KNRM Koningin Juliana

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door zwrtw, 24 dec 2022.

  1. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Petje af voor het bouwen. Heel netjes komplimente. Mooi strak.
    Gr Hans
     
    Control49 en zwrtw vinden dit leuk.
  2. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Vandaag ben ik aan boord geweest van de échte KJ. Wat een geweldig schip en wat een geweldige groep vrijwilligers. Leuke gesprekken en ik had een aantal (technische) vragen die nu beantwoord zijn. Ze kennen het schip van top tot teen en konden me zelfs diverse originele bouwtekeningen laten zien. Daar heb ik natuurlijk ook diverse foto's van gemaakt.

    Ik heb verder een hoop detail foto's kunnen maken. Bij sommige foto's heb ik een rolmaat erbij gehouden om een referentie voor de maat te hebben. De grootste verrassing was dat we ook nog een stuk gingen varen. Helemaal top. Ik heb genoten! Mensen van Stichting Reddingboot KJ: super bedankt! Met de belofte dat ik t.z.t. het model meeneem om hen te laten zien, hebben we afscheid van elkaar genomen.

    Op het internet zie ik weinig foto's van de KJ die van opzij zijn genomen. Daarom even een foto die ik vandaag heb gemaakt.
    [​IMG]
    Ik kan weer verder met het model. Waarschijnlijk ga ik bij het model nog het e.e.a. veranderen aan de achterruiten en de schuifdeuren. Die delen lijken bij mijn model toch niet helemaal te kloppen. Morgen in alle rust maar eens beter bekijken.
     
    Control49, MikeMohawk, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Terug naar de tekentafel! Ik had een hoop aan de foto's die ik van de tekeningen van het originele schip heb kunnen maken:

    -Bij mijn model was de hoek van de achterruiten niet goed (in zijaanzicht).
    -De hoek van de uitlaat was dus ook niet goed want die moet parallel aan de spijl tussen de twee achterruiten.
    -De diameter van de uitlaat was iets te klein.
    -De zijruiten net voor de schuifdeuren moesten iets langer.
    -De schuifdeuren zijn geen rechthoeken, maar hebben een parallellogram-vorm (dat scheelt maar ca. 3 graden t.o.v. een 90 graden hoek, maar toch...).
    -De schuifdeuren zijn niet volledig plat, er zit een kleine ronding in.
    -En nog wat kleinigheden...

    Al-met-al waren dit zoveel dingen die ik toch correct wilde hebben dat ik besloten heb om mijn eigen 3D tekening van de stuurhut aan te passen en de stuurhut opnieuw uit te printen. De eerste print-poging van de verbeterde stuurhut is maar matig gelukt. Te veel krom trekken, en slechte hechting tussen de laagjes. Grotere onderdelen in ABS filament blijft moeilijk, zeker als je niet zo veel ervaring hebt met 3D printen.

    Omdat ASA filament volgens sommige bronnen minder krimp vertoont heb ik daarvan een rol gekocht. Eerst heb ik wat kleinere onderdelen daarmee geprint (de nieuwe uitlaat, de schuifdeuren en een ventilatie "dinges"). Toen dat lukte heb ik de moed opgevat om een nieuwe stuurhut te printen. Het apparaat is daar ongeveer 16 uur mee bezig geweest. Het resultaat heeft het e.e.a. aan nabewerking nodig, maar is prima bruikbaar. De wanden zijn een stuk strakker dan het ABS exemplaar.

    Op de voorgrond de verbeterde stuurhut op basis van de originele tekeningen van het schip.
    [​IMG]

    Onderstaande foto laat zien waarom het werken vanaf een foto moeilijk kan zijn: de voorzijde van de stuurhut in de achtergrond lijkt een andere hoek te hebben dan de stuurhut op de voorgrond. Maar de hoek is toch écht gelijk bij beide stuurhutten. Een minimaal andere kijkhoek kan grote gevolgen hebben voor het beeld.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2023
    RC-Powerbus, Control49, Arjen en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    De stuurhut komt verder. Nog wat verder afwerken en dan in de spuitplamuur. Daarna schuren en dan kunnen er verdere details op.
    [​IMG]
     
    RC-Powerbus, Jaap Smith en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  5. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    De stuurhut zit in de spuitplamuur en is daarna grotendeels geschuurd. In elk geval de gebieden waar details op komen en daarna voor schuren minder goed bereikbaar zijn. Ook heb ik een begin gemaakt met de eerste details: de handrails achterom en de strips die bij het echte schip de overgang van staal (romp, dek) naar aluminium (stuurhut) mogelijk maken.
    [​IMG]
    Het plan is om de details aan te brengen die meegespoten moeten worden in de witte kleur die de stuurhut krijgt. Na het wit spuiten kan de "beglazing" aangebracht worden. Maar dat duurt nog even!
    [​IMG]
    Zoals je ziet moet de onderrand van de stuurhut nog wat bewerkt worden zodat 'ie beter op het dek aansluit.
     
    RC-Powerbus, Marc w, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Steeds meer details...
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb vanochtend de compressor aangezet en de stuurhut gespoten met 2K lak. Ik ben tevreden met het resultaat. Er moeten nog enkele stofjes eruit geschuurd/gepolijst worden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort het dak oranje spuiten. Ook kunnen de ruiten erin gelijmd worden. Ik heb nog wat UV-bestendig polycarbonaat liggen van minder dan 1 mm dik. Ik heb verschillende lijmproeven gedaan en secondenlijm is tot nu toe het enige wat goed hecht. Een eventuele witte waas polijst ik achteraf wel weg. Maar als er betere suggesties zijn houd ik me aanbevolen!
     
    RC-Powerbus, Jan Walpot, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Doodnormale Bison kit.
    De transparante versie.
     
    zwrtw vindt dit leuk.
  9. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Daar zal ik een testje mee doen. Bedankt voor de suggestie!
     
  10. RC-Powerbus

    RC-Powerbus

    Lid geworden:
    23 aug 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    nederburger
    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2023
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat een schitterende modeluitwerking! Donders! Rode oortjes!
    Willen epoxy's niet verlijmen?

    Goede 2K lijmen voor kunststoffen zaten altijd in de hoek van de Araldite industrie series.
    Een zeer prijzige lijm, kort houdbaar, moest deze snel verwerken
    en altijd bijbehoren doseerpistool en eenmalige mengtuitjes, bepaald niet gratis en intens penetrant 'stinkende' chemie.

    Maar er zijn meerdere producenten van 'Araldite-achtige' kunststof lijmen.

    Methylacrylaat lijm / Methacrylaatlijm. Duurzame weerbestendige lijmen.
    Controleren op UV bestendigheid. Ik heb met een Araldite 2026 gewerkt, maar die vergeeld
    met de jaren.
    Of een lak-sealing oxidatie tegen houdt, of dat je dan moet denken in UV-werende blanke PU lakken etc?

    https://www.google.com/search?q=Methacrylaat+lijm&client=firefox-b-d&sxsrf=AJOqlzVCTuZHj91_RBTyEYfznmFb2x5RWw:1679386698712&ei=SmgZZMf6KevvsAeg4p6ACg&ved=0ahUKEwjHx_b8yuz9AhXrN-wKHSCxB6AQ4dUDCA4&uact=5&oq=Methacrylaat+lijm&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIHCAAQgAQQCjoICAAQgAQQsAM6BQgAEKIESgQIQRgBULsbWKIwYMC4AWgBcAB4AIABlQGIAYkCkgEDMi4xmAEAoAEByAEBwAEB&sclient=gws-wiz-serp

    https://www.google.com/search?q=Methylacrylaat+lijm&client=firefox-b-d&sxsrf=AJOqlzU-V4XRZNiOQ6oT1tWegYasVmb4EQ:1679387328169&ei=wGoZZLv5Cd6P9u8P04qgsAw&ved=0ahUKEwi72Yqpzez9AhXeh_0HHVMFCMYQ4dUDCA4&uact=5&oq=Methylacrylaat+lijm&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIECCMQJzoKCAAQRxDWBBCwAzoFCAAQogRKBAhBGABQtBdYyhtglSNoAnABeACAAVGIAZcBkgEBMpgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=gws-wiz-serp

    Gr Bas
     
    zwrtw vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    zwrtw vindt dit leuk.
  13. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    zwrtw vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, zoiets heb ik ook... van HobbyIn... bleek niet watervast.
    Kleeft wel goed en droogt helder op.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Opgedroogd is Kristal Klear watervast. Althans dat staat in de beschrijving. Heb het zelf nog niet gebruikt. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    @ MicropropSport/Bas: Bedankt voor het compliment! Epoxy gaat redelijk op polycarbonaat als je het goed opruwt. De epoxy heeft alleen een "mechanische hechting". Maar echt sterk is het niet. Een methacrylaat-lijm zou i.d.d. beter moeten werken. Ik gebruik voor sommige lijmverbindingen Bison Kombi Plastic. Dat is ook een methacrylaat. Het doet me qua geur denken aan Stabilit express wat ik 30 jaar terug gebruikte. Maar de zalf-achtige substantie vind ik minder geschikt om ruiten mee te lijmen.

    @bootjebouwer2: Ik heb wat testjes gedaan met Bisonkit transparant. Als ik het gebruik volgens de gebruiksaanwijzing (twee vlakken insmeren, dan laten drogen na ca. 10 minuten samenvoegen) werkt het, maar met het doorzichtige polycarbonaat is dan mooi te zien dat de beide zijden heel egaal ingestreken moeten worden. Als er "bobbels" op de lijm zitten, draagt de lijm alleen op die bobbels. In de "dalen" draagt de lijm dan niet. Het polycarbonaat is niet flexibel genoeg om die kleine locale pieken en dalen op te nemen. Wellicht als je het echt extreem hard aanduwt voorkom je dat, maar dat gaat niet lukken bij mijn toepassing.
    Ik heb ook nog geprobeerd op de Bisonkit aan te brengen en gelijk het te lijmen onderdeel erop te doen (dus zonder tussentijds drogen). Dat geeft tijdens drogen wat belletjes in de lijmverbinding. Het werd uiteindelijk wel een sterke verbinding en het bleek ook dat het polycarbonaat "smelt" in de transparante Bisonkit. Ik wist niet dat Bisonkit zo'n goede hechting geeft op polycarbonaat. Dus bedankt voor de tip! Toch vond ik het geen handig spul voor mijn toepassing. Maar dat zit 'm vooral in de verwerking: niet meer corrigeerbaar, hard moeten aandrukken e.d.

    @ k-k en Jaap Smith: Ik lees wisselende verhalen qua watervastheid van canopy glue. Maar ik wil Kristal Klear en Canopy glue in huis halen. Het lijkt me nuttig spul voor sommige toepassingen.

    Uiteindelijk ben ik eigenwijs geweest en heb toch secondelijm gebruikt. Ik kon een ruitje zonder lijm positioneren aan de binnenkant van de stuurhut. Dan een klein drupje secondenlijm op de overgang van ruit naar stuurhut (nog steeds aan de binnenkant van de stuurhut). Door de capilaire werking trekt het secondenlijm in de spleet. Omdat het ruitje doorzichtig is kon ik dat mooi zien en was ook zichtbaar waar er nog wat secondenlijm op moest. Geen last van een witte waas. Het scheelt witte waas als de ruitjes vrij blijven van vingervlekken en als de ventilatie zowel aan de binnen als buitenkant van de ruitjes voldoende is (de stuurhut langdurig op z'n kant gelegd om de lijm te laten uitharden). Ik ben tevreden met het resultaat:
    [​IMG]
    Ik heb de stuurhut nog ondersteboven in een emmer water geduwd om te zien of de ruiten waterdicht verlijmd zijn (op de foto zijn nog enkele kleine waterdruppeltjes te zien, maar het meeste had ik afgedroogd voor de foto). Dat bleek het geval te zijn. Ik wil dat het waterdicht is, want ik wil binnenkort een kantelproef doen! Ik ben benieuwd in hoeverre het model zelfrichtend is.
     
    MicropropSport, Bert V en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kantelproef nogal liefst!
    Absoluut waterdicht.

    Maar mooi dat het naar tevredenheid gelukt is.

    Er wordt gezegd dat CA niet watervast is.
    Mijn knutselspijkerbroeken bewijzen het tegendeel. Zelfs bij 90 graden! Vereeuwigd in de stof…
     
  18. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die ervaring heb ik ook. Een druppel CA lijm op m'n trui laten vallen: vele wasbeurten later zit het er nog steeds in en is keihard.

    Een tijd terug een lijm proefje gedaan om de watervastheid van CA lijm te testen. Twee stukjes ABS op elkaar gelijmd, paar dagen laten uitharden en daarna meer dan twee weken ondergedompeld in water. Resultaat: lijmverbinding bleef heel en het ABS ging kapot bij uitoefenen van kracht. Maar misschien zijn er verschillende tussen merken CA lijm.

    Ook lees ik wel eens dat CA na enkele jaren los zou laten. Maar bij mijn vorige modelboot die ik na 30 jaar van zolder haalde waren de CA lijmverbindingen nog prima in orde. Nu moet ik wel zeggen dat die lijmverbindingen overgeverfd waren en dat het model op zolder nauwelijks tot geen UV straling heeft gezien. Misschien scheelt dat.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.443
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Even een klein pippeltje vastlijmen met CA.
    In mijn goeiste broek.
    1 drupje lijm, wat kan er nou gebeuren?
    Nou, een luchtbelletje in het tubetje...
    Plop...
    Vlek in goeiste broek.
    Zit er nu, na jaren, nog.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ook hier door het wat onhandiger worden wat CA-lijm sporen. Meestal gebruik ik de kleine tubetjes van UHU. Anders droogt het uit en zit de dop vast. Eens in de zoveel tijd heeft Lidl ze in de aanbieding. Qua model van de romp en drijfvermogen van het stuurhuis verwacht ik dat de boot zo weer overeind rolt. Wel alles goed borgen dat de zware delen niet tegen het dek vallen. Als ik het goed heb dan was de Insulinde de eerste boot, die aan één kant floodingtanks had. Die liepen vol en hielpen de boot op één kant te gaan liggen. Deze tanks waren zelflozend en liepen rechtop liggend weer leeg. Succes met de kantelproef!
    Zoekend naar iets anders (Oertzroer) kwam ik een interessant artikel tegen. Kijk maar of dat ook bij jouw schip past.
    https://swzmaritime.nl/wp-content/uploads/2021/07/1937-12.pdf
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2023
    MicropropSport en zwrtw vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina