Omdat in 'n ander topic iemand nog niet goed wist hoe hij moet offroad banden lijmen ga ik even kort beschrijven hoe het vaak gedaan wordt. Als ik zelf nog eens een setje moet lijmen zal ik wel eigen foto's plaatsen. ik zal 't eerst uitleggen adhv de tutorial hier: http://www.rccaraction.com/articles/ht_gluetire.asp en aanvullen met eigen tekst STAP 1: ontvetten van je velg (rim) en je band (tire) spuit wat remmenreiniger of aceton op een vodje en wrijf er het residu wat op de band achterblijft nadat hij uit de matrijs (mold) gehaald is weg. Als je dit bv doet op een compound zoals "Losi Red" zal je zien dat je vondje bruin wordt van hetgene wat je eraf haalt. Je velg ontvet je ook gewoon. STAP 1,5: het knippen van de insert Hiervan ga je als beginner weinig of niets van merken dus deze stap mag je evengoed overslaan. Ik betwijfel zelfs of de toprijders het verschil merken, laat staan beter gaan rijden erdoor. STAP 2: band plaatsen plaats de insert in de band en daarna de band op de velg, eventueel met behulp van een lange platte schroevendraaier. (schroevendraaier tussen band en velg, eens een rondje rond de velg gaan terwijl je de band in de volledige breedte over de velg trekt, schroevendraaier er van tussenuit halen, band in zijn groeven drukken) zorg ervoor dat de 'randen' van de banden goed in die gootjes van de velg vallen, is dit niet het geval (kan bij losi op proline velg of andere combinaties het geval zijn) knip dan met de schaar er een 1mm dik randje af en probeer nog een keer. STAP 3: lijmen voorzichtig hier! het potje lijm is geen fles ketchup, het komt er zéér makkelijk uit en het is zeer vloeibaar! (ahum...) opletten dus! Als je toch vastplakt, acetone maakt secondelijm los (opletten voor open wondjes, anders pikke pikke en wenen wenen) Je begint aan 1 zijde legt het wiel weg, doe het 2de wiel, laat even drogen en doe dan de andere zijde vh eerste wiel het lijmen zelf; hef/trek/duw de band iets opzij en omhoog door hem tussen je duimtop en wijsvingermiddenstedinkstukje te houden (foto kom nog wel!) Hierdoor is dit deel niet volledig uit het gleufje, heb je toch nog plaats om je lijm ertussen te spritsen en kan je gemakkelijk je band weer in de juiste plek ploffen. Je houdt de band dus ietswat schuin omhoog, sprits dan wat lijm naar de ene en wat lijm naar de andere kant, laat de lijm naar beneden stromen en duw dan de band weer op zijn plaats en druk alles een 5tal seconden aan. Doe nu 't zelfde aan de overkant, je zal voelen dat de lijm wel een beetje tot daar is gevloeid maar niet helemaal. Door 't vorige nog eens te herhalen ben je zeker dat in 90% vd gevallen alles gelijmd is. Straks kijken we dit wel na, doe een elastiek aan die zijde van je wiel en doe wiel n°2 zoals hier net beschreven en leg weer eventjes weg. Nu gaan we kijken of alle plekken van de eerste zijde van wiel1 goed vast gelijmd zitten, desnoods er wat bijdruppelen en weer aandrukken. Als je gaat wedstrijd rijden en je banden echt goed moeten vast zitten en zo weinig mogelijk zijwaart mogen bewegen moet je er ook voor zorgen dat niet enkel je bandrandding dat in de gleuven komt vast lijmt maar ook de zijkant die tegen de rand van je velg komt (zie foto) nu moet je zien dat je dit doet voor alle zijden en controleer of alles mooi droog is. Onthou dat je voorzichtig moet zijn met de hoeveelheid lijm, als je heel je insert volsopt met lijm is alles naar de kl0t€n.... belangrijke noot: banden moeten kunnen "ademen" dit wil zeggen dat er lucht moet in kunnen en ook er weer uit! Daarvoor ga je vaak gaatjes aantreffen in de velg die daarvoor zouden moeten zorgen. Deze zijn eigenlijk te klein dus deze moet je groter maken tot een 5 a 8mm diameter. Een andere methode (mijn voorkeur) is om gaatjes te maken in het loopvlak van de band, de achterliggende theorie is dat zand naar buiten wordt geslingerd en dus langs daar eruit kan, als je gaatjes maakt in je velg zal het net naar binnen worden geslingerd. De meningen hierover zijn verdeeld dus doe gewoon wat je zelf wil! LOSWEKEN VAN BANDEN IN ACETONE: knip zo veel mogelijk van de band weg, red je insert en gooi je banden in een (steriliseer)bokaal met acetone, wacht 12 a 24 uur en je band zal volledig losgeweekt zijn en lijmresten zijn van je velg verdwenen(24h). zo, ik zal de tutorial later nog aanvullen met meer foto's en eventueel opmerkingen of details toevoegen. Vind je een schrijffout mag je me pm-en, het is al laat en ik kan iets over het hoofd gezien hebben. Vind je dit een goed artikel en wil je me dat zeggen mag je me ook pm-en, gewoon om dit topic schoon en overzichtelijk te houden
Kan je aceton voor alle soorten velgen gebruiken om banden in los te weken of lossen bepaalde type velgen op in aceton???
ik weet van Losi en proline velgen 100% zeker dat ze niet aangetast worden door de acetone. Sommige plastics wel! Je kan testen door een oude velg eens er 24h in te leggen, als je dan enkel nog een blokje smurrie over hebt lukt het dus niet. als alternatief (maar dat vind je vrouw niet zo leuk) kan je je wielen in de oven leggen op een 100° en dan gaat de secondelijm kapot en kan je ook de band eraf pulken.
Eerst en vooral; handige post! Hier hebben veel mensen nog wat aan denk ik. Ik weet echter ook nog een paar andere manieren om gelijmde banden van de velgen af te krijgen. (Hier heb ik echter zelf geen ervaringen mee, maar ik heb al vaker gehoord dat ze goed werken) 1) Je kunt de band onderdompelen in kokend water en hem daar een tijdje in laten liggen. Op deze manier komt de lijm ook gewoon los. (eigelijk dezelfde methode als die van cooper, maar op deze manier heb je minder last van schadelijke stoffen van de lijm) 2) De banden in de diepvriezer leggen. Na een tijdje kun je dan gewoon de band van de velg afbreken, doordat de secondenlijm keihard wordt. Mischien hebben jullie hier ook wat aan. Mvg Sander PS @ Cooper: Mooie steek lol :lol:
de diepvriezer methode heb ik ook eens getest maar dat was niets, misschien was het niet koud genoeg of was de lijm er redelijk tegen bestand?
Hey Cooper, Super, dank je. Ik ben namelijk degene die bovenaan genoemd is (iemand nog niet goed wist hoe hij moet offroad banden lijmen). Zeer hulpzaam. Wat mij betreft mag deze in de FAQ onder Auto's Algemeen :wink: Bedankt Coop, Mischa
Mooi topic nu aanvullen met het verlijmen van onroad velgen, ik pak gewoon seconde lijm, en dan de versie met die metalen dunne buis en haalk deze langzaam tussen de band en de velg door. Hierna blijft het naar mijn mening prima zitten.
Wat jij wilt, Kijk eens een regeltje onder de woonplaatst van meneertje Cooper en zeg dan eens wat tegen hem. Ik zeg het pas gister, en kon er ook wel om laggen. Dat mensen zich zo laten kennen.
Is in principe al de wereld uit. Cooper heeft zijn onderschrift aangepast en de reden tot irritatie is weg. Hier is al kontakt over geweest tussen Coop en Jaap. Problem Solved !! We proberen het een beetje netjes te houden nietwaar ???
wat voor lijm moet je eigenlijk gebruiken? ikheb hier geen modelbouwzaak in de buurt, maar mijn vader kan wel aan lijm komen maar hij moet weten wat voor lijm. ik heb wel eens gehoord van langzaam drogende sterke lijm, een soort langzaam drogende seconde lijm.