Bouwverslagje van een helling zwevertje (AirBuzzz)

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Eric R, 14 dec 2006.

  1. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    ik val in herhaling maar dit is telkens weer prachtig gedaan. ik blijf het op de voet volgen en ben nu nog meer beniewd naar het resultaat :thumbsup:
     
  2. Eric R

    Eric R Guest

    Alles is gereed voor het monteren van de ailerons

    [​IMG]
    De heveltjes voor op de alerons zijn van 1mm dik printplaat.
    Dit alles gaat vanavond nog gemonteerd worden, dan kan ik me morgen bezig houden met het zwaartepunt.
    Het zwaartepunt wordt denk ik een probleempje :oops: Ik heb nog nooit een model gevlogen wat bij deze vorm in de buurt komt, dus ik heb geen flauw idee.
    Ik gebruik de methode die in de onderstaande link wordt beschreven
    http://www.palosrc.com/instructors/cg.htm
    Maar dit is voor aangedreven modellen en niet voor zwevers
    Dus als iemand tips heeft zijn ze zeer welkom

    Groet
    Eric
     
  3. Eric R

    Eric R Guest

    Zo ik ben klaar voor de maiden :p :p
    Alles zit erin en ben intussen zeer benieuwd naar het vlieggedrag, ik heb het CG op 90mm vanaf de voorlijst liggen (de trim loodjes gaan mee met de maiden :D )

    Hier het eindresultaat:

    [​IMG]
    (Die vlekjes op het rompje zijn stofjes)
    [​IMG]
    AirBuzzz met het eerste fototje uit dit bouwverslag
    [​IMG]
    onderzijde
    [​IMG]
    detail onderzijde: aileron aansturing
    [​IMG]
    209gram!!! misschien nog een grammetje of 5 erbij ivm trimmen, dat moet lukken :D

    Nu nog een perfecte dag op de Maasvlakte met Arvid erbij voor de film :D :D

    Groet
    Eric
     
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    morgen maiden?
     
  5. Arvid

    Arvid Guest

  6. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    bij options kun je bij windguru de wind ook in bft aan laten geven :D
     
  7. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Ondertussen al even tijd gevonden om de maiden uit te voeren?

    Mvg,

    Dennis
     
  8. Eric R

    Eric R Guest

    Dennis,

    We zouden morgen naar de Maasvlakte gaan met een hele delegatie maar het weer ziet er niet naar uit.

    Eric
     
  9. Eric R

    Eric R Guest

    Vandaag heeft tie gevlogen :yes: :yes: :yes:

    Na wat kleine trimvluchtjes en wat lood uit de neus gehaald te hebben is het gelukt om AirBuzzz door het luchtruim te laten suisen.
    Het is een erg gevoelig kistje, het blijkt dat ik voldoende lift en snelheid krijg maar de langs-stabiliteit laat een beetje te wensen over (z'n kontje schud een beetje)
    De reactie op de rolroeren is super snel, maar de reactie op het hoogteroer (vooral "down") is een beetje te weinig.

    Airbuzzz vliegt dus redelijk (kan altijd beter).

    Ik ga een iets groter hoogteroer er op zetten om een betere reactie te krijgen op hoog/laag.

    Als het goed is gaat Arvid binnenkort een filmpje plaatsten, en als dan iemand nog tips heeft om het vlieggedrag te verbeteren dan hoor ik dat graag

    Eric
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Dat gaat zeker gebeuren :D

    Het lijkt alsof de staartboom in turbulentie gevangen wordt of in een eigen frequentie beland. Wel een bijzonder leuk toestelletje en lekker spelen vlakbij.
     
  11. Arvid

    Arvid Guest

    Eerste serie video's

    Trimvlucht1 (23 sec, 1,1MB)
    [​IMG]

    Trimvlucht2 (21 sec, 1MB)
    [​IMG]

    Trimvlucht3 (5 sec, 340KB)
    [​IMG]

    Trimvlucht4 (25 sec, 1,2MB)
    [​IMG]
     
  12. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Hoi Arvid,

    Het geluid van de wind bij vlucht 4 is wel heel suggestief.
     
  13. Arvid

    Arvid Guest

    :?:

    Bedoel je die vlaag in de microfoon? Tja, heb niet zo'n mooi vachtje om dat af te vangen.
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    En eindelijk de vlucht video's

    Vlucht 1 (1,9MB, 49 seconden)
    [​IMG]

    Vlucht 2 (4,7MB, 2 minuten 10 seconden)
    [​IMG]

    Vlucht 3 (4,3MB, 1 minuut 51 seconden)
    [​IMG]

    Vlucht 4 (4,1MB, 1 minuut 41 seconden)
    [​IMG]
     
  15. Eric R

    Eric R Guest

    Thanks Arvid, :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

    Mooi stukkie film, vooral die laatste met het zonnetje erbij
    Op het 2de en 3de filmpje is het schudden goed te zien, en het lijkt er wel op dat de loshangende antenne
    de boosdoener is (2de is een vlucht met het CG iets verder naar voren als de 3de vlucht)
    Heeft iemand hier een idee over want voor mij blijft het gokken waar het aan zou kunnen liggen???

    Eric
     
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Schudden/schommelen komt volgens mij door de kombinatie van een lichte pijlgestelde vleugel en te klein of te ineffectief kielvlakopppervlak (korte staartboom ook).
    Het beeld komt overeen met het zgn Dutch rolling waar sommige oudere pijlvleugelstraaljagers bij lage snelheid last van hadden.
    Om het ontwerp niet te veel geweld aan te doen zou je als expiriment onder de staartboomen een extra stukje vin kunnen plakken, desnoods even met tape.
     
  17. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Moooi kistje, netjes gemaakt en afgewerkd :D .
    Problemen met down geven zou kunnen komen doordat het hoogteroer tov de vleugel wat hoger zit, zo creer je dus altijd wat extra weerstand boven het CG wat je staart naar achteren wil trekken, en omdat de staart boven het CG zit trekt de weerstand de staart naar achteren en als gevolg daarvan naar onderen, en ook in combinatie met de korte staartboom kan dat een beetje extra up geven. Dat verklaart waarom hij vooral bij down iets slechter reageert. Maar een groter hoogteroer moet dit idd oplossen. Juist extra goed, want een groter hoogteroer met minder uitslag creert minder weerstand dan een kleiner hoogteroer met een grotere uitslag bij een gelijke down/up beweging.
     
  18. Eric R

    Eric R Guest

    @Planelover_CrAzY

    Het lijkt een logische verklaring, het is misschien een deel van het probleem.
    Het modelletje heeft ook de neiging om ineens sterk te duiken en dat zonder enige aanleiding.
    Dit effect komt alleen voor bij lage snelheden. En dit komt waarschijnlijk doordat het stabilo in de turbulentie komt van de
    vleugel.
    Ik denk dat de beste oplossing is om het stabilo hoger of lager (mijn voorkeur is hoger) tussen de 2 staartbomen te plaatsten, waardoor de aanstroming verbeterd
    Maar dit levert een hoop sloopwerk op.
    Een makkelijker oplossing is dus het hoogteroer vergroten.


    Eric
     
  19. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Dat sterke duiken kan misschien ook komen door instabiliteit van het vleugelprofiel (icm de relatief korte staartboom), samen met wat jij zegt over dat het stabilo in de turbulentie komt van de vleugel (al heeft de vleugel meestal nog een redelijke downwash, ik weet niet zeker of het stabilo echt in de turbulentie van de vleugel komt vóór het stallpunt). Het stabilo nog hoger zetten lijkt me dan niet zo'n goeie oplossing, dat verergert het probleem met het down geven nog meer. Ik zou 'm eerder naar onderen zetten dan, dan heb je er volgens mij minder last van. Waarom hebben zwevers anders vaak T-staarten? Ze willen het stabilo juist weg hebben uit de turbulentie/downwash van de vleugel.
    Maar het hoogteroer vergroten moet het probleem inderdaad grotendeels verhelpen/oplossen.

    Blijft toch interesting stuff, aerodynamica :wink:
     
  20. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    leuk joh
    misschien een sp 260 derin?
     

Deel Deze Pagina