RBC Kits AT6

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Maarten Zanders, 5 jan 2007.

  1. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Dat ziet er netjes uit :lol:. Als ik de AT-6 ook zo kan bouwen dan ben ik al erg blij. Keep up the good work.
     
  2. Kees van Ree

    Kees van Ree Guest

    De opmerking van Janus over de Bungee launcher heeft mijn volle aandacht. Ook ik heb een AT6 getracht met succes uit de hand te lanceren. Slechts éénmaal is dat gelukt. Andere keren was steeds een crash het gevolg. Ik ben hem nu aan het opknappen en ga hem voorzien van een Graupner 390 met lipo's. Om niet ook het wiel uit te vinden zou ik graag van je hoeren hoe je de launcher hebt gemaakt.

    Kees van Ree
     
  3. janus

    janus

    Lid geworden:
    2 mrt 2004
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Tilburg
    Er zijn diverse manieren om een launcher te maken.
    De basis van mijn launcheris te vinden op de volgende website:
    http://www.geocities.com/stormeflyers/launcher.html

    Ik heb hem op enkele plaatsen aangepast o.a.:
    - Pedaal verend gemaakt
    - Huis aangepast voor hoogdekkers

    Janus
     
  4. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Kees,

    Ik heb ook een AT6 hij staat in dit draadje geplaatst door Ton van Munsteren, waar ik in het begin ook wat startproblemen mee had.
    Onderaan de romp net voor de vleugel heb ik een stalen pennetje gemonteerd van ongeveer 15m.m lang.
    Het starten gebeurd nu met een stuk elastiek waar je normaal een zwever mee naar boven brengt van ongeveer 15 meter lang, dan een meter nylon met daaraan een ring die om het pennetje valt.
    De zaak even flink uitrekken, loslaten en hij zit gelijk 10 meter hoog. (met een beetje up) en dan het gas open.( nou ja gas.)

    Misschien kun je hier iets mee.
    Jan
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Het lijkt eng, maar laagdekkers laten zich prima tipslingeren.

    Eerst eens een paar rondjes zonder motor donddraaien en dan merk je dat het eigenlijk als een soort lijnbesturingskistje al vliegt.

    Dan met motor aan proberen. Wennen aan gas.

    Op het laatst gooi je het nonchalant weg.
    Wel altijd gestrekte arm om zoveel mogelijk "lijn"te maken.
     
  6. Kees van Ree

    Kees van Ree Guest

    Hallo Janus,

    Het verend maken van het pedaal lijkt mij een goede optie. Zelf ben ik er nog niet uit hoe te doen: met een trekveer aan de voorzijde of een drukveer aan de achterkant. Mogelijk is er nog een andere mogelijkheid. Laat mij jou oplossing even weten.

    Kees
     
  7. Kees van Ree

    Kees van Ree Guest

    [
    Harrold,

    Ik heb het even geprobeerd in de tuin zonder motor. Lijkt mij na enige oefening wel mogelijk. Mijn piepschuim Spitje buigt aan de tip wel eng door. Ik heb er nu een sate stokje ingelijmd voor alle zekerheid.

    Kees
     
  8. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    leuke tips hierboven... laat maar komen! Maar met een nog-onuitgetrimd model is het toch maar even klassiek werpen zeker?

    Ik ben ondertussen op het gemakje verder aan het bouwen. De cockpit is aan de binnenzijde voorzien van wat balsa zodat dit hier en daar bijgeschuurd kan worden (de operatie heeft nog wat sporen nagelaten). Ook ga ik voor een tweede instrumentenpaneel zorgen.. En natuurlijk twee piloten erin :) Met zo'n joekel van een cockpit mag er ook wel iets te zien zijn hè...

    Ondertussen wilde ik ook 'even' aan het staartdeel beginnen. Stoot ik daar op iets vreemds: de overgang van het richtingsroer naar de romp.. ik kom er op de plannen niet goed aan uit. Het mooiste lijkt me om een nieuw - opgebouwd - kielvlak te maken dat net even breed is dan de romp eronder... Of hebben de andere AT6 bouwers dit eenvoudiger opgelost?

    Verder lopen er nog wat elektronica projectjes waardoor de AT6 af en toe een beetje stil ligt..
     
