Zoals de titel al spreekt, ben ik op zoek naar welk type stekker de foto's hebben. Dit is een elektro scooter en er zit een lion accu in. Het zal waarschijnlijk een hoge spanning (30/50A) zijn. Ik ben van plan zelf een 2e aandrijf accu te maken. Deze kosten nieuw 799€ met een mooi huisje er om heen(wat je niet weer ziet). Wij hobby-isten kunnen dit zelf ook fabriceren toch? Alles is voorradig alleen de stekkers kan ik nog niet vinden.
Helaas ben ik bang dat je die connector niet zal vinden. Dit is vrijwel zeker een zogeheten proprietary connector. Dat zijn connectoren die bedacht zijn door de fabrikant van die accu's. Zij maken die zelf of laten die speciaal voor hen maken. Daarom zijn ze niet in de vrije handel te koop. Een bekent fenomeen bij de mobieltjes, ieder merkt heeft zijn eigen connector en de daarbij behorende lader. Zelfs verschillende types van één merk zijn onderling lang niet altijd uitwisselbaar. In Europa is hier nu paal en perk aan gesteld. Nieuwe apparatuur moet nu voorzien zijn van universele aansluitingen zodat met één lader alle mobieltjes geladen kunnen worden. Voor accu's andere apparaten zoals jouw scooter geldt dit voor zo ver ik weet (nog?) niet. Misschien dat er ergens iemand een defecte lader of accu heeft en kan je de kabel met connector van hem overnemen. Hem kopen in de winkel zal je denk ik niet lukken.
Je schrijft spanning en hebt het over Ampères wat stroom is. Verstand heb je er niet van, welke spanning het moet zijn weet je waarschijnlijk niet. Nee dus, die kant en klaar accu’s hebben vaak ingebouwde veiligheden tegen diepontladen en overladen, en bij scooters maken ze ook deel uit van de goedkeuring. Dat is juist om brand te voorkomen. Als je hiermee een ongeluk of brand veroorzaakt en de verzekering komt erachter heb je een serieus probleem. Ik vind het ongepast om op een forum te vragen hieraan mee te werken, ik zou je adviseren om gewoon de accu te kopen, en wanneer je het niet kan betalen dan ouderwets de fiets te pakken.
Sommige hobbyisten kunnen dat fabriceren. Als je aan ons wilt vragen, "kijk even mee". Dan hebben we toch minimaal het merk/type scooter nodig en over welk type accu het gaat. Om dat ik een beetje bang ben, dat deze stekker nogal merk specifiek is en niet in de vrije handel verkrijgbaar is. Alternatief is zelf een passende stekker maken.
Misschien zal een XT60/XT90 plug passen of mogelijk alleen de goudstekkers ervan. Wat is de diameter van die goudstekker, 4 en 5mm is niet ongebruikelijk in de autowereld.
Hierbij info over de scooter. Sunra miku max. Accu 60v/20ah. Ampere uur.Weet dus wel waar ik het over heb. Zie topic hierboven. Cellen 16s/4p. Wat betreft laden/overladen gaat gewoon via de modelbouw lader. Is dus veilig. Er wordt net als bij mijn vlieg accu's buiten geladen. Ontladen is puur op ervaring originele accu/km stoppen. Er is een idee om met deze scooter in de bouwvak een grote ronde door Nederland te rijden(+-500 km) met een karretje erachter voor tent enz. 1 accu is ong 80 km zonder kar.Met kar ga ik van 50 km uit.Te weinig dus. Nu wil ik zelf een 2e accu samenstellen voor alleen deze 1 keer. Dus alleen voor de rondrit. Normaliter rijdt ik altijd met de originele accu en zijn de km's genoeg. Deze kost overigend 799 tot 999€. Zelf fabriceren ong 150€. Leuk projectje dus met ingedachten houden de veiligheid.
Ja ongeveer als je daar nog eens zo'n 350 euri bij optelt is het wat preciezer en veel veiliger. Ik zou eerst de bestaande accu uit elkaar halen om te kijken wat daar allemaal aan techniek in zit. Waarvan ik verwacht dat daar niet alleen wat accu cellen in zitten maar ook een BMS van een 80A om tijdens het gebruik een diep ontlading te voorkomen. En tijdens het laden de cellen te balanceren. Bij Alie kost dat BMS spul voor een 16s Li-ion accu zo'n 60 euri. Bijkomend voordeel is dan dat je dan hoogst waarschijnlijk de originele lader kunt gebruiken en niet hoeft te gaan klooien met een modelbouwlader en balanceerkabels. Ergens maak je met je €150 een foutje. Een 16s4p accu bestaat uit 64 cellen. Om aan de 20Ah te komen moet elke cel minimaal een capaciteit hebben van 5Ah, dat zijn niet de goedkoopste cellen of ze moeten van de vrachtwagen zijn gevallen. Denk ook even aan het gereedschap, het onderling verbinden van dit soort accu cellen mag alleen om het veilig te houden met een puntlas verbinding. Bij solderen wordt de accu cel al snel veel te heet met desastreuze gevolgen. Een platte Lipo heeft expansie ruimte om overdruk kwijt te raken, veroorzaakt door hitte of andere mishandeling, je ziet dit aan het bol (zwanger) worden van de accu. Een ronde Li-ion accu heeft die expansie ruimte niet wat zich dan uit in een boem. Je zult zo wie zo zelf een accu bak in elkaar moeten fröbelen, dan is het zelf maken van een connector toch ook niet zo'n probleempje?
psst, ik krijg alles gevonden. Het is als imitatie service onderdeel leverbaar voor goud geld waar de communicatie lijntjes in ontbreken. Of die 5 kleine pennetjes gebruikt worden door de brommert, geen idee ik verwacht het wel. Zoals ik het begrijp heeft tie het chassis deeltje nodig wat er zo uitziet.
Dan kan jij inderdaad beter zoeken dan ik. Zelf met jou foto kan ik nog niets vinden. Als ik naar de foto's van Raijmond kijk worden hier die 5 pennetjes onderin niet gebruikt. Inderdaad, het zal niet echt veel goedkoper zijn als je zelf een accu maakt. De cellen van een defecte accu vervangen kan wel, maar alleen als je goed weet wat je doet en er het juiste gereedschap voor hebt. Weet je niets of maar weinig van de elektronica dan moet je zo iets niet doen. Je gaat met dat machine de straat op! Als er iets fout gaat is dat niet alleen gevaarlijk voor de berijder maar ook voor de andere verkeersdeelnemers. Natuurlijk hoop ik van harte dat er niets fout zal gaan, dat wens ik niemand toe.
Ik heb er ook even wat moeite voor moeten doen. zo surf ik bij dit soort exoten eerst ff naar de specialisten https://kwsseuren.nl Dan is mijn zoekprofiel bij Google al wat gevuld met wat plaatjes als het bij hun een bekend type accu is. Waarna Google een zoekopdracht krijgt met een combinatie van trefwoorden. Zo kwam ik ook een imitatie chassis stekkertje tegen die inclusief het transport naar NL de €57 euri aan tikt. Hij laat alleen het laadsnoertje zien. Daar worden die 5 pennetjes niet in gebruikt, omdat het laadregelcircuit zich in de accu bevind. Een zelfde soort iets heb ik bij mijn (aftandse gekregen) vliegende camera (dji) drone, de accu heeft 4 aansluitingen 2 aansluitingen zijn voor het vermogen en de rest is data. Dus om dat ding op te laden hoeft er alleen een domme voeding van 4A 17,4V op de accu aangesloten te worden. Prik ik de accu in de drone, dan wordt ook verbinding gemaakt met de data aansluitingen zo dat ik vanaf de zender via de telemetrie de accu status kan aflezen. En de drone zelf weet dat status van de accu is en dat is niet alleen de spanning wat over geseind wordt, ook de temperatuur e.d.
Vergeet het. De accu zal een chip hebben welke communiceerd met de scooter en zonder deze zal hij niet starten (kan je prima testen uiteraard, maar dit is vrij normaal). Daarnaast lijkt me een stekker het minste probleem....