Tamiya Dark Impact om mee te beginnen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Jirure, 9 jan 2007.

  1. elladar

    elladar Guest

    Als regelaar kan je ook eens kijken naar een gm regelaar bv. GM SX6 (10 turns limiet)
     
  2. Jirure

    Jirure Guest


    die sx6 heeft geen achteruit omdat ik puur voor de hobby doe wil ik wel een achteruit hebben.
     
  3. Jirure

    Jirure Guest

    van de week de tamiya gehaald

    en vandaag naar eindhoven geweest en heb ik de simprop bipower gehaald en de graupner 306 fm zender set.

    en hopelijk zaterdag de regelaar en de accu binnen en dan eindelijk rijden.
     
  4. bono

    bono Guest

    heb zelf ook de DI.
    leuke wagen voor de fun. heb er een offroad wedstrijd mee gewonnen bij de AMCC alkmaar.

    auto is standaard niet erg competatief trouwens. B4 heeft dit wat meer schijnt het maar heb zelf geen ervaring met de B4.
    naar mijn idee meerdere trouwens die deze auto wél de lucht in prijzen. :?

    DI is leuke auto. erg stabiel in de lucht bij zowel grote als kleine sprongen. 4wd maakt m errg handelbaar in alle ondegronden.
    aan te bevelen aanschaf is wel:
    TRF dempers.. standaard dempers laten bij klein hobbelige parcours wel e wensen over.
    slipper clutch.. ik heb er nog geen last mee maar bij goede klapper na een sprong kan het je tandwielen kosten.
    CVD asjes voor. standard aandrijving schiet vrij snel kapot bij zware belasting.
    auto rijd erg lekker met een 19T element V2 heb ik gemerkt.. heb t ook met een 12T orion revolution geprobeert een keer maar de wielen kunnen dan hun grip niet kwijt op de baan met als gevolg dat hij in de rondte blijft spinnen.. mischien iets voor de drifters op dit forum :wink:

    wilde end vorig jaar een 2e aanschaffen voor me broertje omte battelene maar toen was hij een tijd neit leverbaar ivm de komst van de keen hawk.
    zelfde auto ander kappie..

    mischien vind je de keen hawk wel mooie.. ik wel btw :D
     
  5. Jirure

    Jirure Guest

    slipper en de v2 element heb ik beide ingedachte om ook aante schaffen.

    die TRF dempers lees ik meer over zijn die zoveel beter dan de olie shocks van de DI dan? Enwaar koop je ze want de trf dempers die ik vind zijn alleen voor de onroad autos.

    en die asjes waarje het over hebt bedoel je zo iets als dit klik klik

    zoniet welke asjes bedoel je dan en waar kan ik ze kopen.
     
  6. vijf

    vijf Guest

    De TRF dempers zijn erg goed en behoeven weinig aandacht.

    De kunststof dampers zijn ook goed, maar vergen iets meer aandacht. Probeer maar wat te spelen met andere pistons, olie en demper positie.
     
  7. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Hallo, dit is mijn eerste post hier!

    Ik heb zelf ook sinds een paar maanden de Dark Impact en de TRF dempers zijn inderdaad echt een aanwinst. Ze zijn zeer soepel, maar vangen de klappen goed op. Het is een groot verschil met de kunstof dampers.

    Ik heb de dempers besteld bij www.stellamodels.net , omdat ze hier niet te krijgen waren. Ik was ongeveer 40 euro kwijt (met verzenden) en had ze na ander halve week in huis.
     
  8. Jirure

    Jirure Guest

  9. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    de TRF dempers zijn die van Tamiya. TRF staat namelijk voor Tamiya Racing Factory.

    Ik heb zelf ook naar die van 3racing gekeken omdat ze een stuk goedkoper zijn. Het nadeel van de 3Racing dempers is dat de pistons snel buigen en er moeilijk andere veren op passen (zegt men).
     
  10. bono

    bono Guest

    standaard dempers laten op 'wild' terrein wat te wensen over.. bijvoorbeeld kleine oneffenheden/hobbeltjes in de baan gaat bij een paar wel goed maar als je over een langer stuk een wilde ondergrond hebt gaat de DI erg veel springen en raak je de controle kwijt.
    TRF dempers zijn in dit opzichtecht een aanwinst gezien de auto VEEL stabieler blijft. let wel op de TRF dempers goed af te stellen voor eventuele sprongen want gezien je hem vaak met dunnen olie vult om goed de schokken nte absorberen is een eindstop op de demper wel handig gezien bij het neerkomen van een sprong de bodemplaat anders op de baan KNALT.

    Dat zijn inderdaad de asjes die ik bedoel! standaard asjes schieten er snel uit bij je (*EDIT*= VOOR)wielophanging bij wat grotere belasting wat wqeer tot schade kan lijden bij de aandrijving van je wiel of vanaf je diff (knallen de hoeken uit door het plotseling vaststaan van de asjes bij de wielophanging).

    rcmart.com verkoopt veel onderdelen voor de DI en Keen hawk voor een goede prijs.. veel alu onderdelen en opties zoals de slipperclutch en CVD asjes ook.
    de beter modelbouwwinkels hebben de TRF dempers liggen aangezien ze aardig universeel voor tamiya buggy's zijn. ik zelf heb de dempers van Yeah racing.. besteld via rc-mart.. kwaliteit is eigenlijk wat minder maar ik heb de DI puur voor de fun.. kan goed overweg met deze dempers.
    anders zou je deze ook via bijvoorbeeld rcmart kunnen bestellen.

    linkieDF-03 optional parts
     
  11. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Dat de bodemplaat op de ondergrond knalt valt wel mee met die TRF dempers. Ik heb ze gewoon gebouwd volgens de handleiding met de bijgeleverde olie en veren.
    Het ligt er natuurlijk wel aan hoe extreem je sprongen zijn, maar na een sprong van 30-40 cm hoog hoor je geen 'KLAP'. Iets dat ik met de standaard dempers wel had.
    Die standaard dempers kan je natuurlijk wel strakker zetten met de bijgeleverde spacers maar dan wordt hij te springerig en is de controle op oneffenheden ver te zoeken
     
  12. bono

    bono Guest

    inderdaad. ik hoorde die klap ook steeds. maar ook toen ik de trf dempers probeerde van een collega rijder. die had bij de achterdempewrs 2 stukjes benzine slang rond de schokbreker asjes gedaan als eidstop.. toen was dit probleem verholpen...
    met mijn eigen dempers had ik hetzelfde probleem.. heb ik ook 2 stukjes benzine slang tussen gedaan (oingeveer 4 a 5 mm) enn probleem is opgelost.
     
  13. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Dat heb je netjes op gelost! Die universal shafts, zijn die dezelfde maat voor voor en achter? Hoe goed passen ze, zijn ze lang genoeg zodat het wielmoer er helemaal op kan?
     
  14. vijf

    vijf Guest

    De universal shafts van de DF-02 passen perfect!
     
  15. bono

    bono Guest

    van df-02 weet ik niet maar zou best kunnen ja.

    ik geloof dat voor en achter wél verschilt bij de df-03 omdat de CVD asjes ook per 2 voor voor en achter verkocht worden. Heb het zelf nog neit gechekt aangezien ik de CVD asjes alleen voor heb.. achter geeft de aandrijving geen problemen.

    wielmoeren passen goed. dat hij er helemaal op kan tot zijn einde maakt niet uit als hij maar de velg goed vastklemt op de velgmeenemer.
    Hij sluit ook mooi vlak aan op de binnenring van het wiellager wat door de klemming niet in het lager zelf meer kan schuiven wat je standaard asjes wel doen.
    als je ze eruit haalt zie je ook dat deze op de plek van de lagers begint te slijten.. nu is dit erg oppervlakkige slijtage maar in principe moet deze geklemd zitten IN of TEGEN de binnenring van het lagertje.
     
  16. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    is het wel zo verstandig de demper ingaand te begrenzen met een benzineslang?
    het lijkt mij namelijk helemaal niet zo verkeerd dat de bodemplaat tegen de grond komt.
    bij harde klappen vangt de bodemplaat de klap op en deze zal er beter tegen kunnen dan de dure demper.
    heel veel klappen met de plaat is natuurlijk ook niet goed, alleen zou ik dit eerder proberen op te lossen met andere veren/veren strakker aandraaien voor meer rijhoogte, of andere combo van olie/gaatjes voor de demping, dan met een 'hardhandige' begrenzing.

    een beetje slijten bij lagers gebeurt... als het teveel gebeurt, kijk dan of de lagers goed recht zitten! of niet erg stroef lopen!
     
  17. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Dan ga ik maar eens voor die universal shafts kijken!

    Erikderaaf, bedankt voor je advies!
     
  18. bono

    bono Guest

    zit een kern van waarheid in dat de bodemplaat veel kan hebben maar ik gok het er liever niet oop aangezien ik op verharde ondergronden rijd vooral. (harde grond op bmx cross baan, asfalt en tapijt met betonnen ondergrond in de sporthal) het principe van de eindstop is heel simpel en word ook op 1:1 auto's toegepast.. kijk maar bij de beter schroefsets.

    zie de zwarte rubbers op de schokbreker stangen..
    nu is dit niet een van de beter schroefsets maar heb ff snelwat gegoogled om het duidelijk te maken.
    dit setje is van KONI. redelijk goed merk.
    [​IMG]

    door deze eindstop gaat de demper juist niet stuk omdat het benzine slang stukje ook een beetje inveert maar niet zoveel als dat de demper veren zouden doen...
    het idee erachter is dat de schokbreker niet in ze eindpunt 'knalt' maar net daar voor nog net even stevig word afgeremd door het stukje benzine slang. zou houd je de demper heel en beveiligd tegen beschadeging.
    simpel maar wel effectief
     
  19. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb het geprobeerd op m'n DF-02 (met de DF-03 dempers) en het werkt echt heel goed. In de laatste Tamiya Cup-race had ik enorm veel last van griproll, maar ik kon hem moeilijk lager zetten omdat dan de schok van de auto op de jumps te groot werd, wat slecht zou zijn voor de dempers. Ik heb er wat brandstofslang tussen gestoken, hem veel lager gehangen, en eens geprobeerd met een kleine ramp die ik hier thuis heb staan. Het chassis raakte de ramp enkel op topsnelheid en hij reed echt beter doordat hij zo laag lag. Kortom: een goed idee! :D
     
  20. bono

    bono Guest

    blijft natuurlijk een afweging hoe groot je het stukje slang ertussen houd en hoe laag je de auto houd.. ik heb het stukje slang enkeld als beveiliging tegen het klappen van de bodemplaat op de grond.. na een paar keer stukje proberen kwam ik op ongeveer 4 a 5 mm uit. is erg flexibele slang. had een vriend van me voor het mooi maken van ze savage gekocht en had stuk over. is roze maar goed het werkt :)

    soms als ik bij de jumps sta daar waar de auto neerkomt hoor je hem nog tegen het stukje slang aankomen maar heb de dempers vaker uit elkaar gehaald voor olie verversing en nieuwe setups proberen maar heb nooit beschadeging aangetroffen in de dempers.. en daar was het mij om te doen.. die auto heel houden want ik heb de DI vooral voor de fun.. en de fun gaat er snel af als je elke week bij de hobbyboer staat voor nieuwe onderdelen :wink:

    ben trouwens aan t rondkijken voor een keen hawk body aangezien me DI kap nogal gecrashed is.. iemand nog leuke aanbiedingen gezien?
     

Deel Deze Pagina