Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat ziet er stukken beter uit. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  2. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Albert wat Jaap zij gaat een stuk beter met het slepen
    Het volgende trucje als je langer sleept en de bak gaat achter je slingeren of wel gieren achter de sleepboot gaat dan niet vol vermogen de slinger opvangen je krijg dan steeds meer gang door het water
    Je heb dan een kans dat de sleepbak zover uit slingert dat je hem niet meer kan houwen dan komt de sleepdraad zover naar de buiten kant dat het fout gaat

    gr Tom
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Klopt het dat je de spruit zo breed mogelijk op de sleep bevestigt? Zal ook van de sleeplengte afhangen. Heb wel eens zitten denken om van een halve pallet een sleepobject te maken. Maar dan zit je weer met het transport van zo'n (nat) ding. En Thuis heb ik er de ruimte niet (meer) voor. Wel jammer want een sleepboot komt al werkend het best tot zijn recht. Toen ik wegens onze zeilboot regelmatig op de jachthaven kwam hing ik wel eens een werkvlotje achter mijn Smit Finland. Kleinzoon zat dan al sturend op het vlot. Tom was toen nog niet in beeld, anders hadden we een spruit opgetuigd. Ging niet hard, maar wel mooi! Gr. Klaas.

    IMG_4411 Bootjevaren in Zuidland.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2023
  4. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Korte revisie op de werf: Toevallig waren leden van de modelbouwclub in de machinekamer mee aan het kijken. Zij zagen het dikke lagerhuis achter op de schroefas meedraaien. Daar kwam ook wat vet uitgelopen. Deze moet vast zitten op de buitenkoker van de schroefas. Dus de kruiskoppelingen eruit, de roeren gedemonteerd, (blij dat ik het achterdek verder open gemaakt heb bij de bouw, om aan de roerkoning te komen) en de as eruit, om dit Lagerhuis vast te solderen. Dan ook maar nieuwe hak maken voor de roeren, van aluminium. Dit stond toch al op de planning. Verder lakschade’s bijspuiten. Kan dus even vooruit met de update.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 aug 2023
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Zou het lagerhuis niet vast solderen. Dan trekt de warmte de askoker in en gaat de lijm, waarmee die in de romp vast zit, er aan. Ontvetten, beetje ruw schuren en epoxylijm of CA-lijm eraan. Later verf je de naad toch dicht en komt er geen water bij de lijm. Zit bij mij zo al vast sinds 2009. Heb van 2 mm dik alu (ex koelplaat Senseo) een paar nieuwe roerhakken gemaakt. Hieronder die aan SB kaal gemonteerd. En nog een plaatje gereed en geschilderd. Heb het achterste deel iets op laten lopen. Is zo minder kwetsbaar met wegzetten. Gr. Klaas.

    20230724_155237.jpg

    20230826_163858.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2023
    Gerrit-Jan, Albert van Loon en Stoompomp vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Buiten het gevaar voor doortrekken van de warmte naar de lijm waarmee de as in de romp zit, is er voor mij een groter gevaar.
    Indien ik het niet fout heb, dan heeft het lager een rubber afdichting, zwarte schilden in het lager.
    Hitte is dodelijk voor deze afdichting.
     
    Gerrit-Jan en Albert van Loon vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Als het Raboesch schroefassen zijn dan zou er aan de binnenkant (van buitenaf gezien) een rubberen G-ring en een kogellager in kunnen zitten. De bedoeling daarbij is dat de G-ring gesmeerd en gekoeld wordt door water. Dan zou het achterlager van kunststof (delrin?) moeten zijn. Mijn assen en kokers lijken op die van Raboesch en hebben alleen maar messing opzetbussen. Na het plaatsen heb ik die met CA-lijm vast gezet. Pas later kwam ik erachter dat er ook kogellagers en afdichtringen in konden. Vanaf het begin uierzalf in de kokers en dat bevalt tot nu toe goed. Mochten er al G-ringen in de kokers zitten dan zou ik daar een beetje uierzalf aan doen. Ander heb je de kans dat met proefdraaien op het droge de rubber lipseal verbrandt en hard wordt. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  8. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel voor de feedback, ik dacht dat er alleen op het uiteinde een rubber afdichting zat. Ik ga ze vastzetten met lijm
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit "los" huis zit aan de motor kant, kogellager.
    De keerring, G-ring zit volgens mij aan de schroef kant, waterdichting.
     
