Tijdje geleden(+/-1jaar) brak ik de drijfstang van een saito 120 tijdens het opstijgen met een vliegtuig. Ik bestelde een nieuwe drijfstang en monteerde het geheel. Het was er niet meer van gekomen om de motor te starten sindsdien. Doordat het euvel optradt tijdens het opstijgen was de brandstoftank geheel vol. Vandaag wilde ik de motor laten proefdraaien om er dit weekend eens mee te vliegen. De motor starte redelijk vlot(bij de 2de poging reeds leven in de brouwerij). Lange tijd stationair laten draaien en vervolgens de schuif meer en meer open om tot volgas te komen. Dit ging echter niet, telkens iets boven stationair viel hij uit. Wat zitten prutsen aan de heefdregelnaald maar dit hielp allemaal niet. De motor viel telkens uit. Zowat ten einde raad was ik van plan om de motor terug te demonteren en te kijken op eventuele foute montage en ledigde de brandstoftank. Hardnekkig als ik was wilde ik nog eens proberen en tankte terug vol. Ik had de brandstof bijgetank in de vers aangemaakte brandstof(20% castrol mssr, 10% nitro, rest methanol). En starte terug de motor, zoals steeds direkt in actie op stationair. Wonder boven wonder de motor toerde ook op naar volgas in de mate van het mogelijke want door het gepruts aan de naald was de afstelling niet meer ideaal. De lange intro hierboven doet mijn vermoeden rijzen dat de brandstof in de tank "versleten" was, bijgevolg vraag ik me enigzins af hoelang brandstof houdbaar is? iemand van jullie een idee?
Hallo user1159, in oude brandstof heeft de olie de neiging te gaan "vlokken" en met name wanneer er een deel wonderolie in zit. Dit levert natuurlijk moeilijkheden op in de erg kleine doorlaat van de sproeier die daatdoor verstopt raakt met allerlei afstelproblemen als resultaat. Met name als brandstof heeft overwinterd in een garage met temperaturen vlak bij of net onder nul treedt dit verschijnsel op. De remedie? Oude brandstof wegdoen of er een vuurtje mee stoken (Niet erg milieuvriendelijk!!) of in het lopende seizoen zorgen dat je brandstof op is. Als je niet al te veel vliegt brandstof per liter aanmaken. Gaan vliegen met oude brandstof staat, als je al van de grond komt, ongeveer gelijk aan een gang naar de winkel of bouwtafel voor een nieuw model. Veel succes, Aart Swolfs
Brandstof kun je redelijk lang (jaren) goed bewaren. Mits: Je het luchtdicht bewaard bij temperaturen boven 0. Wonderolie kan inderdaad gaan vlokken, dat kun je gewoon waarnemen. Maar wat vaker voorkomt, de olie zakt naar de bodem. Als je dus een auto/vliegtuig een jaar wegzet zit al je olie voor de clunck. Je naald en leidingen zitten vol met aangekoekte olie. Als je problemen hebt met oude brandstof. Goed schudden leegmaken (weggooien). Daarna voorraad vat goed schudden, moet je eigelijk altijd doen. En opnieuw aftanken, waarbij je de carburateur helemaal opent en de eventuele uitlaat slangetje dichtknijpt. Nu zal er verse brandstof door de slangen gaan, langs de naalden en je carb overstroomd. Hiermee gaat het olie ook wel weg. Daarna wat draaien aan prop, totdat ie niet meer is verzopen, dan starten. Brandstof een jaar in een tankje is sowieso slecht want via de ontluchting van de uitlaat staat het in contact met de buitenlucht. Dus trek je vocht aan. Nogmaals, brandstof luchtdicht bewaren. Johan
Wonderolie gebruik ik nooit, motoren krijgen er een bruine kleur van. Liever een dure motor in propere staat houden lijkt me! Ik gebruik al jaren castrol MSSR olie en die voldoet voor mij perfect, misschien zijn er betere maar als men tevreden is over een product blijft men er best bij is mijn mening. De olie is ook wit(transparant) van kleur en zo verkrijg je na mengen heldere brandstof. Ik koop ze bij een lokale verdeler van POWER, is een bedrijf van smeermiddelen. Vroeger verkochten ze de olie in vaten van 25l of nog groter. Tegenwoordig zit het verpakt in literbussen per 12 in een karton. Het is mogelijk dat er water ingekomen is doordat de van een vliegtuig niet luchtdicht is(via de uitlaat en carb) of dat er op die manier methanol verdampt is. Normaal meng ik mijn brandstof in grote hoeveelheid en tank dan vanuit die bus. 1 maand geleden heb ik 25liter gemengd, nu vlieg ik minder dan vroeger en zag het beeld al voor me dat ik mettertijd die 25l ging mogen weggieten.
In Nederland is het slecht verkrijgbaar. Maar goed, als je je 25l vat maar goed sluit, dan gaat de brandstof echt niet slechter worden. Methanol trekt water aan, leg maar eens een verdroogde spons in in vochtige garage en kijk na een week eens weer. Als je dan ook het voorraadvat nog eens goed schud voordat je het gaat gebruiken, is er niets aan de hand. Het is verstandig, om je motor te olien als je hem lange tijd niet gebruikt. Een jaar wegzetten is is niet goed voor je brandstof, maar ook slecht voor je motor. Door de hygroscopische werking van methanol (vocht aantrekken), kan er er roest onstaan. Je MSSR olie is daar prima geschikt voor. en goedkoper dan een after run olie. Maar soms weet je vantevoren niet, dat ie een jaar niet gaat vliegen. Johan
In Belgie loopt de verkrijgbaarheid ook op zijn einde, Castrol is gestopt met de produktie van MSSR olie. Waarschijnlijk kunnen ze niet concurreren met andere oliesoorten want uiteindelijk is MSSR heel wat kostelijker dan andere verkrijgbare olieën. k'heb gebeld naar mijn gewone leverancier en die verbond me door met de verdeler in belgie waarna men mij wist te vertellen dat er nog +/- 150 kartonen dozen(met 12bussen van 1L in) in stock waren waarna het natuurlijk niet meer te verkrijgen is. Dus nog een paar weken en het is in belgie ook over en uit. De verdeler wist te vertellen dat vooral clubs per 10 dozen bestellen tegenwoordig. k'zal volgende week ook een serieuze bestelling plaatsen zodat ik een 10tal jaar verder kan
Olie die men mengt met methanol om zo brandstof voor onze gloeiplugmotoren te verkrijgen. Mssr is dus een type van olie die castrol tot voor kort produceerde, het is olie van hoge kwaliteit en bijgevolg ook duurder dan klotz , carbolin of aerosave. Eerlijk gezegd ken ik geen betere maar die zullen we bestaan. Er is altijd wel een superlatief hé Qua prijs situeert het zich tussen 12,25euro(als men besteld per 100liter) en 13euro(als men besteld per 12liter). Enfin k'zal geen reclame maken, ze produceren het toch niet meer
Jammer, Castrol M is ook al slecht te krijgen. Castrol M is een "wonderolie" gebaseerd op castor olie. MSSR was de synthetische variant, jammer dat het uit productie gaat, want lang niet alle olien mengen met methanol. Johan
Brandstof een jaar in het tankje van het model laten zitten en dan verwachten dat alles goed loopt, dat meen je niet ....