TopRC F9F Cougar

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 1 jun 2023.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Tijd om weer eens een nieuwe jet te gaan bouwen. De F9F Cougar heb ik altijd al mooi gevonden, vooral in het wit / rode Navy schema. Toen ik op Prowing de TopRC versie weer zag staat was het klaar en heb ik er 1 besteld. Prima verpakt en passingen zijn ook goed. Het is zeker geen super strakke kist met super afwerking maar daar is de prijs ook naar. De matte afwerking oogt wel heel erg goed.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb niet voor het TopRC onderstel gekozen omdat ik daar toch wat problemen mee zie. JP Hobby lees ik veel goeds over en deze hebben ook een set voor een erg nette prijs (300 goedkoper dan TopRC!) dus deze eens besteld. De eerste indruk is heel erg goed. Voelt enorm stevig aan en toch licht. 0 speling en erg mooie demping.

    [​IMG]

    Helaas was het passen minder geslaagd. Het anti rotatie deel past niet in de wielbak zonder modificaties. Ik heb direct contact gezocht met JP Hobby en die snappen er niets van. Ze hebben 20 sets verkocht zonder klachten. Ze zijn erg behulpzaam en gaan zoeken naar een oorzaak en oplossing.

    [​IMG]

    De retracts zijn 90 graden terwijl in de romp 70 graden benen moeten. Dat is niet erg volgens sommigen omdat de benen toch stoppen als ze blokkeren. Ze zitten in de up stand dan alleen niet gelocked maar hangen op de spindel. Dat lijkt me niet een probleem.

    [​IMG]

    De bijgeleverde pijp maakt een goede indruk dus die gaan we proberen. Kan altijd een grumania oid in. Tank wordt een soft tank welke nog besteld moet worden. Motor wordt een Xicoy X95. Vliegklaar verwacht ik 10kg dus dat is meer dan voldoende. Deze motor is qua gewicht en verbruik gewoon een slimme keus ook al heb je niet het volledige vermogen nodig. Servo's worden AGF's en worden binnenkort besteld.

    Als eerste maar bezig met de montage van vleugels en het staart deel. Staart wil ik afneembaar maken met 1 stekker maar standaard willen ze deze verlijmen. Daar eens een oplossing voor bedenken welke niet te veel in het zicht zit. De vleugels moeten via een klem in de romp vastgezet. Je lijmt de buizen in de vleugels en via een gat in de onderkant schroef je de klem vast. Ik wil deze kist zo maken dat je hem zonder gereedschap op het veld in 1 minuut kan opbouwen. Ik heb hacker mag locks gekocht waarmee je de vleugels erop kan klikken. Via een magneet kan je ze loskoppelen. De 19mm schakel afstand red je niet (is eerder 5mm) maar dat moet lukken. Inbouw is eenvoudig dus dit weekend dat eens doen. Een malletje voor de gaten zal ik eerst printen, scheelt een hoop gedoe.
     
    corsairk en Jonkje vinden dit leuk.
  2. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Mooi project.
    Landingsgestel pas echt niet heel vreemd.
    Hopelijk komt er een goede oplossing.
    Je gaat ook niet de kist aanpassen aan het landingsgestel dat zou zonde zijn.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    JP Hobby is druk bezig met het verzamelen van data en vragen continu om foto's en metingen. Ik heb mijn wensen doorgeven en vermoed dat er binnenkort een nieuwe set is om te testen :) Jammer dat het niet direct past en gek dat alle andere klanten nooit iets hebben gezegd maar ze pakken het wel enorm goed op.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig Herman, leuk weer een anders kissie erbij :thumbsup:
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Nu echt begonnen met de bouw en als eerste de bevestigingen van verwijderbare delen. Ik wil deze kist zonder gereedschap kunnen opbouwen zodat hij snel mee naar het veld kan. De vleugels krijgen magnetic connect bevestigingen van hacker. Hiermee kan je de vleugels vast klikken zonder gereedschap en via een magneet ontkoppel je ze weer. Voor het inbouwen heb ik een mal geprint zodat alles mooi uitlijnt. Monteren is erg simpel: 3 gaten boren en vastschroeven.

    [​IMG]

    In de vleugel komt een pen welke in het slot in de romp valt. Deze zit met locktite vast in een inslagmoer. Kan altijd versteld worden indien nodig.
    [​IMG]

    Het staartstuk moet verlijmd worden maar dat doen we niet. Ik wil het hele staartstuk afneembaar maken en via een SBUS decoder met 1 kabel verbinden. Achter is gewicht belangrijk dus 1 kabel en connector scheelt weer. Ook het opbouwen is zo simpel. Om het staartstuk te borgen heb ik een lange schroef gemaakt van een carbon buis en M3 draadeind welke door de carbon buis valt. Het andere eind zit verlijmd in het staartstuk.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Klein beetje voortgang met de Cougar. De flap servo's zijn gemonteerd en dat moesten ook midi servo's zijn. Deze zijn 10kg dus heb ik het mechanisch optimaal gemaakt om de maximale kracht te gebruiken voor een goede werking van de remmen. Denk dat dit genoeg is:

    [​IMG]
    [​IMG]

    De wieldeuren voor gaan dicht met de poot naar beneden (tegen gras) dus hiervoor moesten ook servo's ingebouwd worden. Simpelweg 2 blokjes per servo gemaakt en deze verlijmd:

    [​IMG]
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Langzaam begint het wat te worden. De vleugels en staart zijn klaar. De vleugelbuizen zijn verlijmd in de vleugels (opzicht niet nodig maar voorkomt speling, en dat ze steeds op de grond vallen) en het staart is 1 afneembaar deel. Stabilo kan er nog wel af als het moet, buis zit aan 1 kant verlijmd.

    [​IMG]

    Ik heb besloten deze simpel te houden dus geen verlichting. Voor de afneembare delen 1 simpele servo stekker.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor het stabilo zijn er meerdere opties om dit met 3 servo's en 1 stekker te doen en ik had nog een S.Bus decoder liggen dus deze gebruikt.

    [​IMG]

    De AGF servo's blijven verbazen. Op de meeste plekken zijn 26g 10.5Kg midi servo's gebruikt en deze zijn erg snel en stil. Klinken heel erg goed. Zijn ook erg precies en sterk. Dure servo's zal ik niet snel meer kopen.....
     
    Jonkje en Berto vinden dit leuk.
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ook eens naar de motor gekeken. Deze is klein en heeft dus een verlenging nodig van de steun. Hiervoor heb ik van 3mm aluminium 2 plaatjes gefreesd waarin meteen de juiste positie van de buis zit qua afstand tot de uitlaat (2cm).

    [​IMG]

    Past mooi maar de gaten maken in de motor steun is altijd een geklooi onder de huid van de romp. Dus maar gaten schuin boren, uitfrezen en inslagmoeren erin maken. 3mm inslagmoeren vallen helaas snel uit het hout dus de volgende keer maar vastlijmen. Past uiteindelijk wel goed.

    [​IMG]

    Motor kleur past ook mooi bij de inlaat van de buis :) Uitlijning is zo goed als perfect met de motor 3mm hoger door de verlengde steuntjes.

    [​IMG]
     
    Thedo en Berto vinden dit leuk.
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    I afwachting van de hoofdpoten alvast de neuspoot gemonteerd. Die past prima al moet deze wellicht verhoogd worden om goed uit te komen met de hoofdpoten maar dat zien we later. Gaten boren was nog even wat werk omdat de voorste onder de huid vallen.

    [​IMG]

    De deuren moeten dicht bij gear down om gras in de romp te voorkomen. De deuren hebben een kleine uitsparing voor de poot wat de onderkant mooi afdicht.

