Yak 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jmk1, 27 nov 2021.

  1. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    De inlaten zitten aan de romp, niet aan de vleugel
    20230225_201200.jpg
     
    ramses, Kjel Postema en serge pot vinden dit leuk.
  2. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ben benieuwd hoe jullie de vleugelbevestiging doen en hoe ernaar gekeken wordt.
    De meesten zullen denk ik breekboutjes gebruiken
    (Goede naam, alles om de bout heen breekt )
    Normaal gesproken gebruik je een pin aan de voorkant van de vleugel en 2 (?) Breekbouten aan de achterkant. Op onderstaaande foto afgebeeld als het grote blauwe rondje en de 2 witte stippen.

    [​IMG]

    Maar wat nu wanneer je bij de rode v- tjes de vleugel ook vast zet met breekboutjes?
    Het zal de rompconstructie aanzienlijk sterker maken, doordat je een groot gat hiermee versterkt.
    Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, anders was dit allang de standaard?
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Je ziet "gemak" over het hoofd. Die pin is bedacht zodat je minder hoeft te schroeven.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  4. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Het scheelt inderdaad wel wat schroefwerk, maar denk dat het qua constructie ook veel uitmaakt
     
  5. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Na er wat over nagedacht te hebben, ga ik een constructie maken die de romp opening versterkt.
    Er is toch houvast nodig voor de accu en servo,s dan kan ik het beter combineren.
    Eerst ff teken op het hout wat ik wil hebben.

    [​IMG]

    Dan zagen....
    [​IMG]

    De voorste spant krijgt gewoon een gat waar een pen in komt, scheelt schroeven
    2 lagen triplex en een stukje balsa ertussen, zodat het goed vast gelijmd kan worden.
    [​IMG]
     
    ramses en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Alle stukjes klaar[​IMG]
    Heel veel passen en bijschaven, ze zitten al goed vast, zonder lijm
    [​IMG]
     
  7. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Gisteren de boel net iets te goed aan elkaar gelijmd. De vleugel moest los gezaagd
    Vandaag opnieuw geplijmd, nu met schilderstape ertussen.
    [​IMG]
    Nu blijven de blokjes wel zitten (aan de vleugel)[​IMG]
    Een en ander ziet er tijdens het lijmen als volgt uit:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Gelukkig is het vandaag wel goed gegaan!
     
    ramses, jan brilman, fransspitfire en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Hij ziet er goed uit Jmk, ga zo door!

    Ben je gelijk een 2e aan het bouwen? Of is dat een reserve vleugel op de achtergrond?

    groet Frans
     
    Hans Rijkuiter en jmk1 vinden dit leuk.
  9. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Goed gezien Frans!

    Dat is de mal waar de vleugel uitkomt, hij is gesneden van schuim en ik berg hem daar elke keer weer in op
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2023
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  10. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Vandaag wat versteviging aan de bovenkant van de vleugel aangebracht. 80 gram glas. Dit omdat het landingsgestel de vleugel op die plek nogal verzwakt

    Hieronder het impregneren van het glas met 14 gram epoxy[​IMG]

    Dat was veel teveel epoxy, maar goed doorweken en daarna weer droogrollen werkt gemakkelijk

    [​IMG]

    Het zit er mooi strak op


    [​IMG]

    Dit keer geen vacuüm, maar gewoonwat gewicht

    [​IMG]

    Nu 24 uur wachten op wat eruit komt!!
     
  11. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Uitpakken!!

    De boel ziet er nog strak uit....[​IMG]

    Ff pulken in het midden (anders zet je veel kracht op een hoekje)

    [​IMG]

    Het ziet er mooi strak uit!!

    [​IMG]
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik heb nog steeds iets van: waar zitten we nou precies naar te kijken?

    Heeft deze bouwmethode/-techniek een naam?


    jan.
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    foambuilding?
     
  14. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Prutsen?

    Hier een pro, Jaap. Die voor Vincent een DLG maakt:



    verschillen:
    * Ik loop veel meer te prutsen
    * Eindresultaat van Jaap is ongelooflijk (van mij ook, alleen op een heel andere manier)
    * Carbon vind ik te duur, ik gebruik daarom glasmat
    * Voor kleine verstevigingen gebruik ik geen mylar maar een vuilniszak om aan te brengen

    Binnenkort ga ik de vleugel ook baggen, heb dit eerder in het draadje al gedaan bij kielvlak en stabilo. Wordt mijn eerste vliegtuig dat ik zo bouw en ik denk dat ik hem veel te sterk bouw.
    Hierbij ga ik wel mylar gebruiken. Heb al een stukje op maat gemaakt:

    [​IMG]

    Normaal gesproken kun je zo heel sterk en licht bouwen en komt zo'n vleugel heel strak uit de 'bag'
    Die verwachting heb ik bij mijzelf niet, maar denk ook niet dat ik hem hoef te schuren.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2023
    ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  15. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ik snap je vraag trouwens wel wanneer ik bovenstaande foto's bekijk.
    Heb voor het baggen de vleugel verstevigd, omdat er vanwege het intrekbaar landingsgestel nogal grote gaten in zaten. Dit kun je op de volgend foto goed zien:[​IMG]

    Je ziet tegen het licht de dunne gedeelten in de vleugel van de plek waar de servo komt en het landingsgestel. De blauwe gedeelten zijn losse stukken schuim met afplaktape zodat de gaten weer dicht zitten, die gaan er na het baggen uit.

    Om goed te kunnen baggen heb ik die plekken verstevigd met 80 gram glasmat.
    Inmiddels heb ik ook een strookje 80 grams glasmat op de onderste voorlijst aangebracht en kevlar als schanier voor het rolroer. Deze zitten nog niet vast met kunsthars, maar zijn er op geplakt met spuitlijm. Wanneer de vleugel wordt gebagged, zit het pas echt goed vast.
    Bijgevoegd een closeup:

    [​IMG]

    Ziet er nu nog heel rommelig uit, maar na het baggen zal het strak zijn (hoop ik)
    Uiteraard gaan de stukje vuilniszak met tape eraf, die zijn aangebracht om de stukken op de goed plek te laten drogen (ze zijn verlijmd)

    Hoop dat het zo een wat duidelijker verhaal wordt?
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2023
    ramses, Kjel Postema, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Maar, wat zien we nou?

    De kern van de vleugel?

    Hier komt balsa overheen?

    Een totaal andere wereld . . . :hammer:


    jan.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  17. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Klopt Jan, het is de kern van de vleugel. Er komt geen balsa maar 80 grams glasmat overheen.
    Werkt in principe hetzelfde als in het filmpje van Jaap.

    Vanochtend geprobeerd te baggen, maar dat is jammerlijk mislukt.
    Blijkbaar is er een reden waarom de vleugels van een dlg eerst gebagged worden, voordat er gaten voor servo's etc in komen. Dacht dat ik de helft van de vleugel wel kon baggen, maar daar was ik mis mee.
    Ga het nu gewoon glassen zonder mylar.
     
  18. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Het is anders werken dan normaal, wat ik nu doe is eerst de glasmat met spuitlijm aanbrengen en daarna breng ik de kunsthars aan en ik dek het af met een strak gespannen vuilniszak.
    Resultaat van de 2e vleugelhelft is redelijk strak. Natuurlijk lang niet zo strak als met baggen en het is een stuk zwaarder maar goed genoeg.
    Ben benieuwd hoe het eruit ziet met verf erop.[​IMG]
     
    ramses, ISOLA2 en Kjel Postema vinden dit leuk.
  19. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Ben nu ook met het glazzen van de romp bezig
    [​IMG]
    Helaas kan dit ook niet onder vacuüm, maar ben erg blij met het resultaat. 7,5 gram kunsthars en een aanzienlijk gedeelte (+/- 50%) van de staart is geharst!
     
    kvlasblom, ramses en serge pot vinden dit leuk.
  20. jmk1

    jmk1

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    298
    Goed om toe te voegen, het is geharst met 80 grams glasmat
     

Deel Deze Pagina