LF-109 Pionyr

Een paar dagen geleden heeft testpiloot Rob de eerste twee vluchten met de Pionýr gemaakt.

Conclusie eerste vlucht: hij is erg neuslastig.

Accu verplaatsen was ter plekke erg lastig, dus een paar kleine magneetjes aan de kwiklinks van de kielvlakken bevestigd.

Tweede vlucht: goed.

Er moeten nog wel een paar dingen een beetje getweaked worden (oa. verplaatsen accu), en daarnaast ook de afstelling van de struts.

Daar was ik net mee bezig; nr. 1 zat een beetje scheef en blijkbaar heb ik daar te hard aan gebogen: pats.

upload_2025-3-18_16-44-49.png


upload_2025-3-18_16-45-9.png


Dat is niet zo mooi . . .

Geen idee hoe dit stuk fietsspaak (?) in de vleugel vast zit.

Durf er niet te hard aan te buigen of te draaien; stras krakt de hele vleugel in (uit?) mekaar.

(De bouwer is er volgens mij sowieso van uitgegaan dat er nooit iets stuk zou gaan.

Zie de inbouw van de aileron servo:

upload_2025-3-18_16-44-10.png


De grote vraag is: wat nu?

De aluminium vleugelverbinder is 3 x 18 mm.

Is vliegen (in Kampen! :)) zonder de struts verantwoord?

(Spanwijdte is 2,25 m.)

Even de bouwbeschrijving in de FMT er bij gezocht:

upload_2025-3-18_17-0-31.png


Dus.

Vooralsnog: weg ermee.


jan.
 
Laatst bewerkt:
lukt het niet om hem weer op het resterende stukje draad te schroeven? al is het maar een paar gangen, ze zijn toch niet functioneel
 
lukt het niet om hem weer op het resterende stukje draad te schroeven?

Vleugels liggen in de auto, beneden in de parkeergarage, zal straks eens kijken.

MAAR, dan zou ik het stuk dat nog in het centrale deel van de spanner zit, er uit moeten krijgen.

En da's nog niet zo eenvoudig . . .

(Liep vrij zwaar.)
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag zelf met de Pionýr gevlogen.

Ja, best wel een leuk ding!

Geen super-orchidee, uiteraard, maar zonder de struts is de glijhoek aanzienlijk verbeterd!

Ik had 'm zaterdag graag voor-gevlogen, maar met de huidige vooruitzichten denk ik dat ik pas . . .


jan.
 
Bertus, serieus: wat heb ik je aangedaan dat je de laatste eindeloos aan het sarren bent?

Zeg het, of stop er anders mee.



Vwb. de wind: ik baseer me op Windfinder en dit schema:
upload_2025-3-21_8-50-16.png

upload_2025-3-21_8-51-4.png


Tot 13.00 windkracht 5 Bft, met vlagen tot 6 Bft.

Richting 16.00 wordt het beter.

Waarschijnlijk hebben jullie (Hein) andere informatie?

Als het beeld niet anders wordt, zie ik er vanaf.

Of kom kijken om te zien hoe het de piloten die het wel aandurven vergaat.


jan.
 
Dat is appart want ik kijk op buienradar.
Daar geven ze windkracht 2 op na 2 uur.
Vandaar dus mijn reactie.
Ik dacht als je 2 al te veel vind kan je beter stoppen.
Er zit dus veel verschil in de berichten blijkbaar.
 
Back
Top