    [​IMG]

    Cockpit bakje wat erbij zit is erg dun en niet diep genoeg voor een piloot dus deze is verstevigd en vergroot met balsa. De piloot heeft geen onder benen mee, daar is geen ruimte voor. De ontvanger komt precies voor de cockpit bak en dat deel van de piloot was toch niet te zien.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook eens gekeken naar het gewicht en balans. De (extreem) lichtste die ik heb gevonden was 8.1kg. Sommige zijn 9.5kg, bijna 10kg. Ik hoop 8.5 - 9kg te halen, eerder bij de 8.5kg. Ik gebruik de standaard pijp en heb verder geen gekke dingen gedaan achter behalve de S.Bus decoder en het verwisselbare staart stuk...... maar een enorme bak lood lijkt toch nodig. Zonder de achterpoten in het model (komen achter het zwaartepunt) heb ik 1kg nodig in de neus voor de balans. Een accu is 260 g (2s 5000mAh) dus dat schiet niet heel veel op nog. Als eerste maar eens kijken hoe we de accu voorin bereikbaar kunnen maken. De hele neus afneembaar maken is wel handig dan en qua gewicht is dat zeker geen probleem. Dan kan daar ook de aan / uit en tank koppeling plaatsen...... eens een nachtje over slapen.
     
    HansH en Berto vinden dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Je bent lekker bezig zo :thumbsup:
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De ruimte voorin lokte toch wel erg en daar kom je via de binnenkant niet fatsoenlijk bij. Dus de zaag erin gezet.

    [​IMG]

    Via een kartonnen mal heb ik een spant getekend en gefreesd. Hierop komt een plank voor een accu, schakelaar en vulkoppeling.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Onder de tray is genoeg ruimte voor een hoop lood. Er komt een frame waar het afgezaagde deel op gelijmd wordt. Dit frame wordt met 2 pennen in het spant gestoken en krijgt een centrering uitsparing aan de voorkant. Dan wordt het lastigste stuk nog het krijgen van de juiste kleuren om de randen netjes te maken. De goedkope verf laat snel los helaas.
     
    M.l.v.Doesburg, E.hof en Berto vinden dit leuk.
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De afneembare kap is afgewerkt en is verre van perfect maar lijkt op een afstandje prima. Hij zit iets te hoog op het frame maar dat valt niet op. Zit nog iets te los dus ik ga nog kijken naar een magneet al zal hij tijdens het vliegen toch op zijn plek gedrukt blijven.

    [​IMG]

    Accu zit ook op zijn plek. 5000mAh moet genoeg zijn voor alles voor een paar vluchten. 1 simpele accu aangezien dit model maximaal praktisch gebouwd wordt welke via een Xt60 verbonden wordt met verloop kabel welke naar de ontvanger, ecu en retract controller gaat.

    [​IMG]

    Ben nu bezig met de radio plaat en had alles aangesloten om te testen. Ook even de motor starter getest om te kijken of alles werkt maar helaas, starter werkt niet goed. Die werkte eerder prima maar nu lijkt het alsof er iets mis is met de motor. Altijd leuk bij een nieuwe motor :( Geen zin om alles terug te sturen naar Spanje dus de kap eraf gehaald en het is snel duidelijk: Losse connector van de startmotor. Het groene contact blok lijkt hoger dan de contacten ernaast dus dit geeft nooit een goede verbinding. Het plastic goedje op de contacten helpt zo goed als niet. Ik heb de draden iets verbogen zodat deze wat druk geven op de connector en daarna de boel met hotglue goed vastgezet. Dit is echt een ontwerp fout......

    [​IMG]
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De tanks zijn binnen dus we kunnen verder. Er zitten 6mm aansluitingen op en de verkoper had een optie voor 4mm L bochten. Dus deze mee besteld alleen die zijn 4mm aan beide kanten... Dat past niet op de 6mm van de tanks dus waarom verkoop je die? Festo heeft ook geen 6-4mm L bochten en meer verloopjes had ik geen zin in dus ik heb de tank aangepast. De 6mm aansluiting eraf gezaagd en er een 4mm messing buisje in gelijmd. Nu past er een normale 4mm L bocht op naar de pomp. De vul slang was al 6mm dus die heb ik laten zitten.

