ZLin 226A, welke elektromotor en welke propeller?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door djpronk, 21 mrt 2023.

  1. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    Zo, de E-motor is dus besteld. Het is de D3548-4 van 1100 kV geworden. Zie specs eerder in dit topic.

    Bedankt voor alle tips lui! Zeer waardevol.

    Nu moet ik een 12x6 propeller zien te vinden. Want die lijkt volgens de betrekenigen het meest geschikt te zijn voor mijn Zlin 226A met spanwijdte 1420 mm en totaalgewicht, incl. setup, van 2100 gram.
    - Welk merk bevelen jullie aan als ik vragen mag?
    - En waar zal ik die bestellen?
    - Gewoon op Aliexpress of elders?

    Misschien moet ik ook één slag groter nemen en één slag kleiner om te proberen?
    - Welke zal ik dan nemen?

    Groet,
    Dirk
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  4. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    bij motionrc.eu zijn de APC props ook flink goedkoop
     
  6. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    dank je wel! Ik denk dat ik die ga bestellen
     
  7. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    Wat de ESC betreft denk ik aan deze.
    Zou dat wat zijn?

    upload_2023-3-27_10-40-9.jpeg
     
  8. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    Wat de ECS betreft denk ik aan deze.
    Zou dat wat zijn?

    upload_2023-3-27_11-49-6.jpeg
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Jouw eigen 45 A regelaar kan bij 10 V (3S) al 450 W verstouwen. Op een 4S lipo wordt dat 14 x 45 = 630 W.
    Voor een goed 1 kilo model is dat erg veel power en dus ruimmmmm genoeg. Waarom wil je naar een 60 A regelaar?

    Erik
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een regelaar kies je best met wat extra, vliegtuig weegt 2.1 kg vliegklaar.
    Je vliegt natuurlijk niet altijd vol power, maar het is juist als de regelaar niet vol open staat dat de meeste warmte word ontwikkeld.
     
  12. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    Hoi Erik, ik kom op een 60A regelaar omdat het eCalc programma dat aangeeft voor de 1100 kV / 911 Wat motor.
    Ik vrees dat onder bepaalde (piek)omstandigheden mijn 45A regelaar de gest zou geven.

    [​IMG]
     
  13. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    BLHeli is een standaard protocol meen ik. Ik gebruikt het ook voor mijn drones Je kunt de ESC's programmeren.

    Die rode baksteen lijkt mij ook wel wat inderdaad! Veel positieve reacties zo te zien.
    Thnx!
     
  14. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    oke … dus zal ik inderdaad maar die 60A aanhouden?
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Een regelaar kies je best met wat extra, vliegtuig weegt 2.1 kg vliegklaar.
    Je vliegt natuurlijk niet altijd vol power, maar het is juist als de regelaar niet vol open staat dat de meeste warmte word ontwikkeld.

    Mogelijk heb ik ergens gemist dat het model 2,1 kilo gaat wegen. Ik ga nog uit van iets meer dan 1 kilo. Overigens levert 450 W dan al 200 W/kilo en bij 4S nog meer.

    Een regelaar heeft het het moeilijkst bij deellast. Dat betekent dat ik in mijn zwever met een regelaar van 40 A nog steeds probleemloos 60 A trek in de stijgvlucht. Dat doe ik dan wel op vol gas en maar 8 tot 10 seconden. Kan de regelaar goed hebben. Na 10 seconden zit ik dan al op bijna 200 meter (70 graden stijgvlucht).

    Blijf vooral je keuzes, overwegingen en straks ervaringen posten. Is altijd leerzaam en interessant.

    Erik
     
  16. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    Dank je Erik!

    Leuk dat iedereen zo is geïnteresseerd, Ik zal e.e.a. blijven posten :)

    Inmiddels heb ik de RedBrick 80A besteld. Flinke overcapaciteit maar ik las bij HobbyKing dat er een erg goede koelplaat op zit. Hij zal er wel tegen kunnen denk ik.
    Het belangrijkste is dat ik ook las dat er een heel mooie strakke lineaire regeling op zit. Dat zal ook wel belangrijk zijn. Hoedan ook, in mijn Jumper T16 Pro V2 zender kan ik elke karakteristiek instellen die ik maar wil.

    Ik ben heel erg benieuwd wat dit allemaal gaat worden.

    Vandaag ben ik begonnen de oude Zlin 226A Acrobat provisorisch een beetje op te knappen. Ik ben benieuwd hoe oud hij eigenlijk is.
    Een servo voor het gas verwijderd, gaslink verwijderd, lange antennestengel verwijderd ... ik denk oorspronkelijk 35 MHz. Mijn zender is op 2,4 GHz.
    Ruimte gemaakt voor de 3s Lipo. Beetje aan het bestuderen hoe straks de elektromotor moet worden opgehangen.

    Verder ben ik met dun karton een nieuwe motorkap aan het modelleren. De oude vas 65% verpletterd ...
    Geen idee waar je die zou kunnen kopen, dus moet het maar zo. Ik heb nog een mooi plaatje dun PVC liggen. Komt nog bij Toemen vandaan, uit de Fl. tijd ... 1990 denk ik :)

    Wordt vervolgd!
    Grtz,
    Dirk
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  17. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Heb je de mogelijkheid om stroom te meten? Is een must voor een elektro vlieger. Meten is weten.

    Als je motor, regelaar en prop er is gaan meten.
     
  18. djpronk

    djpronk

    Lid geworden:
    21 mrt 2023
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Netherlands
    Sure, heb ik!
    Ga ik doen.
    Maar 60 A wordt wel een probleem om te meten.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Motorkap?
    Gewoon van balsa maken.
    Plankjes, wat blokken en snippers. Buitenkant ruw in de vorm maken, dan binnenkant uithollen tot ~5 mm dikte.
    Beeldhouwen In Balsa... :D Buitenkant glad maken en bekleden met 20 gr/m2 glasweefsel.
    Even wat aanmoedigingsplaatjes....:beer:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En van een oudere kist met een CAP 230 look-a-like neus:
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina