Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    voor je idee:
    - persoonlijk zet ik mijn toestellen rond 8 minuten op de grond.
    sommige toestellen kunnen langer, maar na die 8 minuten ingespannen vliegen vind mijn concentratie het wel goed..
    dus eigenlijk is 8 minuten helemaal niet gek.

    - stabilisatie gaat zelden echt helemaal uit
    zou heel makkelijk kunnen dat wanneer je alles eruit sloopt, het ding makkelijker vliegt dan wanneer je nu de stabilisatie uit zet

    - alles valt en staat met gewenning..
    omdat je nu steeds de stab erbij pakt, leer je ook niet echt vliegen zonder
    je weet wat je moet doen als het ding richting grond gaat.. waarom de stab het laten doen?

    dit soort leertrajecten kunnen wel werken, maar je moet dan met jezelf afspreken dat het ding een reddingsmogelijkheid is
    starthulp, misschien. landingshulp, in het begin.
    ertussen zelf vliegen, tenzij problemen
    het helpt om hierbij de knvvl figuren te oefenen. circuit vliegen, vanuit circuit je dingetje doen
    voordeel van circuit is, dat je steeds hetzelfde beeld op het toestel hebt, en dus ook vlot gaat zien wanneer hij andere dingen doet
    wordt het latere vliegen makkelijker en leuker van
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Met een toestel dat gemakkelijk vliegt, heb ik geen problemen met een langere vliegtijd, maar deze Delta is nog niet goed afgesteld/ingevlogen, omdat ik in het verleden te veel ermee crashte, schade opliep en meer tijd aan het repareren was dan aan het vliegen.
    Koude handen is een groter 'probleem', bij warm weer vlieg ik de lipo's gewoon leeg...

    De Byme-D heeft drie standen: 1) volledige stabilisatie, met beperkingen op de hoogte en rol (geen looping of schroef mogelijk), helpt me uit benarde situaties.
    2) alleen gyro ter demping van al te extreme uitslagen, geen stabilisatie, geen autolevel, in kalme omstandigheden prima te vliegen.
    3) uit: de Byme-D doet niks, vliegen in turbulentie is doorgaans een ramp, zeker als de wind in de verkeerde hoek zit.

    Dat valt wel mee: ik vlieg al m'n zwevers zonder dat er een gyro ingebouwd is. Toegegeven, dat zijn grotere toestellen, die een stuk langzamer vliegen, maar daar heb je de lijnstart als adrenaline verhogende factor...
    Misschien wordt dit beter als de Delta beter is afgesteld/ingevlogen en ik de stabilisatie uit kan zetten zonder dat je dit direct in het vliegbeeld terug ziet, daar moet ik me nog eens serieus over buigen.
    Het vliegen van een circuit is momenteel een illusie; ik ben al lang blij dat ik de boel in de lucht houdt en er geen rare klappers gebeuren. De wind die over de bebouwing komt aanzetten is op een gegeven moment dusdanig turbulent, dat ik m'n handen vol heb om niet te crashen. Boven windkracht drie vlieg ik in die omstandigheden geen motormodellen.

    Voorlopig houdt ik de Byme-D als inschakelbaar vangnet, want dan heb ik minder reparaties en een stuk schoner model na de landing.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2023
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    -2) alleen gyro ter demping van al te extreme uitslagen, geen stabilisatie, geen autolevel, in kalme omstandigheden prima te vliegen.-

    Dat klinkt eigenlijk als dual rate of zo... ook wat je schrijft over de eerste stand lijkt het niet op een echte gyro. Als je het toestel in je hand houdt en je beweegt het, reageren de roeren dan?
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Okee... sorry maar zoals je het beschreef leek het alsof er geen gyro in hoefde te zitten om het gewenste resultaat te krijgen...
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Jan, just checking - heb je je expo settings verwijderd of gereduceerd?

    Als ze op de (zoals ooit op de schuim-zwever) erg hoog staan, veroorzaakt dat een hoop gezwabber en overgecorrigeer.
    Beter is om dan de uitslagen algemeen kleiner te maken.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein,

    Even nagekeken: 30% expo op beide kanalen, kan ik reduceren.
    Wat me ook opviel, is dat de verhouding richting en hoogte 50/50 is, verhoudingsgewijs (te) veel hoogteroer.
    Daar heb ik bij andere modellen ook mee gespeeld en dat kwam de rust in het vlieggedrag wel ten goede, dus dat ga ik hier ook doen.
    Met een beetje mazzel resulteert het in minder 'gezwabber en overcorrigeren'...