    [​IMG]

    De tank past ook erg goed. Voor de ophanging had ik nog carbon buis liggen en die rust heel mooi voor op de radio plaat en achter op het motor spant. Is ook simpel vast te zetten en weegt zo goed als niets. De tank zou 2L moeten zijn en volgens mijn pomp gaat er 1800ml in. Dat moet genoeg zijn met deze zuinige motor en na de maiden weten we de vliegtijd. De zak kan helemaal leeg gevlogen zonder problemen dus 1800ml bruikbaar is meer dan je normaal uit een 2L tank haalt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Helaas zijn de juiste poten er nog steeds niet maar ik ga daar niet meer op wachten. Dan steken ze maar iets uit. Lijkt me niet dat je dat merkt in de vlucht en anders blijven de poten maar uit.

    [​IMG]
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]
    Zoals altijd de foto op het veld na de maiden dus die is geslaagd. Hij vliegt... niet perfect maar een hoop klopt. Zwaartepunt klopt 100% en op hoogte voelde het super aan. Op rol is hij niet stabiel (schommelt veel) en was er best een hoop trim nodig. Vermogen is meer dan voldoende. Klimt bijna verticaal weg na de start en rondvliegen op 1/2 gas is vrij snel. Geluid is daardoor vrij beschaafd en de vliegtijd is ook niet gek, ongeveer 1200ml in 7 minuten. Ik ga een gascurve instellen zodat hij iets lekkerder aanvoelt op gas. Afremmen gaat ook prima met de remkleppen en deze doen het bijna iets te goed. Je kan redelijk was gas laten staan en de motor reageert dan super snel als hij wegzakt. Hij slaat wel met de vleugels als hij zo langzaam wordt maar corrigeert heel makkelijk. Voelt erg tam aan in de landing en je zet hem eenvoudig op de achterwielen neer.

    [​IMG]

    Als het weer mee zit morgen verder testen. Wellicht kan met wat trimmen de stabiliteit iets vergroot worden. Ook de rol aansturing wordt aangepast zodat hij iets minder fel wordt en de roeren iets nauwkeuriger worden.
     
    Hans Rijkuiter, coen_l, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Nice, weer een project tot een goed einde gebracht.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Bijna ;) De juiste poten moeten er nog in als deze ooit geleverd worden.
     
    Berto vindt dit leuk.
  17. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Gefeliciteerd met de maiden dat heb je echt snel gefikst.
    Nu nog een paar dingetjes veranderen en dan vol de focus naar de bronco.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt maar duurde me allemaal nog best lang :) Ik heb een ARF wel eens 2 weken na ontvangst ingevlogen ;) Bronco is ook bijna klaar. Motoren zijn er volgende week en ik ben met de laatste dingen bezig die nodig zijn voor de maiden.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren nog even 2 vluchten gemaakt. Rol iets minder uitslag gezet en iets minder expo. Vliegt lekkerder. Hij blijft wat wiebelig met de staart en op rol maar de romp is kort dus dat hoort erbij denk ik. Een gyro kan helpen, wellicht later (heeft redelijk wat aanpassingen nodig). Je merkt ook inverted met wat down dat hij wel stabiel is gek genoeg. Ik ga nog eens goed naar mijn afneembaar staart deel kijken, wellicht moet daar wat aangepast worden. Gascurve bij 50% stick op 40% gezet en dat vliegt een stuk rustiger. Ik vlieg met iets up dus wellicht kan er nog een klein beetje lood uit de neus al voelt hij wel erg lekker aan zo. Landen gaat ook super. 50% remkleppen helpt alleen niet genoeg, ook niet bij veel wind. 100% remt echt goed en is duidelijk zichtbaar in de lucht. Stroom verbruik is ook heel mooi, 6 vluchten totdat de accu 50% leeg is is prima.
     
    Hans Rijkuiter en MadRay66 vinden dit leuk.
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De nieuwe poten zijn er ook. Passen prima. Zo hoort het gewoon.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De afwerking van de Cougar is redelijk mat maar oogt toch niet echt goed. Ik heb deze een hele lichte weathering gegeven waardoor de naden beter uitkomen. Ook is het wit nu iets minder hard en dat staat ook beter. Is heel subtiel zoals ik het graag heb.

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina