EFRA reglementswijziging

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Joep, 4 nov 2006.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Er zullen denk ik nog wel een aantal merken afvallen die niet of nauwelijks in de buurt kunnen komen van die 1350gram’s grens. Voorlopig gaan bij mij de plannen om een nieuwe touring te kopen in de ijskast, en wacht ik eerst de ledenvergadering van mijn club af voor wat die hierover gaat zeggen. Misschien is het tijd om eens wat anders te gaan doen, waarbij je met een low budget niet meteen bent uitgeklasseerd.
     
  2. Joep

    Joep

    Lid geworden:
    26 feb 2005
    Berichten:
    555
    Locatie:
    Achterhoek
    Met het vast vertimen van een motor in de modified klasse verdwijnt het hele idee van modified :) Dus dat is niet de oplossing. DE OPLOSSING is gewoon lekker de EFRA in NL volgen en met minder turns gaan rijden en die dan tussen de 0 en max. 6 graden vertimen of zelfs lekker brushless die dan ook heel blijft bij 5 cellen :)
     
  3. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Nee: veel te simpel gedacht
     
  4. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    @Roelof: de std om te beginnne met rc auto rijden is een Tamiya auto met stick pack . Dat is al jaren zo en dat zal zo blijven: daar komen de beginners toch ook meestal mee en vandaan.

    Op de EFRA AGM gaat het voornamelijk over het racen op internationaal niveau, waarbij we tevens een oogje in het zeil willen houden voor het landelijk racen.

    De tamiya RTR's etc met Mabuchi of Johnson motor moeten ook gewoon de beginnersauto's blijven en de clubs zullen die ook moeten ondersteunen.

    Als die jongens verder willen gaan raden wij bij HFCC ze meestal aan om een (goed ) 2e hands chassis te kopen van een "betrouwbare" rijder die fatsoenlijk met zijn spullen omgaat. Zijn stick-packs willen we dan ook wel voor hem uit elkaar slopen en ombouwen tot 5 of 6 cell pack, geen probleem.

    @ Per: Naar mijn mening moeten we binnen de clubs dit ook gaan doen ( 5 cellen racen ) Je kunt natuurlijk gewoon van je 6 cellen packs 5 cellen packs maken door 1 cel weg te nemen. reglementen hanteren van de Nationale Bond, waarvoor een voorstel is ingedient om EFRA reglementen te hanteren.

    Efra reglementen komen vanaf deze winter voortaan op de Website van EFRA en zijn dan te downloaden ( PDF file )
     
  5. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    hmm vervelend dan: Mijn Xray T2 weegt met 5 cellen race-klaar........... 1347 gram ( dat is dan zonder stabies en met CS27 banden o Orion Hard velgen met JB Foam inserts. Met stabies.......1374 gram. Hummm het wordt tijd voor lightweight screw set ;)
     
  6. gaan fabrikanten hier ook op inspelen?
    zoals 5-cellen pakketen verkopen>?
     
  7. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    :? Die rijden toch geen NK's
     
  8. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    natuurlijk, want als 1fabrikant zo slim is om ze zo aan te bieden gaat iedereen bij hem kopen omdat zijn paketten 10€ goedkoper zijn :)
     
  9. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    voor een Belg is Jeroen behoorlijk slim ;)
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ach, dan komen die accupacks voor de stroomvoorziening van die Big Scales ook nog van pas...
     
  11. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    ik ben benieuwd.... ik zie eerlijk gezegd het voordeel van 1,2v minder niet zo.... je rijdt met een auto die gemaakt is met 6 cellen en volgens mij redelijk in balans is daarmee.... wat gaan we daarmee doen... dummycel gebruiken?

    ik ben van mening dat je op een lager voltage een motor ook kan laten doorfikken... er zullen heus wel fabrikanten op die ontwikkeling inspringen en het zal denk ik een kwestie van tijd zijn tot er ook rokende 5 cellers rondrijden....en je moet er ook goed mee omgaan...wil je gekke dingen uit een motor dan kan dat maar klaag dan niet als er rook uit de kap komt.... stel je voor dat je bij een F1 race (1:1) je motor even lekker een paar duizend toeren meer laat draaien, over de limiet, en daarna sip kijken als je motor in vlammen opgaat??? tja....

    wie weet gaat men in nederland niet mee in deze ontwikkeling... mocht dat wel zo en ik zou om een wedstrijd mee te willen rijden mijn auto moeten omplakken/vijlen en een cel van mijn dure 6cell packs af moeten solderen... dank je vriendelijk.... dan blijf ik wel op clubnivo..
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, op clubniveau zijn er genoeg die redelijk mee komen met stickpacks, vergeet niet dat veel auto's geschikt zijn voor stickpacks en het verbaasd mij niets als er in de NOMAC ook mensen rond rijden met stickpacks. De stap naar de NOMAC is nu wel voor voor een bepaalde groep groter gemaakt en lijkt het mij een verplichting om de stap van straat naar club en open clubs niet aan te passen.
     
  13. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat doet een jaar pijn, en daaran rijdt iedereen met 5-cellen packs. Als we in Nederland met 5-cellen packs gaan rijden, dan zullen die ook wel geleverd gaan worden in RTR-modellen, dat is gewoon een kwestie van tijd.

    Voor wat betreft het doorvoeren van zo'n 5-cellen regel in Nederland: ik vind het prima. Maar als we dat doen, dan ook op clubniveau, want anders moet je verschillende packs hebben voor NK's en voor clubwedstrijden. In principe heb ik dat overigens al :?, maar het gaat meer om het principe.

    En Erik, voor wat betreft jouw vergelijking met de F1: daar moeten ze nu 2 wedstrijden doen met 1 motor. Dus ook daar moeten ze knijpen om m langer mee te laten gaan, dat is een vergelijkbare maatregel.

    Mark, je kunt wel heel stoer roepen dat 5 cellen modified niet hard genoeg gaat, maar dat komt waarschijnlijk omdat jij op 6 cellen dan niet hard genoeg gaat? Rijd eens een NK modified mee en kijk of je kunt volgen. Ik ben benieuwd.
     
  14. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Toch voorzie ik ook een grotere scheiding tussen recreatieve rijders en wedstrijdrijders.
    De stap van de straat modellen (Tamiya's TT-01, TB-05 en meer van dat soort auto's) naar een wedstrijdwaardige auto zal groter worden, waardoor serieuze beginners toch verplicht worden om een aan de regelmenten conforme auto en accucellen aan te schaffen...

    Ook zullen fabrikanten als X'Ray zeker weer een apart 5-cellen model introduceren; ze maken nu al aparte auto's voor asfalt en tapijt...

    Maar wel zullen zien hoe het gaat lopen, want zoals met elke wijziging heb je voor- en tegenstanders...
     
  15. Blade_3

    Blade_3 Guest

    haha, jaap, frans, kweet niet wat jullie van een BL motor vinden maar ik kan jullie beloven dat deze wel degelijk hard gaat. het is zowat een 8 turns zonder onderhoud. dat op nieuwe(dure) 4200's en het wil wel hoor, geloof mij. tis maar wat je verstaat onder "hard gaan". kijk , in de bochten en het sturen heb je gelijk... hoeveel zou je merken als je er een cell afhaalt in de bochten? niet veel toch, 65 gram op 1400 is niet zo heel veel...

    Mark
     
  16. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Je regelaar enzo blijft ook heel met dat soort spanningen en vermogens die de motor vraagd ;) Kan je motor wel onderhouds vrij zijn maar je moet wel kunnen rijden en niet na een aantal minuten al met een regelaar zitten die in de thermal zit of gewoon in rook op gaat.

    Volgens mij had je daar al is ervaring mee gehad dus je zou het wel moeten weten ;)
     
  17. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Mark,

    brushlees mag dus niet tijdens een NK modified. Nogmaals: neem je grote praat eens mee naar een Nk modified en kijk of je kunt volgen met een brushed motor, want daar gaat deze discussie over. Het probleem is dus dat de windingen je dan om de oren vliegen als je mee wilt blijven rijden. Kijken of het jou wel lukt om hard te gaan en de boel heel te houden :wink:
     
  18. bono

    bono Guest

    hier ben ik het wel mee eens.
    Ik rijd zelf nu ook met stickpacks nog.. dit vanwege het weggooien van em oude cellen (overleden) en ivm aanschaf nieuwe auto en toebehoren moest daar helaas tot het eind van eht jaar wat op bezuinigd worden..
    Is wel leuk om te zien dat parkeerplaats racers dus ook naar mij toe komen om te vragen hoe ze beter met hun cellen kunnen omgaan aangezien 19 van de 20 vanaf een parkeerplaats ook met stickpacks aankomt.
    als deze jongens nu bijna verplicht worden om ook 5-cellenpacks aan te schaffen is het voor hen een stuk minder aantrekkelijk.. dan blijven ze wel met hun vertrouwde stickpacks op straat en dat is nou neit de bedoeling van de clubs!

    (uitzondering is als er 5 cellen stickpacks komen etc op RTR modellen en in de mdoelbouwzaak, dan is het makkelijker om bij de volgende x accu's kopen gelijk een 5 cellen pack mee te nemen om mee te oefenen etc.).
    handiger zou dan zijn om zowiezo in het begin om bijvoorbeeld een aparte klasse voor de 5-cellen rijders te maken en/of afspreken dat een bepaalde klasse alleen nog met 5 cellen packs mag rijden (modified klase?)
    zo houd je de drempel naar het clubrijden kleiner doordat jongens die een s willen ridjen bij een club gewoon mee kunnen doen emt westrijdjes etc. zonder eerst 200 euro neer te leggen voor nieuwe cellen.. als ze de de modelbouwTIK meekrijgen van de o zo enthousiaste clubrijders kunnen ze altijd nog een paar klasses hoger inschrijven alvorens ze hier pas aan toe zijn...
     
  19. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    er wordt hier gesproken over een grote kloof tussen beginners en wedstrijdrijders... I agree maar(zéér grote maar) nu moet je mij es zeggen wie van z'n Tamiya (TT01, TL01 je kent ze wel) op straat direct over gaat naar het NK? zo goed als niemand veronderstel ik. Meestal rij je toch eerst minstens een jaartje ofzo op clubnivieau of 19 turns of stock of ..... Ik weet niet of de 5cellen regel ook geldt voor 19Turns? het zou niet slecht zijn om daar gewoon 6 cellen te behouden, kwestie van nu net die stap naar modified even groot te houden als hij altijd al geweest is. Als een beginner serieus wilt denken aan NK's moet hij toch eerst een goeie 2e hands auto en packs kopen voordat hij iets kan en wat is daar nu een celletje meer of minder? dat die jongen dan eerst foutloos leert rijden met wat hij heeft en dan kan hij later toch gewoon investeren in een 5cellen auto als die dan al zou bestaan. Eerst leren foutloos rondkomen, dan denken aan het beste materiaal dat op de gewichtslimiet zit en speciaal voor 5cellen ontworpen is (en veel kan dat niet afwijken van 6 cellen).
    Het is echt flauwe kul om te zeggen dat de 5cellen regel beginners afschrikt. Moest er nu een cel bijkomen, jah dan zou iedereen nieuwe packs moeten kopen maar 't is eentje minder hé :roll:
     
  20. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    enneuh met een hobbymesje, soldeerbout en 2 handen kan je van een stickpack meteen een 5cellen pack maken hoor....
     

Deel Deze Pagina