hoeveel % nitro voor OS Max 25 FP??

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door robert14, 30 aug 2007.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hoeveel procent nitro moet ik gebruiken voor een OS Max 25 FP?? zoekfunctie leverde niets op.

    alvast bedankt,
    robert
     
  2. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    0% is ruim voldoende. :D

    Ik heb er zo een, heeft jaren dienst gedaan op diverse toestellen. Ik gebruikte altijd de standaard brandstof 80/20 met wonderolie. En een Enya 3 plug (OS 8 is ook goed).

    Nooit ook maar enig probleem mee gehad, fijn motortje.
     
  3. reyaz

    reyaz

    Lid geworden:
    17 aug 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    almere
    Ik heb er ook een. Gekocht in 1991. Hij doet het nog steeds !
    Ik heb nooit nitro gebruikt voor deze motor , goede motor alleen maar goede ervaringen mee gehad :lol:
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    dus ik kan er ook gewoon shell v-poweer ingooien???
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Ehhh, Shell V-power is benzine.

    Een OS 25FP draait op methanol, nitro is geen must maar wij draaiden vroeger altijd op 5%.
    Tegenwoordig op 10%.
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    en kan ik er dan gewoon nitro in gooien voor rc auto's?? ik dacht dat dit 16% was
     
  7. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Volgens mij versta jij onder nitro het complete brandstofmengsel....
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik denk ook dat hij het één en ander door elkaar haalt.

    Nitro is (een niet noodzakelijk) bestanddeel van het brandstofmengsel net als methanol en olie.

    Volgens mij is jou ervaring 0 als ik zo hoor dat je er eerst Shell V power ging in doen. Informeer je eens lijfelijk bij mensen die er iets van afweten. :?

    Stevo
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat zie je wel vaker bij die auto-figuren, die hebben geen idee waarover ze praten. Dat blijkt uit het volkomen verkeerde gebruik van namen en uitdrukkingen...
    Er bestaat niet zoiets als een nitro-motor.
     
  10. Ruskenhunter

    Ruskenhunter Guest

    Prima om met 0% Nitro te rijden, vliegen of te varen, maar ik denk dat je dan wat power mist en vooral koeling, dus met een lekker percentage doorgaan.

    Ochja, Zo gaat ook het gerucht in het rond dat Kamikaze-Piloten ook alles beter weten, goed voorbeeld staat hierboven.
    Nitro is een normale term in de auto wereld? Nitro Engines, Nitro powered cars.. Kijk maar op verschillende sites, Volgens bruno is het dan weer een Gloeiplugmotor, Maarja, niet alle eikels hangen in de boom ;-)
     
  11. Off-Road Racer

    Off-Road Racer

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Olst
    Gelukkig weet jij het allemaal beter :|
    Wat een reaktie, 'geen idee waar ze over praten', Pffff :roll:
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Lekker bij het subforum van de autootjes blijven dan :p :wink:
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Tja, het is echt geen nitro motor als dat ding op 0% nitro ook perfect loopt ;) Daar kan je echt niet omheen..... het is gewoon een methanol motor, want zonder dat loopt ie echt niet...... Wij vliegen hoofdzakelijk op 1% nitro, gewoon omdat net iets doet...
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik heb inderdaad geen ervaring met brandstofmotoren. ik vlieg alleen met electro, maar nu heb ik dus een graupner taxi gekocht met een 4cc.. ik heb brandstof gevonden hier in emmen met 10% nitro. moet wel lukken toch?? en ja, ik ga wel naar een vliegclub :wink:
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    10% wil ook maar hoeft echt niet, als je het hebt gewoon gebruiken maar de volgende keer kan je ook de goedkopere 1% nemen :)
     
  16. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bruno heeft gelijk, waarom zou je een brandstof vernoemen naar een bestandsdeel wat er niet eens in zit/nodig is.
     
  17. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Toch wel :p Dr zijn b.v. motorfietsen en dragracers die op nitro lopen ;)
     
  18. oh oh oh loopt lekker,


    Een verse motor doet het prima op 0%, als het wat warmer weer is kun je 5% gebruiken en als het motortje wat ouder wordt loop ie ook lekkerder op 5%. Nitro heeft ook een koelende functie dus met warm weer kun je ook een wat hoger getal gebruiken. de fabrikant van de motor moet als ik mij niet vergis ook een brandstof voorschrijven

    Succes :p
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Een NORMAAL branstof mengsel voor een modelvliegtuig motor bestaat uit ongveer 17,5% olie en 82,5% methanol. en men kan er naar wens nitro bij mengen.
    Zelf gebruik ik een mengsel zonder nitro (albij 20 jaar) behalve voor mijn heli daar gebruik ik 5-10% nitro.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt maar dat zijn hele speciale motoren. Op en top getuned en met een bougie ontsteking.
    De motoren die gebruikt worden in de modelbouw zijn Gloeiplugmotoren die als brandstof een mengsel gebruiken waaraan soms wat nitro (nitromethaan is de juiste naam) aan wordt toegevoegd. Als dat mengsel voor meer dan ongeveer 25% uit nitro bestaat zal het nauwelijks of geen meer vermogen leveren. Als de brandstof voor 50% of meer uit nitro bestaat zal een modelmotor er vrijwel niet meer op blijven draaien.

    Dat er in de auto wereld heel veel wordt gesproken over "nitro motoren" wil nog niet zeggen dat het ook nitro motoren zijn. Het is gewoon een verkeerde naam en dat verander je niet door te gaan roepen dat die "Kamikaze piloten" het altijd beter willen weten. Helaas is die naam "nitro motor" heel erg ingeburgerd. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden, denk maar aan de asperine. Heel veel mensen nemen even een "asperintje" tegen de hoofdpijn. Dat asperine een merknaam is en dat het staat voor een bepaald type pijnstiller weten de meeste mensen niet eens (meer).

    Voor heel veel modelmotoren is helemaal geen nitro nodig maar met een procent of 5 zal de motor meestal wat makkelijker starten, zeker in de winter. Ook zal de afstelling wat minder kritisch zijn en hij levert ook nog iets meer vermogen. Meer nitro zal meer vermogen opleveren maar dat houdt dus een keer op.
    Ook moet de "extra" koelende werking van de nitro niet overdreven worden. De motor gaat meer vermogen leveren en dat doet hij door meer brandstof te verbranden. Meer vermogen komt door meer warmte dus zal de motor juist warmer worden. De extra koeling wordt dus voor het over grote deel daardoor teniet gedaan.

    P.S. Het is niet erg netjes om als jochie's van 15 en 17 een dergelijke grote mond op te zetten tegen mensen die je vader of zelfs je opa zouden kunnen zijn. Deze "oudere" mensen hebben vele jaren ervaring en weten mogelijk meer van deze materie dan jullie ooit te weten zulllen komen. Een beetje meer respect mag best, je hoeft het er niet mee niet eens te zijn maar een dergelijke manier van reageren..... nee zo hoort dat niet!
    Maar ja, je hoeft inderdaad niet in een boom te hangen om een ..... :roll:
     

Deel Deze Pagina