vertanding vraag + benaming tandwielen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door LED, 4 jul 2007.

  1. LED

    LED

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    77
    Hey.

    Eerst en vooral, ik heb de search gebruikt maar door populariteit van dit forum krijg je zoveel mogelijke threads dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

    Ik ben totaal nieuw in de electro wereld, heb wel een marder gehad.

    Mijn eerste vraag, wat zijn de juiste benamingen van de verschillende tandwielen op een TA-04 chassis ?

    motortandwiel (pinion als ik het goed heb), het grote tandwiel daar tegen, de 2 kleine tandwielen op de as van de grote voor de riemen, en dan de diffs (spurs ?).

    Tweede vraag.
    Wat voor verhouding zou ik als beginner het beste steken. Momenteel steekt er een motortandwiel van 45 (als ik goed geteld heb) en een groot van 112 op.
    Momenteel steekt er een tamiya super stock RZ motor in (als ik mag uitgaan van de kleur).
    Reserve tandwielen die ik heb : 120T 128T 40T 41T 42T 43T

    Mijn eerste doel op dit moment is om lang genoeg op de baan te kunnen blijven om het ding te leren kennen, maar toch voldoening te krijgen van de snelheid.

    Ik weet dat dit waarschijnlijk uit ondervinding en ervaring moet komen, maar dat heb ik op deze moment dus nog niet en ik hoop dat jullie me toch op het juiste pad kunnen zetten.

    Alvast bedankt.
     
  2. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Motor tandwiel = Pinion gear
    Grote tandwiel daartegen = Spur gear
    Twee kleine op as van de grote = Center pulleys
    Diffs, one-way & spool = Diff- One-way- pulley

    Het heet een pulley zodra er een snaar overheen loopt en een tandwiel (gear) zodra er tanden in elkaar grijpen...

    Voor je tweede vraag is het eigenlijk nog van belang om te weten wat voor baan je rijd... Een lange baan vraagt om meer snelheid en een korte baan om meer acceleratie...

    Om je Gear Ratio (verhouding (GR)) uit te rekenen heb je allereerst je interne verhouding nodig (internal GR) Die kan je berekenen door het aantal tanden van de diff-pulley te delen door het aantal tanden op je center pulley. Je kan dit ook vinden op www.gearchart.com

    Voor de TA-04 is dat 2.133

    Als je nu je spurgear deelt op je pinion krijg je de drive GR en als je die dan vermenigvuldigd met de Internal GR (IGR) dan krijg je je Final Gear Ratio (FGR)

    Hier wat voorbeelden met de tandwielen die je aangegeven hebt...

    112 / 40 = 2.80 x 2.133 = 5.97
    112 / 41 = 2.73 x 2.133 = 5.83
    112 / 42 = 2.67 x 2.133 = 5.69
    112 / 43 = 2.60 x 2.133 = 5.56
    112 / 45 = 2.49 x 2.133 = 5.31

    120 / 40 = 3.00 x 2.133 = 6.40
    120 / 41 = 2.93 x 2.133 = 6.24
    120 / 42 = 2.86 x 2.133 = 6.09
    120 / 43 = 2.79 x 2.133 = 5.95
    120 / 45 = 2.67 x 2.133 = 5.69

    128 / 40 = 3.20 x 2.133 = 6.83
    128 / 41 = 3.12 x 2.133 = 6.66
    128 / 42 = 3.05 x 2.133 = 6.50
    128 / 43 = 2.98 x 2.133 = 6.35
    128 / 45 = 2.84 x 2.133 = 6.07

    Als je even wil aangeven wat voor baan je rijd dan kan ik je wat meer in de richting helpen van een goede GR...
     
  3. LED

    LED

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    77
    Wel om te beginnen zal het paar keer gewoon op een parking zijn me wat kegels, om de auto te leren kennen.
    Daarna zullen mijn eerste circuit stapjes genomen worden op het circuit van rums racing team

    http://rtr.topgame.be/modules/news/

    Alvast bedankt voor de uitleg
     
  4. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Gezien de foto's van dat circuit zou ik denken dat je om te beginnen iets van 6.00 FGR probeerd... Denk dat je daarmee wel leuk uitkomt...

    Wel een mooi circuit trouwens...
     

Deel Deze Pagina