Ik heb eerder een bouwverslag van een reddingboot bijgehouden, de Koningin Juliana. Nu ga ik een bouwverslag bijhouden van een RC zeilboot. Ik heb ervaring met de bouw van RC modelboten, maar nog helemaal geen ervaring met RC zeilboten. Ik vind experimenteren leuk en ik wil met deze zeilboot ervaring opdoen m.b.t. RC zeilen.
Een bouwpakket wil ik niet. Ik wil zelf wat te bedenken hebben qua constructieve oplossingen. Maar het leek me wel verstandig om enige houvast te hebben. Na wat rondsnuffelen heb ik bij de NVM een tekening gekocht:
Ik was op zoek naar een slank en klassiek uitziend model, domweg omdat ik dat mooi vind. De lengte moest zodanig zijn dat het model nog te vervoeren zou zijn dwars op de achterbank van een auto. Met 1,15m gaat dat wel lukken. Het model heeft wel wat weg van de J-klasse vormgeving.
Ik gebruik eigenlijk alleen het spantenplan (knikspant) en het algemeen plan. De constructiedetails in de tekening volg ik niet.
Als bouwplank werd een stuk kanaalplaat gebruikt. Het was een noodgreep, maar het werkte prima. De spanten werden er met smeltlijm uit een lijmpistool op vastgelijmd:
Uiteindelijk blijven alleen de spanten die holtes erin hebben in de romp zitten, de rest gaat er weer uit. Tussen de permanente spanten zit en soort "kielkast" voor de uitneembare kiel.
De spanten werden onderling verbonden voor meer stijfheid. Ik heb geen kielbalk gebruikt, gewoon om te proberen of het zonder ook lukt. De huidplaten (1,5 mm triplex) erop:
In de glasweefsel met epoxy gezet:
De huidplaten waren alleen aan de "permanente spanten", de boeg en de spiegel verlijmd. Het was een kwestie van de verfschroeier op een paar plekken richten en toen kon de romp van de bouwplank worden getild. Hennegatskoker erin:
En met een 3D geprint roer ziet het er dan zo uit:
Ook de binnenzijde van de romp heeft een laagje glasvezel met epoxy gekregen. De tekening voorzag een kiel zoals een J-klasse dat heeft, maar ik wil een "zwaard" met onderaan een bulb. Ik denk dat een vrij kort zwaard (de koorde) de boot wendbaarder maakt. Daarnaast heb ik de mogelijkheid om het zwaard t.o.v. de romp naar voren of achteren te plaatsen. Dan kan ik het drukpunt dus verplaatsen. Maar eerst de bulb: ik heb een bulbvorm 3D geprint en daarvan gipsen mallen gemaakt:
Met mijn trouwe Enders benzinebrander uit 1959 werd het lood gesmolten:
En dit is het idee:
De loodhelften zijn op stukken messingplaat gelijmd. In de onderste helft is M6 draad getapt. Daarin zitten M6 draadeinden. De bovenste helft kan over die draadeinden schuiven. Ook de zwarte (3D geprinte) delen schuiven over de draadeinden. Het bovenste deel vult de kiel-kast van de romp. Ik kan door een ander vulstuk te printen de kiel naar voren of naar achten plaatsen t.o.v. de romp. Ook kan ik met meer of minder vleugel-profiel afstands-stukken (en langere/kortere draadeinden) de diepte van de bulb veranderen. Eventueel kan ik zelf de bulb verzwaren door tussen de loden onder- en bovenhelft extra lood te plaatsen.
Wordt vervolgd!
.
Een bouwpakket wil ik niet. Ik wil zelf wat te bedenken hebben qua constructieve oplossingen. Maar het leek me wel verstandig om enige houvast te hebben. Na wat rondsnuffelen heb ik bij de NVM een tekening gekocht:

Ik was op zoek naar een slank en klassiek uitziend model, domweg omdat ik dat mooi vind. De lengte moest zodanig zijn dat het model nog te vervoeren zou zijn dwars op de achterbank van een auto. Met 1,15m gaat dat wel lukken. Het model heeft wel wat weg van de J-klasse vormgeving.
Ik gebruik eigenlijk alleen het spantenplan (knikspant) en het algemeen plan. De constructiedetails in de tekening volg ik niet.
Als bouwplank werd een stuk kanaalplaat gebruikt. Het was een noodgreep, maar het werkte prima. De spanten werden er met smeltlijm uit een lijmpistool op vastgelijmd:

Uiteindelijk blijven alleen de spanten die holtes erin hebben in de romp zitten, de rest gaat er weer uit. Tussen de permanente spanten zit en soort "kielkast" voor de uitneembare kiel.
De spanten werden onderling verbonden voor meer stijfheid. Ik heb geen kielbalk gebruikt, gewoon om te proberen of het zonder ook lukt. De huidplaten (1,5 mm triplex) erop:


In de glasweefsel met epoxy gezet:

De huidplaten waren alleen aan de "permanente spanten", de boeg en de spiegel verlijmd. Het was een kwestie van de verfschroeier op een paar plekken richten en toen kon de romp van de bouwplank worden getild. Hennegatskoker erin:

En met een 3D geprint roer ziet het er dan zo uit:

Ook de binnenzijde van de romp heeft een laagje glasvezel met epoxy gekregen. De tekening voorzag een kiel zoals een J-klasse dat heeft, maar ik wil een "zwaard" met onderaan een bulb. Ik denk dat een vrij kort zwaard (de koorde) de boot wendbaarder maakt. Daarnaast heb ik de mogelijkheid om het zwaard t.o.v. de romp naar voren of achteren te plaatsen. Dan kan ik het drukpunt dus verplaatsen. Maar eerst de bulb: ik heb een bulbvorm 3D geprint en daarvan gipsen mallen gemaakt:

Met mijn trouwe Enders benzinebrander uit 1959 werd het lood gesmolten:

En dit is het idee:

De loodhelften zijn op stukken messingplaat gelijmd. In de onderste helft is M6 draad getapt. Daarin zitten M6 draadeinden. De bovenste helft kan over die draadeinden schuiven. Ook de zwarte (3D geprinte) delen schuiven over de draadeinden. Het bovenste deel vult de kiel-kast van de romp. Ik kan door een ander vulstuk te printen de kiel naar voren of naar achten plaatsen t.o.v. de romp. Ook kan ik met meer of minder vleugel-profiel afstands-stukken (en langere/kortere draadeinden) de diepte van de bulb veranderen. Eventueel kan ik zelf de bulb verzwaren door tussen de loden onder- en bovenhelft extra lood te plaatsen.

Wordt vervolgd!
.