oude lijmresten krimpfolie

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bosch, 18 apr 2023.

  1. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Ik ben bezig met een Weihe 50 te restaureren, en ik probeerde het krimpfolie te verwijderen.
    Nu is dat deels gelukt door het opnieuw warm te maken.
    Maar op sommige (grote) stukken bleef de lijm/kleurlaag achter.
    Hoe kan ik deze het beste verwijderen?
     
  2. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Loop tegen hetzelfde aan, gebruik scotsch bride met een redelijk resultaat.
     
    bosch vindt dit leuk.
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik begrijp het probleem niet helemaal.... als je opnieuw gaat foliën dan zie je daar toch niks meer van?
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.827
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja wel als je de oude resten laat zitten.
    Dat ziet er niet uit.
    Ik heb dat ook wel eens gedaan, het leek wel of mijn vliegtuig de mazelen had.
    Ik zou het met aceton proberen.
    Maar volgens mij is deze vraag al meerdere keren behandeld op het forum.
     
    bosch vindt dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.827
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  6. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Schuren schurende nog eens schuren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Er komt een andere (lichtere) kleur op, het donkere schijnt dan door.
     
    bdoets vindt dit leuk.
  8. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een andere optie is om de romp/vleugel in een dichte zak met wat thinner te stoppen. De thinner damp weekt alles los. Zoek maar eens op thinner in het topic van Enke Bleriot.

    ps. Hetzelfde werkt goed bij vieze barbecue onderdelen in een dichte zak met ammoniak. Daarna hoef je het alleen nog maar goed af te spoelen.
     
    bosch en Bertus vinden dit leuk.
  9. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    heel vel schuren..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.827
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is een goede tip.
    Met schuren verzwak je enorm de constructie als je niet uitkijk.
     
  11. bosch

    bosch

    Lid geworden:
    18 apr 2011
    Berichten:
    215
    Locatie:
    gelderland
    Er komt nog een glasmat over heen voor de stevigheid.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  12. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden
    Beetje laat deze tip, maar kijk dit filmpje, misschien werkt dat voor je.
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.739
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Die verpakkings tape werkt goed!
     
    redbaron vindt dit leuk.
  14. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Met m.e.k. oftewel ethyl methyl keton, vliegt alles er af....pvc reiniger is het zelfde..
    Ook thinner,de echte gaat goed.
    Gaat er een lichtere kleur overheen,goed naschuren met fijn schuurpapier en scotsbrite....wel adembeschermiing gebruiken en heeeel goed ventileren.....
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik had hier 'reinigingsthinner'; dat deed hoegenaamd niets.

    In een dichte zak met 'echte' thinner (op naar de doe-het-zelf zaak): lost de thinner die zak niet op?

    En stel dat de thinner de lijm/kleurlaag losweekt: wat dan?

    Met een doek verwijderen?

    Zou het nog beter gaan als je die voor het er weer aftrekken eerst nog warm maakt?


    jan.
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.739
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Niet warm maken, dan blijft de lijm van de tape achter op de romp.
    Laatste restjes weghalen met "echte" thinner, je weet wel, die met de specifieke geur.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Met duct tape gaat al aardig.

    Maar wel begrotelijk.

    Op naar de dhz-zaak; gelijk even thinner halen.

    (Nu al bijna spijt dat ik dat oude spul er afgetrokken heb . . . :hammer:)


    jan.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Keurig schoon met de foliebout op heet, 120 graad. Een oud T-shirt of katoenen lap, op het testant, dan met de bout er over, zuigt het op in het doek.

    Zeer goed werkt ook het blauwe garagepapier van de rol. Eigenlijk nog beter.
    Velletje op de tonerlijm leggen, wax is het eigenlijk, dan de fikkend hete bout erop.
    Papier masseren, beetje trekkend, dan lostrekken, herhalen… af en toe weer een nieuw stukkie papier…
    .
    Met geduld krijg je het nagenoeg schoon.
    Je krijgt ook lijmresten weg door de afgerobte folie op een stukje lijmrest aan te strijken, en heet weer los te trekken. Plakt gewoon weer terug aan de folie.

    Meer durven doen…

    Veel modellen zo behandeld bij een nieuwe folieronde.

    Lossen van oude folie doe ik met een cover-föhn. Soldeerfõhn is het eigenlijk. En dan wel met dosis geduld en rust. Net zo zorgvuldig als je nieuwe folie zou aanbrengen.
    Met de bout lukt het me evenzo.
    Lukt het om het pardoes geheel schoon te trekken. Niet nimmer een probleem.
    Zo gaat het dan de afgelopen 19 jaar.

    Geschuurd hoeft er niet te worden.
    Je schuurt de wax-lijm lastig weg, maar het blanke balsa rondom schuur je temeer weg. Zwever indekkingen zijn veelal niet zo dik. 0,5 tot 1 mm.

    Zo een vleugel glassen zou ik niet zo snel doen. Wordt snel te zwaar.
    Zijn wel mooie krimpende polyester stofjes voor. Speciaal voor de textiel industrie en hobby bedacht.
    Moet je even navorsen in het SAM deel van het forum of hef lijnbestuurde deel. Dat goedje geeft een prachtig resultaat. Heb die stof toen in de UK besteld.

    Oplosmiddelen wil je niet door je hersens laten vloeien… bovendien wordt de vlek alleen maar groter.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2024 om 15:15
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    :hammer:Was even bezig met dingen, maar hier dan een kleine update.

    Mechanisch verwijderen, met deze jongen:

    upload_2024-4-13_19-40-4.png

    Drama.

    De lijm/kleurlaag smelt en wordt een kleverige, taaie massa:

    upload_2024-4-13_19-43-49.png


    Met Tesa plakband gaat prima, maar niet alles gaat er af.

    upload_2024-4-13_19-44-52.png


    Zo hangt de vlag er nu bij, aan de de ene kant, en ik overweeg eea. te gaan verven.

    upload_2024-4-13_19-41-30.png


    Andere kant, resten uitgesmeerd met thinner:

    upload_2024-4-13_19-42-55.png

    Deze uitgesmeerde kleurlaag krijg je er volgens mij nooit meer af/uit.


    Iemand zei: 'Schuren, schuren, en schuren.' (oid.)

    Ja, maar het (3M) schuurpapier loopt dan wel snel vol.

    Moet dus maar een beetje ruig, korrel 60 oid.?

    En dan poriënvuller, schuren, repeat, lakken (verven) en klaar.

    Het is maar een oude Dandy, hè . . .

    Heb al wel de dübels voor de elastieken verwijderd; ga ik vervangen door nylon bouten en moeren in de romp.

    Had de dübels beter nog even kunnen laten zitten . . .


    jan.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Rest er maar 1 ding…
    Weer opzetten met rode folie… en zwart…
     

Deel Deze Pagina