RBC Kits AT6

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Maarten Zanders, 5 jan 2007.

  1. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Zo, ik ga nog eens een kitje bouwen. Kwestie van eens niet langer dan 6 maanden over een vliegtuig te bouwen... :)

    Wist eigenlijk niet of het onder electro of schaal zou horen... Dus heb ik de thread alvast hier gestart. Iemand enig idee hoe schaal hij is? Eea zal ook afhangen van m'n uiteindelijke afwerking natuurlijk... :)

    Ik heb al eens een AT6 gehad, van House of Balsa (foto). Dat was met een OS25LA erop. Helaas voor dit toestel heb ik verbrandingsmotoren vaarwel gezegd. De AT6 vloog echter super.. Dit is zonder twijfel m'n toestel geweest met de meeste vlieguren. Vandaar de keuze voor...
    [​IMG]

    Ik kon de oude nog ombouwen, maar hij had al redelijk wat schade opgelopen. Die van RBC is veel mooier: ronde romp, wing fairings, etc. Slechts enkele cm groter.

    Ik wil hem gaan uitvoeren naar een versie van het britse leger. Dit omdat het me een leuke combinatie lijkt om mee te leren verven (en om de aankoop van een airbrush te verantwoorden :D ). Airliners.net heeft er een aantal foto's van staan: Airliners.Net - FT391
    Ook goed zichtbaar in de lucht.

    De aandrijving wordt een typhoon 15/10 met 3S2200 of 3S1500. Iemand enig idee naar de performance hiervan op dit toestel? Ben zeer tevreden over mijn 15/13 in m'n e-sonda... Alleen moet er nog eens een werkende 15/10 binnenkomen: die wat ik erbij heb gekocht had 4 losse magneten in de rotor zitten. Moet dus nog even terug. Heeft er nog iemand deze ervaring gehad met de typhoons?

    Ik ga hem afwerken met PS100 en glasmat (25g) en dan dus verven. Wordt m'n eerste keer na al dat foliewerk; die glimmende plastiek ben ik wel een beetje beu aan het worden.
    Het gaat geen gedetailleerd bouwverslag worden, daarvoor gaat het bouwen wat te snel. De ruwbouw van de romp is er al. Echt plezant om in elkaar te steken, want dat is het echt, "in elkaar steken".

    [​IMG]

    En nu is het weekend dus.. bouwen!! :D
     
  2. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Mooi toestel , heb de mijne misschien al 3 jaar wel met een vertraagde 600 er in , vliegt erg makelijk en schaalgetrouw.
    enige verbeter punt als ik hem nog eens zou maken. elk eleron met eigen servo.
    succes
     
  3. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb een paar 15-10's in gebruik.

    Eentje in mijn space scooter en eentje in mijn balsa delta. Ik ben erg tevreden over deze motoren. Met de scooter op een 9x6 prop iets van 20A en in de delta met een 7x9 prop voor 19A.

    Theo heeft er ook eentje op zijn Simple Yak zitten.
     
  4. janus

    janus

    Lid geworden:
    2 mrt 2004
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Tilburg
    De RBC AT6 ook omgebouwd met gebruik van een 15/10 borstelloos en 3 lipo. Met deze inbouw heb ik de romp wel moeten verlengen om het zwaartepunt op de voorgeschreven plaats te krijgen. Heb de ervaring dat de handstart wel wat ervaring vereist. Er is op de club maar 1 persoon (linkshandig) waarbij de AT6 uit de hand kan worden gestart. Een rechthandig persoon heeft de neiging om het toestel een zwaai naar rechts meegeeft , met weinig snelheid hetwelk resulteerd in een zgn stall. Heb daarom een "Bungee launcher" gemaakt. De start is nu perfect.
    Het model geeft een rustig vliegbeeld.
    Ook ik heb regelmatig problemen met het loslaten van de maneten. Volgens mij komt dit door te landen of crash met de motor nog aan . Zeker met een vliegtuig zonder landingsgestel kan dit tot de mogelijkheden behoren. De losse magneten worden weer vastgezet door mij met seconden lijm. Hierbij moet de maneet polen (noord/zuid) goed in de gaten worden gehouden.
     
  5. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    zo, een beetje verder..
    [​IMG]

    de enige aanpassing tot hier toe: aansturing van het hoogteroer: alles blijft in de romp
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Acropilot

    Acropilot Guest

    mooi hoor maarten, mss ga ik mij ook ooit eens zo een kopen :D
    welk kleurenschema ga je toepassen?

    greets!
     
  7. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Sam, thx!
    kleurenschema wordt zoals in de link in de eerste post
    http://www.airliners.net/search/photo.search?front=yes&s=1&keywords=ft391

    maar ik twijfel nog... ik vind het op zich eigenlijk vooral een interessant schema voor het spuitwerk op zich (logo etc), maar het geheel vind ik eigenlijk wat minder.. Zeker de registratie op de onderkant van de vleugel trekt op niets.

    mogelijke alternatieven zijn:
    - het nederlands kleurenschema zoals het voorbeeld van RBC; maar dat is al eens gedaan ;-)
    - een leuke race versie van de Reno air races

    verder op airliners.net niet veel interessants gezien. De typische trainer uitvoering waarbij bijna alles één kleur heeft (vnl geel) vind ik maar een beetje saai. Om nog maar te zwijgen van de Belgische versie, die is helemaal zilver. In Wevelgem vliegt er wel nog ééntje (1:1) heb ik gehoord...
     
  8. Acropilot

    Acropilot Guest

    anders een redbull design?
    zou niet misstaan op een at6 :D

    greets!
     
  9. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Mooi toestel. Heb de doos zelf ook staan. Moet alleen nog gaan bouwen.
    Ik denk zelf dat i leuker is met een 29 serie typhoon motor, maar dan eentje in de onderste klassen. Goeie lipo met 3000 of 4000 mAh 3S. Dan ben je ook het punt kwijt van balans. Een 3s lipo is net te weinig met een typhoon 15/10 of 15/13 (beter lage kVA voor grote prop). De balans moet je dan vinden met veeeeel lood wat ook een extra lipo kan zijn met extra power.
    Ik vlieg nu een eigen bouw Mustang 90cm vleugel en 765 gram op een 15/10 8-6 prop met 3S 2200mAh lipos. Het toestel trekt lekker door, makkelijk te werpen maar heeft geen oneindig verticaal. Het komt wat tekort daar voor. En er zit helaas 30 gram lood voor in de neus.
    Een beetje verder rekenen en je komt voor de RBC AT6 toch snel uit op een Thyphoon 29-12-10 of wat minder een axi BM2908 1100KV. Nu is het alleen hoeveel power wil je en ga je gebruiken. Dus 3S dubbel, parallel, of 4S enkel.

    Groetjes Rob.
     
  10. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    super :thumbsup: .... heb een AT-6 altijd al een mooie kist gevonden die ook nog eens super strak vliegt.
    even trugkomend op het kleurenschema, zelf vind ik de compleet gele altijd wel mooi ook ben ik ergens een schema van de AT-6 tegen gekomen in ''Reno-race kleuren'' zilfer met groen ook erg mooi vind ik zelf ik zal kijken of ik hier nog een foto van kan trug vinden.

    groet,

    Roy
     
  11. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ik kan me hierin helemaal vinden typhoon 29 is een veel betere keuze , meer gewicht en minder gebruik 3S 2500 is meer dan genoeg , en maak je geen zorgen het is loslaten en het vliegt weg. zoveel power heb je . :D
     
  12. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    okido, zal eens zien of'k m'n leverancier nog kan veranderen van gedacht.. die 15/10 moet toch nog terug :)
    Ik heb een 3S2200 liggen, moet dus ook lukken lijkt me.

    Thx voor de tip!!
     
