Align t-rex 500size Apache

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door prijs131, 18 mrt 2023.

  1. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Deze fuselage heb ik kunnen kopen, super gaaf ding, moet wel nog naar mijn stijl gespoten worden, nieuwe cockpit en mechaniek ingebouwd worden maar daarvoor het nieuwe draadje…
    827DC623-D5E9-4FA0-86F1-A8E1A69947AF.jpeg
    F56F5DD7-355F-4440-9572-4E08A00BEF09.jpeg
     
    AHoogendijk en Helikapoter vinden dit leuk.
  2. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Vanmorgen de mechaniek uit elkaar, wat zijn die inbussen toch drama altijd …
    4-blads rotorkop en staartstuk geassembleerd, slechte passtukken van de tandwielen, moet het lagerwerk zo over kunnen zetten, dit was zeer zeker niet het geval, maar gelukt.
    4EE8DBCB-AB86-47F4-AC2F-84F9699ACB2C.jpeg
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaaf, zo'n Apache rompje.

    Wees alleen heel voorzichtig met "groene" achtergronden (bomen en struiken en zo) want ik herinner me dat toen ik nog met mijn Cobra vloog, ik het ding tot drie keer toe bijna de grond in boorde omdat die Camo een beetje te goed werkte en ik opeens totaal niet meer zag hoe hij nu in de lucht hing.
     
    prijs131 vindt dit leuk.
  4. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    inderdaad, ik herken het van mijn cobra
    DF30669B-3A4C-4B99-9192-0DCD5B03A620.jpeg

    Ik wil de apache in de Klu Demo team kleuren,
    Zoek nog iemand die wil airbrushen voor me ☺️
    DDE13FF4-B106-4D7F-B145-533A60809E14.jpeg
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Idd. Een herkenbaar probleem. Ik had een airwolf en heb die daardoor weggedaan.
     
  6. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Afgelopen week de mechaniek overgezet op de knikstaart.
    Ook de lelijke camouflage van de heli afgeschuurd en met veel geluk de geverfde raampjes schoon kunnen krijgen.

    20B3F817-E99F-4358-9DC8-CCC3F1B64C1D.jpeg AF2DB028-53C6-4CD1-941F-D176D25D020F.jpeg 60E8CBB4-056A-46D4-8C71-F5B6B637A8E3.jpeg
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zal gerust een pokke-klus geweest zijn...
     
    prijs131 vindt dit leuk.
  8. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    De heli is ingevlogen, doet het OK… het nadeel is het hoofdtandwiel… die vergaat als sneeuw voor de zon… op andere forums een bekent euvel, slechte kwaliteit? Teveel kracht ivm 4 -blads kop? Geen idee :weetnie:
    oplossing bij een bouwer in the usa was een aluminium main gear op maat… dat wordt nog een leuke uitdaging
    52381641-9049-441E-B203-9984784081DF.jpeg
    E90A5BB4-A78E-4197-AF29-5D3C077F75FB.jpeg
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je met de zelfde motor en rondsel vliegt, en vermoedelijk ook nog eens "gewone" brede dikke volsymetrische bladen. Dan verdubbelt de parasitaire luchtweerstand. Draai je vanwege die motor en overbrengingsverhouding hetzelfde toerental, dan is dat veel te veel toeren.

    Stap 1 is dunnere asymetrische "schaalbladen", stap twee is een wat lager toerental. Kun je doen met een kleiner pinion, of met een motor met lagere kV waarde. Ik gok, dat je zo'n 20% langzamer moet draaien dan wat je met de standaard kop moet draaien.
    Stap 3 is LANGZAAM optoeren, want een vierbladsrotor heeft 2 keer zoveel massatraagheid, en als je dan net zo vlot op wilt toeren, krijgt dat tandwiel er nog stééds twee keer zo hard van langs.
     
  10. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Zijn weer goede tips! Main gear is van 162T naar 120T gegaan, omdat het tandwiel anders niet in de romp past, er wordt niets vermeld over een andere pinion, maar klonk mijn inziens wel logisch. Nu is de trottle omlaag gezet voor een lager toerental.
    Wat betreft de bladen zijn het nog steeds symmetrische bladen, (wel schaalbladen) ik denk dat ze symmetrisch zijn omdat modelbouwers ze zowel linksom als rechtsom laten draaien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Mag ik je een tipje geven?
    De standaard align schroeven zijn zodanig zacht dat ze eigenlijk per onderhoudsbeurt vervangen moeten worden..
    Ik heb op mijn 2 align's hardstalen schroeven erin gezet.
    Sindsdien alleen nog problemen als je de boel echt te hard aantrekt..
    Zeker bij de 450 scheelt dit veel gezeur.
    De 600 ging an sich wel, maar sinds de overstap 0 problemen.
    Dit is het merk, volgens mij had ik ze toendertijd via een nl shop gevonden..
    maar lang geleden (10+ jaar), geen idee waar deze in de buurt te halen zijn

    https://www.rcscrewz.com/product-category/stainless-screw-kits-helicopters/align-heli-screw-kits/

    bijkomend voordeel: de set is wat overvloedig, dus sindsdien altijd reserve voorhanden
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    microschroeven.nl heeft ook een heel assortiment
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je beter kunt zoeken naar een motor met een lagere kV waarde.
     
    HeliKoper en prijs131 vinden dit leuk.
  14. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Zoeken is voor mij een speld in een hooiberg, mechanisch/technisch moet het kloppen… ik bouw het in, knap het op met spuiten en stickers en ga vliegen… dus mocht u weten welke motor er dan op moet met welke pinion hoor ik dat graag, https://world-of-heli.de/antrieb-el...n/hk-3226-900kv-scorpion-brushless-motor.html ?lager in toeren draaien met de trottle overhit de esc?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan je weinig advies geven zonder te weten wat de tandwielverhouding is, het beoogde rotortoerental, en je batterijspanning.
    Je kunt het zelf vrij simpel nagaan: als je het beoogde rotortoerental weet, kun je met de overbrengingsverhouding het motortoerental uitrekenen. Dat toerental deel je door de batterijspanning, en dan heb je de theoretisch benodigde kV waarde.
    Daar ga je ongeveer 20 a 30 % boven zitten en dan moet je redelijk in de buurt komen.

    Voorbeeld: stel, je wilt 1800 toeren draaien (ik denk dat dat een vrij realistische waarde is voor een 500size heli met vierbladskop, ikzelf draai ongeveer 2200 met mijn 450size vierbladsrotors).
    Stel, je overbrengingsverhouding is 10:1. Dan moet de motor dus 18000 toeren draaien om de rotor op 1800 te houden.
    Stel, je batterijspanning is 22,2 Volt (6S).
    Dan is de minimaal benodigde kV waarde 18000/22,2= 810 kV. 25% hoger dan 810 is 1013 kV (die waarde is er niet, dus je kiest de dichtstbijzijnde die je wel kunt vinden).

    De getallen zijn voorbeelden, je moet zelf de door jou gewenste waardes invullen.
     
    prijs131 vindt dit leuk.
  16. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Pinion is 12, main gear 120 dus verhouding is dan 1:10?
    Op een ander forum heb ik gelezen 1700rpm,
    Met 1:10 maakt dan 17.000/22,2=765 x 1,25 = 957 kv

    maar waarom dan een lager kv precies? Is dat vanwege oververhitting van de esc? Heb ook nog een pinion van 13 en 15T liggen…

    op dit moment is er iemand voor me een titanium main gear aan het maken, heb vroeger als manneke in de metaal gewerkt en ze waren super enthousiast toen ik aanklopte, aangezien het origineel niet meer te krijgen is moet ik toch iets anders, alleen goed testen of het niet te warm wordt allemaal… 1 voordeel er is nu een tekening dus mischien ook gemakkelijker om kunstof te laten snijden…
    D6F0F6E5-CD48-4BCC-A60C-30DBB1F58E44.jpeg
    245854B3-E4DD-4439-8C54-6E462A5F772A.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2023
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan je berekening niet controleren, ik neem aan dat zelf gechecked hebt wat je batterijspanning is?

