Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met name dit...
    Ik zie in de scheepvaart, met name in het transport van gevaarlijke stoffen, de neiging om alles uit te splitsen, en IEDERE handeling (of serie handelingen, aka een procedure) die vroeger "op basis van gezond verstand" uitgevoerd werd, nu helemaal uitgeschreven, vastgelegd en gedefinieerd moet worden. Tot het punt waar, en dit is al reeds jaren gaande in mijn tak van werk, het gezond verstand gewoon effectief uitgeroeid word.

    Waar ik tegenop zie is dat er dus (om maar wat te noemen) een "procedure" voor een veilige start, die in principe iedere modelvlieger min of meer gedachtenloos uitvoert en waar nooit heel veel woorden aan vuil gemaakt zijn, opeens volledig uitgeschreven moet worden.
    Idem de vlucht, en idem de landing.
    Als je pech hebt, met per individueel clubveld de aandachtspunten voor de verschillende windrichtingen en de verschillende weersomstandigheden, naam van de verkeersleider en zijn verantwoordelijkheden, lijst met bevoegde "spotters", etc etc etc.
    Zo dat, ALS er wat gebeurt, er een lijstje met punten is wat afgewerkt kan worden om te identificeren WAAROM jij de klootzak bent die zijn trainertje in het hek parkeerde en vervolgens een nieuwe procedure geschreven kan worden die zou moeten voorkomen dat dat OOIT nóg een keer gebeurt. Wat geen zak helpt, want het GAAT gewoon nog een keer gebeuren, menselijke fouten zijn nu eenmaal een van de facts of life.

    Maar ik bedoel: is het nu ECHT de bedoeling dat er een bult papier gecreëerd wordt waarin staat dat bij oostelijke wind rekening gehouden dient te worden met de rij bomen die op 150 meter van de baandrempel staat die een gemiddelde hoogte heeft van 22,5 meter? Zulke informatie kan de gemiddelde modelvlieger toch helemaal niets mee?
    Moet er ECHT ergens een procedure geschreven worden waarin staat dat als de maaier op het veld is er niet gevlogen kan worden en als er gevlogen word, dat de maaier dan even moet wachten?
    Want ik weet niet wie de "bevoegde instantie" is die die procedures moet checken, maar de kans is groot dat het iemand is met weinig affiniteit met modelvliegen, of een heel incorrecte kijk op de technische (on)mogelijkheden, en dus wel degelijk procedures af gaan branden omdat dergelijke "nogal wiedus" informatie ontbreekt.


    Mischien, maar ALS jij het te zwart inziet, dan bij deze, daar ben je niet de enige in, want ik ben hier ook behoorlijk pessimistisch over.
    Reden daarvoor is dat ik dagelijks met dergelijke handboeken werk, en afgelopen term aan boord hebben we twee weken zitten puzzelen over EEN lullig detail (iets met hoe in het fleetmanual de rolverdelingen bij bepaalde calamiteiten vastgelegd hóórt te worden, puur een administratief iets wat zelfs helemaal niks met de practische uitvoering te maken had). Tegenwoordig schijnt de sport bij inspecties namelijk vooral te bestaan uit het opsporen van administratieve fouten in het gebruik van de juiste papiertjes, en NIET meer in of de inhoud en informatie op die papieren wel klopt, zinnig of nuttig is.
    En als je je brood verdient met dat soort gelul, dan heb je weinig keuze, maar als het een hobby is, dan is het een doodsteek voor het hobbyplezier.
     
    serge pot, Peter Den en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    @hobbyist, ik leef echt niet in het verleden. Ik haal het hier wel aan omdat het verleden zich nog steeds blijft herhalen. De 3 overkoepelende organisaties lopen achter de feiten aan. Die afwachtende houding kost de modelvlieger de kop. Ze hadden allang de tijd gehad om samen een set regels te presenteren die voor iedereen werkbaar waren.

    Daarin hebben ze verzaakt, en dat blijven ze doen.

    Loop eens voorop en bedenk samen een set regels die voor iedereen werkbaar zijn en laat niet de overheid komen met regelgeving die voor niemand werkt. Neem het heft in eigen handen en wacht niet af. Nu kan het misschien nog straks niet meer.

    en ja, ik heb dit al vaker geroepen maar dat wilde de modelvliegwereld niet...................nu is het misschien al te laat.

    ps, ik krijg nog steeds van 2 van die organisaties berichten gestuurd en in die berichten is geen sprake geweest van wat er nu gebeurd............ dus denk maar eens heel goed na.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Iets in mij zegt mij dat dat een gepasseerd station is . . . :(


    jan.
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je hebt helemaal gelijk.

    Kijk ook eens de andere kant op.

    Een vraag met ook een antwoord.
    Heeft de omgeving, een belanghebbende partij met een heel andere doelstelling dan het behoud van het modelvliegen en modelvlieglocatie, zich ook te houden aan de zelfopgelegde regels binnen de vereniging?
    Neen, zelf opgelegde regels zijn alleen houdbaar als ze in de wet zijn vastgelegd.

    We zitten nu in het stadium van de vastlegging.

    Nu zijn modelvliegvelden al wel sinds 2019 in de wet vastgelegd als luchthavens, mits ze een verklaring hebben van geen bezwaar.
    Dat we pas dit jaar zo'n geen bezwaar verklaring ook daadwerkelijk kunnen overhandigen in ILT dat is even een ander dingetje.
    Ik meen dat het overhandigen van de vergunning en het veiligheidshandboek ook al voldoende is.

    Heb je geen vertrouwen in mijn schrijfsels dan kun je het dingetje van 2019 ook bij de (r)overheid opzoeken.
    Linkje: https://wetten.overheid.nl/BWBR0026564/2019-11-07
    Regeling burgerluchthavens
    Hoofdstuk 5. Vrijstellingen
    Artikel 18
    puntje 1-g
    en puntje 2
     
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    dit is natuurlijk niet de realiteit. Initiatief ligt bij de wetgever en we worden geconfronteerd met nieuwe regels. Voor zover ik er een goed beeld van heb zijn vertegenwoordigers (lees de drie koepels en besef dat het ook vrijwilligers zijn) vanaf de start hierbij betrokken, mede vanwege de verplichting aan de wetgever om dat de doen. Resultaat is dat oa het model handboek is opgesteld door de koepel. Probleem is wel dat het dient rekening te houden met alle clubs en die diversiteit is groot en maakt het complex; iets vinden dat werkbaar is voor iedereen is altijd een verhaal van consessies doen.

    je gaat mi dus simpelweg veel te kort door de bocht hier; zaken liggen genuanceerd en vanwege de vele uiteenlopende belangen, is het erg complex.
     
    Cropduster en ramses vinden dit leuk.
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    is het bekend of 1 van die drie partijen al een concept handboek heeft gemaakt wat voldoet aan de eisen?

    zodat dat als template gebruikt kan worden voor/door andere clubs?

    vooral interresant om te weten hoe gedetailleerd de diverse beschrijvingen dienen te zijn voordat ze geaccepteerd worden.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, een voorbeeld dat aan de eisen voldoet is nooit weg. Dan hoeft niet elke club het wiel opnieuw uit te vinden.
     
    wvr vindt dit leuk.
  8. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Wat een idioten inderdaad!!
    Maar hier doen we het voor:


    "Door de invoering van Europese regels voor modelvliegers gelden de huidige nationale regels vanaf 1 september 2023 niet meer.
    Tot die datum mogen modelvliegers nog vliegen volgens de huidige nationale regels.

    Zonder actie van de overheid vliegen de modelvliegers vanaf 1 september 2023 in de Europese open categorie.
    In vergelijking met de huidige nationale regels mag er dan minder, behalve als er per type vlucht een exploitatievergunning wordt aangevraagd bij de ILT.


    Dit heeft niet de voorkeur van de overheid en is ook niet wenselijk vanuit de modelvliegsport.
    Het doel van de nieuwe regeling is om de ruimte van de huidige nationale regels zoveel mogelijk te behouden."


    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2023
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Ik las onderstaande in het document 'Regeling modelluchtvaartuigclubs of -verenigingen' door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (nr. IENW/BSK-2023/30856):


    "In Nederland zijn ongeveer 150 modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen actief.
    Met de koepelorganisaties voor deze modelluchtvaartuigclubs of –verenigingen, te weten:

    • Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart
    • Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers
    • Samenwerkende Nederlandse Modelvlieg Verenigingen
    heeft een aantal keer overleg plaatsgevonden om toelichting te geven, onder andere over de eisen aan het handboek voor het verkrijgen van de vergunning.

    Deze koepelorganisaties hebben, in overleg met ILT, gewerkt aan een modulair basishandboek dat gebruikt kan worden als startpunt bij het samenstellen van een specifiek handboek voor een modelluchtvaartuigclub of –vereniging.

    Afhankelijk van de individuele situatie van een modelluchtvaartuigclub of –vereniging kan een module worden opgenomen in of weggelaten uit het handboek.
    Ook wordt het mogelijk gemaakt om, indien relevant, bestaande documenten toe te voegen als bijlage bij het handboek, zoals een huishoudelijk reglement of een convenant.
    Daarmee is geprobeerd om de benodigde tijd voor een vergunningsaanvraag zo kort mogelijk te houden."



    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2023
    Cropduster en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    ja, die tekst is bekend, maar bij navragen (bij KNVvL ) was er (nog) niets beschikbaar. Zal nogmaals balletje opgooien , thx!
     
    WillydeWoofer en ramses vinden dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Grootste gemene veelvoud of kleinste gemene deler?

    Anyway, ik heb begrepen dat de clubs van de SMVN vrijdag as. een mail van die club krijgen.

    Ben beneiuwd.


    jan.
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Tot nu toe gaat de discussie voornamelijk over de consequenties voor het vliegen op de clubs in het algemeen.
    Ik ben persoonlijk eigenlijk zeker zo benieuwd wat de consequenties zijn voor wildvliegen in NL in de toekomst...
    En ik weet dat een aantal lieden hier faliekant tegen wildvliegen zijn, maar soms kan het niet anders.
    Ik doel dan in mijn geval op bijvoorbeeld hellingzweven of watervliegen, dat lukt niet op m`n vliegclubs.
    Die consequenties zijn mij nog niet duidelijk.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  15. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Wildvliegen valt onder de open categorie. Wordt onderscheid gemaakt tussen gewicht: tot 250gr mag overal. Daarboven alleen in de vrije ruimte (exacte getallen weet ik niet uit mijn hoofd, maar zoiets als 50m uit bebouwing en tot 120m hoog) en line of sight (dus niet fpv). En wel registratie en a0/a3 brevet vereist + wa verzekering. En ik denk dat je toestemming moet hebben van de landeigenaar. Corrigeer als ik het fout heb.

    Of het handig is om op het strand te vliegen of ergens anders waar je andere vormen van recreatie en mensen kunt verwachten is m.i. de belangrijkste vraag; blijft een inschatting van veiligheid en risico’s op dat het fout kan gaan.

    en, waarom er nog niet over gecommuniceerd wordt heeft ws te maken met dat zaken nog onzeker zijn en kunnen veranderen. En zodra het wordt gecommuniceerd gaat een boodschap al heel snel een eigen leven krijgen. En zo ook dit dus; geen garantie op geluk..
     
    Cropduster en ramses vinden dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ik vraag me bijvoorbeeld af of het nog zin heeft deze kist af te bouwen....
    Waar mag ik een kist als deze straks überhaupt nog vliegen?
    Fokker T.VIII W watervliegtuig met twee Saito 13cc viertaktmotoren, ca. 6kg en 2.10m spanwijdte:

    [​IMG]

    Zelfs op de landelijk georganiseerde watervliegdagen (ook maar 2 per jaar) zijn brandstof kisten afgelopen jaren al niet meer welkom....
    Als ik er ook niet mee mag wildvliegen dan kan ie straks aan touwtjes aan het plafond... :(

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2023
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Verkopen naar Duitsland? :)

    Nee, geen leuk grapje . . . :(


    jan.
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    het is mogelijk om met gelijkgestemden voor het watervliegen een aparte vereniging voor op te richten natuurlijk. Blijft dat je twee vergunningen nodig zal hebben: geen bezwaar van de land (of in dit geval water)eigenaar en die voor de vereniging. Wellicht is het ook mogelijk om een bestaande vereniging (of KNVVL?) te vragen om dit voor een bepaalde locatie in de vergunning op te nemen, bv als evenement. Het is wel nu het moment mi. om dat soort dingen te regelen; ook bijvoorbeeld als je nachtvliegen zou willen mogelijk maken of andere uitzonderlijke situaties.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Als ik het goed heb staat de nieuwe regelgeving dat je in clubverband op een andere locatie een event organiseerd. een tijdje gelden is gevraagd aan clubs om daar een overzicht van aan te leveren dat deze locatie als zodanig konden aangemerkt. de 2 watervliegmeetings werden toen hier expliciet in genoemd
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    :D
     

Deel Deze Pagina