  13. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Maarten,

    Heb ooit in mijn diensttijd mee mogen vliegen in een harvard, geweldig en hoe kan het anders in de modelbouw moest er ook een keer een harvard komen. En die kwam er van tekening met verbrandings motor en intrekbaar landingsgestel. (hangt nu in het museum op texel) Na een tijd niet meer gevlogen te hebben begon het met het elektro gebeuren toch weer te kriebelen. en dus werd het de harvard van RBC in de Nederlandse kleuren (geel met Ned. embleem) Vlieg met typhoon 29-10 en 10x7 prop op 8 cellen 3600 Ma. Bij vol vermogen verbr. 20Amp. gewicht 1400 gram. Vliegt uitstekend en is goed uit de hand te starten met een beetje up trim
    Nu Maarten als het mij lukt met mijn 70 jaar moet het jou zeker lukken.
    Ik had heel graag een foto willen plaatsen maar helaas ik krijg het niet voor elkaar.
    Veel succes
    Jan Kwakkel, Nijmegen.
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Maarten,

    Zijn er nog wat vorderingen en wat plaatjes.


    Jan,

    Een plaatje zou toch wel leuk zijn.

    Mail anders even een plaatje, zet ik ze erbij.

    Ton
     
  15. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Ton,
    inderdaad een beetje gevorderd: de romp is nu beplankt en aan de vleugel is ook een begin gemaakt. Ik moet hier en daar wat bijwerken met balsa plamuur maar in het algemeen ben ik er wel tevreden over...
    de plaatjes staan nog op de camera thuis, ik zal na het weekend nog een update posten (eerst alle schoonheidsfoutjes verbergen ;-))

    ik heb ondertussen ook de grotere motor besteld.

    Maarten
     
  16. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    voordat deze thread uit de topiclijst verdwijnt op pagina 1 bij elektro nog even een update posten... :)

    romp is beplankt:
    [​IMG]
    Zoals je kan zien is er vlak achter de cockpit een breuklijntje, hierdoor is het balsa niet mooi gevormd. Dat moet ik dus nog even bijwerken. Ik zou - moest ik het opnieuw doen - bij de verlijming de beplanking nog niet voorzien van de cockpit uitsparing, dan buigt het mooier en komen er niet zo'n punten in waar de spanning zich concentreert. Achteraf pas de cutouts doen.

    Ondertussen zijn de boven en onderkant van de romp ook voorzien van 3mm balsa, dat wordt vanavond in vorm geschuurd.
    De grotere typhoon is ook binnen.

    Maar nu is het super weer en tijd om nog eens te gaan vliegen met m'n e-sonda!
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo Jan (Ritja) de Harvard staat erbij.

    Misschien ook een leuke motivatie voor Maarten om verder tegaan en weer wat plaatjes te posten.

    [​IMG]

    Ton
     
  18. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Hey Ton,

    Bedankt voor je fotootje, het helpt inderdaad want de AT6 ligt weer even stil.
    een update is dus wel op zijn plaats...

    Ik ben nu in dit stadium..
    [​IMG]

    de foto op het scherm is een kleurenschema dat me aanspreekt, de OY-IIB, een deense versie. Airliners link: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=OY-IIB&distinct_entry=true

    ik ben aan het twijfelen of ik de cockpit niet zou aanpassen.. de voor- en achterkant van de cockpit staan bij RBC loodrecht op de bodemplaat. Bij de echte lopen deze duidelijk schuin af. Dit nu nog aanpassen betekent het mes erin en wat risico naar de uiteindelijke afwerking.
    Nuja, had ik al evenveel tijd gespendeerd aan het bouwen als het denken erover, was het nu waarschijnlijk al achter de rug :)
     
  19. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    zo gezegd, zo gedaan
    gisterenavond nog het mes erin gezet (die motivatie hielp ècht!)... de cockpit is ineens een heel stuk ruimer geworden. Heb ergens gelezen dat men de AT6 cockpit ook wel 'greenhouse' noemt, een serre dus. De planten laat ik achterwege...
    Om de stevigheid te garanderen heb ik aan de binnenkant van de cockpit nog een laagje balsa geplakt.
    Nu kan er een 'echte' panel in :-D Kwestie van het schaalbouwen wat te oefenen.

    foto's volgen...
     
  20. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)

Deel Deze Pagina