    Hoe het precies komt is een technisch heel ingewikkeld verhaal, maar het komt neer op dat de regelaar bij terugregelen NIET de spanning naar de motor verlaagt, maar in hele kleine stukjes van nog steeds de volle batterijspanning "knipt". Een motor WIL eigenlijk op de aangelegde spanning (bij jouw blijkbaar dus 22,2V) eigenlijk het liefst zijn volle toerental draaien, en die regelaar geeft hem hele kleine snippertjes 22,2 volt.
    Daardoor gaat de motor zich een klein beetje gedragen alsof hij zwaar overbelast draait, en heel veel stroom trekt. De regelaar moet daardoor hele hoge stromen schakelen en dát zorgt dat de mosfets heet worden.

    Je wilt dus eigenlijk een motor hebben die maar een heel klein beetje teruggeregeld hoeft te worden, zodat je regelaar (ESC) het minder zwaar heeft.
    Pfoei, toe maar weer. dat lijkt me best prijzig. Gewoon goed staal of zo doet het ook al goed genoeg, met wat vet er bij, hoor... Maar Titanium heeft natuurlijk wel een hele hoge cool-factor :D
     
  18. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Haha het is een tussendoor projectje/dienstje… zal hopelijk ook maar 1-malig zijn
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, linksom of rechtsom, je hebt de overbrenging veranderd, EN je wilt het toerental reduceren, dan moet je toch een andere motor gebruiken ;)

    Een andere manier om het te bepalen, is kijken wat voor motor je nu hebt, en dan aan de hand van het normale toerental voor de standaard heli uitrekenen wat het motor toerental in originele set up ZOU zijn.
    Dan reken je uit wat je NU als motortoerental nodig hebt, en dan deel je de kV van je huidige motor door die verhouding.
    Stel, het ding hoort 2000 toeren te draaien met de tweeblads rotor. De originele overbrenging is (162/12=) 13,5:1. Motortoerental is dan 27000 toeren per minuut. Dat zou inhouden dat je motor ergens tussen de 1400 en 1600 kV moet liggen. (nogmaals, die 2000 toeren is een aanname van mij, moet je zelf even controleren in het manual).

    Nu heb je een overbrenging van (120/12=) 10:1, en je wilt 1700 toeren draaien. Dat betekent een motortoerental van 17000 toeren per minuut.
    17000/27000=~0,63
    Dus je nieuwe motor moet een kV hebben van huidig kV x 0,63, dus ergens tussen de 880 en 1010 ruwweg. Nogmaals, uitgaande van dat die aangenomen waarde van 2000 toeren correct is.
     
  20. prijs131

    prijs131

    Lid geworden:
    22 sep 2022
    Berichten:
    53
    Locatie:
    oud gastel
    Nieuwe titanium tandwiel is binnen, ze vonden het een leuk en uniek project! Thuis meteen gepast, gemeten en een kleine testvlucht: als een zonnetje (zonder ongewenste bijgeluiden) en nog geen slijtage te zien, uiteraard wel ingevet en iets om in de gaten te blijven houden…
    Andere motor moet nog besteld worden, even sparen nog, goede verhalen en ervaringen gelezen over de scorpion 900kv…
    Ondertussen de apache fuselage voorbereiden op inbouwen en spuiten.

    74EEB471-287E-4190-BCAE-46AB7F0B7EA4.jpeg 15B06317-7C85-475E-96EF-93747145E6E0.jpeg CFFF0EA3-7BD0-49AB-A0E2-FF09B9446A12.jpeg
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina