Radslag oplossingen

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door DirkM, 24 apr 2023.

  1. DirkM

    DirkM

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    40
    Wie heeft nog nooit een radslag gemaakt bij de landing? Ofwel bij een crosswind, windvlaag, molshoop, te hoog gras, stuurfout,...De gevolgen zijn meestal romp- of vleugelbreuk.
    Een styropor bedekte vleugel repareren is nog vrij eenvoudig maar bij een CFK/GFK vleugel is dat niet zo eenvoudig (zeker als de hoofdligger is geraakt).
    Een 2m model landen bij stevige wind is ok maar als we met een 4m vliegen, wordt het spannend.
    Oplossingen?
    - snelheid afstemmen op de windkracht. Ik kom meestal vrij snel binnen vanaf 4bf.
    - spelen met de remkleppen
    - gyro op de rolroeren ( hallo hallo, ik hoor de commentaren al)
    - alleen op vlak gras landen
    ...
    Ik zoek nog oplossingen.
    Mogelijks het volgende: onze heli-collega’s gebruiken skids met vooraan een omhoog geplooide bocht.
    Kunnen wij niet hetzelfde onder elke vleugel bevestigen, ongeveer op 2/3e afstand van de romp of op de plaats waar we de buitenvleugel in het middenstuk steken?

    Wat denken jullie?
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Of bedoel je een tipzwaai oftewel grondzwaai?


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2023
  3. DirkM

    DirkM

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    40
    Hi Jan,

    Ik ken niet het verschil tussen een tip- of een grondzwaai en graag jouw uitleg over het verschil.

    Wat bedoel ik met een radslag?

    Nemen wij bijvoorbeeld een Alpina van 4m spanwijdte. Bij de landing doen wij ons aanvlucht-parcour en trekken in de laatste fase onze remkleppen om de snelheid uit het model te halen en gecontroleerd te dalen.
    Echter, bij een crosswind of een windvlaag die van rechts komt, krijgt de rechtervleugel meer lift waardoor de linkervleugel ineens naar de grond toe gaat. De linkervleugel haakt zich vast in het gras en de Alpina (4-5kg) draait zich op 10-20 cm van de grond horizontaal 3/4e om. De rechtervleugel heeft immers tijdens die radslag nog meer lift gegeven en kan hierdoor het model overkop doen gaan.

    Wat ik wil voorkomen is dat de linkervleugeltip, in dit voorbeeld, zich ingraaft of teveel daalt tov de rechtertip. Dit gebeurt op 3-4 seconden.

    Nu is een Alpina geen goed voorbeeld omdat die, door zijn massa en hogere vleugelbelasting, vrij stabiel blijft bij de landing. Ik heb zelf jarenlang een Alpina-E gevlogen van zo’n 5500 gr (uit de tijd dat de dieren nog konden praten).

    Google even op ”cartwheel glider" of "cartwheel rc plane"

    Fijne avond,
    Dirk
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik durf me niet aan een suggestie te wagen.

    Skids onder de vleugels: lijkt me niks . . .

    Volgens mij is een grondzwaai hetzelfde als een tipzwaai; durf er geen hand voor in het vuur te steken.


    jan.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb het idee dat er te weinig met richtingroer gestuurd wordt.
    Je houd de vleugel waar de wind vandaan komt lager en net voor de landing stuur je met je richtingsroer de kist in de landingsrichting.
    Zelf probeerde ik ook altijd zoveel mogelijk tegen de wind in te landen.
    Stel dat de wind precies dwars op het veld staat.
    Dan landde ik altijd een beetje diagonaal op het veld.
    Bij grote zwevers is dat lastiger maar die hebben vaker wat minder last van de wind maar tot een meter of 4 kan je dat prima zo doen.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo doe ik het ook Bertus, veel oefenen, kijken en voelen wat de wind doet en bij twijfel doorstarten als je een motor hebt , dat doet een airbus 380 ook.
    Doordat ik verenstaal gebruik voor de vleugel verbinder en de vleugel met een kabel binder tegen de romp word gehouden heb ik ook weinig kans op schade bij een horizontale grondzwaai, kabel binder breekt, als het niet buigt dan breekt het.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Een oud misverstand. Voor jouw model komt de "wind" altijd van voren, de keren dat de vleugel aan de windzijde in het gras haakt merk je niks bizonders want de gevolgen zijn een keurige neus-in-de-wind landing. Door de vleugel aan de windzijde wat laag te houden vergroot je de kans daarop, en is er geen probleem. Voordeel van remkleppen, je daalhoek wordt steiler en dus je voorwaartse restsnelheid lager, met minder risico.
    Windgradiënt speelt iets mee maar naar mijn mening minimaal: hoe lager je komt, des te minder wind er is en dus des te minder dwarse component. Ook dit spreekt vóór remkleppen.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik kan je uit ervaring mede delen dat wo1 dubbeldekkers cross niet te landen zijn .
    Zwevers daarintegen heel best . Drift hoek goed houden en de vleugels level .
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Heb je een verklaring waarom tweedekkers niet te landen zijn?
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je crosswind land komt de wind niet recht op je model.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Is dit hetzelfde fenomeen als bij zeilen: werkelijke en schijnbare wind?

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Schijnbare_wind


    Ook als je slippend vliegt?

    Ingewikkeld hoor . . .


    jan.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    De wind niet, maar de vliegwind wel.
    Als je slippend vliegt niet.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Omdat zo lang het vliegtuig vliegt er geen probleem is maar zo gauw je de grond raakt wel.
    2 dekkers maar een piper trouwens ook hebben veel oppervlak aan de zijkant.
    Aangezien ze ook een kielvlak hebben wil hij altijd (in het beste geval) tegen de wind draaien.
    Maar als de wind onder de vleugels slaat draait hij vaak van de wind af en bij een beetje pech slaat hij over de kop.
    Het moment van de grond raken en tot stilstand komen is dus het lastigste.
    Bij zwevers is het eigenlijk het makkelijkste ware het niet dat ze van die lange vleugels hebben die zo verdraaid dicht bij de grond zitten (vaak geen landingsgestel)
     
    merijnwijnen vindt dit leuk.
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Duidelijk, behalve misschien "als de wind onder de vleugels slaat". :(
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik weet niet of die term plaatselijk of landelijk is.
    Maar ik bedoel dan eigenlijk dat de wind de vleugel omhoog blaast.
    De wind kan ook onder je paraplu slaan dan vouwt hij naar boven en gaat meestal kapot.
    Of onder een overkapping dan vliegt het dak de lucht in enz.
     
  16. DirkM

    DirkM

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    40
    Ik leer na 35 jaren vliegen nog elke dag bij.

    Bertus, jij slaat de spijker op de kop; bedankt hiervoor. ik gebruik mijn richtingsroer bijna niet niet bij de landing en tracht meestal rechttoe-rechtaan te landen bij crosswind en let er alleen op dat mijn vleugels horizontaal blijven hetgeen fout is.

    Ik ga vanaf nu de loef-vleugel lager houden dan de lij-vleugel (ik ben een zeiler) en in krab-aanvliegen met het richtingsroer. Voor de niet-zeilers: de loefzijde is de kant vanwaar de wind komt en de lijzijde ligt in de luwte van de wind. De laatste meters zal ik met de richting corrigeren en mijn model horizontaal leggen om op het plein te blijven. Best een grote aanpassing hoor.

    Bijkomend heb ik meestal mijn rolroeren gekoppeld aan mijn richtingsroer en dit om niet "te zitten roeren" zoals de Fransen zeggen. Ik ga dit veranderen en het richtingsroer nier meer koppelen aan mijn rollen.

    Pfff...Gesproken van een aanpassing na zovele jaren. Ik ga dit toch eerst uitproberen met enkele goedkopere en kleinere modellen hoor. Ik heb nog een Parabola V GFK-model van 1900mm waarmee ik kan oefenen. Eerst x keren op een veilige hoogte met crosswind en daarna met de landing.

    Graag ontvang ik wel nog verdere meningen over landing-skids.

    Dirk
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vlieg al een jaar of 6 niet meer, vandaar dat ik in verleden tijd spreek.
    Mijn rolroer en richting mixte ik ook altijd, meestal rond de 30 procent in mijn herinnering.
    Met enige oefening lukte het prima om zo toch best aardig te kunnen landen.
    Met de huidige zenders kan je ook vliegfases instellen natuurlijk en zo je instellingen voor de landing optimaliseren.
    Maar het veld diagonaal gebruiken is verreweg het makkelijkste.
    Hoe harder het waait hoe makkelijker je dwars op het veld kan landen.
    Je grondsnelheid wordt dan steeds lager.
    En hoe zachter het waait hoe minder last dat je van de wind heb.
     
  18. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Kijk, zo heb je in plaats van een probleem een leuke uitdaging.
    Ik heb leren vliegen op een groot veld met hoog gras. Landen was daar een eitje. Later werd ik ook lid van een club met een strak gemaaide landingsbaan van 30 x 100 m. Dat was andere koek. Zal niet zeggen dat ik nu altijd een mooie landingen maak, zeker niet, maar als het bijvoorbeeld lukt Ogar op haar enige wiel te landen en 50 meter door te rollen tot ze stilstaat en de vleugel langzaam opzij valt, ja dan ga je met een goed gevoel naar huis. Succes!
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
    Berrie en flymax vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Deze staan relatief op een hoog en smal onderstel . Zodra de wielen dan de grond raken is de zijwaartse beweging door crosswind genoeg om vleugel tip de grond te laten raken daarna volgt de neus en ga je over de kop .
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Vwb. het voorkomen van de grondzwaai moeten we, als ik het goed begrijp, dus vooral dit soort filmpjes goed bestuderen.




    jan.
     

Deel Deze Pagina