Roto 35Vi

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Vincent, 18 jun 2006.

  1. Vincent

    Vincent

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Herk-De-Stad (Belgie)
  2. Vincent

    Vincent

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Herk-De-Stad (Belgie)
    Niemand?
    Ik denk wel dat het goede moteren zijn maar hij trilt toch wel veel op die lage toerentallen zoals je in het filmpje kan zien (ik moet het opslaan om het te kunnen openen). Wat is jullie gedacht hiervan?
    Ik zou me deze motor binnenkort willen aanschaffen voor op een acrobatic kist van 6 kg. Of heeft iemand andere motor suggesties?
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zoals ik je al eerder heb verteld zijn het prima motoren. Ook stationair hebben de motoren weinig trillingen, althans de gewone 35 en 25 weet ik het zeker van omdat ik de 25 2x zelf heb, en de (gewone, dus niet de Vi)35 verschillende keren bij anderen heb zien draaien.

    Grt.
     
  4. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    nou er is keuzen genoeg he : zenoa, 3w, DA maar dan moet je de 50cc nemen want DA heeft volgens mij alleen de 50 100 en 150 cc mvvs zdz moki noem maar op .
    De trillingen hoeven niet zlef uit de motor te komem natuurlijk geeft deze trillingen maar kan ook aan de prop ligen dat ze die niet goed hebben uit gebalanseert maar hij trilt voral met laag toeren tal, het kan ook zijn dat die plank waar de motor op staat dat dat geen stevige plank is.
    Grt.
     
  5. Je kan ook een mvvs 35 cc nemen. Die is 350 euro met resopijp, goedkoper dan de roto. Wel iets zwaarder, maar niet veel.

    Ik vind het ook wel een dun zwabberplankje waar die meneer de motor op heeft staan.
     
  6. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Ik ben ook op zoek naar een 35cc benzine. De MVVS is zeker goedkoop, maar is hij wel betrouwbaar? En hoe zit het met die pijp en 3D vliegen? Evenveel power als een 35 roto? Die onzekerheden weerhouden me een beetje van de mvvs.
     
  7. Cristiaan vis heeft een 35cc mvvs op zijn emhw funtana.
    En hans meij (schrijf je dat zo?)heeft er volgens mij ook een.
    Ik weet niet of die ook de mvvs pijp gebruiken. Misschien kan je ze er over pb'en.
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    heej!

    jep, mvvs 35 met reso pijp (de standaard van mvvs). Over die pijp, is een prima pijp, je kunt serieus een kracht toename merken bij ongeveer 3 kwart gas, pak hem beet 5500 rpm. Echter, hij is niet stil. Mocht je een stille willen, dan denk ik dat je voor een krumsheid pijpje moet gaan, maar ja, die zijn dan weer ruim 2x zo duur. Wat betreft het gas respons. Die is prima met de pijp, zoals ik zei je kunt duidelijk de werking van de pijp waarnemen, en deze met bv een unster en een 5 puntsgas curve netjes recht trekken zodat de trekkracht redelijk lineair verloopt met de gasknuppel. Wat betreft 3D, daar kan ik je niet veel over vertellen. Behalve uit de theorie dat je daar beter een methanol motor voor kunt hebben door het hogere specifieke vermogen (lager gewicht, hogere calorische waarde brandstof). De OS 160 is een gedegen zo niet overtreffende concurrent van de mvvs 35. Maar ja, benzine is ook wel leuk! Aan het 3D en ben ik nog niet echt toegekomen omdat ik nogal een poosje heb zitten klooien met storingen...en ik nogal nieuw ben in het 3D/freestyle verhaal en ik liever een shocky daaraan verspil dan een funtana...:) maar ooit zal het er van komen en dan zullen we zien hoe die motor presteert. Voor kunstvlucht is de motor zeer prima, loopt netjes, start betrouwbaar (als je de carb een beetje kent) en loopt een laag stationair toerental (exacte getal weet ik niet uit mn hoofd, maar ligt rond de 1500-1800 toeren dacht ik). Op het moment draai ik nu een 20*10 menz en deze doet zo'n 7000 rpm (4% olie, inloop brandstof dus) en trekt zo'n 10,5 kg.

    Al met al, ben ik zeer tevreden al heeft het lang geduurd voordat ik de boel onder controle kreeg in de zin van storing. vooral het vermogen is voor mij impressive! De storing heb ik nog niet kunnen herleiden. Heb alles aan gedaan, servos, ontvangers, stekkers, snoeren, ontstoringen, antenne routes, accus, schakelaars, loszittende boutjes moertjes, staafjes, tot en met Corrien, Pé... noem maar op...

    De trend die ik zie is dat Dubbel super ontvangers het vertikken en een gewoon simpel simprop ppm ontvangertje het puik doet! Ik heb zowel een mpx ipd (9 kanaals) geprobeerd als een nagel neue webra 8DS scan. Beide geven rommel...en dat is geen klein beetje, serieuze storing op een meter afstand met uitgeschoven antenne... Kortom, ik gebruik geen DS met deze setup (funtana)
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik vind de MVVS35 ook een puike motor. Heb aardig wat zitten experimenteren met uitlaten en bochten. Op dit moment haal ik 7700 toeren met een 20*10 MZ prop. Krumscheid 1050 pijp en 25mm bocht lengte 700mm.

    http://home.hetnet.nl/~meijhmb3/projects/biglift/projectsbiglift_ren7.htm

    Overigens is de 45MG op alle fronten beter. Meer vermogen, lichter, weinig trillingen, mooi gas oppakken etc.
     
  10. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Hans, das toch nog zo'n 700 rpm meer...komt dat door de pijp en grotere diameter denk je? soepel hoor!
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Christiaan, de Mejzlik prop is natuurlijk wel wat mindere belasting dan de Menz. Het verschil is dus wat minder groot dan het lijkt. Ik heb zo'n 300-400 toeren gewonnen door van de KS1025 pijp naar de 1050 pijp te gaan. Ik denk dat de KS1025 pijp in vermogen ongeveer hetzelfde doet als de MVVS pijp.
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heej Christiaan, ik vind het toch vreemd dat die DS IPD ontvanger zoveel storingen geeft. Wat mij wel bekend is, is dat er problemen waren met de eerste serie, maar daar kan Corrien je meer over vertellen. Ik heb op verschillende benzinemotoren de DS IPD in gebruik gehad, van 25 tot 100cc, met 0 storing. Omdat ik ben overgestapt op Futaba heb ik nu wel alleen nog maar Futaba PCM ontvangers in gebruik met mijn benzinekisten, PCM 1024 en PCM 2048 (G3).

    Grt.
     
  13. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Hans, jep daar heb je gelijk in, die mejzlik is wel wat beter ja...

    Alex, ja ik snap er ook gans niets van. De IPD is bij Corrien op visite geweest wat niets heeft opgeleverd (hij is ook niet van de eerste serie) dan een 20,- armer...
     
  14. Vincent

    Vincent

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Herk-De-Stad (Belgie)
    Valt er ook wat 3D te vliegen met die MVVS zonder pijp of moet je absoluut een pijp hebben om genoeg vermogen te hebben? Is de roto 35Vi dan niet beter om 3D te vliegen zonder pijp? De roto levert met de standaard pot zo'n 9,5 a 10 kg trekkracht is dit voldoende op een kist van 6 kg om alle figuren en 3D mee te vliegen?

    groeten, Vincent
     
  15. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Vincent,

    Je zal weinig mensen kunnen vinden die beide moteren geprobeerd hebben met en zonder pijp en daarmee 3D vlieg-tests gedaan hebben.
    Je kan dus net zo goed vragen wie sterker is, Superman of Spiderman.

    In zijn algemeenheid zijn beide motoren relatief zwaar. Deze wil je combineren met een lichte kist (6kg) voor 3D werk.
    Juist hiervoor zijn er betere opties. MVVS45, de nieuwe BME55 (900gr!!) etc.

    Groet,
    Hans
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik weet niet welke kist je voor ogen hebt, maar als ik nou toch een uitspraak moet doen dan is het deze:

    Met beide motoren zal het niet mee vallen om onder de 6kg te blijven. Met een restrictieve uitlaat, zoals een potje in de motorkap, zullen beide motoren niet het vermogen hebben dat jij je voor ogen hebt om comfortabel te 3D'n
     
  17. Voor welk vliegtuig zoek je een motor?
     
  18. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Vincent en ik zijn van zin om hetzelfde toestel te kopen, een Velox Revolution II met spw. 2m20. Op de website van de fabrikant is een filmpje te zien van zulke kist uitgerust met de Roto 35VI. (www.oriononline.cz). Het zou dus moeten kunnen voor zo'n 6 kg.
    Maarja, welke motor...? Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Een DA50 of MVVS 45 zouden zeker goed zijn, maar de prijs is zo'n 200€ hoger dan de roto of de mvvs, indien je het uitlaatsysteem erbij rekent.

    edit: over de toestellen zal wel een nieuw draadje geopend worden wanneer het zover is. Dus dit draadje gaat over de motoren aub :D
     
  19. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Ik denk dat nog een punt waarom de mvvs 45 en da (en ook de bme) beter zijn is naast het gewicht ook de plaatsing van de carborateur. Natuurlijk ook de lompheid van de zuiger; de massatraagheid veroorzaakt door een zware zuiger vraagt natuurlijk ook arbeid... Voor het 3d werk heb je veel transitities in gevraagde trekkracht en rpm. Bij bv de mvvs 35 is de weg van de carborateur naar de cilinder langer dan de weg bij bv de DA waarbij het mengsel direct de spoelpoorten in gaat. Bij een transitie van bv halfgas naar volgas, moet ieder brandstof deeltje als een gek versneld worden door het grotere aanbod van deeltjes... en dat nog wel door een roterende buis met twee keer een 90 graden bocht erin. Het werkt dat wel, en prima ook, maar als je top of the bill wilt hebben, gaat naast het gewicht ook de plaatsing van de carb dus meespelen in het ontwerp.

    Ik zelf vind idd 200 euro ook veel, en je kunt je gek laten maken door sites als flyinggiants waar het beste en vooral duurste niet goed genoeg lijkt, maar tot nu toe bevalt mijn mvvs prima en is de toegevoegde waarde van dat ietsje meer prik geen 200,- waard nog...al lonkt het natuurlijk wel :) blijft mooi spul he :)

    mijn 2 cent
     
  20. ZDZ 50 zou ook kunnen maar die is bijna even duur als een DA 50.

    Een GF-45i is volgens mij even zwaar als een mvvs 35 en toch 10 cc meer, Drestar heeft er binnekort een als het goed is. Die motor wordt geimporteerd door jamara.

    Of een brilelli 46. met uitlaat en magneetontsteking is die 240 dollar=190euro. Ze hebben hem ook met elektronische ontsteking.
    http://www.scottellingson.com/brillelli_003.htm

    Binnekort hebben ze daar ook een 54cc.
     

Deel Deze Pagina