achterkant zakt weg

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door robot, 18 feb 2007.

  1. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    vandaag eerste vlucht met amica van robbe

    vliegen ging goed maaaarrrrrrrrrrr

    de achter kant zakt erg naar beneden
    nu zit ik me af te vragen wat te doen
    alle 2 de rol roeren iets naar beneden zetten [heb 1 servo op rol roeren en had geen schroefen draaier mee]
    dus kon niet gelijk iets bij stellen,, maar wel vliegen
    of motor nog iets meer down te geven op de motor steun
    wie het weet mag het zegen
    alvast bedankt rob
     
  2. Bar

    Bar Guest

    of je gewichts verdeling is niet goed , staart te zwaar mischien?
     
  3. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    het zwaarte punt zit goed
    kan de staart dan te zwaar zijn
    hoogte roer staat 2mm up en hij gaat onder 20 25 graden weg vliegen uit de hand
    dus rustig de lucht in
    hij blijft aan de prop hangen
    dus power genoeg dacht ik
    prop is 10/5 ik denk wel dat er een 11/5 op gaat moet ik nog effe halen
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lijkt erop dat de instelhoeken niet goed zijn.
    De vleugel heeft waarschijnlijk een grotere instelhoek nodig, (vandaar ook de 2mm up).
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Waarom hoogteroer 2mm up?
    Dan gaat de staart juist omlaag en de neus omhoog.
    Hoogteroer gewoon recht zetten zou al een verbetering moeten geven :wink:
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Als je het toestel op grote hoogte brengt en dan recht omlaag stuurt ( en 'm dan loodrecht naar beneden door laat vallen), wat gebeurd er dan?

    Motordomp: als je ineens van volgas naar idle of andersom gaat, zie je dan veranderingen in de attitude?
     
  7. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Als je zecht de staart zakt naar beneden kan je ook zeggen de neus gaat te veel omhoog, dus een kleinere instelhoek zou dan nodig zijn. En als je de ailerons naar beneden zet word de lift nog groter inplaats van kleiner.
    Wat je nog zou kunnen doen is de instelhoek van de vleugel controleren en dan wel ten op zichte van het stabilo.

    Groeten Jan
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee, want dan moet je nog meer up trimmen om het toestel vlak te houden.
     
  9. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Wouter,

    Ik denk het niet Wouter, als het hoogteroer neutraal staat en het model klimt te veel dan is er op dat moment te veel lift, en dat kan je alleen compenseren door de instelhoek van de vleugel te verkleinen of het hoogteroer down te trimmen.
    Maar ik heb het model even opgezocht en daar valt weinig aan te trimmen, dus denk ik dat Robot het hoogteroer een beetje down moet trimmen.

    Groeten Jan
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb niet gehoord dat het model teveel stijgt, maar dat de staart hangt.
    Dus als bij een hangende staart het toestel goed vliegt is de instelhoek van de vleugel tov de vliegrichting goed.
    Wat moet je dus doen om de staart omhoog te krijgen? Juist,...

    Misschien heb ik het compleet mis, maar ik ben nog niet overtuigd van de tegenargumenten.

    btw
    Het kan waar zijn dat het hoogteroer terug naar normaal moet, maar dan zal de vliegsnelheid toe moeten nemen om de verminderde lift te compenseren.
     
  11. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    om nog wat meer info te geven

    er moet zeker een grotere prop op heb geen gas over als i hangt
    ga denk ik van 10/5 naar 11/7
    heb ik meer snelheid
    is ook al weer paar dagen terug en op het veld lag meer water dan gras heb dus niet lang gevlogen
    en eeee met een s2 lipo bleef i net aan in de lucht wel tegen de wind in
    en voor mijn gevoel als i vloog en ik gaf beetje down kwam i 10 a 20 graden naar beneden ging de snelheid zichtbaar om hoog
    meer kan ik er niet van maken

    alvast iedereen bedankt voor de reacties
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    :wink:
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Een hangende staart kan ook komen door zwaartepunt, trim en motordomp. Probeer het maar eens uit ;)
     
  14. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    waarschijnlijk is er gewoon te weinig power :wink:
     
  15. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja ik denk nu ook dat Frank gelijk heeft.
    Veel te weinig power, robot heeft het over 2s lipo maar het moet een 3s 11,1 volt lipo zijn
    En de prop. moet zijn 8x4 en zeker geen 11x7 Het kistje weegt maar 400 gram.
    Zelf heb ik een kist van 1400 gram en daar zit een prop op van 11x6
    Groeten Jan
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zwaartepunt was volgens de info ok, dus daar kan het niet aan liggen :p
    Als er gesproken wordt van "aan de prop hangen", denk ik niet aan een underpowered model.
     
  17. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    zal effe de setup er bij zetten

    roxxy 2827/34
    3c lipo 2200 amp
    totaal gewicht vlieg klaar weegt de amica 495 gram

    test met 2s lipo was om te kijken wat de motor daar mee doet
    en die weegt 45 gram of zo
    en s3 lipo 160 gram
     
  18. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Hoi (hallo :))
    Zelf heb ik ook een Robbe Roxxy motor 2827-34
    Hij heeft een maximale trekkracht met een prop van 10x5 ( Zelf gebruik ik steeds de graupner Slowfly props.)
    Volgens mij zit je met een zwaartepunt probleem.
    Ga even op de volgende manier na, of je motordomping goed staat.
    Van boven bekeken staat ie een beetje rechts.
    van de zijnkant staat ie een beetje omlaag.
    Dus motor naar rechts beneden plaatsen.
    om je zwaartepunt goed te krijgen kan je makkelijk wat lood voorin leggen, eerst wel kijken of je batterij niet iets naar voren kan.

    Veel succes

    Kurt 8)
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Zo werkt het niet helemaal. Wat fabrikanten in de handleiding zetten, zijn richtlijnen, geen vaste wetenschap. Ik zeg niet dat het persé het zwaartepunt moet zijn (denk zelf eerder een een combo van domp en zwaartepunt) maar je kunt het niet uitsluiten omdat het zwaartepunt volgens de handleiding ligt.

    Je zet een zwaartepunt eerst op datgene wat er in de handleiding zit, en vervolgens ga je vliegen. Op basis van dit vliegen kun je het aanpassen.

    Hoe dan ook; het is niet waar dat de attitude van een vliegtuig afhankelijk is van de instelhoek vd. vleugel.
     
  20. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    als ik de piloot zou zijn en ik kijk naar de motor staat i iets naar rechts en naar beneden
    heb dit ook uitgetest met motor op een stokje van alu
    kon ik makkelijk buigen
    was mooi om te doen
    motor recht er op trok i alle kanten op na wat buig werk bleef het stil in de hand staan
    dus ik ga er van uit dat ik het goed heb
    al zal er geen vleugel en hoogte en zij roeren op

    en over het zwarte punt moet ik iets weg snijden om de accu naar voren te krijgen

    rob
     

Deel Deze Pagina