    Wat betreft de invloed van de expo op het vliegen in stabilized mode: ik merk er niks van, de delta vliegt dan snaarstrak, ik moet er alleen attent op zijn, óf voldoende snel te vliegen, óf iets up te geven in de bochten om hoogteverlies te voorkomen, maar dat is inmiddels wel ingesleten.

    Groeten, Jan.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @pompebled Ben wel benieuwd naar wat nieuwe FPV-beelden van je wing. ‘t Is al weer een tijdje behoorlijk stil op jouw YT-kanaal.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Klopt, andere dingen (zoals vliegtuigen bouwen, restaureren en weer stuk vliegen...) en een crappy (gratis)video editor, die het bewerken niet tot mijn favoriete bezigheden maakt.

    Ik heb de onboard beelden van de Mobius van 16-10-2022 nog onbewerkt op de harde schijf staan, die dag was het licht bewolkt waardoor het contrast tussen lucht en land bij tegenlicht enorm is (bijna zwart onder de horizon en een wolkendek dat zeer doet aan je ogen).
    Die filmpjes moet ik nog eens kuisen en online zetten, je kunt goed zien wanneer ik met stabilisatie vlieg en wanneer ik die uit zet...
    De uitslagen zijn hier nog te hoog, dus lijkt het vliegbeeld nergens op.

    Groeten, Jan.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik gebruik de NCH video-bewerker, nagenoeg gratis. Werkt prima en is zeer eenvoudig in gebruik.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Gedownload. Lijkt op het eerste gezicht qua layout op OpenShot video editor, waar ik redelijk mee overhoop lig...
    Straks eens kijken hoe gebruikervriendelijk NCH is.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de programmering aangepast: Expo eruit gehaald (onder het motto: mijn zwevers hebben het ook niet...) en de percentages in de dual (eigenlijk tripple) rate instellingen gereduceerd, zodat ik handmatig kleinere roeruitslagen onder een schakelaar heb.
    Ik heb de hoogteroer instellingen gehalveerd en de rolroer instellingen eerst zo gelaten, voor het geval ik de bocht niet meer om kom...

    Daar het gebruik van de Byme-D de zenderinstellingen negeert en de volledige servo uitslagen ter beschikking houdt, ben ik benieuwd hoe deze combi zal vliegen.

    Start met de stabilisatie aan en op hoogte uitschakelen en kijken hoe het gaat.
    Ik weet nog niet of dit morgen al getest gaat worden, want 4Bft uit een oostelijke richting zorgt voor turbulentie over het veld.

    Groeten, Jan.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    :D Wind? Turbulentie? Voorspelling op windfinder zegt 2/3bft. Vaak valt turbulentie reuze mee, zeker in de hogere luchtlagen.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Op de Veluwe zeker, hier waait het inmiddels al 4Bft...
    Uit het oosten, dus dat is niet ongunstig.

    Groeten, Jan.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Naar buiten gelokt door het mooie weer vanmiddag de gewijzigde instellingen van https://www.modelbouwforum.nl/threads/flying-wing-opbouw.278428/page-10#post-4306300 geprobeerd.
    Gestart in stabilisatiemodus, om voortijdige klapper te vermijden en vervolgens ongeveer driekwart van elke lipo in gyro mode (demping heftige bewegingen) leeggevlogen, gemiddeld 10-11 minuten per lipo, toen zat er nog 3,8V per cel in.

    Het omhoog willen bij het uitschakelen van de stabilisatie modus zit er nog steeds in, voor nu met de trim gecorrigeerd, dan hoef ik niet continue down te geven, dat vliegt wat gelijkmatiger...

    Ik dacht dat het reduceren van de uitslagen zonder stabilisatie minder gezwabber mijnerzijds tot gevolg zou hebben; dat viel nog tegen, ik neig tot overcorrigeren, vooral op de rol.
    Alle uitslagen kunnen dus nog kleiner, eens kijken hoever ik kan gaan zonder dat een rol supertraag wordt...(of ik zet er toch wat expo op).

    Bij de laatste van de drie lipo's wat te lang gewacht met het inschakelen van de stabilisatie toe ik ver bij me vandaan te dwarrelig aan het knoeien was en iets van een halve kilometer bij me vandaan in het gras terecht kwam.

    Ruim een half uur zoekpatroon gelopen om de delta terug te vinden; in het hoge gras moet je er bijna bovenop staan om 'm te zien...
    Goed, nog stroom zat, dus nog een start gemaakt, zonder stabilisatie zo bleek. Sticktime heeft dus nut.
    Affijn, de volgende misser was nóg verder bij de zender vandaan, maar ik had de plek goed in gedachten (dacht ik). Wéér een half uur later pas gevonden...
    Het is dat ik geen ontvanger kanaal over heb, anders kwam er een 'Ortungspiepser' op.

    Naast het vliegtuig in de lucht heb ik vandaag mijn meters ook wel gemaakt.

    Groeten, Jan.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Als ik me goed herinner heb je ook een tricopter en een quadcopter. Krijg je niet zin om dit soort FPV-vluchtjes met zo’n toestel te maken? Die zijn eenvoudig verticaal en vooral dichtbij te landen.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Eén quadcopter, een mini tricopter, een grotere tri met houten armen en een aluminium frame van Hobbyking in aanbouw.
    De vliegende tri's hebben de oeroude KK-bordjes aan boord, vliegt prima, maar om daarmee FPV te vliegen...?
    Daarvoor moet ik véél meer vlieguren maken, en die gaan momenteel op aan zwevers en fixed wing modellen.
    Hoewel ik bij de beide 'verweglandingen' van vandaag al een camera drone gewenst had, dat zoekt een stuk eenvoudiger.
    Maar ja, voor de prijs van één DJI kan ik zoveel andere dingen kopen, dus dat gaat niet gebeuren.

    Groeten, Jan.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Zeker die grotere tri-copters vliegen erg fijn FPV (zie bijv YT-kanaal TheWololooo). Echt een aanrader. Wat DJI betreft… ik heb ermee gevlogen en de beeldkwaliteit is super. Gelukkig hebben de ontwikkelingen van analoge camera’s en VTXen evenmin stilgestaan. De snelheid van analoge systemen ligt een pak hoger dan die van digitale systemen (low latency). Dat kan weer erg handig zijn als je kort op objecten vliegt met hoge snelheid.

    PS. Tri-video met uitleg (oude video van TheWololooo):
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2023
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    De laatste vluchten waren niet geweldig en zonder camera moest er nog steeds lood in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen.
    Het schuim was onder de lamineerfolie behoorlijk gekneusd, dus vandaag de kapotte neus er af gesneden en een blok XPS ervoor in de plaats gelijmd, een flink stuk langer dan de originele neus, zodat ik zonder camera, de lipo ver genoeg naar voren kan schuiven om geen lood meer nodig te hebben:
    Pinoccio 01.JPG
    Nadat de lijm was aangetrokken de klemmen er af:
    Pinoccio 02.JPG
    Eerst de lijm verder laten uitharden en dan het batterijvak uitsnijden en de de vorm aanpassen.
    Waarschijnlijk een glasweefseltje en epoxy eromheen, want XPS is niet zo taai als het EPP van de vleugel zelf.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 en eric_laermans vinden dit leuk.
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Nog even buiten gewerkt aan de nose-job en de ruimte voor de Lipo uitgefreesd.
    Dat frezen was eigenlijk alleen de laatste halve centimeter om de bodem van de uitsparing vlak te krijgen.
    Eérst de beide vertikale zijkanten ingesneden, zodat die er wat fatsoenlijk uit zien, als de rest van het schuim weg is en vervolgens met een kleine roterende staalborstel in de Dremel de rest van het schuim er uit 'geborsteld', dat gaat bij XPS verrassend goed, stofzuiger erbij om stoflongen te voorkomen, maar je kunt goed doseren en mooi geleidelijk werken.
    Pinoccio 03.JPG
    De kunststof afdekking met het toegangsluikje weer op z'n plaats gelijmd en de lipo er even (verkeerd om) in voor de indruk...
    Ik ben er nog niet over uit of ik de neus voorzie van een carbon afdekplaatje, waar dan de camera houder op kan, of dat ik de neus van een schuimplaatje voorzie en daar overheen lamineer, want er moet wel een glasweefseltje overheen voor de structurele sterkte.
    Pinoccio 04.JPG
    Als alles klaar is, ligt de Lipo bijna z'n hele lengte vóór het punt waar de neus eerder ophield en nóg heb ik wat gewicht nodig om het zwaartepunt goed te krijgen, maar dat komt wel goed met een Mobius of FPV setje op de neus.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina