Os 46 FXI lagers repareren of nieuwe kopen ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door gertbartelink, 2 aug 2007.

  1. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Op een gegeven moment houd het op en is een motor "op".....
    Na 2,5 jaar van trouwe dienst ( 2 x per week vliegen ) op een acrokist en altijd maar met 5 % Nitro te hebben gelopen is het dan over...

    Maar de vraag is natuurlijk...

    Is het verstandig er nieuwe lagers in te gooien ? ( gezien de krassen van de stukjes die uit de lagers zijn gekomen )
    Wat kost een setje lagers voor een OS FXI 46 ?
    En waar kan ik deze het beste kopen of bestellen ?

    Nieuwprijs op dit moment (aanbieding Kampen ) 99 € zonder demper

    gr Gert


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
     
  2. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    krassen in cilinder en bus zijn wel erg. Verlies van vermogen.
    Krassen in het carter is niet zo'n probleem.

    Bij twijfel zou je maar even alles op een rijtje moeten zetten. Nieuwe lagers kosten misschien wel rond de €30-40(?)

    Dan wordt de stap naar een nieuwe een stuk kleiner, dan weet je meteen dat je weer een goede hebt.
     
  3. JKLBarney

    JKLBarney Guest

    Gert,
    Ik heb drie weken geleden het hoofdlager in een OS 91FX vervangen. Kosten € 10,- en dan heb je een goede kwaliteit lager van SKF. Ik heb dit lager bij Laman in Alphen aan den Rijn gekocht (er zijn meer filialen), maar ik vond ook een adres in Rotterdam (Van Eyle & Ruygers Schwartz B.V. Sevillaweg 75, 3047 AL ROTTERDAM).

    Kortom, lagers zijn gemakkelijk verkrijgbaar, want er zulen meerdere adressen zijn die ze verkopen. En de maat bleek voor de 91FX een doodnormale standaard te zijn (de 16003). Mogelijk dat jouw lager ook deze maat is. Dat kun je zien aan de buitenste ring, daar staat een nummer in gedrukt en als dat 16003 is ben je voor € 10,- klaar.

    Gr. Barney
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Gert,

    Die motor ziet er echt niet meer gezond uit en ik vrees dat je met een paar nieuwe lagers je probleem niet zal oplossen. Het lijkt of de kooi van de lager is losgekomen en dat een balletje is gaan zweven in je motor en daarbij de nodige schade heeft toegebracht. Reken voor 2 lagers voor een .46 op een 30-tal Euro. Ik heb er enkele maanden geleden ook nog aangeschaft en toen was het bij ons zo veel.

    Voor 60 Euro meer heb je een splinternieuwe motor.

    Vooral de krassen in de cilinderwand baren mij zorgen omdat je zoals Michiel al aanhaalde compressieverlies zult krijgen waarbij de motor minder goed of helemaal niet zal draaien.

    Op is op en ik denk dat dit nu net met jou motor het geval is.

    Stevo
     
  5. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ligt het aan mij, of zie ik nergens een foto van de cylinderbus? :)
     
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Nieuwe motor kopen :!:
    Met die geruineerde motor ga je toch niet meer vliegen :?: zonde van de eventuele nieuwe lagers.
    Ger.
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Er is geen cilinderbus te zien maar zoals ik de koelkop al zie neem ik zonder verpinken aan dat ook de zuiger en cilinder er net het zelfde uitzien met de nodige krassen tot gevolg.

    Stevo
     
  8. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Heren...U word op uw wenken bediend...




    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    gr Gert
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik zou een nieuwe motor kopen, alleen al omdat ie er dan nieuw uitziet in plaats van zo heel vies :wink:
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Zuigertje, cylinderbus en cylinderkop vertonen ook de nodige schade.

    Ik denk dat cylinder hohnen en een overmaats zuigertje (als dat al verkrijgbaar zou zijn) samen met het vervangen van de lagers zo kostbaar wordt, dat een nieuwe kopen een betere keuze is.

    Mocht je de motor kunnen reviseren dan is het nog maar de vraag of ie weer betrouwbaar en met voldoende compressie zal lopen.
     
  11. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik zou ook een nieuwe kopen.

    ZOals menno ook al aangeeft, het kost veel tijd en geld om hem weer back to life te brengen.
    Ik heb laatst voor nog geen 14 euro 2 lagers gehaald voor een FX46. Dus de prijs van de lagers is het niet. Maar voor de cilinder en bus ben je duurder uit.

    Koop een nieuwe, en bewaar deze voor reserve onderdelen. Daar heb je uiteindelijk meer plezier aan, dan gaan vliegen met een motortje wat zijn vermogen kwijt is, omdat er groeven in je cilinder zitten
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Als de cilinderbus en de zuiger nu in top knditie waren geweest , alla dan nieuwe lagers erin.

    Maar in deze staat zou ik er niet meer aan beginnen en gewoon een nieuw motortje kopen.
     
  13. Chrispuma

    Chrispuma

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Houten
    Ben het zeker met berto eens. gewoon nieuwe motor voor 99 euro.

    greetz chris
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dit heeft geen zin meer Gerd.

    Nieuwe kopen is de beste raad.

    Mvg Johan
     
  15. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik zou nu ook zeker voor een nieuwe gaan. Straks stop je er redelijk wat geld in, en moet je maar hopen dat het goed draait.

    We leven nu eenmaal in een weggooi-wereld.... ;)

    Was dit tijdens het vliegen gebeurd? Zal wel een beroerd geluid hebben gemaakt denk ik zo... :(
     
  16. gertbartelink

    gertbartelink

    Lid geworden:
    15 jun 2003
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    @ Allen....

    Bedankt voor de zeer snelle reactie's ( dit ondanks de vakantieperiode :wink: )

    Het lijkt me duidelijk nu...Even met de vrouw slijmen :wink: en een nieuwe kopen... :!:

    Inderdaad is dit tijdens de vlucht gebeurd...In rugvlucht nog wel :D Wel gewoon geland op het drijfnatte veld...


    Gr. Gert
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch heb ik zulke krassen ook eens gehad in een 7,5cc, na vervangen van de lagers liep hij nog meer dan 100 vluchten goed (daarna verkocht), de compressie was nauwelijks minder, maar dat zul je van geval tot geval moeten beoordelen.

    Grt.
     
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    P.S.
    Met deze motor is te lang doorgedraaid nadat de lagers al een eind heen waren, zodra je de lagers ga horen is het enige devies, vervangen, en vergeet vooral niet je prop heel goed te balanceren, scheelt een slok op een borrel voor wat betreft de lager levensduur, en last but not at least, de motor niet te schraal afstellen, max toerental en daarna minstens 2 tandjes rijker zetten.
    Ger.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb zelf ook wel eens gehad dat er "ineens" een kogeltje loskwam zonder voorgeluiden van de lagers, deze is door de cilinderbus gegaan en liet bij mij een groef achter. Daarna de motor goed gespoeld en nieuwe lagertjes erin, deed het weer netjes :)

    Grt.
     
  20. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Langbroek
    99,- delen door (2,5 jaar x 52 weken x 2 vluchten per week) 260 vluchten is ca. euro 0,38 per vlucht.

    Dus aan de vrouw vertellen dat ze voor 0,38 per keer even van je verlost is. :lol:
    Koopje dus!

    M.
     

Deel Deze Pagina