"Step by step" Buggy kap

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door DEÎFIED, 22 jun 2006.

  1. DEÎFIED

    DEÎFIED Guest

    Onlangs heb ik op een ander forum een "step by step" geplaatst van kap die ik had gespoten en het leek mij een leuk idee deze ook hier te posten.

    De kap die ik heb gespoten is een X-Citer body van Parma.
    Om mee te beginnen ga je bepalen waar de uitsparingen moeten komen voor bijvoorbeeld de motor en uitlaat.Heb je dit gedaan dan kan je de body gaan trimmen.Hiervoor maak ik gebruik van een lexaanschaar.
    Wanneer dit is gebeurd dan heb je een goed passende body voor jouw auto.
    [​IMG]

    Nu kan je aan de buitenkant (op de beschermfolie) het gewenste patroon uittekenen.Op de foto is de vlag op het dak nog niet getekend maar dat zie je later.
    [​IMG]

    Wanneer je dit hebt gedaan ga je de body aan de binnekant goed uitwassen zodat hij vetvrij is voor het goed hechten van de verf.
    Als je de kap goed hebt laten drogen ga je de binnenkant goed insmeren met Fasmask. Als dit opdroogt laat het een laag achter die je er later zo af kan trekken. Laat dit goed drogen en herhaal dit een keer of 2-3 zodat er een redelijk dikke laag onstaat.
    Is dit allemaal goed opgedroogt dan ga je met een hobbymesje alle lijnen van het patroon in de Fasmask insnijden.
    [​IMG]
    Hier is de vlag op het dak te zien.
    [​IMG]

    Wanneer je dit hebt gedaan dan is het tijd om te gaan airbrushen.
    Begin altijd met de donkerste kleuren zodat er later geen andere kleuren doorheen kunnen komen.(tenzij dit de bedoeling is)
    Verwijder eerst de Fasmask op de plekken die je het eerste wilt gaan spuiten.Ik ben begonnen met de randen om de vlammen zilver te spuiten.
    Om het zilver een wat mooiere kleur te geven heb ik hieroverheen zwart gespoten.
    Nu ik toch bezig was met zwart heb ik de Fasmask daar verwijderd waar de blokjes van de vlag zwart moesten worden en heb deze gelijk meegespoten.
    [​IMG]

    Hierna heb ik alle Fasmask verwijderd rond de vlammen.
    Met doorzichtig paars heb ik de gedeelten rond de vlammen en ramen die wat donkerder moesten worden gespoten.
    [​IMG]

    De volgende stap is om de rest te spuiten met doorzichtig blauw.
    Op deze foto zijn goed de donkere stukken van het paars te zien.
    [​IMG]

    Om het paars en blauw een metallic kleur te geven heb ik hieroverheen zilver gespoten.
    En heb de Fasmask van de vlammen verwijderd zodat ik hier aan kon beginnen.
    [​IMG]

    Met fluoriserend oranje heb ik de punten van de vlammen dik gespoten en ben naar dun gaan verlopen zodat de volgende kleur hierin meevloeit.
    [​IMG]

    De rest van de vlammen heb ik ingevuld met fluoriseredn geel en heb vervolgens het oranje en geel overgespoten met wit zodat de fluoriserende kleuren wat meer naar voren komen.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de Fasmask verwijderd daar waar de blokjes van de vlag wit moesten worden en gelijk gespoten wat de vlag dan ook meteen afmaakt.
    [​IMG]

    Het enige wat nu nog gespoten hoeft te worden zijn de ramen en nadat ik hier de laatste stukjes Fasmask heb weggehaald heb ik deze gespoten met doorzichtig geel.
    [​IMG]

    Het is aan te raden om de binnenkant te spuiten met Fascoat.
    Dit is ter bescherming tegen vocht en is zeker aan te raden bij brandstofauto's.
    Nadat ije dit gedaan hebt kan je de beschermfolie aan de buitenkant verwijderen en komt er een mooie glanzende body tevoorschijn.
    [​IMG]

    En dit is dan het uiteindelijke resultaat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hoop dat deze "step by step" een beetje duidelijk is en dat ik hiermee toch wat mensen een stapje in de goede richting heb gegeven.
    Als ik nog iets ben vergeten of heb je tips laat het me dan even weten.

    Groeten, Mike
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    jammer dat de ramen geel zijn maar verder ziet het er goed uit!
     
  3. mustang

    mustang Guest

    Duidelijke uitleg hoor
    En het resultaat is ook zeker erg mooi en strak !.. fasmask werkt dan ook super strak, jammer dat het altijd een tijdrovend en vies klusje is !

    Vind de doorzichtig gele ramen juist mooi !

    Groeten,
    Ruben
     
  4. Dit moet een sticky worden. Echt top uitleg :D
     
  5. nou snap ik wat ik altijd verkeerd doe :p, ik moet fasmask kopen.
     
  6. Corally

    Corally

    Lid geworden:
    16 jul 2005
    Berichten:
    1.084
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat ga ik voor mijn volgende kap ook zeker proberen, dat bouwmarkt afplak-tape ben ik een beetje beu aan het raken.

    Maar voor de kap die jij nu gespoten hebt, daar heb je toch eigenlijk geen airbrush voor nodig, het kan dus ook zonder?
     
  7. DEÎFIED

    DEÎFIED Guest

    Bedankt voor de goede reacties. :D

    @ Corally: Voor een goede overgang van kleuren, zoals het vervagen van het oranje in het geel, de donkere paarse accenten en het dun spuiten van de verf heb je toch echt wel een airbrush nodig.
    En het liefst nog een double action zodat je de hoeveelheid verf kan regelen om op deze manier heel dun te kunnen spuiten.

    Ik heb Faskolor gebruikt en dit is acrylverf.(op waterbasis).
    Ik weet niet wat bijvoorbeeld Tamiya verf (spuitbus) doet op de Fasmask.

    Btw: Zo als het uitgelegd staat ziet het er vrij simpel uit, Maar in het goed masken en uitsnijden gaat al een hoop tijd zitten.
    Als je te diep in de Fasmask snijdt zit je al in de body, wat je zowiezo blijft zien en het is gelijk een zwakke plek.
    Ook voor het spuiten zelf zal je de tijd moeten nemen.

    In ieder geval succes ! :wink:

    EDIT : Voor mijn Savage + Boxcover heb ik destijds op dezelfde manier en met dezelfde kleuren gespoten.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Corally

    Corally

    Lid geworden:
    16 jul 2005
    Berichten:
    1.084
    Locatie:
    Vlissingen
    Zozo, ben erg onder de indruk.. :)

    Maar als ik zoiets zou doen dan zou ik de overlopende kleuren weglaten denk ik, dat is toch wat lastig met een spuitbus.

    Nog even iets, dat Fasmask is dat gewoon hard spul als dat opdroogd ofzo?
    Ik heb wel eens vaker een design uitgesneden op een kap en dan denk je dat je de messtrepen erg goed blijft zien maar na het spuiten is het vrijwel niet meer te zien.
     
  9. idd je mag niet te diep snijden, anders krijg je wat ik had gehad, je ligt aan kop in een wedstrijd, finale nogwel. en je krijgt een tik van de rijder naast je. nou ik kon niet meer verder en bleef steken op tiende plek, na een kort inhaalracje 8ste. zonde dat, wat bleek de kap was ingescheurd op een zwakke plek waar waarschijnlijk net iets te diep gesneden was.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoe lang is de droogtijd van bv die 3 lagen fasmask ?
     
  11. DEÎFIED

    DEÎFIED Guest

    Een dag voor het spuiten begin ik met insmeren.
    Ik schat zo'n 4 uur per laag voordat je de volgende laag erop kan smeren.
    Maar ik gebruik altijd een föhn om het sneller te laten drogen. :wink:
    Na de laatste laag erop te hebben gesmeerd laat ik hem zowiezo nog een nacht (+/- 12 uur echt goed drogen)
    Het is droog als je gewoon weer door de hele body heen kan kijken zonder witte strepen te zien.

    @ Corally: Het is niet hard en je snijdt er zo doorheen zonder kracht te zetten. Als je het er aftrekt is het een soort rubber.
     
  12. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Mooi gedaan en goede uitleg!

    Maar smeer jij er maar 3 lagen op? Bij 3 lagen, lukt het mij niet om de fasmask er goed af te trekken. Ik hou steeds kleine stukjes over die niet meegaan. Daarom heb ik mijn laatste kap met 6/7 lagen ingesmeerd. Toen ging het wel goed.
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en slecht eraf oke, maar krijg je het er dan wel afgepeutert ?
     
  14. DEÎFIED

    DEÎFIED Guest

    Ik heb hier echt geen problemen mee.
    Pap elke laag gewoon lekker dik in en na de 3de laag kan het er heel makkelijk afgetrokken worden, maar als de lagen te dun zijn heb je zelfs kans dat je het met je nagels moet lospeuteren ja.

    Heb op deze manier al verscheidene bodies gedaan en nog nooit dit probleem gehad.
     
  15. DiezeL

    DiezeL Guest

    Heey Guys,

    Trouwens DEÎFIED Super Uitleg :lol:
    ik ben van plan ook een kyosho Fw-05s te kopen en dan moet ik ook de body zelf spuiten...

    hoeveel kostte jouw al die verf en de airbrush en de rest? :roll:

    Met vriendelijke groeten,

    DiezL
     
  16. DEÎFIED

    DEÎFIED Guest

    Pff, daar vraag je me wat.
    Je kan het net zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk, maar 1 flesje verf kost €4,90.
    Ik gebruik bij elke body toch minimaal wel zo'n 6 verschillende kleuren, maar met de flesjesverf doe je zeker meerdere auto's.

    Ja, en dan de aanschaf van de airbrush en toebehoren.
    Ik raad je aan om een double action airbrush te gebruiken.Hiermee kan je de hoeveelheid verf die de spuit verlaat zelf bepalen.
    Voor de spuit die ik nu heb betaalde ik destijds ongeveer €170.
    Dit ben je toch al gauw kwijt voor een goede double action spuit.
    Ook gebruik ik een fluisterstille compressor.€350
    Maar je kan ook een gewone gebruiken, deze zijn een stuk goedkoper maar maken wel een kolere herrie. :D
    Zorg er wel voor dat er een vochtafscheider op je compressor zit.
    En dan komen er nog wat losse spulletjes bij zoals bv. een aansluitsetje á €20, houdertje, enz.

    Kortom, het is al met al toch een dure hobby maar het resultaat is er dan ook naar.Ook heb je veel meer mogelijkheden qwa spuitwerk.

    Er zijn ook wel goedkopere setjes op de markt maar laat je wel goed voorlichten en koop bij een speciaalzaak.

    Kijk anders hier eens. Hier koop ik mijn spullen als ik wat nodig heb en ze hebben ook aanbiedingen en 2de-hands.

    http://www.airbrush-services-almere.nl/
     
  17. marcel100

    marcel100 Guest

    :D ik vind het een top uitleg ook voor de beginner.
    kan je jou verhaal niet uitprinten en op verzoek naar de mensen sturen.
    denk dat je er veel er een plezier mee doet.
    wel tegen een kleine vergoeding natuurlijk.
    grt:marcel 8)
     
  18. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Hee DEÎFIED!

    Het is gelukt met drie lagen! Ik heb gewoon bij elke laag lekker dik gesmeerd. Bedankt voor de tip!

    Hier het resultaat.
     
  19. DEÎFIED

    DEÎFIED Guest

    Net kappie hoor. :yes:

    Echt perfect spul dat Fasmask en het scheelt je een hoop tijd en ellende in vergelijking met afplakken.

    Btw: Als je ze spuit voor de verkoop dan kan je ze beter niet trimmen.
    Dan passen ze in principe nog op elke auto.
     
  20. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Thanks!

    Fasmask is echt super :D

    Ik was eigenlijk van plan om deze kap op mijn eigen buggy te zetten. Alleen van de buggy heb ik onderdelen gebruikt. Dus hij is niet meer rijdend. Maar ik had hem wel alvast uitgeknipt. Dusja, niks aan te doen.
     

Deel Deze Pagina