spannen met folie of balsa?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door dennisk, 6 jul 2006.

  1. dennisk

    dennisk Guest

    Ik heb een vraag...

    welke afwegingen en voors en tegens zijn er bij het bepalen of je een vleugel bespant met folie of beplakt met balsa? Hoe zit het met gewicht?
     
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik doe het beide, folie is iets glader, en balsa beschilderbaar en soms sterker.

    Maar mijn zwever heeft een complete balsa vleugel en is toch bespannen, en het bespannen weegt niet zo veel vind ik.
     
  3. Alleen folie is lichter, maar de meeste beplankte vleugels zit ook nog folie op, omdat het dan gladder is.

    Bij de meeste vliegtuigen is het deel voor de hoofdligger beplankt zodat het profiel overal hetzelfde is. Anders gaat de folie doorhangen. Achter de voorlijst zit dan geen beplanking, maar daar hangt de folie niet zo door. Ook komt daar geen vliegwind op, de vliegwind zorgt ervoor dat de folie nog meer doorzakt.

    Maar indekking maakt de vluegel ook veel sterker. Dat is ook wel een belangrijke reden, daarom worden piepschuimvleugels ingedekt.
     
  4. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja Denninks folie of indekken met balsa dat is een vraag die ik mij zelf ook vaak stel.
    In ieder geval is het zo, als het om een schaalmodel gaat is indekken de beste keus want je krijgt een strakker geheel zoals bij het orgineel en met folie zie je altijd de ribben, bovendien laat het licht door en dat is tijdens de vlucht ook niet zo mooi.
    Daar komt nog bij dat als er onderdelen op de vleugel zijn gemonteerd b.v. motor gondels enz. dan is dat met folie altijd een heel gepruts.
    En of het gewicht nu zo'n grote rol speeld dat betwijfel ik.
    Hopelijk heb je hier iets aan of word het nog moeilijker :lol:
    Groeten Jan
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een nieuw produkt?
    Moet het (goed) vliegen? Dan altijd!
    Wat sterkte/torsiestijfheid versus gewicht kan geen plastic folie het opnemen tegen de papier/zijde combinatie of puur mylar met daarover 2k autolak. Maar ja, 't is wat meer werk.
     
  6. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hij bedoelde de naam van de poster van dit draadje....

    dennisk..
     
  7. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja Bruno, als je niet met een naam ondertekend kan ik alleen maar de naam van het plaatje noemen, maar ik was wel een komma vergeten neem me niet kwalijk.
    Wat dat gewicht betreft bedoel ik het verschil tussen folie of schilderen wat volgens mij niet zo groot is.

    Jan.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Oei! Ik was de :wink: vergeten.
    Ik vind die schuilnamen trouwens ook helemaal niks.

    Wat betreft het gewicht, de meeste modellen die ik zie hebben last van overgewicht. Transparante mylar is in zo'n geval niet altijd de mooiste, maar wel de beste oplossing.....
     

Deel Deze Pagina