parapent

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Arjan van Werde, 20 mrt 2006.

  1. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Het is hier al even stil, maar dat betekent niet dat ik heb stil gezeten! Wel heel lang trouwens.....

    Mijn eigen gemaakte gondeltjes waren het niet helemaal. Wel leuk om te maken maar het bleef niet lang heel.... Toen tikte ik een 2e hands 'originele graupner gondel' op de kop. Met mijn eigen brushless aandrijfset erop moest hier toch wel leven in te blazen zijn.

    Ik ging een weekje vliegeren in het buitenland en bij uitstek geschikt om in de windstille uurtjes dit aan de gang te krijgen. Na heel veel proefstarts en heel veel afstelwerk ging hij daadwerkelijk het luchtruim in! Vele minuten heb ik die week gevlogen, veel geleerd over het afstelwerk, wat gevoel erbij gekregen en natuurlijk vliegervaring opgedaan!!
    [​IMG]

    Belangrijk voor mij was dat de aansturing net als in het echt ging, dus alleen sturen met de 'rem'lijnen en dat gaat heel erg moeilijk.Het eerste matrasje die ik gemaakt had zag er niet zo mooi uit in de lucht dus thuis gelijk besloten een nieuwe te maken die ook meer de 'look' moest krijgen van een echte paraglider;
    [​IMG]

    Deze moet nog zijn eerste testvlucht krijgen maar ik ben er nu al niet heel erg tevreden over. Het is heel erg moeilijk om de achterkant van de matras te laten knikken waardoor het kan sturen. Inmiddels ben ik al wat verder hoe ik dat misschien voor elkaar kan krijgen. Eerst deze maar eens testen.

    Tevens ben ik erachter gekomen dat ik te weinig vermogen over had. Ik ben nu dus overgestap van een 2S naar een 3S lipo, het wachten is op de nieuwe motor die hiervoor geschikt is.

    Mijn gondel heb ik inmiddels ook aangepast dat de 3S lipo erin past en ik heb tevens 2 servo's erbij geplaatst die zometeen ervoor moeten gaan zorgen dat ik tijdens de vlucht de AOA (hoekinsteling van de vleugel) kan instellen.

    Ik heb weinig testuurtjes maar als ik weer wat opgeschoten ben zal ik dat hier zeker posten, het kan dus even duren voordat er weer testresultaten zijn.

    Jeroen
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    superstoer jeroen!
    Ik heb idd ook gemerkt dat het goed werkt om met gewicht te sturen, maar dat je amper de stuurlijnen zoals in het echt kan gebruiken. Het doek is relatief erg stug en de celdruk is laag...

    Ik heb gister weer een paar uur echt 1:1 gevlogen bij wijk aan zee :).
     
  3. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dan ik ook maar even ;-)

    Bestaand en beproefd ontwerp van Troy van paraplanes.iscool.net. Een paar weken geleden was de maiden. Zelf wat gespeeld met motorisering en zwaartepunt, en nu vliegt het heerlijk. Ideaal voor zeer ontspannen "zomeravond" vliegen.

    Gewicht: 680 gram
    Doek: 160 bij 60 cm.
    Accu: 3s1p 1500 mah
    Motor: Typhoon 6/3d met 9x4 prop

    [​IMG]

    Pieter houdt hem open, Alex aan de sticks...

    [​IMG]

    Iets te veel gas ;-)

    [​IMG]

    Een fly over...

    [​IMG]

    en een Fly by

    [​IMG]

    En tot slot een close up.

    We gaan op vakantie naar Zwitserland en dan gaan we de paraplane eens vliegen in de Alpen.
    Levert vast mooie foto's op.

    Groet,
    Alex
     
  4. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuk om zo'n model nu in nederland te zien vliegen!

    Heel veel plezier in de Alpen, dat moet nu zeker gaan lukken :lol: we zien de foto's wel tegemoet. Ik heb zijn site (Troy) heel vaak bekeken en er is aardig wat info vanaf te halen.

    Het is zeker een hele kick als het eenmaal vliegt, Sietse!! Schitterend als zoiets bijna in slomo langskomt en je alleen een klein brommetje van de motor hoort. Nu eerst mijn gondel in orde maken (ff vakantie tussendoor) en dan weer wat testvluchtjes.

    Om de achterkant van de matras toch te laten knikken heb ik heel erg soepel doek gevonden, hier zou het misschien mee kunnen lukken.

    Jeroen
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, ik heb al wat contact gehad met die jongen en hij weet aardig wat hij doet. Hij heeft er lang over gedaan om dit voor elkaar te krijgen.

    Ik vind dit een zeeeer mooi model en is ook een beetje mijn streven om zoiets te maken.

    Jeroen
     
  7. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
  8. BB

    BB

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Heerlen
    [​IMG]

    Zou deze geschikt zijn om mee te vliegen met 1,8 cc ?? ik heb ook nog een 3,5cc motortje maar ik denk dat dat te zwaar word.

    De oppervlakte van de paravlieger is 0,85
     
  9. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Toevallig bij Decathlon gekocht?
     
  10. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Dit lijkt een beetje op mijn eerste eigen brouwsel voor de paraplane. Ik denk dat het goed kan werken. Je moet nog even de juiste instelhoek vinden. De afstelling om ermee te vliegeren is duidelijk anders.

    Ik heb inmiddels geleerd dat de stelregel oppervlak versus gondel gewicht ongeveer 1 vierkante meter per 1kg gondel gewicht. Hou dat in de gaten. Mijn eerste vlucht was met een 0.75m^2 chute en een gondel van ongeveer 450gr, dat ging prima maar eigenlijk was de verhouding niet helemaal goed.

    Ik heb mijn gondel inmiddels drastisch veranderd. Van 2S naar 3S lipo en daarmee ook naar een andere motor. Gewicht 630gram. De belangrijkste aanpassing is de toevoeging van 2 servo's waarmee ik de hoek van het profiel van de chute kan veranderen tijdens vlucht. Ik heb ook een andere chute gemaakt omdat ik meer de 'echte look' wilde hebben. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Eerst eens kijken hoe die vliegt!

    Jeroen

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. BB

    BB

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Heerlen

    :yes: om te vliegeren best wel aardig bij winkracht 2 alleen nog maar kunnen testen.....waait het eens een keer een hele week bijna niet koop ik me een vlieger :hammer:


    @ Jeroen, ziet er goed uit, nu nog goed vliegen :wink:

    Ik probeer mijn gondeltje onder de 800gram te maken.
    Motortje weegt ca 250 gram + volle tank.
    Accu, ontvanger, 1 servo voor te sturen en 1 micro servo'tje weegt ook ongeveer 250 gram.
    Houd ik nog ca 300 gram over voor het gondeltje en mischien ook nog 1 servo voor de instelhoek, al weet ik nog niet hoe ik dat moet gaan maken dan ( klein vraagtekentje ? )
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ben er ook nog mee bezig :).
    Die op RCline ziet er goed uit! Te koop voor 190 euro ofzo... Maarja, leuker om zelf te bouwen natuurlijk! Je ziet aan het bakkie alleen al wel dat je idd flink wat gewicht moet hebben.

    Ziet er echt straj uit jeroen. Ben erg benieuwd hoe het gaat met het mooiere schermpje. Ga je nog cheaten met een stokkie erin?
    Die op het rcline zegt idd al wel dat als ie inklapt je er niks aan kan doen volgens mij. Beetje TE erge hochleister :D.

    Beetje als mijn "nieuwe" 2e hands hellingvliegscherm dat ik net heb :). Gin Boomerang 2 van ±30m². Dat ding blijft vliegen! Echt prachtig... hehehe.
    qua model heb ik dus nog een mooi 0.6m² schermpje, alleen zal ik die nogal flink moeten overladen gok ik. Is een goed stormvliegertje, dus alles is erg dik uitgevoerd. Als je er 400 gram onder hangt, zit er niet eens genoeg druk in de cellen om alles mooi open te frotten...
    Als je er goed naar kijkt is het doek en de lijnen ook veeeeeeeeel te dik. Kees heeft één of ander vliegerdoek gevonden wat veeel zachter/soepeler/flexibeler is dan normaal vliegerdoek. Is ook wel veel duurder :(.
    Aan lijntjes heb je aan een paar dunne draadjes garen ofzo meestal al genoeg.
     
  13. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    ik heb met de vorige natuurlijk uitvoerig getest. Ik heb geen vlucht kunnen maken met het stokkie erin, toen ging het juist mis. Zonder stok ging het gelijk een stuk beter. Met een stok erin forceer je eigenlijk de vorm waarin de chute eigenlijk wil gaan staan waardoor die niet goed vliegt.

    en hoe heet dat doek? Enig idee hoe zwaar dat doek is en waar het vandaan komt? Zou je dat voor me willen uitzoeken.

    klopt maar omdat het zo dun is, is het daarna ook moeilijk weer te verstellen om de juiste vlieghoek te vinden. Je kan bijvoorbeeld 10kg dyneema gebruiken, verkrijgbaar bij menig hengelsport winkel.

    Jeroen
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Kweenie eerlijk gezegd. Zal het eens vragen als ie terug is van vakantie...

    Jups, zoiets gebruikte ik ook voor die hele kleine. Maar in principe zou je ook voor een grotere versie heeeeele dunne lijntjes kunnen gebruiken. Voor het verstellen moet je dan in het begin en eind een klein stukje iets dikker spul eraan knopen. een erg groot deel van de weerstand van een parapente komt van de lijnen... Mooi als je daar in het midden wat van kan wegsnoepen.. Maarja, daar zit ik eigenlijk nog lang niet. Eerst nog eens een goed vliegende zien te maken :).
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    net weer ff zitten googlen...

    En weer wat leesvoer gevonden! hehe

    hier in ieder geval de link naar de userpage van die turboparapente. alle filmpjes bij elkaar. Vooral die van hellingzweven vind ik zoooo mooi :).
    http://www.youtube.com/user/padalec8

    Dit is een gast die dat ook wil:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=711629

    staan paar plaatjes in van die andere:
    [​IMG]
    [​IMG]

    andere site die ik nog vond:
    http://grenadeindoor.modelisme.com/paramoteur.htm

    en paar filmpjes:
    [media=youtube]JJ0GMXfjNQQ[/media] (WAUW!!!)
    [media=youtube]juLX_ij7qk8[/media]
    [media=youtube]iviWa-q4aQg[/media]
    [media=youtube]67FD3geZ_4A[/media]
    [media=youtube]cqRQC7SNgPw[/media]
    [media=youtube]67FD3geZ_4A[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Hier de nieuwste creatie:
    [video width=640 height=480:aba555727c]http://www.ulrichprinz.com/air/speed/SpeedSoaring.avi[/video:aba555727c]
    Ze hebben alles echt wel geweldig goed nagemaakt zeg :worship: :lol:

    Wat veel zal helpen denk ik, is de interconnection holes (gaten in de ribben zodat bij een inklapper het ingeklapte deel weer druk krijgt en herstelt) zo groot mogelijk te maken. Bij de oude parapentes waren dat nog echt gaten in de ribben, nu is dat meer gaten met ribben er omheen, om inklappers snel te kunnen herstellen. Met een driehoekstructuur kun je het geheel ook nog lekker sterk houden.
    En ook de instroomopeningen moeten iets groter zijn dan bij de echte denk ik, want het materiaal is in verhouding zwaarder en taaier en dus moeilijker te buigen, en de druk in de cellen is ook veel kleiner.

    In verhouding zou voor dit doel een doek met een gewicht van iets van 10g/m2

    Die gast met dat draadje op rcgroups geeft trouwens een hele mooie link in de eerste post: http://perso.orange.fr/sms-kite/page_intro-general.htm. Daar staan ook een paar hele mooie projecten, waaronder ook echte parapentes. Hij ontwerpt ze ook gewoon in Rhino! :D Staan ook side views van z'n Rhino model in, ff overtrekken!

    Hier zo'n screenshot van die gast:
    [​IMG]

    Lekker scherm :D Welke maat? http://www.para2000.org/wings/gin/boomerang2.html
     
  17. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    In de vlieger wereld zie je juist grote gaten in het midden van de vlieger en hele kleine in de tips. In het begin zullen de tips moeilijk vullen maar zodra ze gevuld zijn worden ze als het waren massief en kunnen ze moeilijk inklappen en in je toomlijnen vast komen te zitten.
    Waarom niet van gaas maken? Ik zit er aan te denken om het profiel voorin 2 grote gaten te geven en de laatste 20-25% te vervangen door gaas.

    Dat dacht ik ook en heb ik in mijn laatste creatie toegepast maar toen die eenmaal klaar was en ik heb boven mijn hoofd opgooide was dat het eerste wat mij stoorde. Openingen zijn te groot en gaan daardoor raar open staan. Ik moet nog kijken hoe dit er in vlucht uitziet.

    [​IMG]

    Goed vliegerdoek heb je niet zo licht, plastic komt dan meer in de buurt maar ik wil er echt een van spinaker maken. Het belangrijkste is dat het soepel doek is. De achterkant is te stijf door alle lagen over elkaar heen waardoor het niet wil knikken zoals de grote parapentes en het dus niet goed stuurt. Ik heb nu wat soepeler doek van spinnaker voor het laatste deel van de dekken, gaas voor het laatste stuk profiel waardoor het makkelijker zou moeten knikken.

    Het ontwerp is ook klaar, nu nog wat tijd om te bouwen :wink:

    Waarom niet met surfplan? Gratis te downloaden programma:
    Surfplan Programma

    en vele malen makkelijker te ontwerpen en printen. Het lijkt misschien in eerste opzicht heel moeilijk maar problemen zouden we natuurlijk hier kunnen bespreken. Ik heb misschien al 100 vliegers gemaakt waarvan 75% matrassen....

    Jeroen
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb nog een 24 grams motorke van perba liggen 12amp regelaartje enzenz. weet iemand welke parapante/zeil/parachute hiervoor geschikt is?
    opp, profiel,...
    of zijn er bestaande parachutjes die dienst kunnen doen? groeten
     
  19. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb ook een paraglidertje gemaakt! :D :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    heb er net een motortje op gezet :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina