Verstuurd pakket naar forumlid verdwenen!

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Unusual RC, 15 mrt 2023.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Lang over na gedacht om mijn zeer negatieve ervaring met het versturen van een pakket naar een mede forumlid hier te delen. Vanwege "voorkomen is beter dan genezen" doe ik het toch maar. Alleen is dit niet te voorkomen, wel is de pijn en frustratie te verzachten.

    Een forumlid wist dat ik een 3D printer had, en had wat printwerk voor een van zijn projecten.
    Vanwege het gezamenlijke doel, leuke bouwverslagen volgen van mede-modelbouwers, heb ik positief gereageerd op zijn vraag. Dit tegen zo goed als kostprijs, ik was nl. niet van plan een winkeltje te beginnen.
    De 3D printer heb ik voor mijzelf voor de modelbouwhobby gekocht, om waterjets voor boten en vliegtuigen te kunnen printen. Echter iemand helpen, dat doe ik graag!

    In totaal 120 uur printen, wat ik gelukkig dankzij het thuiswerken tussendoor kan doen.
    Dat neemt niet weg dat je een printer onbeheerd zijn werk kan laten doen niet veilig en slim is. Af en toe eens kijken en schrikken als er weer eens wat mis is gegaan hoort er nu eenmaal bij.

    Vervolgens alles netjes verpakt zodat het de welbekende "mishandeling" van de vervoerders kan overleven. Normaal verstuur ik alles via PostNL, echter ik moest een pakket wegbrengen welke via DHL retour moest, dus toen heb ik daar maar een pakketzegel besteld. Scheelt weer een stop bij het andere inleverpunt.

    Jullie voelen hem al aankomen; pakket ingeleverd, track and trace code gehad....en afwachten maar.

    's Avonds T&T gecheckt, pakket nog niet in het systeem opgenomen.
    Na 48 uur regelmatig gecheckt te hebben, bleef het pakket maar niet zichtbaar in het systeem.
    Toen contact opgenomen met DHL support.

    Daar gaven ze het inleverpunt de schuld, dat het niet goed ingescand was. Ik stond erbij toen ze het deden, en kom er regelmatig.

    Om een lang verhaal iets korter te houden, ik ben 2 weken aan het lijntje gehouden dat het pakket wel teruggevonden zou worden, maar natuurlijk is dat niet gebeurd.

    Omdat een aantal jaren geleden de verzekering tot €500,- optioneel is geworden, wat niet duidelijk was vanuit de bestelapp, is je pakket vogelvrij.
    De enige vervoerder actief in Nederland die bij een geschillencommissie is aangesloten is PostNL. Alle andere niet!
    Je krijgt bij het niet kunnen terugvinden van het pakket de verzendkosten terug + €3,30 per kg van het pakket!
    Dat is wettelijk aangepast in 2008 of 9. Een aanpassing op het consumentenrecht wat bepaald dat er een uitzondering wordt gemaakt voor vervoerders: die hoeven geen zorg te dragen voor veilige levering en verzekering van de te vervoeren pakketten, dat dient de (particuliere) klant zelf te doen!
    Reden: de prijzen zog. betaalbaar houden, vrije markteconomie!

    In mijn naïviteit heb ik dat verzekeren niet goed gecheckt. Ben lid van de consumentenbond, dus juridische hulp gezocht. De jurist zei dat het een bijzondere (en onbegrijpelijke) uitzondering op het consumentenrecht was, en daarom kun je er niets tegen doen!
    De vervoerders hebben het recht jou pakket te laten opgaan in mist, zonder enige vorm van verantwoording op de bovengenoemde vergoeding na.

    Uiteraard ben ik verhaal gaan halen bij het inleverpunt. Die hebben het zeker weten meegegeven aan de chauffeur. Ze hebben een speciale procedure ervoor. Het pakket was dermate groot dat je het ook niet over het hoofd kon zien.
    Ook heb ik DHL gevraagd of ik mee kon zoeken, omdat ik ze totaal niet vertrouw en het distributiecentrum is hier dichtbij.
    Een zakenrelatie van mij heeft diverse logistieke centers van DHL opgezet, dus ik heb een beeld dat pakketten in het systeem niet kwijt kunnen raken. Onduidelijke pakketten belanden letterlijk in een bak.

    Het vermoeden is dat het pakket van het inleverpunt naar het distributiecentrum dan ook verdwenen is...
    Dat was ook de conclusie van het inleverpunt als DHL support.
    Echter ik was de enige volgens DHL. Spijtig, maar de wet staat aan de kant van de vervoerder. Eigen schuld, dikke bult!

    Wat rest mijn verbazing? Op google verschenen er opeens nieuwe "reviews" over het inleverpunt, dat rond dezelfde periode meer pakketten zijn kwijt geraakt. Het inleverpunt wist mij te vertellen dat sinds een tijdje andere chauffeurs worden ingezet door DHL. De vaste chauffeur zagen ze niet meer...ook ten tijde van mijn pakket.

    Blijft allemaal speculatie, maar wees gewaarschuwd!
    Stuur bij iets van waarde (we hebben het hier over een paar honderd euro) altijd verzekerd, maak foto's van de goederen alsook de verpakking/pakket!
    Dat had ik allemaal, echter zonder extra af te sluiten verzekering ga je het niet winnen van de Nederlandse wet!


    Al is het maar een relatief klein geldbedrag. De hoeveelheid werk die ik erin heb gestoken heeft voor mij het modelbouwplezier flink vergald! Heb er even geen zin meer in.

    Inmiddels heb ik alles opnieuw geprint en verzekerd via PostNL verstuurd. Netjes aangekomen, forumlid blij!
    Nu moet ik zelf weer motivatie vinden door te gaan met mijn vaar en vliegprojecten. Het lenteweer helpt daar zeker aan bij (de momenten dat de zon schijnt!)
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Balen, Balen en nogmaals balen. Begrijp de machteloosheid, des te meer omdat het niet zomaar een object was, maar tijd en zorg bevatte, en waar het pakket ook ooit zal belanden, de onrechtmatige opener van het pakket er waarschijnlijk niets mee zal zijn ...

    Hou de moed erin, je zult het waarschijnlijk maar eenmaal (moeten) meemaken.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Het overkomt iedereen een keer , ik heb DHL over het algemeen wel de meeste problemen gehad ( beschadigde verpakkingen, zoek raken , hele late levering ( komt weken later) . Met Post Nl gaat het meestal goed . met de massa pakketen wat tegenwoordig wordt verzonden is het nog een wonder dat het eigenlijk zo vaak goed gaat , als jezelf een keer de "Sjaak" bent is het natuurlijk wel balen .
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Blijft vreemd dat je niet beschermd wordt als (particuliere) consument tegen die grote bedrijven. Sterker nog, de wet is dus aangepast in het voordeel van de vervoerders!

    Achteraf nog een detail wat mogelijk een rol heeft gespeeld. Ik hergebruik altijd dozen. Dit was er eentje van een electrisch gereedschap leverancier. Het vermoeden bestaat dat iemand in de "bezorgketen" het voor waarde heeft aangezien. Tja, als je dit ongestraft mag doen...

    Ooit ook bij PostNL mis gegaan. Echter toen was het nog wel verzekerd voor het "basisbedrag".
    En helaas staat internet toch vol met veel klachten over alle vervoerders.
    Zolang de feitelijke cijfers over vermissing niet openbaar zijn kunnen we het niet met zekerheid zeggen hoe vaak het mis gaat. Wees gewaarschuwd als je particulier iets verstuurd!
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja, het internet staaf vol met wat er allemaal fout gaat met het versturen van een pakket er zijn talloze Facebookgroepen te vinden met klachten en foto's hoe pakketten worden achtergelaten.. Ooit een test-Dremel terug gestuurd naar Bosch en zou volgens T&T daar aan de deur geweigerd zijn. Gelukkig kon ik dat als bewijs overleggen en was het voor mij de kous af maar het pakket was daarna wel verdwenen ondanks dat ik mijn adres als afzender erop had staan en zou verwachten dat die terug zou komen.

    Omdat ik regelmatig voor anderen een nitro motor opfok moet ik er niet aan denken dat bij het versturen zoiets kwijt raak, het gaat wel om dingen van 200 tot 500 euro. Tot op heden is dat wel goed gegaan.

    En toch, met de hele automatisering mag je verwachten dat er niets fout kan gaan of indien het wel gebeurd het pakket nog steeds getraced kan worden, helaas is er nog veel wat door mensen wordt gedaan en daar gaat het fout. Pakketten en zelfs aangetekende brieven die door de geadresseerde ontvanger getekend moeten worden worden zelden getekent. Bezorgers nemen een loopje met wat moet en hun baas staat dat blijkbaar toe.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Verzenden doe ik zelden, ik ben meer van het ontvangen.

    Wat betreft misgaan met ontvangen heb ik zo ongeveer alle vairanten wel mee gemaakt.
    Om die reden betaal ik bij voorkeur met PayPal, ook al heb ik de afgelopen 10 jaar van die garantie slechts 3x gebruik gemaakt.
    Het gaat wel regelmatig mis en dan ben ik er vaak druk mee.

    Er is niet zoveel verschil tussen de vervoerders (DPD, UPS, Postnl, DHL of de lokale kleine vervoerders.
    Wat wel een verschil maakt is degene die het daadwerkelijk dient te bezorgen.
    Daar zitten er tussen die sjoemelen.

    Je kunt officieel enkel je klacht indienen bij degene die het pakket verzend, maar mijn ervaring is dat het soms weldegelijk verschil maakt als je zelf het "depot" op de hoogte brengt.

    Meestal vinden we het pakje wel.
    Achter het kattenluik, in de schuur, buiten bij de voor- of achterdeur, in de aanhanger of achter in de Landrover, onder de hooiberg of onder de luifel.
    Soms even bij de bekende afhaalpunten langsgaan (Bruna etc) en ja ook bij de buren.

    Een briefje in de bus of een aanwijzing in de mail kan er niet meer af.
    En dat terwijl hier 6 van de 7 dagen per week iemand thuis is.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dank je!
    Eens dat er helaas weinig verschil in kwaliteit zit tussen de vervoerders.

    Ik mocht niet bij het depot in de buurt komen! Zij (DHL) bepaald hoe en wie er zoekt. Als zij zeggen we kunnen het niet vinden heb je het er maar mee te doen.

    Ik ontvang ook liever, en ook een tweetal keren misgegaan...maar dan kreeg ik wel alles terug. Met moeite, dat wel!
     

Deel Deze Pagina