  10. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Het is lastig te zien, Dat dikke lagerhuis zie je verder geen afdichting in zitten. Lijkt een glijlager bus. Alleen op de kop ervandoor een zwarte afdichting. Geprobeerd een foto van te maken. Op de uitgaande kant achter buiten de romp zit dezelfde zwarte afdichting tegen buitenkoker,
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In elk geval rubber, dus oppassen met hitte.
    Maar als je alle rubber delen verwijderd hebt, dan kan je zacht solderen.
    In dit geval met harskernsoldeer.
    Wel even een nat doekje over de as, aan de kant van de romp, zodat de warmte niet kan doortrekken
    Indien goed gedaan, dan heeft de verbinding het eeuwige leven.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die rubber afdichting lijkt op zoals Raboesch die noemt een G-ring. Ze worden ook wel simmering genoemd. De "holle" kant hoort naar de vloeistofkant te ziitten. Warrom er per as twee in zitten ontgaat me even. Heb je daarover achtergrondinfo Albert? Gr. Klaas.
     
  13. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Nee, is mij verder onbekend Klaas, ik heb alleen de productinfo afbeelding van RC-point waar ik ze gekocht heb. Deze 301 serie heb ik ook voor de Aeronaut TIM die ik ook bouw nu. Daar heb ik het dikke lagerhuis vastgesoldeerd, daar zag ik voorbeelden van bij de modelclub op andere modellen. Dat wordt nog een avontuur hoe dat afloopt, als ik zover ben dat die in het water komt voor de 1e vaar/diepgang test. Deze voor de SMIT ga ik vastlijmen voor de zekerheid.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Afijn, je weet nu wat de bedoeling met die G-ringen is Albert. Vrees dat die in de Tim naar de eeuwige jachtvelden is. Lekker laten zitten zo en de askoker geheel vullen met uierzalf. Dan de as erin drukken en het andere eind dicht houden. Pas als de as niet verder wil de overtollige zalf laten ontsnappen (en opvangen). Bij gebrek aan een G-ring heb ik bij mijn scheepjes tussen de borgmoer voor de schroef en het uiteinde van de askoker een rubber ringetje gemonteerd. De stelring aan de binnenkant zo strak gemonteerd dat je met het draaien van de as net een beetje weerstand voelt. Is dan gegarandeerd waterdicht. Hoe dik is je as? Jammer dat Raboesch bij deze kwalteitsassen en afdichtingen niet wat meer info geeft. In mijn 1:1 zeilboot had ik op de schroefas een rubberen Volvo afdichting met daarin 2 lipseals. Er waren duidelijke instructies bij voor de montage en in gebruikstelling. Inclusief een paar cc vet om aan de lipseals te smeren tegen drooglopen en verbranden. In het water moest de askoker en afdichting ontlucht worden door erin te knijpen. Dan wist je zeker dat er water tegen de lippen stond om te smeren en te koelen. Het achterlager bestond uit een bronzen bus mer daarin een 12 cm lange rubberen bus met langsgroeven. Water is een perfect smeermiddel voor rubber. Na ongeveer 2.500 draaiuren de ruberen bus uit het achterlager vervangen. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Hakje zit eronder met ieder 2 M1.6 boutjes.
    Nu nog naar de spuiterij,..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Marc w, Jaap Smith en k-k vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Bij mij zijn de hakken 5 mm breed en met verzonken M2 boutjes van onderaf vastgezet. Bij één van de boutgaatjes in de plastic straalbuizen was de schroefdraad al eens gesneuveld. Met een langer boutje vanuit de binnenkant van de straalbuis met de soldeerbout een verwarmd messing M2 moertje in het plastic geduwd. Je ziet ook nog het rubberen ringetje tussen borgmoer en askoker. De foto is uit 2021 en de anodes nog niet geplaatst. Gr. Klaas.

    20210507_130543.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2023
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  17. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Zo, de verf zit erop. Bij het maken van deze foto, zag ik dat 1 anode op de zeebodem ligt. Maar dat is niet zo erg. Als de servo stangen weer gemonteerd zijn ga i weer verder met de Aronaut TIM.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Netjes hoor Albert! En een echt schip verliest ook wel eens een anode. Komt vanzelf weer een stukje alu voorbij op de werkbank. Gaat in één karwei mee als je Tim aan het aankleden bent. Succes ermee! Hier het BB roer er even af. Gisteren een vreemd stuurgedrag en bleek dat de roerkoning niet meer goed vast zat. Beetje eigen schuld. Bij gebrek aan materiaal de roerkoningen gemaakt van 3 mm rond uit een langschalmige ketting. Te kort om door het roer te steken. Dan maar tot halverwege en onderin de taats van 2,5 mm lasdraad. Indertijd vastgelijmd met CA-lijm. Hopelijk zit het nu met 2K-lijm beter vast. En zo wordt even gauw op termijn afgestraft en heeft de werf iets te doen. Doe het maar af als garantie. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2023
    Herby63, Gerrit-Jan en Albert van Loon vinden dit leuk.
  19. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ben er weer
    Jongens jullie weten niet hoeveel kracht er op die lagers komt te staan vooral op de flappen van de Becker roer en de schroef als b.v de schroef maar een klein beetje uit balans is gaat deze trillen dat komt op de schroef as lager terecht
    Ook is dat het zelfde bij het roer als je aan het varen bent en het roer heeft een beetje speling na een tijdje krijg je steeds meer
    Ik heb op een duwbootje gevaren dat was twee maal 250 pk ook met Becker roeren na een aantal jaren werden deze er afgehaald zoveel speling kwam er op te zitten
    Dat trillen was bij de 1800 klasse ook behoorlijk voor al als je met de twee schroeven een vooruit draaide en de ander achter uit draaide en vooral als je dat met veel vermogen deed
    En dat doet het ook maar wel in mindere maten bij modelbouw je kan het meestal zien aan de mast die gaat dan trillen
    gr Tom
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Allemaal heel herkenbaar Tom. Het binnenschip waarop ik van mijn 10e tot 21e jaar woonde en later ook werkte had een 250 PK Bolnes. Het schip had aanvankelijk maar één roer, dat later is vervangen door twee kleinere. Stuurde prima, maar de smering schoot tekort. Er was helemaal geen smering naar de lagers van de trekarmpjes tussen de stomp van de oude roerkoning en de pennen op de roeren. Er zaten nylon bussen in de lagers en men dacht dat er genoeg smering was door het omringende water. Maar binnen de kortste keren ruimte en klapperen. Varend nog niet zo erg, maar stillliggend geen gehoor.
    Bij mijn Smit Finland hoor ik ook protesten als de schroeven tegen elkaar indraaien en het roer aan boord wordt gelegd. Met de krachten op de roeren valt het wel mee. Per schroef wordt er 750 gram stuwdruk geproduceerd en de meeste kracht op de roerkoning levert de flap aan het roer. Bij roer aan boord deels naar achteren en deels opzij. Trillen is helemaal funest voor de levensduur van lagers. Mijn mast trilt niet erg want om de verstaging strak te houden zit er een veer aan het voorstag. Toch leuk dit soort bijdragen in de vorm van praktijkgevallen. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina