Hoi, ik gebruik graupner speed 400-achtige motortjes als starter motoren voor mijn turbines, vroeger hand start en nu vooral aangestuurd door auto start FADEC (ECU's) van XICOY. Op de test bok ga ik weer simpele hand starts toepassen, soms wilt de starter clutch echter niet goed ontkoppelen en dreigt de 400 elektromotor met de turbine mee te draaien naar tenminste idle van 34.000rpm. Nu weet ik dat de auto starter electronica de starter motor remmen voor een positieve ont koppeling. Nu is mijn vraag, kan ik na het starten (Via de meerpolige start schakelaar) de polen simpel kortsluiten zodat de motor maximaal elektrisch remt? Is er genoeg inwendige elektrische weerstand in de motor of kan ik de spoelen er mee op blazen? Moet ik dan een weerstand over de polen schakelen? Geen idee hoeveel stroom er uit de motor zelf gegenereerd wordt, dit zal bij ongeveer 20.000rpm (Wanneer starter cut-out/ontkoppeling normaal plaatsvindt) best groot zijn maar de motor drijft niets meer aan en remt enkel zichzelf. Ik kan het gewoon proberen maar ben bang dat ik mijn starter motor direct beschadigd. Ik ben zelf niet zo elektronisch onderlegd, iemand die hier wat licht op kan schijnen? Groetjes, Gerald
Wanneer je de motoraansluitingen kortsluit als de motor 20.000 omw/min draait zal er inderdaad een flinke stroom lopen. Die stroom zal ongeveer gelijk zijn aan wat de motor bij dat toerental gebruikt. De stroom door de spoelen zal dus niet echt zo hoog worden dat ze door zullen branden. Daarnaast zal de motor knap snel afremmen en zal de spanning die de generator, want dat is de motor op dat moment, ook dalen. De spanning is afhankelijk van het toerental. Wordt de spanning lager dan zal de stroom ook lager worden. Die hoge stroom in het begin neemt dus heel rap af. Nog een punt waarom de stoom die er loop de motor niet snel zal beschadigen. Houdt er wel rekening mee dat de motor alleen afgeremd wordt als hij draait. Op het moment dat de motor stil staat is er geen remwerking meer. Je kan deze manier van remmen dus niet als "parkeerrem" gebruiken. In dit geval zal dat geen probleem zijn denk ik.
Hoi Ernst, dank voor je reactie. Ja, ik dacht zoiets ook al. Maar zou ik er nog een weerstand tussen zetten of kan het geen kwaad ze direct kort te sluiten? Grt, Gerald
Bij oude Tamiya regelaars was de middenstand als rem ook gewoon een kortsluiting, dat gaat wel werken. Als de rem wat minder fel hoeft zijn kan je uiteraard een weerstand van +/- 0.5 ohm plaatsen.
goede tips, niks aan toe te voegen op zich. ik dacht wel aan een "ringkern koudstart NTC" als remweerstand. die begint iets hoger en als die dan opwarmt (in een korte tijd), zakt de weerstand. deze zitten vaak in serie met ringkern transformatoren, om de inschakel piek iets te dempen, en als die piek weg is is de weerstand warm, en de waarde veel lager. dan staat bij jou ongeveer die motor stil. zou mss wat kunnen zijn (ik dacht eraan iig en zou het zelf mss experimenteel proberen) https://nl.wikipedia.org/wiki/Waardetabel_NTC of enkele 3,3 parallel.
Ik vrees dat dat niet veel doet, want een NTC reageert traag en in de zeer korte tijd dat die moet remmen zal de weerstandswaarde amper veranderd zijn, ook door de stroom die snel verminderd en 0 ampere wordt.
reageert best snel, want interne verwarming (P=UxI) dissipatie, zo werken ze ook als inschakel piekstroom beperking bij ringkern transformatoren. in (fractie van) seconden warm? er zal in deze toepassing iig een "ramp" zijn, die de piek in de perken houdt. ik herinner ook iets, dat ze in de deGauss van oude monitoren zitten. en die degauss tijd en verloop werd dan door een NTC (of PTC?)interne opwarming bepaald
Nostalgie Voorgaande schrijvers hebben ongetwijfeld gelijk, en kortsluiten (beide polen van de motor aan de + pool) zal elektrisch geen schade berokkenen aan de motor. Maar ik kan je met 95£% zekerheid garanderen dat de motor na 1 poging goed is voor het schroot. Toen ik in mijn jeugd met radiobestuurde racewagens reed was dit namelijk de techniek om standaardmotoren, dus met vaste endbell, te vertimen, zodat ze sneller liepen. Het anker verdraait namelijk bij kortsluiten op hoge toeren enkele graden ten opzichte van de as met de collector. De wikkelingen zitten echter vastgeklemd op die collector. Als je dus die motor bij 34000 omwentelingen gaat kortsluiten breken de wikkelingen van de collector. Je kan nog proberen deze terug te solderen, maar je motor wordt nooit meer de oude. Mocht je mijn uiteenzetting "bij het haar getrokken" vinden, dan nodig ik je uit om het maar eens te proberen
Ten eerste draait deze motor geen 34000 omw/min. Ten tweede draait de motor alleen en moet alleen het anker afgeremd worden niet zoals in jouw geval ook nog de auto. De motor wordt niet zwaar belast op het moment van kortsluiten, zelfs minder dan op het moment van opstarten. Waarom gaan bij het opstarten de wikkelingen niet los? Op dat moment wordt de motor namelijk maximaal belast. Wel heel kort maar toch maximaal. De motor waar het bij Gerald over gaat is een gewone speed 400 en daar werkt het direct kortsluiten van de motor uitstekend. Echt de motor zal hier absoluut niet kapot van gaan. Zou dat wel zo zijn dan had ik al heel wat kapotte motoren moeten hebben. Ik krijg het idee dat de fabricage kwaliteit van die auto motor niet erg best was. Daar komt bij dat dit soort motoren, wel de "zwaardere" uitvoeringen, veel worden gebruikt in elektrisch handgereedschap. Ook daar wordt de motor heel vaak, bijna altijd, keihard kortgesloten als je de trekker los laat en komt de machine vrij snel tot stilstand. Zou de motor hier direct kapot van gaan dan zou geen enkele fabrikant van elektrisch gereedschap dit nog toepassen. De motor via een weerstand kortsluiten kan je natuurlijk doen maar daarmee verminder je de remwerking behoorlijk. Als dat geen probleem is kan je voor de zekerheid een weerstand met een lage waarde gebruiken maar nodig is het niet.
ja in de praktijk waren er genoeg "regelaars" met een rem-fet, (nihil ohm) die prima een draaiende aangeblazen propeller stoppen. was ook de norm voor kisten met een Speed x00. ik heb nog "borstel spullen" en ga er nog eens wat mee doen een keer. remmen op zich gaat dan best "hard", deed weleens een motor op tafel liggend met wat draden eraan, aansluiten, kortsluiten. door kortsluiten beweegt de motor dan over tafel (lastig uit te leggen, makkelijk te zien).
Half off-topic. Het gaat uiteindelijk om deze koppeling; Gerald, ik ben benieuwd, waar bestel je die? Ik heb er nu 1 die flink versleten lijkt en waarvan ik het niet meer fijn vind dat hij voor de inlaat van de turbine zit...
Hoi, precies deze heb ik ook ergens gekregen. De meeste die ik nu gebruik heb ik bij JetJoe gehaald, werken prima en niet duur. Weet niet of ze nog leveren, kan deze proberen: http://www.jetjoe.com/prices_detail4.html?pd=d10 Edit: Ik herinnerde me dat Martin Stouten service dealer van deze motoren is geworden, misschien contact met hem zoeken. Van de JetJoe site: Netherlands Agent and repair services Mr. Martin Stouten Address: Tweededijk 1 4695 SB Sint-Maartensdijk Netherlands TEL: 0615650162 E-mail: stouten93@hetnet.nl
Té laat....heb gisteravond al de stoute schoenen aangetrokken... En de motor leeft nog. Paar keer los geprobeerd en later ook als starter, vooralsnog geen centje pijn, ontkoppeld goed. Hieronder een klein filmpje van een andere starter, een 280 motor, precies hetzelfde, keer na keer oke. (deze met de JJ Starter clutch) Maar zoals Ernst al zei, er staat nauwelijks koppel op mijn starter bij ontkoppelen, enkel de ,motor zelf. De tegenwerkende kracht is dus vele malen kleiner dan een auto op snelheid afremmen. De eerste run is zonder rem, de tweede mét rem. (Raar dat mobiel filmpje het geluid vaak achter loopt??) Het klik geluid is van mijn schakelaar. Deze heeft twee sping loaded standen. Rust in neutraal, stand 1 starten, stand 2 rem.
Ja dat klopt, vooral als de motor snel draait is de remwerking groot, als de motor dan los op tafel ligt gaat hij alle kanten op.