Hallo, Ik heb van het weekend gereden en heb op één dag 2a3 pluggen versleten! Totdat ze op waren. Toch maar voor de zekerheid even motortje (ZX-12 sport) opengemaakt. Ik zag kleine pitjes op de zuiger en op de kop. Thuis gekomen heb ik het hele handeltje uit elkaar gehaald en de drijfstang vervangen die er iets meer dan 5 liter in zat. Alles weer in elkaar gezet blijkt dat de lagers een licht ruizend geluid maken. Ik heb ook een nieuwe motor liggen en deze lagers maken minder geluid. Er zit geen speling op de lagers maar toch vraag ik me af of ik deze moet vervangen. De klemming is nog perfect en de pitjes heb ik voorzichtig weg gepolijst dus de motor is zeker nog bruikbaar. ps. motor heeft plusminus 14 liter brandstof gezien. Graag jullie advies. mvg, Jeroen
Als de lager lawaai maken is het niet goed. Je kan je voorstellen dat bij hele hoge toeren grote krachten op de lagers komen. Vervangen zou ik dan aanraden, zeker als de staat van de motor verder goed is.
Tja, kan..... Als je lager giert, of ruist zoals je het zelf noemt, is hij beschadigd..... Ik heb dit zelfs eens gehad met een motor, 1 liter nadat er een nieuw hoofdlager in is gegaan!..... dus het kan zomaar ineens gebeurd zijn met die lagers, is een lastig verhaal..... Als je je motor nogmaals uit elkaar haalt, dat je dus alleen het huisje met de 2 lagers erin in je handen hebt, moet je hem eventje doorspoelen met wasbenzine, of een beetje brandstof, kan ook, en dan kun je, als je met je vinger het hoofdlager met iets druk erop ronddraait, voelen of hij beschadigd is, want dan voelt het namelijk "stroef" ik kan je maar 1 tip geven voor het vervolg als je de lagers vervangen hebt, gebruik na IEDERE run, afterrun olie, en niet te zuinig...... Al zegt de brandstof leverancier niet dat het hoeft, gewoon lekker wel doen...... Na het rijden, luchtfilter eraf, gloeiplug eruit (let op vuil, dat dan eerst verwijderen) straalt afterrun in de carb en in het pluggat, ff met de hand doordraaien en dan heel kort op de startkist. Filter erop, plug erin, en je motor maar zeker je lagers zijn goed beschermd.....
Kleine pitjes op de zuiger (en op de kop) duiden volgens mij op een te schrale/krappe afstelling, dat is niet bevorderlijk voor je hoofdlager. Wat was de kleur van de gloeiplug? Neem even een kijkje op: http://www.bb-hardware.com/modules/sections/index.php?op=viewarticle&artid=117
Door de motor aan het vliegwiel een 2-tal slagen door te draaien.... Eventjes zorgen de olie die je erin hebt gespoten goed in de motor terecht komt..... Daarna eventjes op de startkist, ZONDER PLUG en de olie zit dan echt goed overal in de motor.....
Het verhaal gaat nog verder Richard.... Kleine putjes kunnen ook duiden op zogenaamde "detonatie", veroorzaakt door een te vroege ontsteking. Oorzaken kunnen zijn: - Te hete plug in de motor - Te kleine kopspeling - te hoog nitromethaangehalte in de brandstof deze 3 variabelen werken samen, maar zijn ze niet goed kan het resulteren in "detonatie" Een "gaar" lager lijkt me in dit geval de oorzaak......
Maar van die roest puntjes heeft iedereen toch wel een beetje last van of niet :?: En kan dat nou ook echt kwaad :?:
Het zijn geen roestputjes, want ik gebruik zoals velen al genoemd hebben veel afterrun na iedere keer dat ik gereden heb. Zou het niet zo kunnen zijn dat ik idd te arm heb gereden dat de motor zo heet is geworden dat de drijfstang iets te veel is gaan uitzetten wat resulteert in een aanraking met de kop. Het lager maakt als ik hem met de hand draai een lichte ruis maar als de motor loopt hoor ik niks bijzonders. Hij loopt gewoon mooi. Ik ga denk ik gewoon nu met een nieuwe drijfstang kijken of het allemaal nog een beetje wil werken. Volgens mij heb ik de oude drijfstang er te lang in gehad en in combinatie met de hete motor is dit fout gegaan. Bedankt voor de links, ik ga zeker even kijken. Ik heb ze al bekeken, geen van de gloeipluggen lijkt op die van mij, ik had een lichte bruine aanslag op een klein deel van de plug. Aan het gloeidraadje kan ik niet zoveel zien.
Inderdaad zal speling op het hoofdlager de zuiger verder omhoog doen komen waardoor je een vroegere ontsteking krijgt.
Ach... als een kopspeling tegenwoordig op 0.05mm nauwkeurig ingesteld kan worden en 0.2mm dit probleem kan veroorzaken moet je niet verwachten dat je dit kunt aanvoelen.
Bedankt voor jullie reacties. Zal idd maar voor de zekerheid die lagers vervangen. Dat is goedkoper als een nieuwe motor als het mis gaat. mvg, Jeroen