's uploaden
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.
  11. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    20230212_103931.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Die motor is inderdaad lastig te vervangen.
    Een flensmotor was mooi geweest.
    Was het zo gepiept.

    Als de lagers in de motor ook nieuw zijn ben je rond geweest.
    Alles gehad.

    Condensator ergens tussen 5 en 10 microfarad?

    De werkspanning voor de motor kan je halen van een
    trafo 230-115 volt/ vaste trafo of variac geblokkeerd op 115 volt.
    Frequentieregelaar.

    Heb je de wikkelingen gemeten met een Ohm meter zijn deze okee?
    Geen sluiting naar aarde?

    Succes
    Alles voor modelbouw
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Willum ,

    Condensator W9011220N >20 microfarad , Zware trafo 220V in geeft ~110 V.
    Zou een frequentie regelaar 115V 60 Hz een mogelijkheid kunnen zijn of moet ik het echt in de motor zelf zoeken , wilkkelingen nog doormeten , welke waardes zou ik kunnen verwachten ?

    Groet,
    Arjan
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Motor wikkeling meten.

    Haal de condensator los en meet met een Ohmmeter de wikkeldraden:

    rood met groen = 25,0 Ohm
    rood met zwart = 25,0 Ohm
    groen met zwart = 25,0 Ohm
    Let op! 25,0 Ohm is voor mij een geschatte Ohmse waarde.
    De Ohmse meetwaarden moeten in ieder geval alle drie gelijk zijn.

    Meet evt, sluiting naar aarde/de aardlip of het ijzer van de motorhuis.
    rood naar motorhuis = Oneindig Ohm
    groen - motorhuis = Oneindig Ohm
    zwart - motorhuis = Oneindig Ohm

    Deze manier van meten geeft een eerste indruk.
    Er zijn nog andere manieren.

    Kom je er niet uit?
    Loop eens binnen bij een elektromotoren wikkelbedrijf.
    Zij kunnen meten of de motor beschadigd is.
    Is dit zo kunnen ze deze motor opnieuw wikkelen, ook als 230 volt motor.


    Succes
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Is dit zo kunnen ze deze motor opnieuw wikkelen, ook als 230 volt motor.

    Voor mij is dit de beste oplossing.
    Uitleg:
    1 Het toepassen van een frequentie regelaar met maximum uitgangsfrequentie van 60Hz is ook niet eenvoudig.
    Gewoonlijk hebben deze de zelfde ingangs- als uitgangsspanning.
    Het wordt dus een special met een ingangsspanning van 230VAC en uitgang 110VAC.
    De uitgangsspanning van 230VAC omlaag transformeren naar 110VAC is niet mogelijk, daar bij lage frequenties de trafo niet werkt.
    De ijzerkern is te klein om bij lage frequentie een voldoende inductie veld te genereren om de secundaire stroom op te wekken.
    Echter bij de hoge frequentie zal de trafo een hogere spanning geven.
    Het in de trafo opgewekt inductieveld is evenredig met de frequentie, dus bij een hogere frequentie is een kleinere ijzerkern nodig.
    2 Trafo 230VAC naar 110VAC, minimaal 1kVA, is ook niet goedkoop.
    3 De motor is een 60Hz machine en heeft een blikpakket/ijzerkern van voldoende grootte om een correct inductieveld te genereren, weinig slip.
    Bij 50Hz is het blikpakket te klein, hetgeen resulteert in een hogere slip, echter, daar de aangelegde spanning 100% hoger was, was dit niet merkbaar.
    Wel is het mogelijk, dat deze hogere spanning, met resultaat een hogere temperatuur van de wikkelingen, de isolatie heeft aangetast.
    4 De condensator dient ook gewisseld te worden, bij 50Hz is de wisselstroomdoorlaat kleiner, de 3e fase.

    Nogmaals, ook voor mij is de beste oplossing om de motor opnieuw te laten wikkelen voor 50Hz.
    Waarschijnlijk wordt het vermogen, door het te kleine blikpakket, iets lager.
    Het is een 4 polige machine, dus standaard werk.

    Succes met je keuze.
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Elektromotor

    Is een motor 115 volt?
    Gebruik je een zogenaamde verhuistrafo 230 volt naar 115 volt.
    Vaak zijn dit flinke dingen. Helaas heb ik er geen meer.

    Of herwikkelen naar 230 volt verlies oplevert?
    Ik denk dat ik morgen weer eens bij de plaatselijk wikkelarij binnenloop met al deze vragen.

    Kan ik gelijk vragen:
    kost dat?

    Frequentieregeling?
    Als je dat wil.
    Ik niet voor mijn draaibank.
    Ieder wat hij of zij wil of kan.

    Alles voor modelbouw
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Henk ,

    De draaibank en Freeskolom werken op 115V , gebruik een flinke transformator naar 115V die is ook voor de draaibank sterk genoeg.
    MIjn idee was om achter de trafo de frequentieregelaar te plaatsen , 115 V 50hz in naar 115V 60Hz uit.

    Zal eerst de onderlinge wikkelingen doormeten en anders opnieuw laten wikkelen maar zal een kostbare ingreep neem ik aan , zoek er regelmatig naar op ebay maar kom je eigenlijk nooit tegen.


    Groeten
    Arjan
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Bedankto voor de duidelijke uitleg Willum , morgen is doormeten en vanuit daar bekijken welke opties ik heb,

    Groeten
    Arjan
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Een passende vervangende motor vinden of nu nog kunnen bestellen bij EMCO?
    Het zou een klein wonder zijn.
    Maar het kan.
    Wat zou die dan wel niet kosten?

    Alles voor modelbouw
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Zojuist wat waardes opgemeten , meet toch behoorlijk wat verschillen dus zal de motor opmaken en de aansluitingen op de spoelen bekijken.
    Zou de lage waarde van 6.0 Ohm kunnen betekenen dat de spoel verbrand is ?


    rood met groen = 19.0 Ohm
    rood met zwart = 16.0 Ohm
    groen met zwart = 6,0 Ohm

    Naar aarde gemeten in alle gevallen oneindig

    Groeten
    Arjan
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina