Algemeen Savage Topic

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Mattijn, 26 jan 2006.

  1. Raimond

    Raimond Guest

    Ik ben geen superbasher ofzo,dus geen exstreme jumps,of dat soort ongein. :D

    Maar ik zal ehms een uit elkaar halen,en kijken hoe het met de speling zit,

    En wat is trouwens precies uitshimmen? :oops:

    bij voorbaat dank
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    kijk hier eens voor wat sterkere diff tandwielen. Deze goed uitshimmen (speling opvullen dmv dunne ringetjes aan de binnenkant van het diff) en dan vullen met dikkere siliconen olie en je diff problemen moeten vrijwel opgelost zijn.

    Ook is het belangrijk dat je na een jump niet het gas er vol op houdt tijdens de landing, dit vreet je diff snel op. Gas los op moment van neerkomen.
     
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Wat Burp zegt :D Ik mishandel mijn Savage behoorlijk (daar heb ik hem ook voor gekocht 3,5 maand geleden). Ik moet zeggen dat de Savage absoluut een stevig ontwerp is. Flinke sprongen zijn niet schadelijk, het zijn de landingen :lol: En dan vooral de ongelukkige landingen (als je salto's gaat maken, hillclimbing doet of doelloos een berg opknalt en kijkt hoe je terecht komt). Ik maak mijn Savage ook nooit schoon omdat-ie een paar dagen later toch weer vuil wordt. Alleen rond de vulopening van de tank maak ik schoon om niet al teveel zand naar binnen te krijgen (ondanks filter is voorkomen beter) en het luchtfilter maak ik geregeld schoon.

    Ik heb mijn diffs vervangen door die van NovaRC (omdat de HPI alu diffs niet op voorraad waren) toen deze zodanig versleten waren dat de motor en versnellingsbak wel draaiden maar de wielen niet meer, slechts een ratelend geluid. Voor heb ik 20.000WT olie en achter 50.000WT olie, zodat de voorwielen meer vrije loop hebben en daardoor beter sturen en de achterwielen niet bij het minste geringste spinnen aan de kant waar het wiel los komt van de vloer en daardoor beter optrekt in het zand. Juist het vrij ronddraaien zorgt ervoor dat de kleine tandwielen in het diff gaan draaien, dus dat moet je tot een minimum beperken als je veel in het terrein rijdt. Ook bij alu diff huizen is het belangrijk ringetjes tussen de tandwieltjes en het diff huis te plaatsen. Teveel ruimte zorgt ervoor dat de asjes speling krijgen en zo steeds ruimer gaan bewegen.

    Ook als je op straat of gras rijdt, is het toch verstandig je diffs te controleren. RC-rijden is niks minder dan sleutelen in het klein. Als je de handleiding van HPI goed volgt, dan komt alles goed. Let alleen op de pakking tussen het diff huis en de bevel gear, die is van dun pakkingpapier en kan scheuren. Een nieuwe kopen wordt moeilijk (heb ik nog niet gevonden), creatief fröbelen met een stukje nieuw pakkingpapier van de motorshop werkt ook prima.
     
  4. dikketienes

    dikketienes

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Breda
    Het forum is er om dingen te vragen he.
    Hier een linkje: http://www.madmanluke.co.uk/DB2DAAE...CC5/4A8E3277-D8A6-4BB2-94F7-900DD4D9C3C6.html
    Die legt het wat beter uit.

    Maar het is zeker een probleem wat bij veel savage's voorkomt.
    Ik heb nu een savage X deze diffs moeten ook nog vervangen worden maar daar wacht ik wel mee totdat ze kapot zijn.

    Groeten Dick
     
  5. buism01

    buism01 Guest

    Ja,

    Mijn ervaringen met een X:

    Stevig ding:
    ik heb ook een X en die heeft al de nodige, maar vooral veel onnodige klappen gehad :p Alles blijft heel en op zijn plaats. Mijn X heeft erg weinig onderhoud nodig, al haal ik 'm regelmatig uit elkaar om de zaak schoon te maken en te smeren. ik rij namelijk regelmatig in vrij dik, zwart zand en dat komt echt overal tussen. 8O

    Problemen tot nu toe:
    de mijne heeft 2 spurs opgegeten, daarna de spur/motor goedgezet en ook daar geen last meer van gehad! Hier en daar verlies ik wat schroeven en bouten, maar ook dat is verholpen sinds ik borgringetjes gebruik. Een kleine hint voor savvy's. Doe een stel tierips om de stangetjes van de bumpers. De asjes van de veerarmen worden geborgd via de bumper. Die wil je wel eens verliezen als je de bumper niet bij elkaar knijpt. Als ik niet duidelijk ben.....ik kan wel eens een kiekje posten.

