Discussies clubs 5 of 6 cellen ?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Roelof, 11 jan 2007.

  1. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gewoon een draad er tussen zoals men ook bij Saddle Packs doet. Dan kun je 2 cellen omdraaien en zitten de buisjes wel naar buiten.
    Je kunt ook één battery Barr omhoog solderen, en daarna een buisje er op leggen. Is hij ook onder je topdeck vandaan. Niet te moeilijk denken. Overal is een oplossing aan te passen.

    Groet Robert

    Die probeert bij de Algemene Leden Vergadering te zijn vanavond :wink:
     
  2. zapp442

    zapp442

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb op de laatste cel een battery bar gesoldeerd en die omgebogen. Daar heb ik dan een busje op gesoldeerd in lijn met de battery.
    In mijn geval heb ik nu de plus aan de buitenkant van de auto en bij het achterwiel en de battery bar met busje op de min pool bij het voorwiel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    ben benieuwd naar de uitlsag van de vergadering in den haag!
     
  4. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    niets bijzonders gebeurd...Gestemd zoals voorgesteld door bestuur.

    Helaas moesten we het wel doen zonder de inbreng van Driftjunkie: nu had hij de kans zijn stem te laten horen/uit te brengen en komt ie niet opdagen op de vergadering. Ook had hij geen volmacht afgegeven zodat hij niet mee kon stemmen. Spijtig en jammer van alle ophef hier gemaakt. Gemiste kans Per !!
     
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    bij deze een warme oproep: al je 6e celletjes mag je opsturen naar mij :)
     
  6. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    En voor wie het nog niet wist: voorstel van het bestuur was als volgt:

    - Invoering van een Suzuki Swift klasse (somerwil, doe je mee? :wink: ). 6 cellen.

    - Handhaving 23 turns klasse. 6 cellen (lijkt me, geen idee eigenlijk)

    - 19 turns klasse, met een hand-out motor, waarschijnlijk een (oude) Element. Keuze tussen 5 cellen en 1350 gram of 6 cellen en 1500 gram.

    - Modified klasse volgens NOMAC-reglement.

    Modified is in ieder geval open, en volgens mij was het de bedoeling dta de 19-turns klasse ook open werd.

    Instappers kunnen dus lekker 6 cellen blijven rijden als ze willen, de net wat serieuzere mag kiezen of ie 5 of 6 doet en als je echt bloedhard wilt, moet je de NOMAC volgen. (Bijna) iedereen tevreden lijkt me, toch?!

    Rijd dus eens mee bij de HFCC :D
     
  7. Beste Jaap,

    dank voor je melding en uitleg van het besluit HFCC.

    Ik begrijp dus dat zowel modified klasse alsook 19T "open" wedstrijden zijn.

    voor 19T of 5 cellen én minimum gewicht 1350 gr, of 6 cellen én 1500 gr.
    Rijden beide groepen ook tegelijkertijd in één heat, of wordt 5 cellen "gescheiden" van 6 cellen?
    (natuurlijk ook afhankelijk van het totaal aantal 19T rijders, grootte vd groep)

    Hans
     
  8. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Hi Hans,

    modified is sowieso open, 19 turns volgens mij ook, maar daar ben ik minder zeker van.

    De 19 T rijden inderdaad met 5 of cellen en allemaal in dezelfde heat; de inschatting is dat dat bij ons niet zo uitmaakt. Op de wat grotere banen maakt het wellicht/waarschijnlijk meer uit, dus ik weet niet of het besluit handig is om over te nemen door andere clubs.

    Als een van de twee groepen heel veel voordeel heeft, heeft die groep geluk. :wink:
     
  9. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Het aantal cellen compenseren met gewicht is wel een
    goede manier om een "zachte "overgang te maken.

    Binnen elke club zijn er altijd van die klagers die elke verandering
    de grond in boren,
    nu hebben ze nog een keuze.
     
  10. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    19 turns is ook open voor niet leden: als ze maar aan het reglement van HFCC voldoen kunnen ze meedoen in de betreffende klasse.

    Voor beginners doen we bij HFCC nooit moeilijk !!

    Frans Heinsbroek
    secretaris HFCC
     
  11. alles komt op den duur wel in orde, @ Oscar, zulke mensen zullen er altijd zijn. is gewoon een reactie op wat men nog niet goed kent.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij ons is er het probleem dat de groep te klein is voor een keuze dus moeten we iets verzinnen waarmee iedereen gelijkwaardig kan strijden met de eigen keus naar de hoeveelheid cellen.

    En ik denk dat het ook voor andere clubs het interessant is om de hoeveelheid klasses minimaal te houden.
     
  13. vijf

    vijf Guest

    Als een van de twee groepen voordeel heeft zal er maar een groep overblijven. Wie gaat er naar een wedstrijd met de gedachte bij voorbaat al kansloos te zijn omdat zijn/haar auto niet mee kan komen?
    Idd dat zullen alleen beginners zijn. Anderen zullen afhaken of aankomen zetten met het snelste materiaal.
     
  14. vijf

    vijf Guest

    Persoonlijk denk ik dat 6 cellen 1500 gram sneller is dan 5 cellen, 1350 op HFCC.

    Maar dit is puur gebaseerd op een gevoel.
     
  15. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Wie? Ik misschien wel. Op zich kan er natuurlijk net zo goed een wedstrijd ontstaan tussen mensen die 5 cellen rijden vs mensen die 6 cellen rijden, maar dan onderling. Maar misschien heb je wel gelijk hoor, de tijd zal het leren. Het is het proberen waard volgens mij.
     
  16. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik heb het gevoel dat het verschil in gewicht wat klein is,
    lijkt me dat je wat minder punch hebt met een cel minder.
     

  17. Beste Jaap (en natuurlijk ook andere forum deelnemers)

    één van de clubs waar ik rijd heeft een kampioenschap met "open" wedstrijden, zowel 19 turns alsook modified.
    Het circuit heeft meer bochten dan rechte stukken. In 2006 werd in de 19 turns klasse werd gereden met
    zowel machinegewikkelde alsook handgewikkelde ankers, "door elkaar", in één en dezelfde heat...

    Zou het misschien een idee zijn om de 19T klasse zo te gaan invullen:

    auto's met

    19T machinegewikkeld anker, vaste vertiming (eigenlijk stock SPEC motor)
    6 cellen
    1500 gr

    en

    19T handgewikkeld anker
    5 cellen,
    1350 gr

    in één klasse (dus ook één heat) te laten rijden?

    De verschillen zijn bij technische keuring eigenlijk makkelijk te onderscheiden:
    motor: huis, endbell + anker (uiteinde), akku: tel het aantal cellen.
    Voor wat betreft motor blijft het natuurlijk 19T, echter geen "stock" meer.
    misschien 19T "vrije" klasse???

    De verschillen in snelheid tussen 5 en 6 cellen zullen zeker kleiner uitvallen in vergelijking tot
    één en hetzelfde motortype i.c.m. 5 cellen akku enerzijds, 6 cellen akku anderszijds.
    Bovendien zou het gewichtsvoordeel van de 5 cellen configuratie in praktijk wel eens
    behoorlijk gelijkwaardige rondetijden kunnen opleveren...

    Ben benieuwd hoe over dit idee wordt gedacht...

    Hans
     
  18. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoeveel moeite is het om in een SPEC motor een handgewikkeld anker te zetten? Dat verschil zie je niet hoor aan de buitenkant. Alleen bij de Element van Orion omdat die een smaller stukje heeft aan de collectorkant van het anker maar bijv. de Corally SPEC19 (wat ook een SPEC motor is) heeft dit niet dus...

    Bij ons (AMCC) is de 19 turns klasse al gemengd, alles wat 19 turns is mag erin rijden. Dit seizoen sowizo nog alles met 6 cellen...
     
  19. Inderdaad, dat is helemaal waar, dus dit "gat" in deze regel dichten door 19T machinegewikkeld nader (specifieker)
    te omschrijven:
    V2 Element 19T zoals toegepast op NK 2006 ("groene endbell"),
    eventueel andere 19T SPEC motortypes die gemakkelijk zijn te herkennen (anker uiteinde).
     
  20. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    De Orion Element is naar mijn weten de enige die je aan de buitenkant kan herkennen. Jammergenoeg zijn de prestaties veel lager zijn dan bijvoorbeeld de SPEC19 van Corally. Dus een Element en vijf cellen??? Niet in mijn auto iig, krijg ik er dan ook een sleepwagen bij? Ik vind het sowieso onzin om naar vijf cellen te gaan... Vooral op clubniveau...
     

Deel Deze Pagina