van brandstof over naar electro (dual motor) Dornier

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jvenant, 14 jan 2007.

  1. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    Hallo,

    Ik ben naar een aantal jaar weer aan het vliegen gegaan, ik heb eerst een depron slowfyer gemaakt.
    Welke vandaag zijn vliegdoop heeft gehad, hij vloog lekker alleen het zwaarte punt lag niet goed want de staart was wat aan de zwaren kant, hij ging de heletijd staart hangen.
    Ik ben nu bezig aan een van mijn zeer oude toestellen (10 jaar+).
    hij heeft in een zeer stoffig schuurtje gestaan en zag er echt niet meer uit, hij was door de brand stof motoren die er op zaten in die tijd erg vet geworden en daar is natuurlijk stof op komen te zitten.

    Maar ik heb hem maar weer eens uit de schuur getrokken en heb hem helemaal gestript, zie foto hier onder
    [​IMG]
    het kale model zonder iets er in en zonder motoren weegt net 1kg
    Ik heb hier voorheen 2 OS max 10 (1,5cc) motoren op gehad hiermee kon ik redelijk opstijgen van kort gemaaid gras maar ik moest hem wel echt de lucht in trekken, maar als hij eenmaal los van de grond was en hij geen weerstand van het gras had kon je redelijk snel stijgen en loopings op motor kracht was ook geen probleem, hij was naar mijn gevoel op schaal goed gepowerd, dus geen vermogen teveel maar ook niet teweinig.

    IK weet op dit moment echt niet wat er nu op de markt te krijgen is want er is veel veranderd in spullen die je kan krijgen in de tijd dat ik niet gevlogen heb.

    Nu heb ik al het een en ander gelezen op dit forum over hoeveel amp's je ongeveer nodig hebt om dit het de lucht in te krijgen maar ik kan niet echt vinden welke motor en accu en regelaar je het beste kan nemen voor een gelijk waardig model.


    Ik zou graag een vlieg tijd van 15 min willen hebben, welke motoren en welke hoeveel amps accu heb ik nodig.
    graag jullie advies, en graag geen repies van zoek eens goed op het forum er is al veel over geschreven, maar neems de moeite om een link te posten.

    als je een advies geef graag onderbouwen waarom, want hier leer ik van en hoef ik niet de vraag nog eens een keer te stellen voor andere modellen.

    BVB Bedankt voor je reaties
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het zijn niet de Ampères (stroom) die het 'm doen maar de Watts (=vermogen=stroom * spanning), zie de vuistregels in Harold's FAQs:
    www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php?cid=6
    -> "Welke elektro aandrijving kan een verbrandingsmotor vervangen?"
    en ook
    -> "Vuistregels voor elektrovliegen"

    Welke accutype wil je gaan gebruiken, NiMH of LiPo?
    Welk motortype: met koolborstels of borstelloos?
     
  3. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    ja ik bedoelde ook eigenlijk watt.

    Ik denk dat ik maar voor een borstel motor ga em NiMH accu's om de prijs een beetje betaal baar te houden.

    ik zat zelf te denken aan twee speed 600 maar denk eigenlijk dat dat misschien over kill is of juist te weinig power.
    ik heb echt geen enkel idee welke type motor ik moet kiezen.

    ik heb ook nog een ouder regelaar die 30A continu aan kan en 100A voor 3sec ik hoop eigenlijk dat die voldoende is maar ik betwijfel het vandaar dat ik het vraag aan ervaren mensen ;)
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    dat betwijfel ik inderdaad een beetje, borstelmotoren zijn wel leuk, maaar daar haal je nog steeds geen 15 minuten mee volgens mij, en brushless motoren zijn helemaal niet zo duur in vergelijking, en zeker omdat ze eenmaal aangeschaft, in principe nooit meer vervangenb hoeven worden :) (versleten koolborstels en weetikniet wat) en gewoon beter zijn, waardoor een langere vluchtduur mogelijk word :)

    over het toestel, asl je toch gaat voor elkectro andrijving, dan kan er *nog* wel meer gewicht vanaf :) alles wat verstevigd is tegen de trillingen van de brandsof motoren, (niet alle verstevigingen, maar wel iets) kan er ook nog af..

    (het enige dat duur is, is lipo accu's maar eigenlijk vind ik dat ook nog wel meevalleen voor wat je er voor terugkrijgt :))
     
  5. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    ik kan misschien hier en daar nog wel wat gewicht verliezen maar ik denk dat dit toestel al redelijk ligt gebouwd is voor zijn grote,
    hij heeft wel een spanwijte van 1,46m

    borstelloos is ook een optie en niet duur opzich.
    Maar dan blijft nog de vraag wat ik ongeveer nodig heb voor dit toestel
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Je moet zeker voor borstelloos gaan, het rendement van deze moderne motoren ligt veel hoger dan van een SP600 oid. Hierbij komt ook nog dat het gewicht veel lager is, nadeel is de wat hogere prijs en dat elke motor zijn eigen regelaar nodig heeft. Voor accu,s is het een kwestie van voorkeur. Lipo's zijn lichter(veel) maar kwetsbaarder dan nimh accu's. Prijs verschil is tegenwoordig niet zo bar groot meer. Voor motoren is dit misschien een leuke optie RC-techniks
     
  7. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    Nog even wat meer info, ik had op die 1,5 cc motoren 2x 7x4 propellers er op zitten.
    van die link die jij net geef zie ik dat daar 11x6 Electric propeller op gaan.
    dan heb ik zeker weten een stuk meer power , of zie ik dan verkeert ?
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    wel op een lager toerental ;) niet op die giga hoge toeren die zo'n brandstof motor draait ;)

    maar inderdaad, mss zijn deze motoren ietsje te groot.. zou dit vliegtuig dik 3 kilo mogen wegen voor zelfde prestaties, dus kan je zoveel accu's meenemen dat je van zons op tot zons ondergang kan vliegen :p

    ik zou zeggen, zoek iets van 2x 200 watt.. motoren van (2x) 70 gram oid... 100 is beetje veel ;)
     
  9. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Jvenant,

    Laat ik nou toevallig net klaar zijn met mijn Dorniet 228 electro. Ik kan je helaas nog niet vertellen hoe hij vliegt.
    Ook weet ik de spanwijte van jou model niet, die van mij meet 155 cm en weegt vliegklaar 2300 gram.
    2 motoren Typhoon-micro 15-10. zijn ook niet zo duur 39,60 euro bij Hobby-in.
    Accu, 10 cellen 3600 Ma. 2x slim prop 9x6. Verbruik bij volverm. 18 Amp. per motor.
    Ik kan je nog wel vertellen als ik de kist vertikaal houd en volverm. geef weegt hij ongeveer nog 200 a 300 gram. volgens mij meer dan genoeg vermogen. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

    Groeten Jan Kwakkel
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Goede vraag en prima reacties in deze draad.

    Die typhhoon 15-10 is wel een aardige voor deze toepassing.
    10 cellen of 3s lipo van flinke capaciteit (minstens 4000, maar liever 6000 voor deze toepassing)
    Prop niet te groot. 9x6 is inderdaat prima voor deze motor.

    Over propmaten:
    Een verbrandingsmeter is eigenlijk een inferieure aandrijving (mag ik wel zegen in dit elektro forum).
    Waarom? Wel het vermogen, maar bij veel te hoge toeren. Een vertraging is niet praktisch, dus rommeleln we wat met een iets grotere motor tot we een bruikbaar resultaat hebben. Er blijkt dan veel meer vermogen nodig.

    Een elektromotor met een lager toerental kan een grotere prop aan die beter bij het vliegtuig past. Uiteindelijk kan je met de helft van het vermogen naar de prop toe vergeleken met een verbrandingsmotor.
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Voor de vuist weg (zonder vuistregels enzo):

    Twee fietsbellen, 20A regelaars en een 3s1p 3600 lipo ? Niets duurder dan speed x-honderd borstel enzo.
     

Deel Deze Pagina