    Mijn ervaring met de 4.1 is wisselend. De mijne draait echt top, maar die van mijn broer was duidelijk minder. Hij heeft de volledige inrij procedure van HPI gevolgd...en ik mijn gevoel.....ahum. Dat betekent....warm -> rijden met dat ding. Ik vermoed zelf dat er iets was met zijn uitlaat. Hij heeft het niet uitgezocht en een 4.6 gekocht. Ik moet wel zeggen dat de motor op dit moment wel erg warm wordt, hij schijnt er geen last van te hebben. Ik ook niet :lol:

    Mogelijke verbeteringen:
    Allereerst, de X is gewoon een stevige bak...alles kan kapot en de manier waarop ik rij....zal het zeker een keer kapot gaan. :oops: Dat is op zich niet erg, aangezien het sleutelen ook een onderdeel is van de hobby......geld uitgeven helaas niet! Ik zou niet zoveel aanpassen aan een standaard X, misschien alleen de kunstof dwarsbalken tussen de TVP's. Gelukkig geven de radiobak, de versnellingsbak en de motor ook veel steun, maar ik zou die steunen graag van alu zien.

    Ik zou, als je wil springen en dergelijke, geen alu onderdelen plaatsen die veel te lijden hebben. De plastic onderdelen zijn echt HEEL erg sterk en hier en daar buigzaam.

    Gezien de motor upgrades en de ervaringen van mensen hier met hun diffs zou ik ook HPI willen aanraden standaard alu diff huizen te leveren bij de X.

    3 bak vs 2 bak
    Ik heb zelf een 2 bak en die heeft het eigenlijk altijd erg goed gedaan. Mijn broer heeft er een 3 bak ingegooid en....ik zou de 2 bak houden! Bij het vervangen van spurs is de nieuwe 2 bak echt geweldig. Dat alleen al is voor mij reden om deze te houden. Maar ook de prestaties van de 2 bak zijn gewoon goed. Mijn broer zal ook de 2 bak er weer op zetten.....dat zegt wel genoeg denk ik!

    Dempers en wegligging:
    Wat kan ik er nog meer over zeggen; ik ben op dit moment aan het experimenteren met demper olie. Mijn X is nogal onderstuurd wat hoofdzakelijk komt door de banden denk ik. Ik ben de originele banden een beetje aan het opgummen. Hierna wil ik voor de Bonz van HPI gaan. Mijn broer heeft die toevallig en de allround grip is vele malen hoger. Ook de bochten stabiliteit is veel beter dan de stock bandjes.

    Ik heb nu een vrij zachte voorkant en een harde achterkant. Dat zou m een beetje moeten helpen. Ook heb ik m ongeveer een centimeter verlaagd, ook dat helpt 'm in de hoeken.

    Mijn ervaringen tot nu toe....waren dit....leuk dat er andere mensen met een X zijn....


    Ik zal eens kijken of ik een kiekje van de mijne kan plaatsen


    Marc
     
  6. DEÎFIED

    DEÎFIED Guest

    En niet te vergeten: " Wheelies zijn ook niet bevordelijk voor de levensduur van je diffs." :mad:
     
  7. buism01

    buism01 Guest

    hehe...zoals beloofd wat kiekjes van mijn X:

    Tierip om de steunen van de bumper om je ophangingasjes niet te verliezen:
    [​IMG]

    Mijn X:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [/img]
     
  8. Raimond

    Raimond Guest


    En laat ik dat juist leuk vinden,lol :D Bedankt voor de tip in ieder geval
     
  9. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    Wel geuwelijk hoor die porsche, maar ik vind de standaard kap toch het mooist...

    Even een vraagje:

    Als ik geld over heb, JAA GELD OVER :p
    Wat raden jullie mij dan aan als tuningparts voor de savage X. dus welke staat het mooiste, of welke zorgt dat de prestaties of levensduur beter worden. Of welke parts hebben gewoon heel veel mensen?

    Zomaar eens wat vraagjes..
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Wheelies zijn op zich niet schadelijk voor je diff. Alleen de bevel gears (van de aandrijfas naar het grote tandwiel op het diff huis) draaien als het goed is rond. De satellietwielen (kleine tandwieltjes) in het diff staan gewoon stil, ze draaien met het hele diff huis rond. Deze gaan pas draaien als het ene wiel minder grip heeft dan de ander of een kleinere/grotere draaicirkel heeft. Juist daarom moet je dikke olie nemen, dan draaien ze niet bij het minste geringste. Als je veel vermogen er op los laat (bijv. een 4.6 motor) is de kans op wielspin groter en zul je nog dikkere olie moeten nemen. Er bestaan zelfs diff locks om alles in het huis te blokkeren. Kun je vreselijk goed mee driften of het asfalt. 8)

    Bochten, hard remmen (stoppies met alle 4 de wielen geblokkeerd) en scheef landen na een jump zijn wel funest voor je diff. Voor bij landen zijn de klappen op de kleine tandwielen enorm. Die krachten kunnen zo oplopen dat de tanden eraf springen (zie eerdere foto's).
     