  9. ritja

    ritja

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Nijmegen
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hallo Maarten,

    Op de bovenste foto zie hoe het moet worden en op de onderste hoe het zou moeten zijn.
    Dat is trouwens een groter model (ongeveer 160 cm spanw.) die ik heb gebouwd van af een tekening.
    Het rigting roer is opgebouwd uit ribben en sluit aan op de romp, steekt er dus niet buitenuit.
    Het RBC model is natuurlijk ook een semi-schaalmodel.
    Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

    Groeten Jan
     
  10. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Zeker en vast!!
    vooral je foto van de RBC AT6 maakt het duidelijk. Ik heb erover nagedacht en een opgebouwd kielvlak dat aansluit op de romp zou onrealistisch dik worden, dus waarom tijd eraan spenderen...
    Je hebt gelijk, 't is semi schaal. Gewoon afbouwen en ermee vliegen :D
     
  11. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Eventjes een berichtje om te laten weten dat de bouw niet volledig stil ligt. Ik heb een tijd lang andere prioriteiten gehad, maar stilletjes aan geraakt de AT6 toch gebouwd.

    [​IMG]
     
  12. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    deze keer met neuslijst, motor, piloot (gespleten persoonlijkheid) en de roeren.
    Ik ben nog aan het twijfelen of de dummy-wheelpants erop komen.. Dan plamuren, schuren en glassen!
    Tegen het voorjaar zal ie wel af zijn :)

    [​IMG]
     
  13. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    De bouw van de AT6 is niet (volledig) stil gevallen. Ondertussen is hij helemaal met 25g glasvezel en PS100 bekleed. Enkel nog wat afwerken aan de roeren.

    Ik zit echter nog met een aantal vragen over hoe het verder moet..
    - de cockpitkap: wanneer verlijmen en hoe?!?
    - de motorkap: ik ben bang dat het glanzende plastiek moeilijker af te werken is dan de romp. Het is te zeggen: ik denk niet dat de kleur/effect hetzelfde zal zijn. Ik denk er dan ook aan om de meegeleverde kap te gebruiken als mal en een glasvezel versie van de motorkap te maken. Die is dan weer in hetzelfde materiaal dan de romp en zo komt eea weer mooier uit. Ook voor montage lijkt me dit beter.

    Is er iemand met nog een idee hierover?

    Ik heb geen foto-update want hij ziet er zo goed als hetzelfde uit als hierboven, alleen wat meer plekken van het plamuur en donkerder van de PS100.

    Ciao!
    Maarten
     
  14. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    ik ben ook van plan deze kist te kopen..
    kwa bouwen heb ik alleen nog maar shocks/arf`jes gedaan.
    nu leek het me leuk om eens zelf te bouwen , en dit leek me een heel leuk/betaalbaar vliegtuig.
    is dit een beetje te doen voor mij ?
    en ik zou er wel heel graag een landings stel onder zetten,[ wil hem een beetje "schaal" maken]
    kan dit zonder moeilijke extra constructies ?

    oja: het hoeft niet heel makkelijk te zijn want we bouwen elke woensdag met de club...

    gr sjoerd
     
  15. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Hey Sjoerd,

    als eerste bouwkist heb ik zo'n beetje mijn twijfels... de basisconstructie is dankzij het goede ontwerp vrij eenvoudig te doen. De grote moeilijkheid bij dit model (vind ik althans) is de beplanking. Het is werkelijk langs alle kanten gekromd en gebogen. Niet zo eenvoudig om het mooi strak te krijgen. Dat zie je ook op m'n foto's hierboven, de overgangen tussen de verschillende plankjes bvb. (achteraf geleerd dat ik hier de verkeerde lijm heb gebruikt...)
    Maar als je genoeg hulp kan krijgen op je club bij het bouwen moet het wel lukken lijkt me!

    Wat het landingsgestel betreft zijn er geen aanwijzingen in de handleiding. Die handleiding is trouwens ook heel beperkt, een stuk of 30 lijntjes tekst. Verder heeft een landingsgestel op dit formaat weinig zin als je geen verharde piste hebt. Bij m'n vorige AT6 (zelfde formaat maar dan op brandstof) was dit het eerste dat eraf ging - bij de maiden.
    Als ik me niet vergis heb ik er al een online gezien met retracts, kan me niet meer herinneren waar.

    Als je voor meer schaal wil gaan, zou ik van het begin af aan de staart herbekijken, dit stoort mij het meeste aan deze kist en heb een beetje spijt dat ik dit niet eerder heb gezien. De cockpit 'opentrekken' is dan weer wat eenvoudiger...

    mvg,
    Maarten
     
  16. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    ok ,

    bedankt voor de snelle reactie..
    ik zal er nog even over na denken.
    ben ff aan het googlen geweest en ook al wat andere mooie warbird achtige kistjes gezien.
    als ik tog voor dit kistje ga laat ik het wel horen ;)

    gr Sjoerd

    edit:

    ik heb zojuist de great planes AT6 besteld ,
    stukje groter dan de rbc..:p
    span: 1517mm , voor een .40/.46 motor
    kost normaal z`n 180 euro , maar bij van de goor was hij in de opruiming 100 euro :D
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2008
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Maarten,

    ik volg je draadje omdat ik dit ook een mooi toestel vind, daarbij heb ik ook een RBC-kit liggen die nog moet worden gebouwd (ander toestel: Cessna L-19 Birddog).

    Je schrijft dat je voor de beplanking verkeerde lijm hebt gebruikt, laat mij even wat leren van jouw fout aub. :rolleyes: Welk lijm gebruikte je, wat ging er fout en wat moet ik zeker niet doen ...
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2008
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Cockpitkap nu of na het spuiten plakken, maakt eigenlijk niet uit wanneer.
    Ik gebruik altijd canopyglue van pacer.
    Motorkap gewoon licht schuren en je ziet geen verschil met spuiten. Plastic is idd kwetsbaarder, dus een epoxy kap maken is een optie. Zelf heb ik de binnenkant van de motorkap met een matje ingesopt.

    succes!
     
  19. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    OK, dan ga ik het na het spuiten doen, lijkt me handiger om eerst alles te verven en dan de cockpitkap erop te zetten.
    Weet iemand nog een tutorial oid om het cockpitframe na te bootsen met karton ofzo?

    Ik heb ondertussen al een glasvezel/epoxy versie gemaakt, de originele kap heeft als negatieve mal gediend. Is goed gelukt!! Komt ook nog eens een pak lichter uit, alhoewel dat in dit geval niet echt nodig was.

    Zoals je in een van de vorige foto's kan zien staat de naad een beetje naar buiten, dit kreeg ik niet weggeschuurd en heb het dus maar zo gelaten (anders geraakt deze kist nooit af..)
    Ik heb houtlijm gebruikt voor de naad en misschien net niet lang genoeg gewacht met drogen. Achteraf heb ik dan op airfield models gelezen dat je voor dergelijke naden het beste 'modelbouwlijm' (uhu por ofzo) gebruikt omwille van het beter schuurbaar zijn.
    Airfield Models - Adhesives used for Model-Building

    Ondertussen is er nog een klein zwevertje tussen gekomen, die vliegt nu. Maar nu is ook mijn Solution in herstelling waar ik nog over zit te tobben. Hoe dan ook geraakt de AT6 telkens achteraan in het to-do lijstje. Misschien wordt het tijd om de prioriteiten eens te herschikken... Het liefst van al zou ik met een nieuw project willen beginnen, maar dan ben ik helemaal verloren :)
     
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee,

    dank voor je reactie. Ik herken dat probleem met houtlijm, dat wordt harder dan het balsa waarna het moeilijker schuurbaar is. CA heeft dat ook ...

    Ik weet niet of dat met UHU POR wel goed gaat, volgens mij is dat lijm voor depron & ander schuim. Ik denk dat ze UHU HARD bedoelen. ;) Wellicht kan iemand dat even bevestigen ?

    Wat betreft jouw projecten, dat heb ik ook een beetje ... met meerdere kisten tegelijk bezig, maar bijna niets is af. Nou ja, 't is hobby zullen we maar denken :cool:

    Maarreehh, je RBC kitje is te mooi (en te ver gevorderd) om te laten liggen hoor :D Het hoeft ook niet volgende week af te zijn, dit jaar is nog lang :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina