Austria 'Elefant' II

Voor ik met het bouwverslag begin, eerst nog wat info over het origineel,

Ik vond op Retroplane de nodige info, Thomas had een prachtig stel foto’s afgelopen januari op Retroplane gezet, ik sluit er een paar bij.


Küpper_Kü_4_Austria_Elefant_glider_L'Aerophile_January_1931.png


Ku-9_164.jpg



Ku-2_870.jpg


Heel veel ribben!, Als ik het goed zie zijn dit de midden stukken van de 4 delige vleugels, 9.3m per stuk, de tippen van 5.5m moeten er nog aan !

Ku-16_789.jpg


Een kleine week geleden stond er dus zomaar een driekwart afgebouwde Elefant (Ku4) bij mij op zolder. Dat was even bijkomen, zoiets als wat, waar, hoe? Maar kennelijk vind ik dat leuk.

Deze (extreme) kist heeft niet zoveel gevlogen, 30 meter spanwijdte en een kleine 500 kg, niet echt handzaam, het model heeft daar minder last van. De Ku 4 of Elefant (hij was grijs, zwaar, groot en 2 kielvlakken, zodoende ) is bij het vliegen in de wolken (met minimale instrumenten en eigenlijk geen remklappen) stuk gegaan, de piloot met parachute veilig geland. De kist was echt stuk, wel een gedurfd projekt.

Toen ben ik eens rustig voor het bouwwerk van Raymond gaan zitten, wat netjes gebouwd en wat een gepuzzel! De tip ribbetjes zijn echt piepklein, Nogmaals complimenten Raymond!

Waar te beginnen?

Na bestudering van foto’s en de FMT tekening (die Raymond erbij deed) heb ik eerst de neusklos in vorm geraspt.


IMG_4205.JPG


Toen de voorkant van de nek, de foto’s waren verschillend van de FMT tekening en ik maakte hem wat rechter op. Binnenin de rompneus maakte ik wat plankjes met ruimte voor ballast, de ontvanger accu en de ontkoppel servo.


IMG_4209.JPG



Ook de kern van de schaats van 2X 8mm balsa, niet geveerd, laat ik het simpel houden. Later komt er 0.6mm triplex buiten tegenaan en dan de schaats zelf.

IMG_4208.JPG


De piloot gepast, die hoort er diep in te zitten. wel een klein kopppie in die enorme kist

Ku4 2.jpg


Vincent.
 
Ik ging verder met de rompneus, 0.6 mm triplex een beide zijden van de schaats en de onderste “gangen” van de bootromp.

IMG_4214.JPG


IMG_4215.JPG


Als de romp geglast is ( met 25gram weefsel) komt de schaats zelf erop.

Het stabilo bevestigings plankje met houten afstandbusjes zodat de romp daar niet gekraakt wordt met het aandraaien van de boutjes.

IMG_4213.JPG



Langzamerhand kreeg ik meer voeling met de constructie. Het viel mij op dat in het ontwerp (tekening van de FMT) de vrij dunne staartboom van balsa was bedacht. Een sterke neus, grote vleugel en een stabilo met 2 kielvlakken met een balsa verbindingstuk samen met mijn landingen, ik was bang dat vrij makkelijk zou breken.

Ik besloot daarom 4 “liggers” van glasroving te maken. Met een apart gemaakt schuurblokje vier 5 X 1 mm gleuven geschuurd, een goede oefening voor mijn spieren…..

IMG_4212.JPG


Voor-geimpregneerde roving draden (4 per groef) en verankerd aan stevige punten in de romp neus

IMG_4217.JPG


Dit gaf mij een wat geruster gevoel.

Daarna de cockpit. De vlieger (Kronfeld dus) kon via een luik instappen, daarna kwam alleen de bovenste helft van zijn hoofd boven de romp uit. Het instrumenten paneel(tje) zit heel dichtbij!

Weer mooie foto’s van Thomas

Ku-10_162.jpg


Ku-102_187.jpg





Na het nodige plak en schuurwerk ziet het er zo uit.



IMG_4218.JPG


IMG_4219.JPG


De bovenkant van de romp laat ik voorlopig open, zodat ik er nog bij kan, eerst de vleugels met servo’s afbouwen.

Vincent.
 
Back
Top