  11. buism01

    buism01 Guest

    Hehe, ik vind ook de standaard niet gek, maar dankzij wat.......minder goede landingen...is die...hoe zal ik het zeggen....niet zo mooi meer!

    :oops:


    Mijn kleine toevoegingen aan mijn X:

    Boutjes
    Ik heb alle standaard boutjes vervangen (niet de plasticschroeven) door 12mm M4. Hierbij gebruik ik nu veerringetjes (je kent ze wel…de ringetjes die doorgeknipt zijn.) Sinds die tijd mis ik geen enkele bout meer.

    Tie rips
    Zie mijn kiekjes hierboven

    Ander rem/gas systeem
    Google maar eens op OFNA brake throttle
    Het probleem met de standaard constructie is de veer die feitelijk alle kracht van je servo wegneemt. Ik heb nooit goed kunnen remmen met de HPI constructie. Met deze constructie klapte ik direct voorover!

    Dual brake
    Ik heb de dubbele remschijven geïnstalleerd, maar met de vorige aanpassing is dit niet eens echt nodig

    Stuurservo
    Ik ben niet zo kapot van de standaard servo’s en daarom heb ik deze vervangen door een andere. Op zich is dit nu geen groot verschil, aangezien de standaard banden ook niet dramatisch veel grip hebben.

    Alu dempers
    Vind ik eigenlijk een compleet zinloze toevoeging aan mijn X, behalve dat ik nu mijn voorveren slapper kan zetten dan mijn achterveren. Dit heeft geleid tot een meer oversturende auto. De X blijft alleen behoorlijk onderstuurd. Ik zou veel eerder andere banden kopen bij de X. Daarvan is het resultaat echt vele malen groter. (mijn broer heeft de standaard banden vervangen en heeft daardoor een veel stabielere X)

    Banden
    Ik ben van plan om andere banden te kopen voor mijn savvy. Ik zit zelf te denken aan Bonz van HPI. Dat zijn goede allround banden die veel minder roll hebben dan de standaard X banden. Betekent concreet meer grip en een hogere bochtensnelheid

    Ultieme upgrade
    De ultieme upgrade is gewoon een andere motor installeren op je X. De standaard 4.1 is een geweldig ding, vind ik. Maar mocht je echt een stuk rapper van A naar B willen, dan zul je een andere motor moeten kopen. Dit is alleen een behoorlijk investering. Mijn broer heeft een HPI K4.6 gemonteerd en het snelheidsverschil is zichtbaar. Ik vind het alleen de 175 Euro niet waard. (zo groot is dat verschil nou ook al weer niet) De LRP / STS oplossingen schijnen nog meer van leer te trekken. Koop dan direct een stel alu diff huizen, aangezien de behoorlijk op hun donder krijgen.
     
  12. Raimond

    Raimond Guest

    Met wat voor gloeiplug,rijden jullie met het huidige weer eigenlijk,een 4?
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Een 4 of 5. Met de huidige temperaturen kan je weer de 4 gebruiken.
     
  14. buism01

    buism01 Guest

    Ik zie weinig verschil in temperatuur...of performance! Nog sterker, mijn motor draait eigenlijk altijd wel hetzelfde

    Geen idee waarom eigenlijk

    (Ik zal er nog eens opletten)
     
  15. alfaracer

    alfaracer Guest

    weer een nieuwe Savage 8O de XXXXXL :lol: :lol:

    [​IMG]
     
  16. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    En die man die ze op marktplaats aanbied? Hij maakt ze zelf voor 17,50 incl verzenden. Is dat ook wat?

    LINK
     
  17. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Daar halen de meeste ze denk ik vandaan. Zijn prima. Je kan ze zelf ook maken, is niet moeilijk. Een paar spaken en wat stoppertjes met veertjes , een goede tang en wat freubelen.......
     
  18. Ferry

    Ferry Guest

    @CEN TR4, Ik heb die van marktplaats er nu ruim een week opzitten en bevalt me tot nu toe prima (wel in combinatie met de dubbele schijven).
    Levering bij mij binnen twee dagen per post dus volgens mij is Ton - zo heet de beste man - ook wel betrouwbaar.
     
  19. Daanos164

    Daanos164 Guest

    buism01

    zou je een betere foto kunne sturen wat je bedoelt met die tairaps om iets bij elkaar te houden BVD
     
  20. Sadiek

    Sadiek

    Lid geworden:
    9 jul 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Huizen
    Hier heb ik hem ook gekocht en ik kan het je alleen maar aanbevelen, want het werkt geweldig en de service is ook goed. (wel in combinatie met dubbele metalen schijfremmen).
     

Deel Deze Pagina