Homemade conversion Align Trex 800G

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 11 dec 2022.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    lekker vliegweer van middag.
    Ook even 2 tankjes met de Gasser heli en 3 accu's met de logo 200 gevlogen op een vliegveld van de club die geheel voor mij was vandaag.... Was niemand in velde of Wege te bekennen... Dus lekker gefladderd vandaag en weer wat sticktime gemaakt.
    Wat is het toch lekker hé zo Gasser.
    Toch weer ruim 5 kwartier met de Gasser en 3x 6 min met de logo 200
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weliswaar had mijn .50 gasser een iets grotere tank (500 ml), maar daar deed ie dan weer wél 45 minuten mee. De 2200 mAh accu was goed voor 2 van zulke tankjes met heel erg ruime reserve.

    Welbeschouwd was een .50 van 3,3 kilo die 3 kwartier doet met 500 ml natuurlijk een lompe zuiperd, want de Vario BenzineTrainer met zijn 23 cc en 7 kilo haalt dat ook, maar het was in elk geval al een verbetering t.o.v. Methanol...

    Maar om nog even iedereen de ogen uit te steken over "verbruik" :yes:: Begin deze vakantie één flesje mengsmering van 350 ml aangemaakt. Daar heb ik 3 dagen mee op het veld gestaan, lekker en naar behoefte gevlogen. Toen had ik nog 170 ml over. Omdat spelen met motortjes leuk blijft, achter huis nog een goeie 3 kwartier lopen klooien, en toen had ik nog steeds 90 ml over, dus die heb ik maar in het brommertje van mijn dochter gedumpt...
     
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    3 dagen lekker en naar behoefte, hoe kunnen wij dat omrekenen naar uren en minuten? ;)
    3 kwartier klooien en maar 80ml verbruiken is inderdaad wel impressive!
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga maar uit van 120 ml per uur, vliegend, ik heb er 180 op het veld verbruikt, en je vliegt daar i.v.m. zon en warmte mischien 5 minuten achter elkaar.
    Dus dat zullen zo'n 16 tot 18 vluchtjes geweest zijn.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2023
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Het weer is nog steeds niet het allermooist, maar goed genoeg om het motortje in te laten lopen, heb er inmiddels 4 liter doorheen.
    De Brain2 heeft nog wel wat afstelling nodig. Verder nog wat finetuning. Bij minder dan ~1450rpm (kleine 10k op de Zenoah) heeft de elevator een wobble, dan gaat de staart omhoog en omlaag. Vanaf 1500rpm niks aan de hand. Verder had ie een nerveuze links-rechts wag op de staart, dit hoop ik te hebben opgelost door de servo arm van de rudder Servo een gaatje korter te maken. Hierna kan altijd nog de rudder gain omlaag gebracht worden. Verder vliegt het lekker.
    Kleine impressie in de video:

     
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Lekkkkker hoor, vliegt toch lekker... Fine tunen blijf je toch wel houden, zo'n 700/800 blijft toch wel lekker vliegen na 1500rpm,ten minste bij mij wel, als ik hem op 1900 zet komt ie helemaal los en trilt deze het minst en ook minder fine tunen dan nodig.. Dat trekken en wobble komt denk ik toch wel uit het lage toerental wat we willen.

    Maar hij vliegt lekker, hoor dat ie nog lekker rijk loop, hoor nog wat 4 takt geluiden soms bij ontlasten maar dat mag, beter te rijk als te arm denk ik maar...
    S6 verder met inlopen en vliegen natuurlijk
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Zoals je al zei Jeroen, dit blokje vindt hogere toeren gewoon fijner. Als ik lagere rotor RPM wil zal ik er een kleinere pinion opzetten. Als ik volgende keer ga vliegen moet ik maar eens wat hogere toeren proberen, dat kan het blokje wel aan nu. De kan gemixt met minerale olie is bijna leeg. Heb in de Brain2 nu 1550-1650-1750 rpm geprogrammeerd. Ben benieuwd!
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    inderdaad misschien met de pinion wat vogelen...die motoren houden nou eenmaal van wat meer toeren.
    1550-1650-1750 is denk ik een mooi toeren tal voor jou motor.
    ik heb een andere soort motor die gewoon wil gillen om lekker te lopen. (30cc,getuned en gebalanceerd)
    heb hem nu ook op 1500-1700-1900 staan. (1500 gebruik ik alleen voor starten en dichtbij te vliegen om het geluid (toerental) te reduceren,zitten met een restrictie op de club)

    ik heb de 1e 5 liter ook met minerale olie gedraaid, zit aan de Castrol 2T vol syntheet olie met aspen 4 benzine welliswaar ook nog wat rijk op de hoge naald.
     
  9. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Afgelopen tijd druk geweest met werk en het weer was ook niet echt vliegbaar, tenminste niet op de dagen dat ik vrij was.
    Tussendoor wel bezig geweest met de generator. De as-koppeling kwam gelukkig anderhalve maand eerder dan aangegeven aan vanuit China. Een brushless motor had ik nog van een vorige poging om een werkende generator te maken, ook de rectifier had ik al ooit gemaakt. Online heb ik een step-down converter gekocht die de input van de brushless motor omzet naar een stabiele 8V, tot maximaal 5A. Hiermee kunnen de servos gevoed worden en de backup accu blijft mooi rond 8V, iets hoger dan storage voltage en mocht de generator of converter in bedrijf ooit de geest geven, heeft de accu nog meer dan genoeg om veilig te landen. Door een diode stroomt de stroom van de accu niet terug naar de converter. De hele converter heb ik beschermd tegen de vibraties van de Zenoah door alle componenten in te gieten in hot glue, verder zit deze met dubbele lagen dubbelzijdige tape vastgeplakt.
    Op de werkbank werkte alles heel mooi, als ik niet meer zo gruwelijk verkouden ben ga ik het ook vliegend testen.
    IMG_7784.JPG IMG_7785.JPG IMG_7786.JPG
     
    HeliKoper, jjdehaan, brutus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Great succes!! Met een halve snotneus toch even gaan vliegen, want zo’n lekker weer kon ik niet onbenut laten. De 2S lipo receiver accu in de heli gedaan met 7,8V toen ik thuis wegging. 2 vluchten van een kwartier gedaan en er zit nog steeds 7,8V in, ideaal. Dit is een mooie storage voltage vind ik, helemaal nu de heli regelmatig gebruikt gaat worden. Het AC generator motortje wordt wel redelijk warm, na een kwartier vliegen (en stroom genereren) kun je net je vingertop erop houden. Het is een goedkoop Chinees motortje, denk wel dat daar op den duur iets duurders voor in de plaats moet komen.
    Maar verder dik tevreden, voor behoorlijk weinig euro’s hoef ik voorlopig geen accus meer te laden, hooguit de zender.
    Tanken en go, heerlijk! Die DLE60CC twin was leuk, maar dit is toch wel veel meer gebruiksgemak!

    Maar nu heb ik wel weer een nieuw project nodig…..
     
    jjdehaan, twin en Johannes59 vinden dit leuk.
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Mooi om te horen dat het werkt.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk niet zozeer iets duurders, meer iets "groters". Als het warm wordt wordt er OF teveel warmte opgewekt, OF het kan zijn warmte niet goed kwijt. Beide verbeteren met een wat grotere "generator".
    Ook: "net je vingertop er op kunnen houden" is voor de meeste mensen rond de 50 a 55 graden. De magneten worden dan al warmer, en bij 80 graden zijn die in gevaar.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  13. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Dit motortje heeft toentertijd nog geen €15 gekost. Dus iets groters/beters wordt ook al meteen iets duurder.
    Zolang ie het doet, doet ie het. De telemetrie laat me weten als ie het niet meer doet. Als ik weer wat moet bestellen bij hobbyking of zo bestel ik gelijk een grotere motor. Of als ik er ergens anders tegenaan loop.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.776
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... waar praten we over als een motortje van 25 euro het om die reden moet afleggen tegen een motortje van 15 euro?
    Crashen lijkt me duurder.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  15. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Daar heb je gelijk in Brutus.
    Maar in principe vlieg ik nog steeds gewoon op de ontvanger accu, met alleen nu een bijkomend voordeel dat het generatortje de accu netjes bijvult, indien nodig.
    En ik heb al gezien dat Scorpion motortjes op dit moment in de uitverkoop zijn…
     

Deel Deze Pagina